Православие България • Виж темата - Коментари на православните тайнства

Православие България

православен форум: религия, вяра, философия, култура, богословие и практика


Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 29 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2
Автор Съобщение
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 03 Ное 2008, 18:24 
Offline
Потребител

Регистриран на: 06 Мар 2007, 19:31
Мнения: 1175
Anonymous написа:
ven4e написа:
Прокимен, направо съм втрещена.
prokimen написа:
Руските старообрядци, които са съумяли да запазят възможно най-добре автентичното Православие


Напълно Ви разбирам. Аз пък потъвам в срам, че едва на стари години можах да го разбера. В богословските школи не ни говориха добросъвестно или просто преподавателите не са го разбирали. нашето православно богословие страда от един дефект - да се доверяваме на големи имена и да преповтаряме най-лекомислено глупости, без да се съобразяваме с призива на Спасителя да изследваме Писанията.

Понеже в спомените ми останала лекцията на преподавателя по църковна история г-н Ганчо Велев, който се смяташе за ненадминат ерудит, аз останах подведен под неговите думи за старообрядния разкол в Русия.

Всякога в съзнанието ми въпросът е бил от областта на сектите. Едва неотдавна проявих заинтересованост от "обща култура" и останах смаян да констатирам, че именно руските старообрядци са съумяли да запазят възможно най-добре автентичното древно православие.

В контекста на това ми откритие или констатация, съществуването на старостилните юрисдикции се обезсмисля.

Едно от основните различия между нас и руските староверци е начинът да се ограждаме с кръстно знамение. Ние го извършваме с три пръста, а те с ДВА. Точно така са се осенявали всички свети Отци.

Трипръстието е римско въведение в по-късен период.

Основното противене на руските староверци е реформата на патриарх Никон и новият богослужебен превод. Този превод е ужасен и познава дори кощунствени изрази. Това е осъзнал дори св. Теофан Затворник, който бил противник на староверието. Истината е тази, че патриарх Никон е употребил подправени католически издания на православните богослужебни книги, печатани във Венеция.

Ако човек започне да проучва нещата, бидейки освободен от всякаква тенденциозност, то неминумо ще се увери в правотата на руските староверци.

Затова и Руската Задгранична Църква се вижда принудена да признае тяхната православност и да включи в синода си староверческия епископ Даниил.

Московската патриаршия пък сне на свой поместен събор неправомерно наложеното проклятие против староверците.

До руската революция е имало опити за обединения под формата на единоверческото движение, дало и мъченик в лицето на Архиепископ Андрей, княз Ухтомски.

Днес Московската патриаршия, след като погълна РПЦЗ, прави опити на сближение с една от каноничните юрисдикции на руските старовери. Другата канонична юрисдикция предприе официални преговори тези дни с гръцките старостилни синоди на Митрополит Калиник и Митрополит Кирик, който е и най=върлият матеит.

Достойно за съжаление е, че в богословските школи не се обръща добросъвестно внимание на тази рана в Православието.


Цитат:
...Едно от основните различия между нас и руските староверци е начинът да се ограждаме с кръстно знамение. Ние го извършваме с три пръста, а те с ДВА. Точно така са се осенявали всички свети Отци.
...


А другите различия кои са !?




.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 04 Ное 2008, 10:19 
Offline
Модератор

Регистриран на: 02 Окт 2008, 23:32
Мнения: 2068
Цитат:
...Едно от основните различия между нас и руските староверци е начинът да се ограждаме с кръстно знамение. Ние го извършваме с три пръста, а те с ДВА. Точно така са се осенявали всички свети Отци.


Аз не съм се интересувал как са се прекръствали Св.Отци, но няма никаква логика да се е правило с два пръста. Така, чисто теоретично, могат да се прекръстват само духоборците или арианите. Или православни, ако приемат, че двата събрани пръста символизират Христовата личност в двете й природи, а трите допрени в дланта пръсти Светата Троица, което е грешно, защото първо с кръстният знак славим Отца, после Сина и накрая Светият Дух. И ако Свети Отци са се кръстели с два пръста са грешали. Нашата вяра не е в Свети Отци, а в Бог, който е триединен и трите пръста го символизират.

Освен това аз дълбоко се съмнявам, че от руски отцепници може да излезе каквото и да било читаво. Руското богословие трябва да се изследва много внимателно. Все пак единствените православни "секти", оглавявани от всякакви откачалки, са само и изключително руски. Русия е огромна страна и връзките там са слаби. Това е довело до всякакви странни идеи в по-отдалечените от центъра места. Да не говорим, че дори на официално ниво руската теология е заразена от чумата на интелигенцията - злото, което мъчи от векове Русия. Така, както винаги са разлагали държавата, така навлезлите "интелигети" разлагат и богословието. Аз лично бях изумен, когато прочетох в едно огромно "окръжно" за основите на праваславната вяра, че Иисус бил "създаден"/criado, от глагола criar/ или криатура. Обадих се където трябва, хората направиха проверка и установили, че е работа на руски богослов, който го използвал, защото на същата страница над 10 пъти се повтаряло "роден" и да звучало по-поетично. Та със "широката" руска душа много внимателно. Само Вселенската патриаршия е по-отнесена от неофициалното руско богословие.

Ние не сме евангелисти, защото вярваме в Писанията, където е казано, че Бог ще изгради църквата си и портите адови няма да й надделеят. Не може да вярваме и в това, и че църквата греши. Защото нито Христос, който й е глава, а Тя Негово тяло, нито Светият Дух грешат.

Пак повтарям: Ние вярваме в Бог и нашият Бог не са обрядите. Те са създадени, за да изповядваме точно и без грешка Бог и основно за да осъществяваме връзката с Него. Но те не са Бог. Ние не сме католици, за да издигаме папата над Бог, нито евангелисти за да издигаме себе си над Писанията.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 04 Ное 2008, 11:09 
Кабрал написа:
Аз не съм се интересувал как са се прекръствали Св.Отци, но няма никаква логика да се е правило с два пръста. Така, чисто теоретично, могат да се прекръстват само духоборците или арианите.

Пак повтарям: Ние вярваме в Бог и нашият Бог не са обрядите. Те са създадени, за да изповядваме точно и без грешка Бог и основно за да осъществяваме връзката с Него. Но те не са Бог. Ние не сме католици, за да издигаме папата над Бог, нито евангелисти за да издигаме себе си над Писанията.


И аз съм си мислил, че щом като староверите са руснаци, това ще да е чисто руски национален проблем. Подведен от преподавателя по църковна история, смятал съм ги за нещо като протестантските секти.

Подчертавам, че изпитвам срам от своята посредственост на мислене. Сега, когато човек може да намери повече литература и ако иска да обогати познанията си, разбира, че всички учени са единомислени в становището си, че реформата на патриарх Никон е била не само никому ненужна, но внесла много повече объркване.

Време е да обърнем по-сериозно внимание на този изглеждащ исторически проблем, но с догматични последствия.

Ако сте чели каноните на Св. Православие, би трябвало да знаете, че според св. Василий Велики, преданието е равностойно на догмат. В областта на вярата няма малозначими неща. Само за една буквица йота е бил свикан Първият Вселенски събор, а заради 5 букви - латинското Филиокве, става драматичното отпадане на Римската Църква от вероучителното единство.

Колкото до реформата на патриарх Никон, тя е същинско изкушение, защото не е била протидуктувана от духовна загриженост, а чисто и просто от политически амбиции.

Знайно е, сама по себе си реформата е чиста проба католическа диверсия. Намерили са се католически монаси, които съдействали за реформата. Те съумяли да гъделичнат честолюбието и амбицираността на руския цар, че тази бесовска реформа ще го направи цар над цялото православие. Само от тази амбиция руският цар пролива толкова много християнска кръв.

За любознателните е ясно, че след тази реформа, богослужебната практика на руснаците се отличава от тази на гърците. Ако делото не беше бесовско, да не би имало различие.

Нужно е да четем повече и да обогатяваме безпристрастно познанията си.

Ако терорът срещу староверците не е бил явно престъпление, то РПЦЗ и МП не биха променили отношението си към староверците.

Солженицин казва недвусмислено ясно, че ако не бил 17-ти век с бесовската си реформа, не би имало сатанинската 1917 година.

С настоящите си постинги, засягащи въпроса за староверието искам единствено да обърна внимание на модернисти и зилоти, че руското староверие заслужава преоценка в нашата богословска и духовна посредственост.

Колкото до факта, че в периода на Св. Отци са се осенявали с два пръста, в това няма никакво съмнение, а и има предостатъчно свидетелства, стига да има кой да чете и да мисли. После, иконите с благославящия Христос го показват също.

Поздрави.


Върнете се в началото
  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 04 Ное 2008, 11:17 
Offline
Потребител
Аватар

Регистриран на: 19 Мар 2007, 11:30
Мнения: 1022
Anonymous написа:
С настоящите си постинги, засягащи въпроса за староверието искам единствено да обърна внимание на модернисти и зилоти, че руското староверие заслужава преоценка в нашата богословска и духовна посредственост.

Колкото до факта, че в периода на Св. Отци са се осенявали с два пръста, в това няма никакво съмнение, а и има предостатъчно свидетелства, стига да има кой да чете и да мисли. После, иконите с благославящия Христос го показват също.



Изображение

Двата "анонимни" постинга по темата за староверците са от мен. Преглеждайки набързо писаното във форума, забравям да се логна.

Колкото до с колко пръста ще се осеняваме, аз не отдавам чак толкова голямо значение. Вярно е, че староверците му придават догматично значение. Аз не съм съзрял чак дотам, за да видя в трите пръста някакво догматично нарушение, но стигам до заключението, че сама по себе си реформата е била прибързана и с нищо неоправдана.

ЗА КРЪСТНОТО ЗНАМЕНИЕ


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 04 Ное 2008, 14:13 
Offline
Потребител

Регистриран на: 06 Мар 2007, 19:31
Мнения: 1175
.


Дето се казва : Открийте разликите ! :lol:

Изображение

Изображение


Напълно се солидаризирам с ''казаното'' от Кабрал в последния му ''пост'' !

Великата ерес на старообрядците е, че са обърнали обрядите в тайнства.
Сигурно знаете, че при тях основната практика е; когато имат нужда от епископ, те си го посочват измежду свещениците, като го задължават да се разведе с презвитерата си и да се отдаде на целибатство ! Тъй че, и те са една, ... ''порнография'' !!! :lol:




.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 04 Ное 2008, 15:50 
Offline
Потребител
Аватар

Регистриран на: 19 Мар 2007, 11:30
Мнения: 1022
sandi написа:
.

Сигурно знаете, че при тях основната практика е; когато имат нужда от епископ, те си го посочват измежду свещениците, като го задължават да се разведе с презвитерата си и да се отдаде на целибатство ! Тъй че, и те са една, ... ''порнография'' !!! :lol:


Брате,

Нашата представа за староверците е неправилна, поне за двете им юрисдикции с църковна иерархия, които са напълно православни по всички изисквания на каноничното право.

Вашето твърдение е шокиращо и Вие знаете много добре, че е чиста проба клевета.

Аз нямам информация за Вашето извратено твърдение. Бихте ли имали любезността да поясните дали е порнография фактът, че Българският Патриарх Кирил се е оженил като иеродякон във Виена и е живял с гражданската си жена до самата му смърт. Вие как обяснявате този факт, който не се вгражда в никакъв православен канон?

Иначе, по-новата църковна история познава подвига на предстоятеля на Полската Православна църква - блаженопочиналия Митрополит Василий. Последният е бил женен свещеник, но когато полската църква остава без иерархия и кандидати за иерарси, то наистина презвитерата му става монахиня, а той след монашеско пострижение е хиротонисан за епископ и първоиерарх на ППЦ. За отбелязване е, че бившата му съпруга не е съжителствала с него до смъртта му, както тази на Българския Първосветител!

Колкото до белокринницката староверческа иерархия, те я имат благодарение на цариградския иерарх - митрополит на Босна. Митрополит Амвросий е бил женен и е имал син, но за никаква порнография от Вашето въображение не може да става реч. Овдовявайки, той е бил хиротонисан от Цариградската патриаршия.

Безотговорните Ви приказки хвърлят петно на българското православие, което Вие представяхте на поместен събор. Ако останалите членове на събора имат Вашите разбирания да се разпространяват тенденциозно небивалици, то многократно горко за нещастна България и езическото й православие.

Понеже дръзвате да изкушавате читателите на форума по един непристоен начин, гъделичкайки човешки страсти с любимата Ви порнография, то ако смятате, че всеки женен преди хиротонията си иерарх е порноизпълнител, би трябвало да поставите под порнографския Ви знаменател и днешния Московски патриарх Алексий, който е бил женен и жена му е все още жива.

За разлика от покойната презвитера на Боснийския митрополит Амвросий, станал възродител на старообрядческата иерархия и благочестивия подвиг на Митрополит Василий Варшавски, Алексий Московски е бил ръкоположен от бащата на жена си и после, изоставяйки съпругата си, изгонва тъста си от Естонската катедра и заема мястото му. А колкото до Дядо Кирил Патриарх Български, то позорът е неизвестен никъде по света.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 04 Ное 2008, 18:30 
Offline
Потребител

Регистриран на: 27 Мар 2008, 21:13
Мнения: 2716
Много ми хареса това, че заради една буква е свикан Първият Вселенски събор, макар че ти си я нарекъл фигуративно "йота", а става дума за ню. По няколко пункта обаче възникват у мен някои недоумения. Първо - твърдението, че патриарх Никон е употребил католически издания - ами просто във Венеция е имало печатница - държавата е католическа, печатницата обаче се определя според това какво се печата в нея, в конкретния случай това са били православни богослужебни текстове. Сам казваш, че това е основната причина за раздяла с официалната Църква - тази реформа - ами окс, тогава според логиката на тези староверци след 17в руската църква е в ерес - логиката на МП я разбрахме, 300г ги е имала за еретици, но вече не - а каква е логиката на самите староверци - дали руските светии св.Серафим Саровски и св. Йоан Кронщадски са...еретици? Второ - прочетох линка за кръстното знамение и разбрах половината думи, така че като нищо ми се е разминал и смисълът - та там пише, че на Стоглавия събор (по-натам може да потърся нещо за това съвършено непознато за мен историческо събитие), се произнася анатема срещу който не се кръсти с два пръста, впоследствие патриарх Никон маха анатемата, опитвайки се да уеднакви руската и гръцката практика на Църквата. Въпросът ми е: какво лошо виждат староверците в уеднаквяването между руската и гръцката традиция, нали това е целта всъщност, единно християнство на различни територии? Моля те, прости ми, ако постът ми е прекалено тъп и не се смей много.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 04 Ное 2008, 22:53 
Offline
Потребител

Регистриран на: 06 Мар 2007, 19:31
Мнения: 1175
prokimen написа:
sandi написа:
.


Сигурно знаете, че при тях основната практика е; когато имат нужда от епископ, те си го посочват измежду свещениците, като го задължават да се разведе с презвитерата си и да се отдаде на целибатство ! Тъй че, и те са една, ... ''порнография'' !!! :lol:


Брате,

Нашата представа за староверците е неправилна, поне за двете им юрисдикции с църковна иерархия, които са напълно православни по всички изисквания на каноничното право.

Вашето твърдение е шокиращо и Вие знаете много добре, че е чиста проба клевета.


В.П., Prokimen-е привет !
Ще се опитам да доуточня „нещата”, за да те отвърна от твоето, макар и справедливо, възмущение !
Наистина е шокиращо, и аз се шокирах след като го чух ! Но го чух от свещеник-старообрядец, за съжаление покойник от една година ! Бог да го прости !


Цитат:
Аз нямам информация за Вашето извратено твърдение.



Хмм, Prokimen-e, приемам буквализма във възприятието ти на думата „порнография”, на основание, че от доста време живееш извън България и не си имал жив контакт с разговорно-жаргонния ни език . И за туй не се и сърдя на силната дума – „извратено” !
Но грешката е моя !!! А и още по-голяма я прави и това щото не съобразих, че може би и други не са чували тази дума в жаргонното и предназначение !
За което се извинявам на тебе и тези „други” !!!

Но да обясня смисъла който съм вложил с тази дума ! А смисъла на думата „порнография” в горенаписания от мене ‘’пост’’, жаргонно има значение на следното : развалено, пошло, псевдопочтено ! И го ‘’казах’’, щото с тая си фанатичност да опазят обряда си са достигнали до там, че са започнали да идологизират традицията си като догма ! Примерно задължителното надрязване на седем просфори на Евхаристията ! И това го правят, моля ти се, в чест на седемте тайнства в Църквата(а тези седем тайнства, май че, от католиците са възприети и при нас) !



Цитат:
. Бихте ли имали любезността да поясните дали е порнография фактът, че Българският Патриарх Кирил се е оженил като иеродякон във Виена и е живял с гражданската си жена до самата му смърт. Вие как обяснявате този факт, който не се вгражда в никакъв православен канон?

Да, бих ! Порнография е, и то точно в буквалния смисъл ! Но бих добавил, че това си е нещо „нормално”(в смисъла на правило) за един юдео-масон ! А точно такъв е бил (уж)светейшия Кирил !

Цитат:
Иначе, по-новата църковна история познава подвига на предстоятеля на Полската Православна църква - блаженопочиналия Митрополит Василий. Последният е бил женен свещеник, но когато полската църква остава без иерархия и кандидати за иерарси, то наистина презвитерата му става монахиня, а той след монашеско пострижение е хиротонисан за епископ и първоиерарх на ППЦ.

Похвално е ! Но когато се обърне на правило, както е при старообрядците, тогава … !?!?!?

Цитат:
За отбелязване е, че бившата му съпруга не е съжителствала с него до смъртта му, както тази на Българския Първосветител!

Ееех Prokimen-e, и сека некой от „целибатите” съжителстват с, да ги наречем, „икономки” ! Но сякаш и от двата ни Синода „съжителстват” !



Цитат:
Колкото до белокринницката староверческа иерархия, те я имат благодарение на цариградския иерарх - митрополит на Босна. Митрополит Амвросий е бил женен и е имал син, но за никаква порнография от Вашето въображение не може да става реч. Овдовявайки, той е бил хиротонисан от Цариградската патриаршия.

За порнографията, уточних по-горе !

Цитат:
Безотговорните Ви приказки хвърлят петно на българското православие, което Вие представяхте на поместен събор. Ако останалите членове на събора имат Вашите разбирания да се разпространяват тенденциозно небивалици, то многократно горко за нещастна България и езическото й православие.

Добър човек си, за това те моля : Не иезуитствай с моите думи !!!
Цитат:
Понеже дръзвате да изкушавате читателите на форума по един непристоен начин, гъделичкайки човешки страсти с любимата Ви порнография, то ако смятате, че всеки женен преди хиротонията си иерарх е порноизпълнител, би трябвало да поставите под порнографския Ви знаменател и днешния Московски патриарх Алексий, който е бил женен и жена му е все още жива.

Отдавна съм го поставил !

Цитат:
За разлика от покойната презвитера на Боснийския митрополит Амвросий, станал възродител на старообрядческата иерархия и благочестивия подвиг на Митрополит Василий Варшавски, Алексий Московски е бил ръкоположен от бащата на жена си и после, изоставяйки съпругата си, изгонва тъста си от Естонската катедра и заема мястото му
.
Така е ! Напълно съм съгласен с тебе ! Мога само да добавя,( колкото за протокола де) че по произход Алексей е немски евреин !

Цитат:
А колкото до Дядо Кирил Патриарх Български, то позорът е неизвестен никъде по света.

Най-вероятно причината за неизвесноста да е, че лакеите не правят история и поради това никой не се интересува от тях !


Със смирение : Прощавай !!!






.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 05 Ное 2008, 10:35 
Offline
Модератор

Регистриран на: 02 Окт 2008, 23:32
Мнения: 2068
За да го водим този разговор трябва да знаем в кокво вярват старообрядниците. След това техните вярвания да се проверят с Писанието. Така, както Църквата а правила винаги с преданието, дори и със Светото Предание. Защото за разлика от католиците и протестантите не правим догми върху Преданието. С него само тълкуваме Писанията и допълваме църковният живот и правила, но не догматичните. На никой никого не му е идвало на ум да използва преданието за догми. Приетото за Свето Предание е обяснявало написаното в Писанието и тези обяснения били обявени за догми. Но не и преданието. Василий Велики говори за установеното от Църквата Свето Предание, което е догматично, т.е. точно определено и не може да се прибавя към него, както правят католиците. Те приемат за свето предание дори автори от късното средновековие. Така че догма може да са само книгите на Светото Предание, но догми върху Преданието няма. Православната догматика е само върху Новият завет. Дори не и върху Вехтия.
Кръстният знак, поради изключителната му важност за църковният живот/общението човек-Бог/ е точно определен от Църквата. Има някой различия при поставянето на ръката в областа на корема, едни казват, че трябва да е под диафрагмата, дрги при пъпа, но е все едно, защото и двете символизират Земята, която "произведе".... Затова и не виждам логика в прекръстването с два пръста. Иконите на Христос няма да ни дадат отговор, защото Той е Бог и едва ли би славил и Себе си. За да се кръстим с два пръста трябва да знаем логиката за това, а такава няма, освен в разместването на Светата Троица и Иисус. Ако е така, може да се спори кое е за предпочитане и догматично защитено. Но всичко друго си е просто ерес.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re:
МнениеПубликувано на: 14 Апр 2009, 22:57 
Offline
Потребител

Регистриран на: 24 Яну 2009, 20:24
Мнения: 411
Кабрал написа:
Цитат:
...Едно от основните различия между нас и руските староверци е начинът да се ограждаме с кръстно знамение. Ние го извършваме с три пръста, а те с ДВА. Точно така са се осенявали всички свети Отци.


Аз не съм се интересувал как са се прекръствали Св.Отци, но няма никаква логика да се е правило с два пръста. .



Как ли се нарича това явление? Дебелоочие може би?
Прокимен е епископ и ако е разколник, все пак е епископ. А за да стане човек епископ трябва доста книжки да прочете, далеч повече от книжките които четат милиционерите.

Когато Прокимен казва, че трипръстното кръстене е късно явление значи трябва да му се доверим. Той не го казва за да разклати вярата ни, но да обогати знанията ни. И не само това, но и пример от древна фреска е дал, и пак твърдоглавие.
Ето, и аз ще дам примери - древни икони, но не чак толкова древни :) . Едва от 14век :)

Изображение
Изображение
(Свети Василий и Свети Николай - 11век)
Изображение (Одигитрия, 13век)

Цитат:
Има някой различия при поставянето на ръката в областа на корема, едни казват, че трябва да е под диафрагмата, дрги при пъпа, но е все едно, защото и двете символизират Земята, която "произведе"....


А срещу проводниците на подобни "учения" в пълна степен се отнасят думите на светия апостол: Гледайте, братя, да ви не увлече някой с философия и с празна измама според човешкото предание, според стихиите световни, а не според Христа (Кол.2:8)

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=83Ad3xItBMw


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 14 Апр 2009, 23:56 
Offline
Потребител

Регистриран на: 05 Ное 2008, 02:15
Мнения: 629
Асенов, ако епископското достойнство се определяше според броя на прочетените книжки, то вселенски патриарх щеше да е Умберто Еко или някой от подобните му... Но слава Богу, не е така!
Един разколник е просто разколник, а това е по-лошо от всякакво милиционерство. Епископи може да има само в Църквата.


Аман от подлизурковци, дето са готови да целуват земята пред всеки разпасал се буквопоклонник... Правото на силния в книжен вариант- появи се някой книжен мутра, дето е покълвал повечко от останалите (големи книжни мускули е направил демек), набие ги с няколко претенциозни цитата, и започват да му се кланят: прав си бате, истина бате, голем си бате, с тебе сме бате, който е против тебе и ние ще го набием бате... Жалка работа!

_________________
A wise man speaks because he has something to say; a fool because he has to say something.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 15 Апр 2009, 00:12 
Offline
Модератор

Регистриран на: 02 Окт 2008, 23:32
Мнения: 2068
Дадено е като линк, но никой не го отваря, затова го пускам:

Цитат:
Крестное знамение – есть обряд (видимое выражение нашей веры). Совершением его мы исповедуем веру в Иисуса Христа распятого за нас. Установленно почитание креста было с древности. Тертуллиан: «при всяком действии …принимаясь за какое-нибудь дело, которым мы обычно занимаемся, мы запечатлеваем на нашем лбу маленький знак креста»[1] Однако постановления соборов относились к самому совершению крестного знамени, а не указывало как должно складывать персты(пальцы) при его совершении.

Крестное знамение в древней церкви не было установлено четко и едино образно. Первоначально крестили только лоб,[2] как указывает приведенная цитата из Тертуллиана. Существовало несколько традиций сложения престов:1)Никак ни складывать пальцы при совершении крестного знамени (такая практика до сих пор осталась в католичестве) 2)крестится одним перстом – указательным, выражая этим догмат единобожия. (такая практика осталась в древней коптской (африканской) церкви) 3)двумя - как старообрядцы, выражая веру в две природы Иисуса Христа. 4)тремя, собранными вместе, во исповедание св.Троицы.

Существуют свидетельства в сирийском кодексе Раббулы[3] * шестого века, этот кодекс снабжен миниатюрами, изображающими как двуперстное, так и троеперстное сложение перстов.[4] Троеперстное сложение известно и на миниатюре «Венской Библии» 5 – 6 века. « Три первых простерты в верх, а два криние пальца пригнуты к ладони.»[5]

Появились они не спонтанно и очевидно имеют под собою основания. Так единоперстие и троеперстие появляются с Первого Вселенского Собора, когда был выявлен догмат единой божественной сущности и троичности в лицах. Двуперстие появляется после четвертого вселенского собора, когда был выражен догмат о двух природах во Христе.

Впервые троеперстие упоминается в западной неразделенной церкви. Римский папа Лев четвертый (847 – 855гг.) говорит «Чашу знаменуйте правильным крестом, сжавши два пальца и большой внутрь загнувши, которыми Троица изображается»[6] Виноградов толкует его как двуперстие[7]. А затем будущий папа Иннокентий третий (12век): «Знамение креста тремя перстами изображаемо должно быть, чтоб сверху в низ сходило и переходило от правой стороны к левой».[8] В латинской церкви существовало так же и двуперстие - оно вело свое начало не от христологических споров, а от практики заимствованной у язычников: среди римлян существовал ораторский знак внимания, показав который оратор начинал речь[9]. За него потом К. Панагиот будет укорять латинян: «за то что они не сгибают для крестного знамени три персты, яко же творят греки, а творят крест обоими персты.»[10]

На востоке существовало множество практик одновременно, как правило, они появлялись в ответ на догматические споры,[11] и служили обрядовым выражением учения соответственно жесту, как было показано выше.

Свидетельство двуперстия на востоке такое же древнее, как и троеперстия - по сообщению Илии (Дамасского), митрополита несторианского, рукоположенного в 893г.двуперстие упоминается с употребления у несториан.

«Несториане и Мельхиты когда двумя перстами изображают крест с правой стороны к левой, то этим показывают, что на кресте человечество и божество были вместе соединены.».[12] Здесь два перста означают две природы во Христе, так же как и сейчас у старообрядцев. Однако первоначально это говорило о единстве двух природ (ибо два перста и одна рука), а несториане перетолковали её как видимое их разделение. Одновременно существовало и троеперстие как повествует Константин Панагиот.

Позже произошло вытеснение разных практик в разных традициях. Так монофизиты практиковали единоперстие и у них были вытеснены все другие виды. У несториан в основном практиковалось двуперстие. Православные, живущие среди еретиков, не крестились, так как еретики в полемических целях и для видимого отличия от них. Так происходил процесс унификации крестного знамени в церквах.

Русская Православная Церковь получила от византийской (греческой) традиции, как двуперстия, так и троеперстия, так как они существовали одновременно в греческой церкви в это время.

Со временем к16 веку с усилением обрядоверия и падением образованности (Византия в упадке, под турками), важность обряда стала ставиться выше исповедания. В этот период в России произошло вытеснение троеперстия как латинского, в то время как в Греции было вытеснено двуперстие как несторианское.[13]

Стоглавый собор по невежеству канонизовал двуперстие, произнеся анафему «аще кто не крестится двумя перстами яко же и Христос да будет анафема»[14] Позже анафема была отменена собором 1666г.

Патриарх Никон попытался привести в согласие практики Русской и греческой Церквей. Началась полемика. Старообрядцы указывали на существующие изображения – иконы, миниатюры, где были святые крестящиеся двуперстно[15]. Феодоритово слово было исправлено ими в пользу двуперстия[16].

С другой стороны Синод РПЦ указывал на другие изображения троеперстного осенения крестным знаменем, которых так же было множество. Так как тогда не было ни чего хуже, чем назвать человека католиком, то обе стороны успешно доказывали, что практика их оппонентов – католическая[17]. Решение такого недоразумения просто – обе практики существовали в католичестве одновременно.

Старообрядцы отвергли с обрядами и благодатность церковной иерархии, и пришли к протестантизму[18]

Старообрядцы были отлучены от церкви за свое непослушание иерархии.

В настоящее время анафемы на старые обряды сняты и они признаны равно спасительными.


Без значение как са групирани пръстите, дали са събрани първите три, а двата са долепени до дланта, както се е правило от древноста до сега или първите два са далепени изправени, а палецът, безименният и кутрето са събрани, както се е правило от дредвоста до 17-18 в., те означават едно и също:
1. Трите събрани пръста символизират Светата Троица;
2. Двата събрани пръста символизират Божествената и човешката природа в едната личност на Спасителят.
3. Останалото няма да повтарям, то е точно както съм го написал и обхваща почти целият Символ на вярата.

Ако има спорове - само след като кандидат спорещите прочетат изложеният текст и представят аргументи.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 15 Апр 2009, 01:18 
Offline
Потребител

Регистриран на: 24 Яну 2009, 20:24
Мнения: 411
Molecule написа:
Един разколник е просто разколник, а това е по-лошо от всякакво милиционерство. Епископи може да има само в Църквата.


А


Молекуле, напълно си прав, но нищо не се знае. Не бива да сме чак толкова жестоки. Прокимен и събратята му може всеки момент да се покаят и да се върнат в Църквата :).
Конкретно пък към Прокимен, това лято бях набрал доста по отношение на едни негови свободни съчинения на тема "Царствено свещенство и еврейското слово "коген""; но тогава не успях да се регистрирам :roll: , а сега не мога да ги намеря...така че не прибързвай с определенията си ;)

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=83Ad3xItBMw


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 15 Апр 2009, 02:11 
Offline
Потребител

Регистриран на: 05 Ное 2008, 02:15
Мнения: 629
Не става дума за жестокост, а за хигиена. Относно покаянието и връщането- дано стане, голяма е радостта за всеки (искрено) завърнал се... :thumbup: :thumbup: :thumbup:

_________________
A wise man speaks because he has something to say; a fool because he has to say something.


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 29 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 0 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
cron
Форума се задвижва от phpBB® Forum Software © phpBB Group
Преведено от yarnaudov.com