Християнинът - какво всъщност представлява той?

вашите въпроси, мнения и препоръки към портала
Петров
Потребител
Мнения: 12
Регистриран на: пет дек 14, 2012 11:53 pm

Християнинът - какво всъщност представлява той?

Мнениеот Петров » съб дек 15, 2012 9:59 am

Здравейте!
По какво си личи, че един човек е християнин?
Какви са специфичните белези на християнина?
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Християнинът - какво всъщност представлява той?

Мнениеот Next » съб дек 15, 2012 10:05 am

По смирението, по чистотата на вярата и по делата. Ако мога така да обобщя.
prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: Християнинът - какво всъщност представлява той?

Мнениеот prokimen » съб дек 15, 2012 10:53 am

:clap: Интересен въпрос с трудни отговори.
Според мен, всичко зависи от това до каква степен човек осъзнава християнството си и до каква степен християнството става негов живот. Ако човек се задоволи само с фиктивното си кръщение, което според мен престава да бъде тайнство, а става по-долнопробно шоу изпълнение и от протестантските обряди, тогава този тип "християни" ще са в по-голямата си степен свещопалници от време на време.

Ако човек не си направи труд да чете редовно Четвероевангелието и да размисля над прочетеното, а се задоволи да осъзнае вярата си според приказките на църковните бабички, тогава вярата му ще е своеобразен фолклор и суеверие, преливане от пусто в празно.

Ако човек е любознателен и в един момент се втурне да изчете маса книги най-безразборно, започвайки от т.н. "модернисти", ще възмечтае да преобразява Църквата, забравяйки себе си или собственото си преображение, защото ако всеки преобрази първом себе си, то и Църквата ще е преобразена, а не обратното, както го благовестят модернистите.

Принципно, християнското самосъзнание е живот, а християнският живот би трябвало да е непрекъснато лично свещенодействие, непрекъснато ходене пред Бога. Последните ми думи ще рекат, че човек живее с непрекъснатото съзнание да е пред Божия поглед и държи в будност съвестта си. Ако по човешки се представим в очите на хората за това, което не сме в действителност и вътрешният глас заговори, тогава е наложително покаянието, ставащо тъй ненавистно за интелектуалния модернизъм. Покаянието е духовната баня за душата и без тази хигиена е невъзможно християнинът да има добро духовно здраве.

Християнският живот е невъзможен без аскетиката. Точно тук е фаталната грешка на модернистите, които налагат едно външно християнство без вътрешно духовно съдържание. Ако църковните бабички налагат суеверието като външно благочестие, то модернистите налагат интелектуалното мислене като такова, но и в двата случая си е видимост без съдържание.

Аскетиката като форма на смислен живот не е самоизнуряване, а дисциплинирано и постоянно обожаване.

Гръцката дума "аскезис" би могла да се преведе с "подготовка" или "упражнение". В Антична Гърция наричали аскети атлетите, които се готвели за Олимпийските състезания, в името на които и се подлагали на определени ограничения. Метафорично казано, на езика на древните философи, аскет е този, който се упражнява в добродетелите и особено в обуздаването на неразумните пориви на волята си.

Смисълът на аскезата - както вдуховен, така и във физически аспект, се състои в разумния отказ от второстепенното в името на постигане на главното, за преодоляване на физическите и нравствени препятствия.

Наградата на атлета е венецът от лавров лист, а наградата на реалния и самоосъзнат християнин е венецът на спасението.

Докато уховните и духоносни християни ще поемат пътя на аскезата в името на венеца на спасението, то суеверните свещопалци и модернистичните интелектуалци ще препоръчат трамвая за стигане до рая.

Началото на християнската аскеза е постът като опит за въздържание. Постът не е вид диета, нито пък цел за изтощаване или умъртвяване (анестезия) на телесната енергия и греховете. Християнският пост-въздържание е упражнение за възстановяване на вътрешната свобода.

Християнският аскетизъм, без който е немислимо спасението, произтича не от противопоставянето на плътта с духа (развито особено в будизма и взаимствано от някои псевдохристиянски писатели), а е необходимост за достигане на хармония.

Аскетическите подвизи не са цел, а средство за борба, те са борбата за нетленния венец, която борба не е от постен период до постен период или 4 църковни псевдо -олимпиади в годината, а доживотна борба от момента, когато човек се самоосъзнае за християнин и християнството стане смисъл на неговия човешки живот.

Всеки осъзнат християнин може да се нарече аскет, незавсисимо дали води монашески или семеен живот, независимо дали е клирик или лаик (неправилно мирянин). Пътят на християнското самоосъзнание започва и се съпровожда с непрекъсната молитва към Всеподателя Бог.
Радослав
Модератор
Мнения: 1530
Регистриран на: ср дек 20, 2006 4:11 pm

Re: Християнинът - какво всъщност представлява той?

Мнениеот Радослав » съб дек 15, 2012 11:49 am

Чудесен постинг, prokimen! Благодаря!
Дано се прочете от повече хора...
timotei
Потребител
Мнения: 273
Регистриран на: вт май 26, 2009 11:48 pm

Re: Християнинът - какво всъщност представлява той?

Мнениеот timotei » съб дек 15, 2012 12:51 pm

Много добре като идеология, но без възможност за практика. Струва ми се, че това християнство не е познато по нашите земи. Това не е Православие. Ортодоксия без Ортопраксия е жив комунизъм. Тази мистика, която се описва по-горе, няма нищо общо със Църквата. Извинявам се, ако нещо съм Ви обидил. Църковните бабички, тези, които от малки са в Църквата са едни невидими пчели, които хем издържат Църквата, хем осъществяват дякония вътре в Нея. Онези, които захвърлиха петолъчките и през 95-2000 година превзеха храмовете, тези новохристияни и след 100 години няма да станат Православни християни. Няма повече да говоря. Прощавайте Прокимен и всички засегнати.
П.п. Православен християнин се става от опита на Църквата, заложен в Светото Евангелие и приет чрез Преданието. Аскезата е опит на Пустинята. Все пак ние сме в Империята.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Християнинът - какво всъщност представлява той?

Мнениеот Next » съб дек 15, 2012 1:13 pm

prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: Християнинът - какво всъщност представлява той?

Мнениеот prokimen » съб дек 15, 2012 1:20 pm

Последна промяна от prokimen на съб дек 15, 2012 1:44 pm, променено общо 1 път.
prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: Християнинът - какво всъщност представлява той?

Мнениеот prokimen » съб дек 15, 2012 1:41 pm

Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Християнинът - какво всъщност представлява той?

Мнениеот Next » съб дек 15, 2012 2:16 pm

Уважаеми prokimen,

Няма такова нещо. Не отричам по принцип, но от ОПИТ казвам, че без истински духовен наставник (постоянно направляващ те), задобряването в това начинание води до плачевни последствия.

Духовете на злобата, като един сплотен Интернационал се надигат и "бият чапата" през няколко минути.
А нашего съвременника, расъл в едно съвсем не духовно общество се оплита като пате в кълчища, на което в най-добрия случай околните гледат като на сеир. В реалния случай подхвърлят още калчища.
prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: Християнинът - какво всъщност представлява той?

Мнениеот prokimen » съб дек 15, 2012 2:57 pm

Петров
Потребител
Мнения: 12
Регистриран на: пет дек 14, 2012 11:53 pm

Re: Християнинът - какво всъщност представлява той?

Мнениеот Петров » съб дек 15, 2012 3:38 pm

Благодаря за отговорите!
Още може да се пише, според мен.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Християнинът - какво всъщност представлява той?

Мнениеот Next » съб дек 15, 2012 4:50 pm

Уважаеми prokimen,

:) Наясно съм с основите на християнството и нямам амбиции за подвизи, особено несъразмерни. Естествено става дума за енорийски свещеник. Но истинските са много кът, за монаси (най-зрелия клас на обществото) да не говорим. XXI век - нямам ниакви паранои и илюзии.

Говорим за неща, кото за XIX век, ако са били нормални, по наше време вече отвън може да изглежда и като подвиг. Но без истински енорийски свещеник напредъка в аскезата е много труден и по наше време даже опасен.

Трябва да се равняваме по хора със свят живот, живели най-близко до нас по време. Да речем игумен Никон (Воробьов). Какво ни е казал той? "На нас ни е оставено само покаянието"... (т.е. висш пилотаж в аскезата най-често би завършил с катастрофа).

Ако някой иска да научи повече за него и неща от този порядък, просто да попита.
Зограф
Модератор
Мнения: 933
Регистриран на: вт апр 28, 2009 11:22 pm

Re: Християнинът - какво всъщност представлява той?

Мнениеот Зограф » съб дек 15, 2012 8:42 pm

Да, в младоста си и с ревност не по разум, и аз поисках от тогавашния мой изповедник /архим. Пантелеймон/ да ми бъде старец. Той се засмя и каза: Детка моя, не знаеш какво искаш и не знаеш как се става старец и послушник. За това е необходимо в храма да дадеш пред Господа обет, че във абсолютно всичко ще ме слушаш, а аз трябва да отговарям пред Господа за твоята душа, до толкова, че аз да съм готов да погина в ада, но ти да се спасиш. Ти живееш в града и очите ти се хранят ежечасно с неговите съблазни, а аз в манастира как да ти кажа: не гледай на дясно! Спасението в днешните времена става със съветване, защото вече старци няма, макар и да има още много Божии угодници.
ioio
Потребител
Мнения: 919
Регистриран на: вт авг 18, 2009 4:02 pm

Re: Християнинът - какво всъщност представлява той?

Мнениеот ioio » съб дек 15, 2012 9:55 pm

timotei
Потребител
Мнения: 273
Регистриран на: вт май 26, 2009 11:48 pm

Re: Християнинът - какво всъщност представлява той?

Мнениеот timotei » съб дек 15, 2012 10:45 pm

Прощавай Прокимен! Но Вие не говорите за Църква, а за някакви лични представи. Нашето Балканско Православие ще надживее Руското старчество, защото ние не отричаме действието на Светия Дух. Той си е същия, какъвто е бил всекога. Ние си имаме енорийски свещеници, които имат властта да развръзват греховети ни. Нашите енорийски свещеници са грешници като нас, затова те заедно с нас изстрадват отстъплението ни от родното Предание и увлечение по друг енорийски опит. Другият енорийски опит го знаеме от историята. Знаеме и желанието на тамошните християни да прехвърлят всичката вина върху дявола.

Върни се в “въпроси към Православие БГ”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост