Светия Дух

вашите въпроси, мнения и препоръки към портала
Потребителски аватар
aktex
Потребител
Мнения: 2764
Регистриран на: нед апр 30, 2006 2:30 am

Светия Дух

Мнениеот aktex » ср юни 21, 2006 11:15 pm

Деяния 2:1-4 четем:

1 И когато настана денят на Петдесятницата, те всички бяха на едно място. 2 И внезапно стана шум от небето като фученето на силен вятър, и изпълни цялата къща, гдето седяха. 3 И явиха им се езици като огнени, които се разделяха, и седна по един на всеки от тях. 4 И те всички се изпълниха със Светия Дух, и почнаха да говорят чужди езици, според както Духът им даваше да говорят.

ТРИ ВЪПРОСА ОТНОСНО СВЯТИЯ ДУХ:

Първият въпрос е "Кой е Святия Дух?" В текста, който прочетохме се казва, че всички се изпълниха със Святия Дух. Но кой е Святия Дух?

Вторият въпрос е "Какъв е Святия Дух за нас?" Ако знаем кой е, добре, но какви са нашите взаимоотношения с Него? Какво е отношението на Святия Дух към нас? Какво може и какво желае да прави Той в живота ни? А и какво трябва да бъде нашето отношение към Него?

Третият въпрос е "Как да общуваме със Святия Дух?" Или как да си сътрудничим със Святия Дух за извършването на Божията воля и за напредъка на Божието царство? Защото Святия Дух желае да работи всеки ден в живота ни. Ние трябва да знаем как да си сътрудничим с Него, как да си взаимодействаме, как да бъдем съработници на Святия Дух, как да бъдем използвани от Него?

Аз имам отговори на въпросите, но ми е интересно да видя какво мислите , по темата :)
key-em
Потребител
Мнения: 46
Регистриран на: нед май 14, 2006 7:56 pm

Re: Светия Дух

Мнениеот key-em » чет юни 22, 2006 9:05 am

Потребителски аватар
aktex
Потребител
Мнения: 2764
Регистриран на: нед апр 30, 2006 2:30 am

Мнениеот aktex » чет юни 22, 2006 11:22 am

marst
Потребител
Мнения: 133
Регистриран на: вт окт 25, 2005 6:35 pm

Мнениеот marst » чет юни 22, 2006 1:20 pm

Потребителски аватар
aktex
Потребител
Мнения: 2764
Регистриран на: нед апр 30, 2006 2:30 am

Мнениеот aktex » чет юни 22, 2006 9:38 pm

key-em там не искат да ми отговорят на нито един въпрос и ми каза че се правя на "оригинална" ... добра гостоприемственост има :)

АТРИБУТИ НА БОГ

Святият Дух е не само личност, Той е божествена личност. Първо, това се разбира по Неговите имена. Той е наречен "Божият Дух" или "Духът на Бога". Наречен е "Духът на истината", "Духът на Христос", "Духът на Сина", "Духът на живия Бог". Освен това, Святия дух има "атрибути" или качества на божество, качествата на Бог. Той е всезнаещ. Никой не знае какво има у Бога, освен самия Дух на Бога. В Исая 40:13 се казва:

13 Кой е упътил Духа Господен,
Или като съветник Негов Го е научил?
Святият Дух знае всичко. Никой не може да Му каже нещо, което Той не знае. Освен, че е всезнаещ, Святият Дух е и вездесъщ, това означава, че Той присъства едновременно навсякъде. В Псалом 139:7-10 Давид казва:

7 Къде да отида от твоя Дух?
Или от присъствието Ти къде да побягна?
8 Ако възляза на небето, Ти си там;
Ако си постеля в преизподнята, и там си Ти.
9 Ако взема крилата на зората
И се заселя в най-далечните краища на морето,
10 И там ще ме води ръката Ти,
И Твоята десница ще ме държи.
Така че, Святият Дух е всезнаещ, Той е вездесъщ, Той е всемогъщ. В Псалом 104:30 се казва, че Духът е, който създава всички Божии творения и който "подновява лицето на земята". А в Захария 4:6 където пророк Захария пророкува на Зоровавел за построяването на втория храм, той вижда във видение един светилник. Тогава пита Бога "Какво е това?" Бог му отговаря:

6 Не чрез сила, нито чрез мощ,
Но чрез Духа ми, казва Господ на Силите;

Святият Дух е всемогъщ. Чрез Него може да се случи всичко, защото за Него няма невъзможно нещо. И накрая, Святият Дух е вечен, защото в Евреи 9:14 Той е наречен "вечен", където се казва, че Христос принесе Себе Си в жертва "чрез вечния Дух".

Така че, в Божието Слово намираме стихове и места, които ни посочват, че Духът има качествата или атрибутите на Бог. Той е всезнаещ, вездесъщ, всемогъщ и вечен. И същият този Дух действа днес в църквата. Не е ли чудесно всичко това?
keboda
Потребител
Мнения: 56
Регистриран на: чет апр 27, 2006 12:16 am

Мнениеот keboda » чет юни 22, 2006 9:43 pm

Потребителски аватар
aktex
Потребител
Мнения: 2764
Регистриран на: нед апр 30, 2006 2:30 am

Мнениеот aktex » чет юни 22, 2006 10:09 pm

key-em
Потребител
Мнения: 46
Регистриран на: нед май 14, 2006 7:56 pm

Мнениеот key-em » чет юни 22, 2006 11:01 pm

marst
Потребител
Мнения: 133
Регистриран на: вт окт 25, 2005 6:35 pm

Мнениеот marst » чет юни 22, 2006 11:59 pm

Потребителски аватар
aktex
Потребител
Мнения: 2764
Регистриран на: нед апр 30, 2006 2:30 am

Мнениеот aktex » ср юни 28, 2006 11:49 pm

ЕДНО ОТ ЛИЦАТА НА ТРОИЦАТА

Вижте, има връзка между Отец, Сина и Святия Дух. Те имат едно и също естество, една и съща природа и същност ("усия"). В същото време, те са три различни лица ("ипостаса") на единият, единен и единосъщен Бог. И трите лица на Светата Троица действат заедно в мисията на спасение на човечеството. В Исая 58:16 се казва, че когато Исус беше изпратен на земята, Той беше изпратен от Отец, но не само от Отец, а и от Духа.

16 Приближете се при Мене, чуйте това;
От начало не съм говорил скришно;
Откак стана това, Аз бях там;
И сега ме прати Господ Иеова и Духът Му.
Това са думи на Божия Служител, който в Исая е Месия, или Христос. От тях разбираме, че Бог Син е изпратен на земята от Бог Отец и от Бог Дух. По късно четем, че Отец и Синът изпратиха Духът на земята. Така че, виждаме, че Те Тримата действат заедно.

В ранните години на църквата е имало спорове относно Святия Дух и това е довело до различни събори, където са се обсъждали тези теми. В резултат е бил написан "Атанасовския символ на вярата". Той се занимава точно с въпроса с триединството. В него се казва така: "Ние се покланяме на един Бог в триединство (Не трима бога, а един Бог, и този Бог е триединен), и триединство в единство. Не бъркаме личностите, нито разделяме същността им. Защото има една личност на Сина, друга на Отец, друга на Святия Дух (Бог съществува в три лица), но божеството на Отец, на Сина и на Святия Дух е все същото, славно еднакво и величествено съвечно."

Така че, когато говорим за Святия Дух, ние имаме в предвид Третото Лице на Бога. Трите лица имат една и съща божествена същност, която притежават единствено Те, Те са един Бог, но ние ги различаваме и разграничаваме - една е личността на Отец, друга е личността на Исус, трета е личността на Святия Дух. Единството е в същността, в силата и във волята им. Никой не действа самостоятелно или против другия. Винаги са в съвършено единство на целите, намеренията и действията си. Никой от Лицата на Троицата не прави нещо без другите две Лица да Го подкрепят. Това е съвършената любов, която е между трите Личности на Троицата.
Потребителски аватар
aktex
Потребител
Мнения: 2764
Регистриран на: нед апр 30, 2006 2:30 am

Мнениеот aktex » нед юли 02, 2006 1:24 pm

НАЙ-НЕЖНАТА ЛИЧНОСТ НА ТРОИЦАТА

Въпреки единосъщието и равният си статут в Троицата, всяко едно от Лицата на Бога има своята функция. Те са различни. Това, което е характерно за Святия Дух е, че Той е най-нежната, чувствителна и лесно ранима Личност на Троицата. Защото Господ Исус каза, че всяко богохулство на човеците ще се прости, дори хулата против Човешкия Син, но не и хулата против Святия Дух. Защото, Той е най-нежен, най-лесно раним. От Исая 63:10 разбираме, че Духът може да бъде "оскърбен". Разбира се, това може да се приеме като "антропоморфизъм" - изразно средство при което на Бог се приписват човешки качества. Но независимо от това, този израз показва чувствителността на Святия Дух. Същото се казва и в Евреи 10:28-29.

28 Някой, който е престъпил Моисеевия закон, умира безпощадно при думата на двама или трима свидетели; 29 тогава колко по-тежко наказание, мислите, ще заслужи оня, който е потъпкал Божия Син, и е счел за просто нещо проляната при завета кръв, с която е осветен, и е оскърбил Духа на благодатта?
Забележете градацията в този стих. Престъплението срещу Сина, което заслужава това "по-тежко наказание" е да Го "потъпчеш", а престъплението срещу Духа, което заслужава същото наказание е само да го "оскърбиш". Толкова е нежен Святия Дух.

Святият Дух не може да бъде излъган. Знаете, Анания и Сапфира се опитаха да прикрият част от истината за това на каква цена са продали нивата си, но Петър им каза: "Анание, защо изпълни сатана сърцето ти, да излъжеш Светия Дух и да задържиш от цената на нивата? Догдето стоеше непродадена не беше ли твоя? И след като се продаде, не бяха ли парите в твоя власт? Защо си намислил това нещо в сърцето си? Не си излъгал човеци, но Бога." За това свое престъпление Анания и Сапфира бяха наказани с моментална смърт (Деяния 5:1-11). В този случай отново виждаме, че Святия Дух е изключително нежен и наказанието за нараняването Му е изключително сериозно, защото Отец не би допуснал Духът да бъде наскърбен по някакъв начин.
Потребителски аватар
aktex
Потребител
Мнения: 2764
Регистриран на: нед апр 30, 2006 2:30 am

Мнениеот aktex » пон юли 03, 2006 9:44 am

СЕДЕМТЕ БОЖИИ ДУХОВЕ

От Исая 11:2 също можем да научим някои неща за Святия Дух. Тук също се говори за Месия. Това е пророчество за Христос, и в него се казва:

2 И духът Господен ще почива на него,
Дух на мъдрост и разум,
Дух на съвет и на сила,
Дух на знание и на страх от Господа;
Ето това е Божия Дух. Във всички Негови добродетели има невероятен баланс. В Откровение се говори за "седемте Божии Духове", за "седемте светила" (Откровение 4:5). Светилникът, който е бил в скинията е имал едно средно стебло, от всяка страна на което е имало по три разклонения. Така че, общо, той е имал седем в светила - по три от всяка страна и едно в средата. Както светилникът е имал седем светила, но е бил един светилник, така и Святият Дух е наречен "седемте Божии Духове", но в същото време е един Дух.

Ако погледнем Исая 11:2 в тази светлина, бихме могли да кажем, че стеблото на светилника е Господния Дух, от едната му страна са дух на мъдрост, дух на съвет и дух на знание, от другата му страна са дух на разум, дух на сила и дух на страх от Господа. Святият Дух е всезнаещ, Той е Дух на мъдрост и разум, затова, такива се и Неговите дарби - "слово на мъдрост" и "слово на знание". Знанието е да имаш информация за дадено нещо, а мъдростта е да знаеш как да постъпиш, как да използваш тази информация.

Също, Святият Дух е Дух на съвет и сила. Балансът между тези двете е особено важен, защото, ако имаш само сила, но не знаеш накъде да я насочваш, с нея можеш да извършиш и лоши неща. От друга страна, ако имаш само съвет и знаеш какво да правиш, но нямаш сила да изпълниш този съвет, ти си безсилен. Но, Святият Дух е дух едновременно и на съвет и на сила. Той може не само да ти каже какво да правиш, но и да ти даде сила да го направиш. Затова в 1 Коринтяни 12 се казва, че на някои се дават дарби на изцеление, на чудеса и велики дела.

Също, Святият Дух е дух на знание. Но знанието какво прави? Възгордява (1 Коринтяни 8:1). Но, Святият Дух е дух не само на знание, но и на страх от Господа. Защото, когато имаш "страх от Господа", ти ще помниш кой си, и ще бъдеш смирен.

Святият Дух е Божия Дух. Той е едно от Лицата на Троицата и Той е най-нежното от тези Лица. Той е личност и Той е Бог.
Потребителски аватар
aktex
Потребител
Мнения: 2764
Регистриран на: нед апр 30, 2006 2:30 am

Мнениеот aktex » чет юли 06, 2006 2:06 pm

ДРУГ УТЕШИТЕЛ

Какъв е Святия Дух за нас? Това е вторият важен въпрос по отношение на Святия Дух. За да можем да общуваме със Святия Дух, ние трябва да имаме една добра основа на нашите взаимоотношения. Важно е да знаем, че Святият Дух не е само някаква сила, понеже със сила не може да се общува. Вече разбрахме, че Той е личност, но сега идва въпросът "Какъв е Той за нас?". Святият Дух е "Утешителя", който Исус ни изпраща като Свой представител.

Вижте, от Исая 48:16 разбираме, че когато Синът беше изпратен на земята, Той беше изпратен от Отец и от Духа. А след това, когато Христос беше на земята, Той обеща, че когато си отиде, Той ще изпрати на църквата третата личност на Троицата, а именно, Святия Дух. В Йоан 14:16 Исус каза на апостолите:

16 И Аз ще поискам от Отца, и Той ще ви даде друг Утешител, за да пребъдва с вас до века.
Вижте, Исус нарича Святият Дух е "друг" утешител. На гръцки тази дума означава не "различен" ("хетерос"), а "подобен" ("аллос") - друг от същия тип. Святият Дух за нас днес е същият утешител, помощник и посредник, какъвто Исус беше за учениците по време на земното Му служение. Когато учениците имаха въпрос и те не разбираха нещо, те отиваха при Исус и поставяха този въпрос пред него насаме. Те му казваха: "Учителю, какво значи това, какво значи онова…?" И Исус им обясняваше, нали? Днес, ние нямаме Исус между нас, но Бог не ни е оставил сираци. Святият Дух е между нас и в нас, и ние можем да се обърнем към Святия Дух и да Му кажем: "Святи Душе, обясни ми това какво е?", "Святи Душе, помогни ми, не мога да се справя с тази ситуация." И ако ние търсим водителството на Святия Дух, Той ще ни говори, ще ни ръководи, и ще ни наставлява във всяка истина. Малко по-надолу в същия пасаж Исус казва (ст.18).

18 Няма да ви оставя сираци; ще дойда при вас.
Сирак е някой, който е без баща и майка, някой, който е безсилен, окаян, самотен, нещастен, някой на който му е трудно, защото като нямащ майка и татко, които да мислят за теб, ти си наистина зле. Исус, обаче, каза: "Няма да ви оставя сираци!" Ние не сме сираци! Слава на Бога! Защото след като Исус изпълни своята мисия и се възнесе на небето, Той ни изпрати Святия Дух. Той каза: "Ще дойда при вас". Как Исус идва при нас, след като вече се е възнесъл на небето и е от дясната страна на Отец? Чрез Святият Дух. Той е другият утешител, когото Отец ни е изпратил в отговор на Христовата молба към Него.

Във всяко едно от Лицата на Троицата ние имаме другите две лица. Когато Исус беше на земята, заедно с Него беше и Бог Отец. Спомнете си, когато Филип му каза: "Господи, покажи ни Отец, и достатъчно ни е." Какво му каза Исус? "Филипе, толкова време съм със вас, и не ме ли познаваш?" (Йоан 14:8-11) Защото, където е Сина, там е и Отец. И където е Духа, там е и Сина. Ето защото Исус каза: "Ще дойда при вас.", защото щеше да ни изпрати Святия Дух. Малко по-надолу в Йоан 14:22 Исус каза:

22 Ако Ме люби някой, ще пази учението Ми; и Отец Ми ще го възлюби, и Ние ще дойдем при него и ще направим обиталище у него.
Потребителски аватар
aktex
Потребител
Мнения: 2764
Регистриран на: нед апр 30, 2006 2:30 am

Мнениеот aktex » съб юли 08, 2006 9:41 am

НЕБЕСЕН УЧИТЕЛ

Святият Дух е "другия" Утешител за който Исус говореше. Той е представителя на Троицата, който в момента е на земята и в църквата. Каква е ролята на този Утешителя? На първо място да ни учи на Христовото учение и да ни напомня думите Му. В Йоан 14:26 четем:

26 А Утешителят, Светият Дух, когото Отец ще изпрати в Мое име, той ще ви научи на всичко, и ще ви напомни всичко, което съм ви казал.
Фактически Святият Дух е вдъхновявал Божиите мъже за да напишат свещените писания. Той е вдъхновил апостолите Петър, Павел, Яков, Юда, евангелистите Матей, Марко, Лука и Йоан да напишат книгите на Новия Завет, които да съдържат думите на Господ Исус Христос. Святият Дух е този, който е вдъхновявал и пророците, които са писали старозаветните книги. Така че, фактически Той е авторът на цялата Библия, защото във 2 Петрово 1:21 се казва, че авторите на свещените книги "са били движими от Святия Дух". Ако не разбираш нещо, най-добре е да питаш този, който го е писал. Святият Дух е най-квалифицирания учител по отношение на Свещените писания. Това е така, понеже Той е техния автор.
Потребителски аватар
aktex
Потребител
Мнения: 2764
Регистриран на: нед апр 30, 2006 2:30 am

Мнениеот aktex » съб юли 08, 2006 1:53 pm

СВИДЕТЕЛ ЗА ХРИСТОС

Освен Утешител, Учител и Напоминател, Святия Дух е и Свидетел за Христос. Често ние преминаваме през различни борби и трудности. Изпадаме в моменти на безизходица. Точно в такива моменти, ако Святия Дух е в сърцата ни, Той ще проговори, ще ни напомни думите на Исус, ще ни даде думи, които ние самите да изговорим, ще ни даде насока и изходен път. Спомнете си, че Исус казваше на своите ученици: "Когато ви изведат пред управители и съдии не се безпокойте какво ще говорите, защото в същия час Святия Дух ще ви даде какво да кажете." (Лука 12:11-12)

Духът е, който ни напомня думите на Исус, Той е, който ни учи на Неговата истина. Духът е, който свидетелства за Христос. В Йоан 15:26 се казва:

26 А когато дойде Утешителят, когото Аз ще ви изпратя от Отца, Духът на истината, който изхожда от Отца, той ще свидетелствува за Мене.
Святият Дух свидетелства за Христос. Когато аз проповядвам, когато споделям благовестието, когато и вие говорите на хората за Бога, Святият Дух стои до хората на които говорим и свидетелства на съвестта им. Така че, когато говорим, ние можем да бъдем уверени, че ще бъдем чути, и че думите ни имат сила, защото Святият Дух ги потвърждава в сърцето на онзи, който ги слуша. Ето, дори сега, когато ви говоря за Святия Дух, потвърждава ли Той в сърцата ви, че това, което казвам е истина? Той е между нас, Той действа в нас, Той ни говори, и Неговото свидетелство е истинно, понеже Той е Духът на истината.

Върни се в “въпроси към Православие БГ”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост