Интервю с проф. Калин Янакиев
Интервю с проф. Калин Янакиев
Уважаеми съфорумци,
предлагам линк към едно интервю с проф. Калин Янакиев, който, както обикновено, споделя изключително интересни мисли. Основното качество на неговата реч е задълбочената, интелектуална провокация. Дори онзи, който изобщо не е съгласен с идеите му или изобщо с начина му на мислене, бива предизвикан да мисли, да аргументира и за заздравява собствената си позиция.
Ето и самото интервю: http://dimitaratanassov.wordpress.com/2 ... -yanakiev/
предлагам линк към едно интервю с проф. Калин Янакиев, който, както обикновено, споделя изключително интересни мисли. Основното качество на неговата реч е задълбочената, интелектуална провокация. Дори онзи, който изобщо не е съгласен с идеите му или изобщо с начина му на мислене, бива предизвикан да мисли, да аргументира и за заздравява собствената си позиция.
Ето и самото интервю: http://dimitaratanassov.wordpress.com/2 ... -yanakiev/
Re: Интервю с проф. Калин Янакиев
Празни мисли на един празен човек!
Re: Интервю с проф. Калин Янакиев
Кабрал, да не би да си запознат с афинитета му към исихазма и затова така "на нож" да реагираш?
Re: Интервю с проф. Калин Янакиев
“Как да не сме сами, след като на нас не ни принадлежи в собствения смисъл на думата дори нашето собствено тяло?! Тялото е сякаш не просто онова, което ни прави да ни има, а което ни прави елемент от света. Онова, с което ние сме на-лице. Но дайте си сметка, че нашето тяло може във всеки един момент да заболее, да се парализира, да се пръсне на прах. Тогава се оказва, че дори онова, с което аз съм в този свят, не ми принадлежи. Кой съм аз тогава? Какво съм аз, щом като дори това мое тяло не ми принадлежи? Когато съм жив и здрав, аз докосвам тялото си и не казвам: “Това е моята кожа.”, а казвам, че това съм аз, защото това действително съм самият аз. Но, от друга страна, това е и нещо, което съвсем не ми принадлежи – то може да легне парализирано и да се окаже, че аз не съм бил това. След като и това не съм, кой съм аз, Боже мой, зад собственото ми тяло?”
Това как да го определя освен като "празни мисли на един празен човек"?
Той и да не беше исихаст е като тях, смята, че може със собствени техники да получи благодат, дето няма как да стане. Проблемът на исихастите не е, че някой се моли по определен начин, а че смятат с молитвата да влезнат в директна връзка с Бог и получат благодат, или поне така съм чувал, но ако съм чул правилно е най-голямата щуротия, която някой може да измисли!
Това как да го определя освен като "празни мисли на един празен човек"?
Той и да не беше исихаст е като тях, смята, че може със собствени техники да получи благодат, дето няма как да стане. Проблемът на исихастите не е, че някой се моли по определен начин, а че смятат с молитвата да влезнат в директна връзка с Бог и получат благодат, или поне така съм чувал, но ако съм чул правилно е най-голямата щуротия, която някой може да измисли!
Re: Интервю с проф. Калин Янакиев
По-спокойно с исихазма, за да не стане празна приказка. Исихазмът не е само монашеска практика! Аз не съм запознат в дълбочина, или по-скоро във висота със неговото църковно приложение, но бабите и дедовците го практикуваха в молитва, за "им е светъл дено". Кротко Кабрал! Кротко! На един о-в в Бело море, в една енория, доста от енорияшите практикуваха учението на Свети Григорий Палама. С един учен бяхме потресени от социалното измерение на този труд в продължение на няколко столетия. Няма "пъпоумие", но има едни благоуханни човеци. С лека ръка да не отхвърляме труда на тези прекрасни хора, а и на дедовците ни.
Re: Интервю с проф. Калин Янакиев
Ние не отхвърляме труда на никой. Вероятно 99% от хората които ползват Иисусовата молитва нямзат хабер, че са исихасти и какво означава това. Проблемът е в във всяка практика изградена на гордостта, особено когато когато поставя самото спасение в зависимост от плодовете на гордостта. Преди време един пастор определи "секта", като "организация, която учи, че до спасение може да се стигне само с нейните методи". Не вярвам милиарди християни преди Палама и исихастите да са били откъснати от Бог, защото не ползвали тези практики. Казано е, молитвата да е искрена, а не казана по определен начин или пъти, такава молетва ще бъде чута без значение дали е казана от следващ исихазма или редови християнин.
Re: Интервю с проф. Калин Янакиев
В споменатата енория, 99% не знаят за исихазма повече от това, което са знаели дедовците ни, но свети Григорий Палама го познават на живо, включително богослужебното му последование. Гордостта, за която става въпрос, и цитираният пастор, е неприложима като поучение в нашия случай. Св. Григорий Палама не е бил краен исихаст, а Иисусовата молитва не е откритие на исихастите, нито на православните, тя е откритие на еретик. Но приложена по православно, тя е градивна и спасителна. Интересни мисли прехвърчат в научните среди в момента, които съпоставят атеиста Нилс Бор и учението на за нетварните енергии на св. Григорий Палама. Но, това са много тежки въпроси, които моят ограничен ум не може да понесе, но това не означава, че кадърни и надарени хора не бива да го разглеждат. Напротив!
Re: Интервю с проф. Калин Янакиев
Благодаря на Венче за горния цитат. Разби ми носталгията по младините. На млади години всеки ден слушахме такива цитати, които антиправославният комунист пееше като песнички. В цитата, гордостта се е напарфюмирала с "научни" доводи да обясни едно толкова естествено нещо, каквото е стремижа на човека за близост с Бога. Почти всички исихасти са били хора с "безбедно" битие и високо обществено положение. На всичкото отгоре, са били учени от световна величина.
Re: Интервю с проф. Калин Янакиев
Извинявам се. Лаик, струвами се, че Кабрал с много тънко чувство провокира нас читателите за интерес към тази тежка тема и затова така я представя. Имаше едно такова заключение, че англичаните в петък си казвали вицове, а се смеели в понеделник, защото тогава ги разгадавали. Мисля, че аналогията е същата. Страхувам се, че при нас ще стане в понеделник да плачиме.
Re: Интервю с проф. Калин Янакиев
Елеазаре, възможно е форумната политика да се състои в буквалното приложение на думите, че последните ще бъдат първи ;) (шегичка) Аз лично нямам нищо против да си карам както досега и да се включвам само в два случая: да пиша, когато знам и да питам, когато не знам.
Re: Интервю с проф. Калин Янакиев
Не се съмнявам и вярвам, че Светия Дух е в Църквата и ни дава благодат в тайнствата!
Не се съмнявам и не вярвам, че някой може да общува с Бог извън Църквата и тайнствата, без значение как се моли!
Не се съмнявам и не вярвам, че някой може да общува с Бог извън Църквата и тайнствата, без значение как се моли!
Re: Интервю с проф. Калин Янакиев
На теб колко време през седмицата ти отнема участието в Тайнствата? Изповед 15мин и Причастие 1час, а после? През останалото време на Господ не му пука за нас и нищо не ни дава и се сеща, че съществуваме, само за около час седмично, така ли?
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост