Интервю с проф. Калин Янакиев

два пътя; колко истини?
Потребителски аватар
yosif_s
Потребител
Мнения: 101
Регистриран на: чет яну 19, 2012 11:34 am

Re: Интервю с проф. Калин Янакиев

Мнениеот yosif_s » пон авг 13, 2012 2:16 pm

Хубавото на този форум, е че ако зададеш въпрос получаваш отговор на десетки други въпроси, (понякога без да получиш отговор на зададения въпрос). Излизането от зададената тема е вече традиция и норма. Май само темите без отговор са извън това правило. Понякога си мисля, че задаването на теми се обезсмисля, просто всеки си пише к'вото си иска и к'вото знае, независимо дали е по темата или не. Понякога това напомня на разговор между шизофреници. И аз с удивлението на Коно Крилатият пред знанията на Варлаам Копринарката относно луната си казвам :"Много чело, много знай.
timotei
Потребител
Мнения: 273
Регистриран на: вт май 26, 2009 11:48 pm

Re: Интервю с проф. Калин Янакиев

Мнениеот timotei » пон авг 13, 2012 7:30 pm

"Защо ще ни интересуват тварни и нетварни светлини .........." Колко точно Елиазер те е преценил! Професорът е личност, която стои и можеш да я видиш и оцениш. Личност, която защитава своето убеждение и казва защо не иска да е настраната на предателя, защото се страхува от предателя Калин Янакиев. Щом като ап. Павел е казал, защо е било нужно хиляда години да се разисква молитвата. Сигурно не е нужно и песненната молитва на св. Иоан Кукузел и другите творци. Ти не си празен човек! Ти си пълен себедоволство.
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Интервю с проф. Калин Янакиев

Мнениеот Кабрал » вт авг 14, 2012 6:11 pm

chorbalan4o
Потребител
Мнения: 1
Регистриран на: нед юни 10, 2007 11:45 pm

Re: Интервю с проф. Калин Янакиев

Мнениеот chorbalan4o » вт авг 14, 2012 7:12 pm

Кабрал ти си ... !

Ако се бе определил като представител на друго течение в християнството, това не би било проблем, но да претендираш че си православен е кощунствено!

Пишейки против неопаламистите ти отхвърляш делото на Св.Никодим Светогорец, на Св.Макарий Коринтски, на Св.Паисий Величковски, на Оптинските старци, на Св.Серафим Саровски, защото те всички са представители и ученици на течението започнало като коливадско.


Добавено от администратор!
Ако още някой има желание за едномесечен бан за неспазване на правилата, да не си губи времето с подобни словоблудства, а направо да ми пусне едно ЛС, ще му/и изпълня желанието на секундата
Последна промяна от MacIlian на вт авг 14, 2012 10:32 pm, променено общо 4 пъти.
Причина: Редактирано от администратор!
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Интервю с проф. Калин Янакиев

Мнениеот Кабрал » вт авг 14, 2012 8:13 pm

Първо, какво те кара да мислиш, че отхвърлям делото на гореизброените монаси или старци, или както се казват?
Второ, в какво се състоят делата им?
Трето, кое ги отличава от паламистите, защото все пак са нео, а и от по-простите християни преди паламистите?
Зограф
Модератор
Мнения: 933
Регистриран на: вт апр 28, 2009 11:22 pm

Re: Интервю с проф. Калин Янакиев

Мнениеот Зограф » вт авг 14, 2012 11:14 pm

През 18 в. се възобновява интереса към исихазма, като преп. Никодим Светогорец се постарал да бъдат публикувани важни за Църквата книги, като "Добротолюбието" /за това те се наричат "филокалисти"- на гръцки под името "колливади"/ и други светоотечески съчинения с нравствено-аскетически характер като "Въпроси и отговори на преп. Варсонуфий и Иоан". До тук добре, но той доста настойчиво използва католическата мистика, като премълчава имената на авторите на такива съчинения. Той преработва например съчинението на Лоренцо Скуполи "Духовна битка", която е преведена и на руски под името "Духовная брань" където има доста промени направени от св. Теофан Затворник, особено когато се засяга темата за умната молитва. Друга преработка на преп. Никодим е съчинението на Игнатий Лойола "Духовни упражнения" във варианта на Джовани Пинамонти. Филокалистите особено наблягат и върху книгата на Неофит Кавсокаливит излязла на руски под името "Душевополезнейшая книга о непрестанном причащении Святых Христовых Тайн".
Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: Интервю с проф. Калин Янакиев

Мнениеот Aurelia Felix » ср авг 15, 2012 9:48 pm

Зограф, това което пишеш е много интересно. Аз имам само откъслечна информация относно латинското влияние в православното богословие. Ще ти бъда много признателна, а и не само аз вярвам, ако намериш време в отделна тема да разгледаш подробно този въпрос.


Кабрал, от написаното от теб до тук разбирам, че според теб исихастите смятат, че само те с техните практики можели да се спасят. Не знам дали съм разбрала правилно и ако да, как стигаш до този извод?
Зограф
Модератор
Мнения: 933
Регистриран на: вт апр 28, 2009 11:22 pm

Re: Интервю с проф. Калин Янакиев

Мнениеот Зограф » ср авг 15, 2012 10:22 pm

Мисля, че разбрах казаното от Кабрал и ще се опитам да го поясня и отговоря едновременно. Буди извесно недоумение когато противопоставим на тези високи богословски расъждения за същноста на нетварните енергии, за Таворската светлина и божествената същност, това, че тези които на практика са живели исихастки са най-прости и ни най-малко занимаващи се с теоретично богословие монаси, които предимно са предпочели отшелническия начин на живот и единствената им цел и смисъл на живота е придобиването на благодатта на Св. Дух чрез усърдна молитва. Това е първия и истински смисъл на исихазма, а втория е, че практически упражняването в постоянно пребиваване в състояние на молитва /Иисусова/ е установила някои физически приоми, които при преуспелите в този подвиг предполагат и някои психически такива /дълбоко осъзнаване на своята греховност и избягване от всякакво мъдруване и високоумие - смирение, нуждата от безмълвие и уединение, тоест исихията спомагаща съсредоточаването, активна борба с помислите и т. н. и т. н. Третия смисъл влаган в думата исихазъм е богословието на св. Григорий Палама, което цели да защити упражняващите се в Иисусова молитва /като средство за спасение чрез придобиването по този начин на Божията благодат, подобно на упоритата настойчивост на евангелската вдовица и неправедния съдия/. Тук в този трети смисъл е заровено и смущението будещо не само у Кабрал известни съмнения. Става въпрос за новопоявилият се "политически исихазъм" - като един комплекс от социокултурни и политически идеи зародили се във Византия и тяхното разпространение в съседна България и другите славянски страни превърнали се в едно монашеско движение с някои нови елементи на духовност.
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Интервю с проф. Калин Янакиев

Мнениеот Кабрал » ср авг 15, 2012 11:18 pm

Никоя практика изповядваща православната догматика не е е грешна! Св. Григорий Палама е дал теоретичната обосновка на едно появило се по онези времена течение в монашеството - исихазма. По късно някой се опитал да го обогати и т.н. Няма лошо и в това да се обогатява една практика, няма лошо и да се ползва друга. Проблемът е друг! На някой темата за "светите отци" се стори твърде абстрактна и чесане на езици, но тя е от най-важните в православието. Нашият по-млад, съответно неразумен, другар Леви се чуди защо "светите отци" са само участниците в съборите и то само при взимането на решенията на тези събори, но тръгналите от исихазма учения практически доказват това. На последния вселенски събор има едно решение, че Светото Писание е изцяло разтълкувано със Светото Предание и последното вече не трябва да се изпълзва за допълнителни тълкувания. Дори само това е достатъчно за да се отхвърли всякакво позовавене на "преданието" за нови учения. Да не говорим, че още в пети век е казано, че "ние не приемаме нищо ново, защото е ново"! От тук следва, че е невъзможно някой в 13 век да измисли нещо жизнено важно за спасението. Ако някой не разбира това няма как да му го обясня повече.

Видяхме колко кратки и синтезирани са отговорите на св. Григорий Палама на събора. Това е мнението на на болшинството от църковните дейци за енергиите. Няма нищо ново, а както някой каза максимално синтезирано и подрено. Съборът обаче не е вселенски и тези размисли не са догматични.Не са догматични не защото не са правилни, а защото познаването им не е необходимо за спасението. Няма как да се спасим, ако не познаваме Пресветата Троица, но можем да минем и без познаването на енергиите, което едва ли и един на сто хиляди православни разбира.
Проблемите с паламизма и исихазма започват по-късно или дори по времето на създаването им и те идват от тълкуватели, които вкарват свои идеи под покрова на "преданието" и "отците". Само дето нямат нищо общо нито с преданието, нито със светите отци. Така тихомълком става една подмяна на вярата, твърдо установена и изповядвана от Църквата. От една най-обикновенна практика се извеждат нови идеи. Твърди се, че молитвата била тайнство, в което сме получавали благодат, което може да се определи само като нелепица. Да се придава на молитвата някаква равностойност на евхаристията е твърде директен път към ада, защото имаме заповед и предупреждение, че недостойното приемане на евхаристията води до сигурно осъждане. Няма значение дали тук съм прав на 1 или 99 процента, дори 1процент риск е прекален. Вкарват се и други странни идеи, непонятни догматично, при които пълната липса на здрав разум е заменена от някакво постоянно повтаряне на "мистичност". Никаква "мистичност" не може да подмени учението на Църквата.
Аз не познавам ученията на неопаламистите и въобще такива появили се последните 200-300 години и не искам да ги определям, за мен е достатъчно, че са нови и техен източник са хора, което ги прави грешни във всяка тяхна част, неотговаряща напълно на догматичното учение на Църквата и въвеждаща нови идеи за спасение.
Visotsky
Потребител
Мнения: 6
Регистриран на: чет юли 05, 2012 10:57 am

Re: Интервю с проф. Калин Янакиев

Мнениеот Visotsky » пет авг 31, 2012 7:47 pm

Едва ли някой трябва да се съмнява във факта, че днешното православие е исихастко. Искаме или не, това е така.
Да, учението за нетварните енергии не е изобретение на Палама, но той успява да интегрира в и чрез него целия свод на православната догматика - там е и христологията, и сотерологията, и какво ли още не. Ето това не е сторено преди него.
Стщо така няма съмнение, че Палама оставя празнини след себе си. Една от тях, да речем, е окончателното разграничение между Божествена същност и Божия енергия. Днес ползваме догмат, въведен век след Палама от Георги Схолар и по същество той е латински, повлиян силно от distinctio realis minor ex parte rei.

Доводите срещу Калин Янакиев е добре да са насочени срещу логиката и смисъла на споделеното от него. Самият той е диалогичен човек. Поддаването на емоционални пикове и изказването им не е част от диалога, а вкрайна сметка уважението към опонента не е просто част от дебата, а първата такава.
timotei
Потребител
Мнения: 273
Регистриран на: вт май 26, 2009 11:48 pm

Re: Интервю с проф. Калин Янакиев

Мнениеот timotei » съб сеп 01, 2012 12:39 am

Кога Палама стана св. Григорий Палама? Четохме ти заяжданията по-горе, изгърпяхме дивашкото ти, схоластично знание, и сега ни поучаваш! Молитвата е една от възможностите за достигане до спасение, но никой не я абсолютизира. Много от мъчениците никога не са се причастявали! Защо са светии? Защото в последните си мигове от земния си живот са се молили и живеели в Царството Небесно още от тука от земята. Този въпрос разрешава св. Григорий Палама. Посредством молитвата, без причастието, са достигнали до спасението си, а за нас - е светийството им. За практичната страна на св. Григорий Палама няма да говорим, това може да го разбере само непревзет човек.
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Интервю с проф. Калин Янакиев

Мнениеот Кабрал » нед сеп 02, 2012 5:27 pm

timotei
Потребител
Мнения: 273
Регистриран на: вт май 26, 2009 11:48 pm

Re: Интервю с проф. Калин Янакиев

Мнениеот timotei » нед сеп 02, 2012 6:08 pm

Посочи, кой обругава Бога! Кой, с неизмерна гордост твърди, че "исихастката молитва" е най-православна! И ако, го твърди, защо не е най-православна. Случката на Тавор, догмат ли е или една история? Сигурен съм, че не познаваш съвременното състояние на Православието в България. Онези православни, които устояха на антихристовия и синергетичен режим, почти всичките са израсли с наставления от св. Григорий Палама и преданието запазено от него. Обратно! Всички ново християни четат разни етически наставления от съвременни младостарци, и стъпкват прекрасната духовност на Православието. Може със сигурност да се твърди, че съвременния новохристиянин е един мърморко. Професорът, който е дал темата, е личност, която брани древния и духовния характер на нашето родно Православие. Иска да предпази Нашето Православие от калния ботуш на полухристиянина, на полуантихриста. Това е разликата между Янакиев и парамона Кабрал. Професорът има грешки! Но въпреки тях, той се бори за да защити нашият древен и изпитан във времето Православен дух.
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Интервю с проф. Калин Янакиев

Мнениеот Кабрал » нед сеп 02, 2012 7:52 pm

Аз не правя разлика между православните на екстра качество, тези израсли с учението на Григорий Палма и полуправославни. Точно за това деление говоря! Когато приемали Търновската Конституция имало предложение в България да се създадат благородници, а един от депутатите казал: Не може да е граф този, на който майка му и баща му пасат свине в Балкана! и предложението отпаднало. Същото става и исихазма, как да ни се представи като аристокрацията на православието, по-по-най християните, а другите един пълнеж, полухристияни.
Като цяло самото движение е православен евангелизъм, "то православието е едно, ама ние си го тълкуваме така". Като всяка евангелистка секта се избира и основополагащ цитат или събитие от Библията, тук е случката в Тавор, с произволните й тълкувания и присвояването й като "исихаска". Естествено първата "исихаска" е и Пресветата Дева, според учението на Палма за Божията Майка. Най-опасното в исихазма е отварянето на вратите за "художествено" тълкуване на отдавна известни факти, типично за латинските схизматици.
Не мога в момента да намеря точния цитат в определението за нетварните енергии, ако не се лъжа на св.Григорий Синаит, където точно и ясна е казано, че те са неслитно съединени и неразделно разделени от Същността Божия. Това са учили отците! Григорий Палама въвежда нови термини вместо догматичните и разделението вече не е "неразделно", а сега разбирам, че някой юнаци вече окончателно разделили неразделното: "Палама оставя празнини след себе си. Една от тях, да речем, е окончателното разграничение между Божествена същност и Божия енергия. Днес ползваме догмат, въведен век след Палама от Георги Схолар и по същество той е латински, повлиян силно от distinctio realis minor ex parte rei." Това разделение прозира от цялостното исихастко учение за Тавор, където се лансират идеи, за някаква различност и разделеност на същностите на Иисус Христос - докато човешката се молила, Божествената я обожила с таворската светлина.

Какво ще е утре ще каже философът Янакиев!
timotei
Потребител
Мнения: 273
Регистриран на: вт май 26, 2009 11:48 pm

Re: Интервю с проф. Калин Янакиев

Мнениеот timotei » чет сеп 20, 2012 8:52 am

Не харесваме проф. Янакиев! Имаме против, а дори и злоба срещу св. Григорий Палама! Най-после трябва да сме удовлетворени. В криптата на Св. Николай е създадено казашко формирование. Край! Радост велика! Вече ще има кой да защитава правата на БПЦ и ДС служителите му. Да почваме тържествата! В Дена на Независимостта ще честваме конските звуци на ...... донските "храбреци". Ура! Вместо Словата и поученията на св. Григорий, при дядо Серафим ще дрънкат саби и членоразделна реч на "трезвениците". Хайде да идем да дадем метани.

Върни се в “наука и религия”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост