Интервю с проф. Калин Янакиев

два пътя; колко истини?
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Интервю с проф. Калин Янакиев

Мнениеот Кабрал » пет авг 10, 2012 5:26 pm

През останалото време на Бог определено му пука за нас и затова е повелил да правим добри дела! Който иска може и да се моли, но под никаква форма не може да мисли, че с молитвата ще установи "личен" контакт с Бог и благодарение на молитвата ще получи нетварна светлина, защото тя ни е отредена за друго време и място. Ако ние се обожавахме с определени техники в голямата си част от земния си път Иисус Христос щеше да говори за тях, а Той е запазил мълчание и е малко вероятно чак след 1300 години някой да открие тайната на спасението. Бих казал пренебрежимо малко вероятно.
ven4e
Потребител
Мнения: 2975
Регистриран на: чет мар 27, 2008 8:13 pm

Re: Интервю с проф. Калин Янакиев

Мнениеот ven4e » пет авг 10, 2012 9:00 pm

Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Интервю с проф. Калин Янакиев

Мнениеот Кабрал » пет авг 10, 2012 10:39 pm

timotei
Потребител
Мнения: 273
Регистриран на: вт май 26, 2009 11:48 pm

Re: Интервю с проф. Калин Янакиев

Мнениеот timotei » съб авг 11, 2012 7:34 pm

Прав си Кабрал! Несправедливо обвиняваме Варлаам, Акиндин и другите. Те били прави! Колко прости хора са били българите от Серес и Мелник, които събрали неколко десетки килограма злато за да откупят Палама от пазара за роби в Сирия. Как до сега да не знаехме, че св. Григорий Палама е бил едно нищо? Ти си по-страшен от всички протестанти, еретици и разколници взети заедно. Ти не само не познаваш свети Гриторий Палама и неговото практично приложение в енорията, но и отричаш, че Дух Свети управлява и вдъхновява Църквата. Повече няма да ти обръщам внимание. Благодаря на Бога, че съм малко прост и желая да си остана такъв.
Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: Интервю с проф. Калин Янакиев

Мнениеот Aurelia Felix » съб авг 11, 2012 8:09 pm

Струва ми се, че прибързано съдите Кабрал. Той няма никаква вина, че на български няма читави обяснения за исихазма. Аз лично зная за него от англоезични източници.

Св.Григорий Палама е най-свежият глас на късното Средновековие :)
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Интервю с проф. Калин Янакиев

Мнениеот Кабрал » съб авг 11, 2012 9:57 pm

Ами обяснете го този свеж глас! Или исихазма? Трябва ли да измислим специален език, който да ги обхване, че явно с известните е трудно?
На мене ми е любопитно има ли спасени преди исихазма? Ако има за какво ни е той или дава някакъв пряк път за спасение? За този пряк път загатнато ли ни е някъде от Иисус Христос или апостолите? Какви са "екстрите"(по модермо му) на исихазма и защо бяха крити векове от вярващите? Все въпроси дето не получават отговори, но за сметка на това безкрайни излияния, много, много трудни за разбиране и то от няколко човека от философските среди. Тук там написано нещо "в кратце" в официалните издания на Църквата, предимно похвали към личността на светеца, но много оскъдно за учението му, вероятно заради вековния й опит да не влиза в безмислени полемики или може би защото и там не са съвсем наясно. То Елизар не го разбира, Църквата ще го разбере!?!
Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: Интервю с проф. Калин Янакиев

Мнениеот Aurelia Felix » съб авг 11, 2012 10:11 pm

Кабрале, специално за теб утре ще потърся в книгите това, което лично съм чела. Не е много, но все пак помага да се разберат нещата. Аз също като теб предпочитам придържането към ясното учение на Светото Писание. Но от това, което съм прочела за исихазма, не виждам нищо еретично в него.
От това, което съм разбрала, исихазма не касае точно спасението, а обожението. Естествено, че Бог няма да разкрива пътя на спасението векове след Христос! За това си прав.
Жалко, че спеца по исихазъм взе че си би шута от темата и зае поза на мъченик в поетическа форма (доста перверзно), вместо като голям специалист да обясни така, че всички да разберем.
Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: Интервю с проф. Калин Янакиев

