Жени в олтара
Първо не е вярно, че всеки мъж може да влиза в олтара стига да не пречи на службата. Как си го представяте това? Влиза значи мъж в храма и спокойно си се отправя в олтара.
Названието "олтар"е производно от латинската дума "alta ara" - издигнато място, възвишен жертвеник. На гръцки той се нарича още "бема" - възвишение, защото стои по-високо от останалите части на храма, "презвитериум" или "иератион", защото е достъпен само за духовниците, "адитон" или "аватон" - недостъпно място, защото не се разрешава никому, освен на клира, да влиза в него, тъй като е най-святото място на храма, подобно на Светая Светих от старозаветния Соломонов храм.
В олтара се намират светата трапеза, горният престол, синтрона, протезиса, предложението, съсъдохранилището, диаконикона и умивалникът.
Няма да се спирам за подробно разяснение защото интересуващите се могат да намерят достатъчно литература, но става ясно, че това е място предназначено предимно за свещенослужители. Могат да влизат и мъже без църковен сан които вземат участие при богослужението и са получили специално благословение от Архиерея и прочетена молитва над тях.
Йерархията при тях е следната: най-ниската длъжност в храма е тази на клисаря. Той е свещоносец по време на богослужения. Следващата длъжност е на псалта (певец). Този, който ръководи пеенето на клироса, се нарича протопсалт (пръв между певците). След това се нареждат анагностите (четците) и иподяконите (поддяконите). Те вземат най-голямо участие в реда и провеждането на богослужението. Облечени са в стихар и кръстосан на гърдите орар и могат да влизат в светия олтар. Има традиция при извършването на тайнството Кръщение когато детео е от мъжки пол да бъде въведено в олтара от свещеника.
При жените положението е сходно и правото да влизат в олтара получават подстриганите и онези служителки които са получили благословение за това.
Св. Дионисий Александрийски казва:
"Относно жени, когато са във време на очистване (месечно течение) дали им е позволено, докато са в това състояние, да влизат в Божия дом, мисля, че е излишно да се пита, понеже не допускам, че и самите те, ако са вярващи и благочестиви, ще си позволят в такова положение да пристъпят до светата трапеза или да приемат тялото и кръвта Христови... Никак не е забранено да се молим в каквото и състояние и в каквото разположение да се намираме, ...но стъпването в светая светих на всекиго, който не е досущ чист и по душа и по тяло, трябва да се забрани".
Това правило не бива да се разбира в смисъл че забранява на жените, когато са в месечно неразположение да влизат в църква и да посещават богослужение. Те могат да правят това, но трябва да стоят по-назад, да не целуват иконите и да не се причестяват.
Названието "олтар"е производно от латинската дума "alta ara" - издигнато място, възвишен жертвеник. На гръцки той се нарича още "бема" - възвишение, защото стои по-високо от останалите части на храма, "презвитериум" или "иератион", защото е достъпен само за духовниците, "адитон" или "аватон" - недостъпно място, защото не се разрешава никому, освен на клира, да влиза в него, тъй като е най-святото място на храма, подобно на Светая Светих от старозаветния Соломонов храм.
В олтара се намират светата трапеза, горният престол, синтрона, протезиса, предложението, съсъдохранилището, диаконикона и умивалникът.
Няма да се спирам за подробно разяснение защото интересуващите се могат да намерят достатъчно литература, но става ясно, че това е място предназначено предимно за свещенослужители. Могат да влизат и мъже без църковен сан които вземат участие при богослужението и са получили специално благословение от Архиерея и прочетена молитва над тях.
Йерархията при тях е следната: най-ниската длъжност в храма е тази на клисаря. Той е свещоносец по време на богослужения. Следващата длъжност е на псалта (певец). Този, който ръководи пеенето на клироса, се нарича протопсалт (пръв между певците). След това се нареждат анагностите (четците) и иподяконите (поддяконите). Те вземат най-голямо участие в реда и провеждането на богослужението. Облечени са в стихар и кръстосан на гърдите орар и могат да влизат в светия олтар. Има традиция при извършването на тайнството Кръщение когато детео е от мъжки пол да бъде въведено в олтара от свещеника.
При жените положението е сходно и правото да влизат в олтара получават подстриганите и онези служителки които са получили благословение за това.
Св. Дионисий Александрийски казва:
"Относно жени, когато са във време на очистване (месечно течение) дали им е позволено, докато са в това състояние, да влизат в Божия дом, мисля, че е излишно да се пита, понеже не допускам, че и самите те, ако са вярващи и благочестиви, ще си позволят в такова положение да пристъпят до светата трапеза или да приемат тялото и кръвта Христови... Никак не е забранено да се молим в каквото и състояние и в каквото разположение да се намираме, ...но стъпването в светая светих на всекиго, който не е досущ чист и по душа и по тяло, трябва да се забрани".
Това правило не бива да се разбира в смисъл че забранява на жените, когато са в месечно неразположение да влизат в църква и да посещават богослужение. Те могат да правят това, но трябва да стоят по-назад, да не целуват иконите и да не се причестяват.
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 2 госта