Православие и Извънземни

два пътя; колко истини?
Потребителски аватар
ivanov.10
Потребител
Мнения: 24
Регистриран на: пет ное 12, 2010 1:25 pm

Re: Православие и Извънземни

Мнениеот ivanov.10 » чет окт 06, 2011 1:19 pm

0 не е вероятен резултат.
Радослав
Модератор
Мнения: 1530
Регистриран на: ср дек 20, 2006 4:11 pm

Re: Православие и Извънземни

Мнениеот Радослав » чет окт 06, 2011 1:32 pm

Потребителски аватар
ivanov.10
Потребител
Мнения: 24
Регистриран на: пет ное 12, 2010 1:25 pm

Re: Православие и Извънземни

Мнениеот ivanov.10 » чет окт 06, 2011 1:42 pm

А защо вярваш, че уравнението може да има само едно-единственно решение и това решение да е само и единствено числото 1, ни повече, ни по-малко?

Това е много странна гледна точка...
Радослав
Модератор
Мнения: 1530
Регистриран на: ср дек 20, 2006 4:11 pm

Re: Православие и Извънземни

Мнениеот Радослав » чет окт 06, 2011 2:34 pm

Потребителски аватар
ivanov.10
Потребител
Мнения: 24
Регистриран на: пет ное 12, 2010 1:25 pm

Re: Православие и Извънземни

Мнениеот ivanov.10 » чет окт 06, 2011 3:09 pm

Защото досега учените са открили повече от 3 000 зведни купа, някои от които съдържат до 2 500 галактики - това са милиони галактики, във всяка от които има от 10 000 000 до сто трилиона (1х10) звезди - слънца като нашето.

И в цялата тази необятна Вселена ние да сме единственият мислещ вид???

Няма начин!
Асен
Потребител
Мнения: 1162
Регистриран на: вт мар 20, 2007 5:16 pm

Re: Православие и Извънземни

Мнениеот Асен » чет окт 06, 2011 10:33 pm

ivanov.10, подсети ме за това, че преди време четох статия в едно списание. Учените изследваха кости от опашката на мамут. И методът, който използваха беше дал следната разлика: в началото на опашката беше определил, мисля, че 5 милиона години, а в края-около 7 млн. години. В никакъв случай не подценявам научните постижения, но не може на базата на предположения да се гради твърдо становище за истинност. Независимо от броя на галактиките, в Библията ясно е написано за какво служат звездите. Нали ти го пейстнах още в началото? :wink:
Потребителски аватар
plamen
Администратор
Мнения: 799
Регистриран на: ср авг 24, 2005 12:26 pm

Re: Православие и Извънземни

Мнениеот plamen » пет окт 07, 2011 10:11 am

Извинявам се за малко дългия постинг. Нарушавам малко правилата и пускам текстове с цитати. Не давам линк, защото цитирам откъси от един роман и няма да е коректно да ви карам да го четете целия :-)

Става въпрос за "Фиаско" на Станислав Лем, един от ранните му романи. Романът е, най-общо казано, за невъзможността за контакт с друга цивилизация. Принципната невъзможност - не тази на огромните разстояния, а тази на абсолютната Другост. Романът е много тегав за четене, но е велик, според мен :-). Има го в "Читанката", оттам съм извадил долните цитати. Отецът, за който става въпрос в цитатите, е католически наблюдател в една междузвездна експедиция.

И само една вметка още. По формулата на Дрейк, която се цитира в тази тема, писах реферат, като бях в гимназията, даже спечелих някакви там национални съревнования с него. Тази тема ме е вълнувала откак се помня и вкъщи, освен купищата фантастични книги, още пазя с мъка придобитите сборници от срещите в Бюракан през 70-те и 80-те (имаше една поредица съветско-американски срещи на учени по темата SETI, от които руснаците надлежно публикуваха докладите). Става въпрос за научни публикации, не за фантазми.

Формулата на Дрейк е инструментална и илюстративна, нищо, че изглежда "научна". Резултатът й варира от 0 до (почти) безкрайни стойности, в зависимост от стойността на множителите. И нулевите стойности, забележете, са напълно допустими. В момента дори точно нулевата стойност е емпириката, която наблюдаваме (тоест, на базата на чистата емпирика, изводът е, че сме сами във Вселената). Няма никакви обективни наблюдения за обратното и честният учен трябва да допусне и тази възможност - че човечеството е единственият разумен вид във Вселената - поне докато не се появят обективни наблюдения в обратна посока. Разсъждения от типа "толкова много звезди и само ние да сме се появили - не ми се вярва!" са емоционални и звучат добре, но не са научни. Някои от компонентите на формулата на Дрейк очевидно са по-големи от нула, някои възлизат на огромни стойности. Но за други в момента не знаем абсолютно нищо - например всички онези, свързани с биогенезиса. И е напълно възможно точно сред тях обективните наблюдения да доведат до единствения възможен извод - че въпросните компоненти са равни на нула. Оттам цялата формула изкарва нулев резултат - независимо от милиардните стойности на другите множители.

По-долу са цитатите от романа - най-вече за размисъл.



***
За дадения момент, за дадения век (което астрономически е едно и също), може да се признае, че Земята е в областта на Млечния път единствената цивилизация, ВЕЧЕ техническа и ВСЕ ОЩЕ биологична. Изглеждаше, че това твърдение погребва изчисленията на CETI. Трябваше да мине век и половина, за да се разбере, че не е така. Не е възможно да се покори с обикновен полет пространството между две звезди, та едни Живи и Разумни да се срещнат с Други и да се върнат. Дори ако астронавтите пътуват със субсветлинна скорост, пак няма да видят нито тези, към които са се запътили, нито онези, които са ги изпратили от Земята. За пътя в двете посоки ще бъдат необходими най-малкото векове, докато за астронавтите на борда ще изминат само няколко години. Това категорично твърдение на науката бе дало на Църквата повод за следните теологични размишления: Този, който е сътворил света, е превърнал срещата между Създанията от различните звезди в непостижима мечта. Издигнал е между тях преграда, идеално пуста и невидима, но непреодолима: свои, а не човешки бездни. Но все пак човешката история винаги се е развивала по-иначе в сравнение с онова, което е предвидила мисълта. Бездните на пустотата действително се оказаха непреодолима преграда.

***
Дали наистина вече е възникнала теологична надстройка над нечовешките дарове и създанията на Бога и Араго се смяташе за неин проповедник? Защо при разговора Араго каза, че там може да господствува злото? Едва сега той разбра опасенията, с които живееше този човек. Араго се боеше не за себе си, а за своята вяра. Би могъл да признае Изкуплението за благодат към човечеството, участвувайки в експедиция до нечовешки същества, там, където Евангелието му не достига. Би могъл да си мисли така. А понеже вярва в Божията вездесъщност, вярва и във вездесъщността на персонифицираното зло — нали демонът, изкушавал Христос, е съществувал още преди Благойещението и Зачатието. Значи той носеше със себе си догмите, за да ги постави под угроза?
***
Отче, надявам се, не го смятате за advocatus diaboli? Не. А аз не се появявам като doctor angelicus. Не е нужно да ви уверявам, че съм християнин, нали?
Стеергард отново бе изненадан от посоката, в която тръгна разговорът.
— Каква е вашата цел? — повтори.
— Теологията. За да можете да ме разберете по-добре, не само ще я преведа на светски език, но той и ще звучи в устата ми светотатствено. Оправдава ме безпрецедентната ситуация. Вие познавате по-добре езика на физиката, отколкото херменевтиката на религиозните учения. В превод на терминологията на физиката хетероморфността на sacrum* отговаря на различните спектрални линии на материята — вездесъща и еднаква в цялата Вселена. При това сравнение може да се каже, че освен спектър на телата има и спектър на вярванията. Той се простира от анимизма, тотемизма, политеизма чак до вярата в личния БОГ. В земната линия на моята вяра той е семейство — едновременно човешко и божествено. Известни ли са ви споровете в теологията, които SETI предизвика — особено след като издирванията на Другите Разуми родиха тази експедиция?
[* Святото (лат.) — Б. пр.]
— Честно казано — не. Според вас, отче, длъжен ли съм да зная за тях?
— В никакъв случай. Но това беше мое задължение. Позициите в моята Църква се поделиха. Едни поддържаха, че несъвършенството в природата на Създанията може да бъде вездесъщо и тази вездесъщност излиза извън земното понятие за katholikos*. Че са възможни светове, в които не се е стигнало до жертви на Изкуплението, и затова те са осъдени. Други твърдяха, че спасението като избор между Доброто и Злото, дадено като божия благодат, се е появило навсякъде. Този спор беше опасен за Църквата. Организаторите и участниците в експедицията бяха заети с работата си и не се интересуваха от сензациите, имащи за цел да се увеличат тиражите на вестниците. Престъпленията и сексът се бяха поизтъркали, а експедицията на „Евридика“ създаде непредвиждан консуматорски интерес. Шегите, оригинални и забавни на принципа credo qua absurdum**, компрометираха доста успешно вярата. Те налагаха представата за безбройни планети с множество райски ябълки там, където не растат ябълкови дървета, маслини, които и Синът Божи няма да преглътне, понеже там не растат маслинови дървета, гори от разпънати, тълпи от Юди, непорочни зачатия на същества, чиято физиология не допуска такова зачатие, защото те се размножават по полов път — с една дума, тиражирането на Евангелието из всички разклонения на галактичната спирала превръщаше нашето Credo в карикатурна пародия на вяра. Благодарение на тези шегички Църквата загуби много от вярващите. Защо не загуби мен? Защото християнинът изисква от човека повече, отколкото може да се изисква. Не само да се откаже от жестокостта, подлостта и лъжата. Изисква също любов към жестоките, лъжците, палачите и тираните. Ama et fac quod vis*** — никой няма да премахне тази заповед. Моля ви, не се учудвайте на този урок по закон Божи на борда на такъв кораб. Мое задължение е да гледам напред, по-далече от успеха на разузнаването, което би трябвало да срещне два чужди разума. Вашите задължения са други. Ще се изясня. Ако се намирате в препълнена спасителна лодка, а потъващите, за които няма място в нея, се вкопчват в бордовете, от което лодката може да се обърне, вие бихте им отрязали ръцете. Така ли е?
[* Вселена (гр.) — Б. пр.]
[** Вярвам, защото е абсурдно (лат.) — Б. пр.]
[*** Обичай и постъпвай както ти се нрави (лат.) — Б. пр.]
— Опасявам се, че да.
— Тук е разликата между нас. Значи вие няма да се върнете назад.
— Прав сте. Разбирам притчата с лодката. Аз няма да чакам тя да потъне. Но ще се опитам да спася тази цивилизация с всичките сили, които имам.
— И в краен случай — геноцид?
— Да.
— С това се върнахме в изходната точка. Удаде ми се да отсроча този последен изход. Нищо повече.
— Да.
— Готов сте да спасявате живот, отнемайки живот?
— Именно тук се крие смисълът на притчата, отче Араго. Аз ще избера по-малкото зло.
— Като станете убиец?
— Не отхвърлям това назоваване. Възможно е да не спася никого. Да погубя и нас, и тях. Но няма да си умия ръцете; ако загинем, „Евридика“ ще получи съобщение. Съобщение за ситуацията и за това, че аз изключих отстъплението. То вече е на път.
— В моята есхатология няма „по-малко зло“ — каза Араго. — С всяко убито същество загива целият свят. Затова аритметиката не дава мяра на етиката. Необратимото зло е безмерно.

***

А след като сте изчели всичко дотук, можете да прочетете и малко мои фантасмагории отпреди доста години на тема "монашество и космос" :-)
http://orthomatic.net/?p=9

Поздрави,
П.С.
refab
Потребител
Мнения: 1164
Регистриран на: пон окт 09, 2006 7:25 pm

Re: Православие и Извънземни

Мнениеот refab » пет окт 07, 2011 11:14 am

За добро или за лошо, научната, а и ненаучната(?) фантастика никога не са ме занимавали особено!... Поради някакъв вид моя ограниченост, но и надявам се - поради минимум доза здрав разум, никога не съм се вглъбявал и прехласвал пред художествени произведения, а и разговори (като този който се води в тази тема), от такъв жанр!... Нещо повече, изпитвам към отявлените "клингономани" (особено пък към вманиачените!), основателно или не, известно пренебрежение, съжаление и досада, с извинение :oops: :| !
Асен
Потребител
Мнения: 1162
Регистриран на: вт мар 20, 2007 5:16 pm

Re: Православие и Извънземни

Мнениеот Асен » пет окт 07, 2011 2:44 pm

:D Какво съвпадение, фрателло! И аз никога не съм възприемал "научната " фантастика като сериозен литературен жанр или "пътеводител" за бъдещето. Започнах с "Ян Бибиян на луната", после се насилих да прочета модерния за тогавашните години А.Кларк, С.Лем, превъртях и десетина от "галактиките" и с голямо лично облекчение ги запокитих в котейнера пред входа-всичките заедно. Иначе, нищо лично. :wink:
refab
Потребител
Мнения: 1164
Регистриран на: пон окт 09, 2006 7:25 pm

Re: Православие и Извънземни

Мнениеот refab » пет окт 07, 2011 3:05 pm

"Ян Бибиян" ми беше интересна, навремето!... Но може би не най-много (интересна) частта от книгата, която посочваш!?... Не си спомням добре вече.... :)
Потребителски аватар
ivanov.10
Потребител
Мнения: 24
Регистриран на: пет ное 12, 2010 1:25 pm

Re: Православие и Извънземни

Мнениеот ivanov.10 » пет окт 07, 2011 3:10 pm

Ян Бибиян и Станислав Лем :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:

Нищо чудно, че сте разочаровани от жанра. Да бяхте прочели "Играта на Ендър" или да изгледате поне един епизод от "Досиетата Х".
Асен
Потребител
Мнения: 1162
Регистриран на: вт мар 20, 2007 5:16 pm

Re: Православие и Извънземни

Мнениеот Асен » пет окт 07, 2011 4:12 pm

:lol: Ееее, "Ян Бибиян" си го обичах тогава, а и refab е с добри спомени от него. :wink:
Потребителски аватар
Hatshepsut
Потребител
Мнения: 194
Регистриран на: пон сеп 26, 2011 6:08 am

Re: Православие и Извънземни

Мнениеот Hatshepsut » ср дек 07, 2011 6:42 am

ivanb63
Потребител
Мнения: 819
Регистриран на: вт фев 16, 2010 12:20 pm

Re: Православие и Извънземни

Мнениеот ivanb63 » ср дек 07, 2011 10:35 am

Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Православие и Извънземни

Мнениеот Next » пет мар 30, 2012 8:02 am

Православие и Извънземни: http://duhovnabran.hit.bg/ufo.html

Книгата е с благословията на руския Патриарх. Незаменимо четиво е по темата. И не е написана от случаен човек.

Върни се в “наука и религия”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост