Православие България • Виж темата - клиросно пеене

Православие България

православен форум: религия, вяра, философия, култура, богословие и практика


Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 75 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3, 4, 5  Следваща
Автор Съобщение
МнениеПубликувано на: 24 Сеп 2012, 07:05 
Offline
Потребител

Регистриран на: 26 Май 2009, 23:48
Мнения: 273
В КТ "Подкрепа" имат пълно разбиране на проблама, но нямат достатъчно членове за да го реализират. В КТ "Подкрепа" усилено се говори за защита и реализацията на правата на ТРУДЕЩИТЕ СЕ, пеенето е труд и всеки, който го владее има правото да го практикува и да получава заплата за труда си. Достойна заплата. Мнението им е, че клиросният певец трябва да се труди и живее само с пеене, а не като някакво хоби. Действията по въпроса извличат от Библейското схващане "Ущедри мя и воспою тя". Ние православните, с автентична песненна култура, също имаме права и трябва да си ги отстояваме. Няма да водим борба с диригенти и хористи. Това не е проблема. Проблемът е, че историческото ни наследство има право на живот в съвременната Църква. Погледнато отгоре, от вечността, 1500 години поддържаме църковния живот в някакви културни граници, като преживяваме различни насилия,преодоляваме ги, в същото време ги усъвършенствуваме и в последните 50-100 години станахме излишни!
Истината е, че источното пеене не може да се учи само в школа. Источното пеене се учи на клира, затова ни гонят от там. Искат да ни направят някакви трабадури, олекотени полунормални, които да изглежда като Дон Кихот. Не отец Павел разбира се - Бог да го прости. Певецът, трябва да разбира какво пее за да го проповядва с песента си. Типикът е една доста стройна наука, която се движи от една солидна догматична логика и певецът е този, който ги разнаснява и вкарва в душите на вярващите. Без тази логика Църквата се разпръсва.
Със сведението, че "само вие сте ми на главата да ме карате да служа Литургия, че и да подстригвам четци" давате отговор на целия проблем. Лека седмица.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 24 Сеп 2012, 11:45 
Offline
Потребител
Аватар

Регистриран на: 19 Мар 2007, 11:30
Мнения: 1045
Ако правилно схващам нещата, синдикатът се е заел да изфабрикува една нова църковна каста.

В контекста на прочетеното мисля и съм убеден, че захванатият авантюристичен път за налагане на утопични блянове с помощта на синдикални безделници не е християнски. По тази нехристиянска логика ще се стигне щото въпросният синдикат да поиска да се изплаща неустойка на изчетените от поповете некачествени молитви и отсъстващите чудеса в тотото, бизнеса, любовта, магиите, добитъка, нивите и т.н. и т.н. С други думи казано, църковните консуматори трябва да са защитени със закон, гарантиращ успеха на заплатената услуга - баенето за късмет и берекет.

Струва ми се, че можещите да пеят би трябвало първом да послужат на Бога и после да участват в партийни съзаклятия за достойни заплати. За момента това с мечтаните достойни заплати е налудничава утопия и бъдещето няма да я реализира защото Църквата ще обеднява все повече и повече. Все по-малко богомолци ще има и следователно все по-малко парични средства ще се жертват за издръжката на енорийските храмове, които вече се рушат и твърде много не се отварят в празничен ден. Ако големите столични храмове нямат средства за някои наложителни ремонти, какво остава за селските. При тази мрачна картина, липсваха само синдикатите фанфари да затръбят за създаването на новата църковна професия с достойни заплати.

Нека не бъда разбиран погрешно. Всеки труженик заслужава своята заплата. Не зная защо, някак си този детайл с певческата професия и техните достойни заплати ми се набива в очите, четейки постингите Ви. Не схванах горенето на Емауските пътници. Истината е тази, че времената ще стават все по-трудни за Църквата, дори България да не познае гръцката криза. В този контекст ще трябва да се задоволяваме с малкото, което имаме.

Любопитно ми е да зная дали въпросният синдикат възнамерява да постави на дневен ред да се плащат заплати на всички богомолци, че губят от времето си да се черкуват? С какво богомолците са по-недостойни професионалисти в храма, че синдикатът гледа с пренебрежение за евентуални техни заплати? В контекста на логиката за достойните заплати, богомлците я заслужават повече и от поповете и от певците. Ако го няма телесното присъствие на богомолците, певците ще се надвикват с невидимите ангели и поповете ще се изтощават да служат на вятъра. Да живеят професионално черкуващите се!


Последна промяна prokimen на 24 Сеп 2012, 12:12, променена общо 2 пъти

Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 24 Сеп 2012, 12:09 
Offline
Потребител

Регистриран на: 07 Дек 2008, 07:17
Мнения: 132
Местоположение: гр. Бургас
prokimen, а как се живее с минималната заплата или с обезщетението за безработица?
Още не съм видял клиросен певец с триетажна къща и няколко автомобила, но такива свещеници, колкото искаш!
Затова свети Василий Велики казва, че от 1000 свещеници един си спасява душата!
Повод за размисъл!

_________________
"Радост моя, придобий мирен дух и хиляди около тебе ще се спасят!" - свети Серафим Саровски


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 24 Сеп 2012, 12:38 
Offline
Потребител
Аватар

Регистриран на: 19 Мар 2007, 11:30
Мнения: 1045
Иван Калев написа:
... а как се живее с минималната заплата или с обезщетението за безработица?


Боя се, че сте ме разбрали неправилно. Вината си е моя, че не умея да се изразявам недвусмислено ясно. Напълно разбирам проблема и съчувствам защото познавам действителността от личен опит. Отново и отново подчертавам, че всеки труженик заслужава своята заплата, но....

Възможно е да не съм схванал правилно постингите, но оставам с чувството, че историята с този синдикат е своеобразен заговор не толкова да се разрешат финансовите проблеми на църковните служители в момента, а да се наложи нова професия и да се задължат църковните настоятелства да изплащат заплати на певци към всеки храм. Нормално е всеки храм да си има своя свещенослужител и църковнослужители с нормално месечно възнаграждение. Всеки храм предполага да има живи енории с пълноценен енорийски живот, ежедневни богослужения и богомолци, но уви. Живеем в ненормални условия и бъдещето ще ни задължава да оцеляваме кой както може.

Ако Църквата беше държавно учреждение каквото е т.н. "Еладска православна църква", тогава въпросът с новите професии на държавните служители е по-ясен, макар кризата да налага и там ограничения.

Нещата в Б.П.Ц. са коренно различни и всеки трябва да се съобразява с реалността. Тази тема заслужава цяла дисертация - доколко сме работници и доколко служители, труженици на Божията нива. След новата професия певци ще надигнат глас и дипломираните богослови да им се плащат заплати, но истината е, че Църквата и да иска, няма финансовата възможност за това. Колко свещеници с по две висши образования и многобройни семейства мизерстват! Понеже тук става дума за певческата професия, познавам софийски свещеник, който има завършена консерватория и духовна академия. Той завежда няколко мъртви софийски селски енории и с месечната си заплата не може да издържа семейството си. За себе си е намерил разрешение да работи като охрана. На Запад православните свещеници работят на гражданска работа, хористите и четците като църковна степен, също.

Чиста утопия е да се мисли, че в България ще има щатен певец към всеки храм, получаващ заплата на държавен служител. В този контекст недоумявам от очакванията на шепа хора, умеещи да пеят грамотно, че синдикатите ще ги утвърдят като нов вид църковна професия с мечтаната от тях заплата.

Говоря не като съдник, а като човек, който е дал разцвета на живота си за да мизерува на стари години без пенсия, а започнах да работя на 17 години и сега работя денонощно за да си платя лекарствата и леченията.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 24 Сеп 2012, 21:41 
Offline
Потребител

Регистриран на: 26 Май 2009, 23:48
Мнения: 273
Лично мога да твърдя, че със утопии не съм се занимавал и изводите ви са съвсем прибързани. Някой може да си помисли, че Царството Божие е утопия, спасението на човека е утопия и т.н.. По-внимателно с тези пораженчески заключения. Има една ниша, която може да се заеме. По линия на културното наследство, се отпускат доста средства, а единственото писменно автентично свидетелство това е църковното песнопение. Но за това е нужно наистина хора които обичат Църквата и Отечеството. Б.П.Ц. обеднява не поради икономическата обстановка, а паради духовна и църковна немощ. Може да движи сделки за сгради със съмнително качество за 3000000 лева, а не може да си поиска от гостуващите "държавници" по нашите земи полагащето ни се наследство. Ако не беше певецът, свещеникът и епископът, дали някой щеше да се кипри с титула "министър", "президент" и т.н. Историческите заслуги са наши, дадени ни от Бога. Ние си искаме Божието.
Бог да Ви помага Прокимен, много злини са ви потиснали. Боже спасявай.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 24 Сеп 2012, 22:49 
Offline
Потребител

Регистриран на: 26 Сеп 2010, 22:44
Мнения: 22
Става все по-интересна дискусията и не мога да се сдържа да не се включа. По отношение на Подкрепа съм доста добре запознат с идеите на ръководството на свещеническия синдикат. Миналата година преди един конфедерален съвет подхвърлих идеята за създаване на синдикат на клиросните певци, но не можах да намеря хора, които да направят синдиката. Всек пак, трябва да има и поне един "професионален" клиросен певец, който да участва, а аз съм от съвсем друга федерация и пея само и единствено безвъзмездно. Тогава обясних идеята си по следния начин: Мой добър познат, певец се наложи да постъпи за болнично лечение и тъй като получава пари от църквата без да има осигуровки се наложи християни от енорията да събират пари за погасяване на осигуровките му. Тогава опитах да обясня на предстоятеля на храма, че може да подават в НОИ бележки с някакви 100 или 200лв и певецът от личните си средства може да плаща осигуровките по един граждански договор, които винаги ще излизат по-малко от месечната здравна осигуровка за безработен. Отецът подскочи до небето и взе да ми обяснява, че те пари за осигуровки по трудови договори нямат. Честно казано доста ми беше трудно да обясня, че това не ги натоварва финансово като изключим по един лист А4 месечно, тонер за него и мастило за църковния печат. Хората, обаче не разбират и винаги тръгват враждебно. Така враждебно тръгват и владиците като чуят синдикат. А това са дребни номера, които ще подпомогнат и без това трудния живот на клиросните певци в отношенията им с държавата. И като няма кой да ти отговори на възгласите от клира може би ще се замислиш дали искаш да вникнеш в простата счетоводна сметка, защото западните хорове идват само в почивни дни и си искат парите веднага. И може би така ще дойде времето, когато владиката ще реши,че сам може да потърси да постриже четци, а не да се прави на ощипана мома, когато свещеника го моли да му постриже някой ентусиаст, че да го ползва в храма.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 25 Сеп 2012, 19:34 
Offline
Потребител
Аватар

Регистриран на: 19 Мар 2007, 11:30
Мнения: 1045
Камен написа:
Става все по-интересна дискусията и не мога да се сдържа да не се включа.


Вие внесохте интересни елементи както с предишния си, така и с последния си постинг, които задължават да се обърне по-сериозно внимание.

Струва ми се, че вместо да се води стерилна борба за налагането на нова църковна професия, работата на синдиката е да изиска нормални осигуровки за свещено-църковнослужителите. С други думи казано, на територията на една правова държава би трябвало всички полагащи труд да са със законни трудови договори. Каква полза, че премиерът е славословен с пословично лицемерие като храмостроител, когато ръководената от него държава е образец на беззаконие.
Камен написа:
... Тогава опитах да обясня на предстоятеля на храма, че може да подават в НОИ бележки с някакви 100 или 200лв и певецът от личните си средства може да плаща осигуровките по един граждански договор, които винаги ще излизат по-малко от месечната здравна осигуровка за безработен. Отецът подскочи до небето...

За съжаление, свещеникът и да е искал, като че ли не е имал друг избор за реакция. Енорийските бюджети минават през митрополитските канцеларии и там се рашева какви разходи могат да бъдат правени.

Въпросът със социалната осигуровка е сериозен и изисква християнско отношение и необяснимо е, че България, която е прескочила робовладелческия стой в историята си, въвлича народа си в онази нехристиянски условия на живот.

Скандалното в цялата история е, че (ако не се лъжа) не се е намерила християнска съвест да постави въпроса на последния псевдо църковен събор в Рилския манастир.
Когато нещата стигнат до синдикати, това е сигнал, че Църквата проповядва идеи, коиото самата тя не е способна да приложи в живота си. Истина е, че Църквата няма достатъчни доходи, но истина е също, че шепа хора злоупотребяват с църковното имущество. Този въпрос -за ограбването на Църквата от нейните "апостоли" е бил горещо дискутиран на събора-карнавал. Но паки и паки не се е намерила християнска съвест сред съборно-карнавалните екскурзианти, която да се опита да пробуди жигосани в църковния бизнес съвести.

Християнството е религия на оптимизма, но аз отдавна съм станал непроменяем песимист. В контекста на фактите съм склонен да си мисля, че синдикалната идея за новата професия си е утопична и неосъществима, освен в някои големи градски храмове.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 25 Сеп 2012, 19:59 
Offline
Потребител
Аватар

Регистриран на: 19 Мар 2007, 11:30
Мнения: 1045
Камен написа:
... школата на Покров Богородичен... Тя е от 15 години и продължава да действа. Повечето от първите и възпитаници след като по някаква причина не намериха поле за изява по столичните храмове...


Според Вас, коя е причината? Склонен съм да мисля, че причината е в подхода. Предполагам, че възпитаниците на певческия курс ще да са предявили претенции в духа на синдикалните изисквания и са изплашили дори свещениците, които имат вопиюща нужда от певци, но нямат бюджет да плащат "достойни" заплати. Вместо да разработят таланта си, голяма част от певците са предпочели да го заровят в праха на недоволството си, че не могат да си намерят работа.

Ще се повторя. Това лято можах да посетя бистришкия манастир "Свв. Йоаким и Анна", където се подвизава отец Иаков. Човекът се радва на идването на певец от школата на храма "Свв Кирил и Методий". Защо школниците на двете певчески школи не са проявили християнска загриженост към срутващата се светиня и поне в хубавото време да ходят за да се слави името Господне по-често там? Този факт е твърде показателен, че парата прави нещата.

Камен написа:
В същото време подкрепа от владиците няма... Така и не се намери владика, който да постриже четците...


"Четецът" е действително първата църковна степен, но ми се струва, че едно само умение човек да пее, не оправдава желаното пострижение. В последно време се забелязва едно обсебване от манията Сулю и Пулю да се кичат с титула "иподякон". В този контекст съм склонен да опрадая боязънта на владиците и да не създават нова църковна каста на самовлюбени в титулите църковни щеславци. Изглежда идиотски смешно и глупаво тази мания да се подвисват някои с "иподякон" имярек. Това е неграмотност и щеславие. Претенциозните и фалшиви "иподякони", ако са постригвани, то хиротесията им е за четец, а не за иподякон.

В Б.П.Ц. посвещават в иподякон минути преди дяконското ръкоположение, което не е хиротесия, а първа иерархична степен. Четецът не е иподякон и както една санитарка не може да се подпише за доктор, така и щеславните себелюбци, ако имат благоприличие и чувство за собствената си неграмотност, би трябвало да прекратят да се представят за Филанкишията.

Дълг на владиците е да прекратят тази мания с титлите.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 25 Сеп 2012, 23:38 
Offline
Потребител

Регистриран на: 26 Май 2009, 23:48
Мнения: 273
Явно Прокимен, не сте прочели по-горната констатация, че певецът е постоянният проповедник на Догмата в Църквата чрез пеене и това е един насъщен труд в Църквата. Вие принизявате този труд до самодеен махленски ентусиазъм. Изказването ви е нереално. Забравяш, че в семинарията са Ви подстригали за иподякон още преди да започнете първия учебен час. Както и да е. Желая Ви успех, или най-малкото утешение в борбата с налегналите Ви беди.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 26 Сеп 2012, 00:07 
Offline
Потребител
Аватар

Регистриран на: 19 Мар 2007, 11:30
Мнения: 1045
timotei написа:
...в семинарията са Ви подстригали за иподякон още преди да започнете първия учебен час.

Друже,
Твърдението Ви за иподяконството е свидетелство за пословична неграмотност и упоритост в невежеството. Другите Ви премъдрости навлизат в сферата на болнавата екзалтика.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 26 Сеп 2012, 00:44 
Offline
Потребител

Регистриран на: 26 Май 2009, 23:48
Мнения: 273
Напишете нова Литургика и ги обяснете тези неща на учените литургисти. Аз знам за трите степени, пък сега научавам, че непосредствено преди дяконското ръкоположение е имало иподяконска "хиротесия". Изобщо голям буламач стана - клисар, иподякон, дякониси, презвитери.
Камене, клиросно пеене се учи на клира. Сутрин - вечер. Всеки ден. Певецът трябва да се учи да следи текста и мелодията. Не се ли получи съразмерност между текста и мелодията, трудът ни няма да се разбере, както от вярващия, така и от невярващия. Приключвайки тази тема искам да спомена за безсребърения и жизнено важен за съвремието ни труд на г-н Аргир Малчев. На многая лета.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 26 Сеп 2012, 12:27 
Offline
Потребител
Аватар

Регистриран на: 19 Мар 2007, 11:30
Мнения: 1045
timotei написа:
Напишете нова Литургика и ги обяснете тези неща на учените литургисти.


А Вие в коя литургика научихте претендираните от Вас небивалици?

Друже,
Няма нищо срамно, ако човек не знае нещо. Позорно е, когато човек е неграмотен и насажда своите щуротии с претенция да е компетентен.

Не искам да Ви обиждам, но постингите Ви показват незнание. Вместо да възпълните липсата, Вие се силите да убеждавате света да възприеме невежеството Ви като църковна истина.

В България няма ръкоположени иподякони. Изразът навлиза в широка употреба, но всички онези, които се подписват с "иподякон", са посветени в степента "четец".

Глупаво и срамно е да ме поучавате с изобличение да съм си спомнел, че са ме правили иподякон преди първия семинарски час. Това е простотия в най-висша степен. Семинаристите в първи клас не могат да четат на църковно-славянски език и затова би било същинска идиотщина да ги посвещават в степен "четец". Такава практика на мен не ми е известна. Ако някой е бил посветен в "четец" дори и без да е кандидатствал в семинарията, това ще рече, че човекът е грамотен в църковно - славянското четене или пък е нужен като клисар за декорация на владишки богослужения или в местния храм. По някакви владишки съображения би могло да се постриже някой за четец без да владее църковното четене.

Колкото до мое смирение, мен не са ме посвещение за четец или както Вие мислите за "иподякон" не било в семинарията, а много преди да постъпя в нея.

Електотехникът няма моралното право да се подписва и представя за инженер, както и санитарката за доктор. В този контекст, четецът си е четец и не е никакъв иподякон, макар в разговорната църковна реч да се наричат иподякони. Благоприличието не позволява на културния човек да се представя за това, което той не е.

Ако не сте способен да разберете тази елементарна истина, то всичката ви догматика е, както пишете "буламач".

Че степените са три, три са. Аз не съм казвал че са повече или по-малко. Опитах се в написаното, за което съм дал линк, да обясня на неграмотните хора с големи претенции как стои въпросът с това идиотско българско иподяконство. Българското иподяконство не е нищо друго, освен една селяндурщина, мания за превъзнасяне над другите и свидетелв неграмотност!!!

Нямам представа доколко умеете да четете правилно на църковно-славянски, но за себе си съм убеден, че не владеете грамотното четене, т.е. правилното поставяне на ударенията. За разбиране на текста и реч не може да става. С други думи казано, Вие може да имате претенцията да огласявате света с църковните догмати, но е очевадно, че нищо не разбирате от това, което пеете на църковнославянски, както си нямате елементарна представа от православната литургика, а претендирате за достойна заплата на певец. Горко на България с такива претенции!

В книгата, предназначена само за владици "ЧИНОВНИК" или "Чиновник архиерейского священнослужения" (моят източник е: Издание Московской Патриархии, Москва, 1982 г., стр. 201-205) пише:

ЧИН НА ПОСТАВЛЕНИЕ ЧТЕЦА И ПЕВЦА БЫВАЕТ СИЦЕ

Имеяй быти свещеносец, приводимь бывает двема иподиаконы среди церкве и творит три поклоны. И, обратяся, покланяется архиерею трищи, и, пришед ко архиерею, приклоняет главу, и знаменает его архиерей крестовидно рукою по главе, трищи. И посем, руку возложа на главу его, глаголет молитву сию:

Иже всю тварь светом просветивый чудес Твоих Господи, прежде еже быти, коегождо предложения предведаяй и служити Тебе хотящыя укрепляяй, Сам и раба Твоего, имярек, предходити свещеносца святым Твоим таинством изволившаго, украси нескверными Твоими и непорочными одеждами: да, просвещен, и в будущем сретив веце, приимет жизни нетленный венец, со избранными Твоими веселяся во присносущном блаженстве.

Возглас:

Яко святися Твое имя, прославися Твое царство, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Ведательно же, яко, егда не есть литургиа, творит архиерей начало: Благословен Бог:
и поется: Царю Небесный: Трисвятое, Пресвятая Троице: Отче наш: Яко Твое есть: И глаголется тропарь дне.

Аще же есть литургиа, Царю Небесный: Трисвятое: и Отче наш: не поется, токмо глаголются тропари:

Апостоли святии, молите Милостиваго Бога, да прегрешений оставление подаст душам нашым.

Уст твоих, якоже светлость огня, возсиявши благодать, вселенную просвети: не сребролюбия мирови сокровища сниска, высоту нам смиренномудрия показа. Но твоими словесы наказую, отче Иоанне Златоусте, моли Слова Христа Бога спастися душам нашым.

Во всю землю изыде вещание твое, яко приемшую слово твое, имже боголепно научил еси, естество сущих уяснил еси, человеческия обычаи украсил еси, естество сущих уяснил еси, человеческия обычаи украсил еси, царское священие, отче преподобне, моли Христа Бога спастися душам нашым.

Пастырская свирель богословия твоего риторов победи трубы, якоже бо глубины Духа изыскавшу, и доброты вещания приложишася тебе. Но моли Христа Бога, отче Григорие, спастися душам нашым.

Слава и ныне:
Молитвами, Господи, всех святых и Богородицы, Твой мир даждь нам и помилуй нас, яко Щедр.


Таже постригает главу архиерей крестовидно, гланоля:

Во имя Отца:

Протодиакон и чтец или певец глаголют: Аминь.

Архиерей: и Сына: протодиакон: Аминь.
Архиерей: и Святаго Духа. Протодиакон: Аминь.

Таже возлагает архиерей на него краткий фелонь и паки трищи рукою главу его крестовидно знаменает, и возлагает на него руку и молится сице:


Господи Боже Вседержителю, избави раба твоего сего и освяти его: и даждь ему со всякою мудростию и разумом божественных Твоих словес поучение и прочитание творити, сохраняя его во непорочном жительстве.

Возглас:

Милостию и щедротами, и человеколюбием Единороднаго твоего Сына, с Нимже благословен Еси, со Всесвятым, и Благим и Животворящим твоим Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

И по молитве над главою чтеца разгибает архиерей книгу Апостол. Иподиакони же отводят его от архиерея и поставляют его среди церкве, к востоку лицем, и вдается ему книга Апостол, он же чтет сице: К Римляном (или ко иным) Послания святаго апостола Павла чтение. И, мало прочет Апостола, иже случится, начало и конец, обращается и покланяется архиерею трищи, по чину. Иподиакони же снемлют с него фелоний и приводят его ко архиерею. И архиерей паки трищи рукою главу его знаменает.

И подносят архиерею стихарий, он же осенив рукою стихарь над крестом: поставляемый же знаменався рукою, целует крест на стихаре и архиереову руку, иподиакони же облачают его в стихарий.

Архиерей же поучает его сице:

[u]Чадо, первй степень священства - чтеца есть[/u. Подобает убо тебе на всяк день божественная писания прочитовати, да слушающии, зряще тя, создание приимут, и тебе самому вящший степень притвориши, никакоже постыждая о тебе избрание. Целомудренно бо и свято и праведно жительствуя, и Человеколюбца Бога молитва возимаши, и вящшаго сподобишися служения, во Христе Иисусе Господе нашем, Емуже слава во веки веков. Аминь.

таже глаголет архиерей сице:

Благословен Господь! се бысть раб Божий имярек, чтец святейшия церкве, имярек, во имя Отца и Сына и Святаго Духа.


И вдает ему архиерей лампаду, и стоит пред архиереом с лампадою на уреченном месте.

Аще же суть и множайшии хиротонисуемии чтецы, хиротонисуются купно, и глаголется молитва множественно.


Някои неща в цитата съм подчертал.
Става ясно, че кандидатът за първата степен - четец, а не иподякон, може да бъде посветен по време на св. Литургия, както и извън нея. Всички ръкоположения могат да стават само по време на св. Литургия. Редно е и кръщенията да са по време на литургия. Древните чинове предвиждат точно такава практика. И венчаващите се трябва да се причастят същия ден, ако не си играем на църковни шикалки, но уви.

Различаваме 4 + 1 съществени детайла:

1) го водят в средата на храма
2) го постригват
3) дават му да чете от Апостола

4) в последованието се споменава за възлагане на малък (къс) фелон. Това се прави изключително рядко в България
Изображение

На фотографията - посвещение в четци на семинаристи в Одеската духовна семинария.

5) Онези, които са си направили труд да прочетат славянския текст на последованието за четци, ще са забелязали, че в една от молитвите се упоменава за кой храм се посвещава четецът. В този контекст не е прието някой владика да постригва четец за чужда епархия. В семинарията евентуалното изключение е особено.

О церковных чтецах - в този текст е казано ясно, че четците могат да се женят след посвещението им, докато онези, които са посветени за иподякони - НЕ МОГАТ ДА СЕ ЖЕНЯТ!!!! Прочее, дано българските четци и служещите за богослужебна декорация люде го проумеят веднъж завинаги и престанат да се представят за нещо, КОЕТО НЕ СА В ДЕЙСТВИТЕЛНОСТ.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 26 Сеп 2012, 15:49 
Offline
Потребител

Регистриран на: 26 Май 2009, 23:48
Мнения: 273
Много съкрушителен источник сте посочили! Просто по-силен и от самите съветски "катюши". Като гледам посочената от Вас снимка, все едно се намирам на тевтонско мероприятие, на тамплиерски купон. Пародията е пълна.
Етимологически, думата съдържа и предназначението и. Иподякон е гръцка дума и буквалният и превод е "поддякон".
Иподяконът е човекът, който помага на дякона в служението, т.е. всичко което се однася до помощни неща - да подаде кадилница, да сгрее водата, да разгори кадилницата и др. Иподяконът не е човека със шпакла в ръцете да чисти парафина. Според нашия Православен обичай - иподяконът следи службата от вътре от Св. Олтар, а клисарът гаси свещите на свещниците. Над иподякона се чете разрешителна молитва за да може да влиза в Св. Олтар. Затова ви споменах, че в Семинарията и ДА още в началото прочитаха тези разрешителни молитви, за до могат дежурните да влизат в Олтара и да се учат. Прав сте, че човешката помпозност и тук се е вместила като някой се подписват с придружително. Човек! Струва ми се, че трябва да хвърляте по-малко квалификации, защото прилача на артистична поза, а не на сериозното ви желание да поучите потребителите на този форум.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 26 Сеп 2012, 17:05 
Offline
Потребител
Аватар

Регистриран на: 19 Мар 2007, 11:30
Мнения: 1045
Тимотее, не сквернете апостолското име!. Нямам представа какво образование имате, но видимо не можете да се освободите от невежеството си.

1) запитайте някой от Вашите познати "иподякони" каква книга държат пред владиката по време на св. Литургия. Тази книга се нарича "Чиновник", както книгата на свещениците се нарича "Служебник" и на четците се нарича "Часослов".

В България никога не са се печатали т.н. "Чиновници". На български език не се е издавала тази богослужебна книга, предназначена за владиците и която държат клисарите-иподякони. Печатана е на славянски в Рим от униатите, в Москва - от Московската патриаршия и някога в Джорданвил от Руската задгранична църква. По тази причина всички български архиереи ползват московското издание на книгата "Чиновник". дано сте разбрали поне това. В книгата "Чиновник" има както последованието на литургиите, така и всички останали последования за ръкоположения в свещенически и дяконски чинове, текстовете при даване на офикии и всичко друго, свързано с владишкото благословение или ръковъзлагане.

Ако умеете да четете, би трябвало да видите, че в последованието на хиротесията за четец се казва, че това е първата църковна степен.

Въпросът към Вашето скудоумие е колко пъти са възпроизвеждани Вашите любими "иподякони"? Тяхната степен втора ли е?

Вашето тълкуване на иподяконското служение е вярно. Те не стържат восъка от свещниците, а са една декорация на празничните служби. НИЩО ПОВЕЧЕ! Ако те имат някаква църковна степен, тя е единствено възможната - ЧЕТЕЦ. Някои четци, които са грамотни да четат и пеят могат да са дори щатни четци, без да са постригвани. Някои декоративни същества, мотаещи се их олтара и храма могат да са нагиздени като първи кипри в стихари и да не са постигвани. По икономия се казва, че са момчета. Други може и да са постригвани, но те са постригвани и въвеждани в ПЪРВАТА СТЕПЕН - ЧЕТЕЦ!

2) въпросното благословение за влизане в олтара не е въвеждане в степен и дори да са дегизирани в стихари, те са си клисари, а не са иерархична степен преди дяконската.
Някога, когато нямаше мъже в храмовете и да прислужват, трябваше за България да се измисли форма за благословение на стари баби, по-грамотни от Вас, които да прислужват в олтарите. Молитвата, за която споменавате, се четеше над бабите, защото канонично жена не може да влиза в олтара. Оказва се, че според Вас, "иподяконите" са по-недостойни хора дори и от някогашните благочестиви жени, които спасяваха положението в Църквата.

3) Че невежеството Ви е пословично, в това всеки ще се убеди. Снимката показва как един семинарски клас е възведен в първата църковнослужебна степен "четец", даваща на семинаристите правата на Вашите "иподякони". Владиката не може да възпроизвежда всеки ден четци и затова на едно богослужение прави цял клас. Видимо не можете да четете и да мислите с главата си, защото ако го можехте, трябваше да забележите в текста, който преписах за желаещите да се ограмотят, че се споменава за случай когато кандидатът е повече от един.

Снимката я приложих като илюстрация за какви малки фелони става реч в текста на последованието. Такива в България не се срещат или при единични случаи. Интерпретацията Ви е свидетелство за неспасяемо невежество и нежелание да възпълните и оправите незнанието си. Това е то трагичното положение в Църквата ни, а и такива като Вас проглушават света да са щатни четци с достойни заплати, че декламират ежедневно невежество.

Съжалявам, брате, за директността, но не виждам как иначе да се изкажа.

Ако ми остане време, ще препиша последованието за прословутото иподяконство.

В крайна сметка, заинтересованите да узнаят кой казва истината, нека запитат някой епископ каква молитва чете над главата на самопроизвелите се "иподякони". Има един единствен възможен отговор - четат се молитвите за степента "ЧЕТЕЦ".


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 26 Сеп 2012, 22:39 
Offline
Потребител

Регистриран на: 26 Май 2009, 23:48
Мнения: 273
Срещу тези доводи и факти ще трябва да напусна посрамен и победен. Няма как да се бориш с изданията на Рим, на прокурорския синод от Москва, а пък и от Джорданвил. Почервенях от срам.
Камене, отивам да си попея аниксантария на св. Иоан Кукузел и теб съветвам - учи клиросното пеене, особено автентичното.


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 75 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3, 4, 5  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
Форума се задвижва от phpBB® Forum Software © phpBB Group
Преведено от yarnaudov.com