Za razkola v BPC (1992-2004).
Драги г-н Разколников,
Радвам се, че поставяте по друг начин темата за разделението в БПЦ. Разделение има - дали е разкол или опозиция, но има. Всички сме свидетели, че опозицията беше смазана от държавата. На дядо Максим и останалите им трябваха имотите да си ги върнат, не ги интересуваше толкова това, че има опозиция, която ги критикува. Наистина енорийските храмове са собственост на миряните, които са ги построили и настоятелствата, излъчени от тези миряни, които съставляват енорията, управляват, от името на енориашите. Но какво от това? На 21 юли 2004 година дойдоха нови настоятелства, назначени със заповеди, които влязоха в храмовете. Да, втория Синод е жив, но не владее имотите, а е навън.
Има и една друга подробност. Епископ Фотий (Росен Сиромахов) и неговите съмишленици, наричани еретици от Църковен вестник, строеше собствени параклиси, които сега са имоти на Българската православна старостилна църква, може би регистрирана в Дирекцията по вероизповеданията. Тази църква се подчинява на Синод, който е в Гърция, или САЩ (не знам точно къде). И никой не може да ги пипне с малкото си пръстче. Знеполски Николай, за когото говорите, е ходил в седалището им (Манастирски ливади), но са му показали нотариални актове, че земята е собственост на частно лице. А какво е построено върху нея, няма значение. Защото старостилците - от гледна точка на дядо Максим - еретици, - пречат много повече и са трън в очите му, отколкото опозицията. Питам Ви: хората, които са в градинката при бившия мавзолей и всички в цялата страна като тях - какви са? Опозиция, или разколници? Това е опозиция, според мен. Видя се, че не могат в една мелница да мелят опозиционерите (миряни и духовници) и хора като Натанаил, Кирил, Григорий и всички останали.
Когато Страсбург осъди държавата, тя едва ли ще възстанови старото статукво. Най-много да даде някакви пари, но никога няма да върне опозицията в храмовете. А има и такива храмове, построени от дядо Пимен и неговите следовници и споспешници, които трябва да са собственост на опозицията.
Но трябва да се регистрира друга православна църква - може би БПЦ (обновена). В БПЦ всички припознават Максим. Какво от това като е назначен от Живков и Политбюро? Важното е, че всички чужди патриарси го признаха, дори и папата. Това даде повод на държавата в лицето на Народното събрание да създаде закон и като заобиколи съда, защото той не признава Максим за патрирах, изгони опозицията от храмовете. Сега сме други времена - ако бяхме във Втората или Първата бълтарска държава, тези хора (опозиционерите) щяха да са отдавна унищожени физически.
Лошото е другаде - сред видните създатели на Синода на дядо Пимен се присламчиха след 1993-94 година хора, които, говорейки колко видни борци за обновление са, се нагушиха (това е точния израз!) с много материални блага! И това може би даде повод да станат събитията от 21 юли 2004 година.
Радвам се, че поставяте по друг начин темата за разделението в БПЦ. Разделение има - дали е разкол или опозиция, но има. Всички сме свидетели, че опозицията беше смазана от държавата. На дядо Максим и останалите им трябваха имотите да си ги върнат, не ги интересуваше толкова това, че има опозиция, която ги критикува. Наистина енорийските храмове са собственост на миряните, които са ги построили и настоятелствата, излъчени от тези миряни, които съставляват енорията, управляват, от името на енориашите. Но какво от това? На 21 юли 2004 година дойдоха нови настоятелства, назначени със заповеди, които влязоха в храмовете. Да, втория Синод е жив, но не владее имотите, а е навън.
Има и една друга подробност. Епископ Фотий (Росен Сиромахов) и неговите съмишленици, наричани еретици от Църковен вестник, строеше собствени параклиси, които сега са имоти на Българската православна старостилна църква, може би регистрирана в Дирекцията по вероизповеданията. Тази църква се подчинява на Синод, който е в Гърция, или САЩ (не знам точно къде). И никой не може да ги пипне с малкото си пръстче. Знеполски Николай, за когото говорите, е ходил в седалището им (Манастирски ливади), но са му показали нотариални актове, че земята е собственост на частно лице. А какво е построено върху нея, няма значение. Защото старостилците - от гледна точка на дядо Максим - еретици, - пречат много повече и са трън в очите му, отколкото опозицията. Питам Ви: хората, които са в градинката при бившия мавзолей и всички в цялата страна като тях - какви са? Опозиция, или разколници? Това е опозиция, според мен. Видя се, че не могат в една мелница да мелят опозиционерите (миряни и духовници) и хора като Натанаил, Кирил, Григорий и всички останали.
Когато Страсбург осъди държавата, тя едва ли ще възстанови старото статукво. Най-много да даде някакви пари, но никога няма да върне опозицията в храмовете. А има и такива храмове, построени от дядо Пимен и неговите следовници и споспешници, които трябва да са собственост на опозицията.
Но трябва да се регистрира друга православна църква - може би БПЦ (обновена). В БПЦ всички припознават Максим. Какво от това като е назначен от Живков и Политбюро? Важното е, че всички чужди патриарси го признаха, дори и папата. Това даде повод на държавата в лицето на Народното събрание да създаде закон и като заобиколи съда, защото той не признава Максим за патрирах, изгони опозицията от храмовете. Сега сме други времена - ако бяхме във Втората или Първата бълтарска държава, тези хора (опозиционерите) щяха да са отдавна унищожени физически.
Лошото е другаде - сред видните създатели на Синода на дядо Пимен се присламчиха след 1993-94 година хора, които, говорейки колко видни борци за обновление са, се нагушиха (това е точния израз!) с много материални блага! И това може би даде повод да станат събитията от 21 юли 2004 година.
Драга Тодорке,
Никой не е говорел за революция, най-малко - аз. През 1997 година, когато СДС дойде на власт, съм чувал, че опозиционерите, тоест втория Синод, са молели Иван Костов да прати патриарха и митрополитите в манастири и веднага във всички митрополии да се сложат млади епископи - като управляващи епархиите и постепенно да се доведат нещата до единен църковно-народен събор. Но той не е посмял, вероятно поради международния отзвук от тази стъпка. Може и да не е вярно това, което разказах по-горе, но това е революция, ако питате мен - именно от раз да се сменят тези ръководители и да се сложат нови такива. Докато аз говоря за църковно-народен събор; такъв форум не се свиква никак лесно. Такава беше тогава ситуацията, че дядо Максим имаше мнозинство и нищо чудно ако се беше състоял такъв единен църковно-народен събор, той да победи! Междувпрочем той винаги е имал мнозинство от миряните, презвитерите и епископите. Представяте ли си ако всички в цялата БПЦ се бяха вдигнали срещу патриарха и митрополитите? Та това са просто 14-15 души; нямаше начин тогава да не се съгласят с всички, които искаха промени. Според мен промените се заеха да ги правят не хората, които трябваше да ги правят. Нямам предвид създателите на опозицията и на втория Синод, а онези, които господин Разколников от другия форум ги нарича боклуци.
Права сте за състоянието на епископите в БПЦ; чувал съм за един такъв епископ, който ходел непрекъснато пиян, имал жена и дете и често висял в едно заведение, близо до синагогата, където полуголи жени играят на пилон. Сигурно не е вярно, но щом се говори...
Въпроса е пределно ясен: когато Страсбург върне храмовете на опозицията, да се направи един нов църковно-народен събор (на втория Синод събор, имам предвид) и всички, които са натрупали състояние, материални блага, пари, като само говореха лицемерно за обновление на БПЦ, просто да бъдат изтикани на заден план и да останат вън от управленските структури и да са само едни обикновени редови духовници и миряни.
Никой не е говорел за революция, най-малко - аз. През 1997 година, когато СДС дойде на власт, съм чувал, че опозиционерите, тоест втория Синод, са молели Иван Костов да прати патриарха и митрополитите в манастири и веднага във всички митрополии да се сложат млади епископи - като управляващи епархиите и постепенно да се доведат нещата до единен църковно-народен събор. Но той не е посмял, вероятно поради международния отзвук от тази стъпка. Може и да не е вярно това, което разказах по-горе, но това е революция, ако питате мен - именно от раз да се сменят тези ръководители и да се сложат нови такива. Докато аз говоря за църковно-народен събор; такъв форум не се свиква никак лесно. Такава беше тогава ситуацията, че дядо Максим имаше мнозинство и нищо чудно ако се беше състоял такъв единен църковно-народен събор, той да победи! Междувпрочем той винаги е имал мнозинство от миряните, презвитерите и епископите. Представяте ли си ако всички в цялата БПЦ се бяха вдигнали срещу патриарха и митрополитите? Та това са просто 14-15 души; нямаше начин тогава да не се съгласят с всички, които искаха промени. Според мен промените се заеха да ги правят не хората, които трябваше да ги правят. Нямам предвид създателите на опозицията и на втория Синод, а онези, които господин Разколников от другия форум ги нарича боклуци.
Права сте за състоянието на епископите в БПЦ; чувал съм за един такъв епископ, който ходел непрекъснато пиян, имал жена и дете и често висял в едно заведение, близо до синагогата, където полуголи жени играят на пилон. Сигурно не е вярно, но щом се говори...
Въпроса е пределно ясен: когато Страсбург върне храмовете на опозицията, да се направи един нов църковно-народен събор (на втория Синод събор, имам предвид) и всички, които са натрупали състояние, материални блага, пари, като само говореха лицемерно за обновление на БПЦ, просто да бъдат изтикани на заден план и да останат вън от управленските структури и да са само едни обикновени редови духовници и миряни.
-
- Потребител
- Мнения: 55
- Регистриран на: нед фев 12, 2006 10:30 pm
-
- Потребител
- Мнения: 196
- Регистриран на: нед авг 27, 2006 4:46 pm
-
- Потребител
- Мнения: 55
- Регистриран на: нед фев 12, 2006 10:30 pm
-
- Потребител
- Мнения: 700
- Регистриран на: чет окт 06, 2005 8:25 am
Върни се в “нови категории и форуми”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 2 госта