Мнениеот Aurelia Felix » съб авг 11, 2012 10:27 pm

P.S. Малка поправка - обожението е крайната цел на спасението. До утре :)
ioio
Потребител
Мнения: 919
Регистриран на: вт авг 18, 2009 4:02 pm

Re: Интервю с проф. Калин Янакиев

Мнениеот ioio » съб авг 11, 2012 11:09 pm

Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Интервю с проф. Калин Янакиев

Мнениеот Кабрал » съб авг 11, 2012 11:34 pm

Жоро
Потребител
Мнения: 1396
Регистриран на: съб апр 11, 2009 9:10 pm

Re: Интервю с проф. Калин Янакиев

Мнениеот Жоро » нед авг 12, 2012 3:13 am

Палма бил исихаст. В спора си с Валам той утвърждава првославното учение за Божията същност и енергии. Учението, което защитава Палма ( и донякъде систематизира) е част от православната догматика. Това обаче не дава догматичност на исихазма.

Какво е поучавал Палма съм запознат донякъде. Но за исихазма не съм навлизъл на дълбоко. По принцип предпочитам да стоя на далеч от практики, за които се изкисква "специялно" наблюдение от някой по-навътре в нещата.

Може би тези практики са били полезни за исихастите, но доколкот знам, може да са опасни за нас. Затова, по-далеч, да не би да се изпълни поговорката: "Да би мирно седяло, не би чудо видяло."
Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: Интервю с проф. Калин Янакиев

Мнениеот Aurelia Felix » нед авг 12, 2012 12:56 pm

Кабрале, съгласна съм с теб. Виждам, че си наясно с тематиката. От "защитниците" на исихазма получи единствено празни заяждания, което показва, колко са наясно. Да биха били наясно, да бяха изложили въпросното "учение" просто и ясно. Но както Жоро написа, св.Григорий Палама просто е изяснил част от православната догматика, а не е създал някакво ново учение векове след Пришествието на Божия Син. (Което ако не беше така, автоматически би го категоризирало като ерес).


Книгите, които ти бях обещала да цитирам разглеждат не исихазма сам по себе си, както и споменах, а други неща. Все пак, тъй като обещах да дам някои цитати от св. Григорий Палама от тези книги, ето: "Да се предизвика душата (ума, интелекта) да пребивава извън самото тяло, сякаш там има възможност да види духовни зрелища, е коренът и източникът на най-лошото от елинските (езическите) ереси, изобретение на демони, поучение, пораждащо безумие и плод на безсмислието..." (Отговор на Варлаам, параграф 4 от Първа Триада, ІІ, § 4). Под линия е дадена следната забележка от автора: "Естествено, умът (душата) не може действително да "пребивава извън самото тяло". В този случай, тялото би умряло незабавно, а душата би била отнесена до мястото на нейния покой. Мисълта и въображението обаче, могат да бъдат изпращани навън и това е, което са практикували латинските схоластици. Мислейки, че проектират своята душа извън тялото, за да придобият мистични опитности, те са проектирали своето въображение в областа на демоничните влияния и там са създали теологиите на западнохристиянските религии." (The Tale of Elder Basil "The New"and the Theodora Myth. Study of a Gnostic Document and a General Survey of Gnosticism, Archbishop Lazar Puhalo, p. 28, превод мой).

Явно св. Григорий Палама утвърждава православното учение, че т.н. "опитности извън тялото" са чисто езичество. Очевидно ширещите се дуалистични ереси, превзели в голяма степен и западната църква по това време, са предизвикали появата на светец от ранга на Григорий Палама. Проблемът е, че днес, векове по-късно нещата действително се извращават къде от невежество, къде от злоумисъл.

За по-голяма яснота, ще цитирам още, от друга книга в следващ постинг.
Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: Интервю с проф. Калин Янакиев

Мнениеот Aurelia Felix » нед авг 12, 2012 3:00 pm

“Какво да кажем тогава за тези невероятни и сложни откровения, които са ни дадени от определени мистици или истории за мистици относно нещата отвъд, след смъртта? Св. Исаак от Ниневия (Сирин) вече ни е отговорил, обяснявайки за тези писания и откровения:
“Всъщност, той (апостол Павел) пише, че е видял божествени видения и казва, че е чул думи, но е бил неспособен да опише какви са били словата или образите от тези божествени видения. Понеже, когато умът в духа на откровението вижда тези неща на тяхното собствено място, той не получава позволение да ги каже в място, което не е тяхно собствено. И даже да желаеше, не би могъл да говори за тях, защото не ги е видял с телесните възприятия. Каквото умът получава чрез телесните възприятия, това той може да изрази във физическата област. Но каквото умът чувствително вижда, чува или възприема в себе си в духовната област, той няма сила да изрази, когато се върне отново към тялото. Той едва помни, че ги е видял, но как ги е видял не знае да изрази ясно.
Това осъжда лъжливите писания, наричани “откровения”, които, бидейки съставени от авторите на покварени ереси под влияние на демонични фантазии, описват небесните обиталища в небесата… пътищата към Небето, местата, приготвени са съд, многобройните образи на небесните войнства и техните различни действия. Но всички тези неща са сенки на опиянен от измама ум и побъркан от действията на демоните. Точно по тази причина, блаженият Павел с една дума затваря вратата в лицето на цялата теория, изключенията запазва в мълчание, защото дори ако умът беше способен да разкрие това, което принадлежи към областта на духа, той не би получил разрешението да го направи. Затова той казва, че всички божествени видения, които езикът има силата да разкрие във физическата област, са фантазии на душевните мисли, а не дело на благодатта.
Затова нека ваша светост, имайки тези неща предвид, да се пази от фантазиите на дълбоките мисли. Тази война особено убива монаси, които са остроумни, които проучват празни мнения, копнеят за новости и са суеверни”. (“Послание до Симеон от Цезария”).

Защото “исихаст е този, който бидейки безтелесен (безтелесен се използва в смисъл “извън плътския начин на мислене” виж напр. св.Григорий Палама, “Срещу Варлаам”, парагр.4), се стреми да задържи душата си в границите на своя телесен дом… Затвори вратата на твоята телесна килия, вратата на твоите уста за разговор и вътрешната врата на душата за злите духове” (св.Йоан Лествичник, “Стълба на божественото изкачване” 27:6, 17-18), защото “Този, който винаги остава в своето сърце се е отдалечил от този свят… Вярно е говорил светият отец, когато е казвал, че уловките на врага ще се провалят винаги, когато ние пребиваваме в сигурното място на дълбините на нашите сърца, толкова повече, колкото по-твърдо ние се държим там.(Св.Диадох, цитиран от св. Никифор в “За трезвостта”).

Така според отците, да станеш “безтелесен” означава, че човек е влязъл в дълбините на тялото си, на съществото си и там светиите преживяват нещо подобно на това, което ще преживеят при смъртта си: те са заспали и нечувствителни към телесните неща и освободени от всякаква чувствителност и всяко чувствено възприятие, те са заспали за плътта, но са събудени за Бога."
(The Soul, the Body and Death, Archbishop Lazar Puhalo, Стр.29-30)
Северина
Потребител
Мнения: 4
Регистриран на: пон юни 25, 2012 7:24 pm

Re: Интервю с проф. Калин Янакиев

Мнениеот Северина » нед авг 12, 2012 7:36 pm

Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Интервю с проф. Калин Янакиев

Мнениеот Кабрал » нед авг 12, 2012 8:25 pm


Върни се в “наука и религия”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост