Са ли митарствата част от Свещеното предание?

разкажете за вашите колебания и приключения по пътя към вярата

Са ли митарствата част от Свещеното Предание?

да
18
47%
не
16
42%
не знам
4
11%
 
Общо гласове: 38
Dante
Потребител
Мнения: 113
Регистриран на: нед май 02, 2010 1:57 pm

Re: Са ли митарствата част от Свещеното предание?

Мнениеот Dante » ср сеп 22, 2010 9:27 am

Още първият път, когато гледах филмчето за православието в България, ми направи силно впечатление колко е притеснен интервюираният владика - как мига начесто, защото въпросите, на които отговяреше, са много болезнени за всички нас. Явно на този духовник му е БОЛНО от цялата действителност.

Чехълче казва, че хората, обществото в България боледува - мисля, че е права. Има вакуум в духовната сфера - тя се свива в духовно джудже, а свръхнова е антитезата - антидуховността, един груб материализъм, ламтеж за материални блага. Оттам верижно се срива българщината, държавата и пр., защото водеща е не Църквата, не науката, не културата, а тяхната антитеза. Без знаещи и можещи да лекуват болестта на духовната проказа - разрухата на вече съграденото СТОЙНОСТНО в човеците, всяка човешка общност е обречена на провал. Защото революцията започва отвътре навън, а не обратно.

Точно това е и основната идея на разглежданата творба за бл. Теодора - бих се радвал, ако някой ми посочи оригинален текст на творбата.

"Преп. Василий имал послушница Теодора, която много усърдно му служела; след като приела монашески чин, тя починала в Господа. У един от учениците на преподобния, на име Григорий, се явило желанието да узнае къде се намира след представлението си Теодора, сподобила ли се е с милост и отрада от Господа заради своето служение при светия старец. Като размишлявал често за това, Григорий помолил стареца да му отговори - какво е станало с Теодора; защото твърдо вярвал, че на Божия угодник всичко това е известно. Преп. Василий не желаел да огорчава духовния си син и се помолил Господ да му разкрие участта на блажената Теодора."

Много сложно е да го обясня, но ще опитам.

Преп. Василий - това е носещият Христос В СЕБЕ СИ, "василевс" - цар.
Оттам идва думата "базилика" - царствен.
Григорий идва от "грегорейо" - бдя, стоя буден.
Теодора е женска форма на гръцкото "Теодорос" - Божи дар.

Носещият Христос, СВЕТИЯТ - това е този, който "от слава в слава" /2 Коринтяни 3:18/ се е преобразил от Духа Господен. ВАСИЛЕВС, ВАСИЛИЙ.

За да се ПРЕОБРАЗИ някой, той трябва да има ПОСЛУШАНИЕ - да ПРИЕМЕ в себе си БОЖИ ДАР, именно БЛАГОДАТ. Това съвсем ясно се подразбира от упоменаването на послушницата на име Теодора, която МНОГО УСЪРДНО СЛУЖЕЛА НА ПРЕП. ВАСИЛИЙ. След като ПОСЛУШНИКЪТ оправдае доверието на своя ДУХОВЕН ОТЕЦ, той ПОЧИВА В ГОСПОДА, сиреч влиза в СХИМА - облича ДРЕХА /схима (гр.) - дреха/, ОБЛИЧА СЕ В ХРИСТОС, СТАВА ПРЕПОДОБЕН. Като УМИРА В НЕГО ТЯЛОТО НА ГРЕХА - т. е. плътският човек, СТАРИЯТ ЧОВЕК си отива ОТ НЕГО* и идва духовният човек, НОВИЯТ ЧОВЕК*. "Елици, во Христа крестихте ся, во Христа облекохтя ся..."

С други думи казано, ХРИСТОС започва да РАБОТИ във всеки един, който е станал ПОСЛУШНИК, сиреч е станал ОГЛАШЕН, но за да приеме СВЕТО КРЪЩЕНИЕ, СХИМА, той трябва да СВАЛИ СТАРАТА ДРЕХА, именно ТЯЛОТО НА ГРЕХА, като се ПОТОПИ ВЪВ ВОДАТА И ДА ИЗЛЕЗЕ ЧИСТ, за да ОБЛЕЧЕ НОВАТА ДРЕХА, ЖИВОТВОРЯЩИЯТ ДУХ, ХРИСТОС.

Цялата история за бл. Теодора е написана по такъв начин, че тия, които СПЯТ да разберат едно, а тия, които са БУДНИ да разберат ИСТИНСКИЯ СМИСЪЛ. ГРИГОРИЙ, БУДНИЯТ, пита своя ДУХОВЕН ОТЕЦ какво е да си ПРЕПОДОБЕН, има ли МИЛОСТ И ОТРАДА ОТ ГОСПОДА, защото на някои им ИЗГЛЕЖДА непосилно ТОВА СЛУЖЕНИЕ. ПРЕПОДОБНИЯТ МУ отговаря, че КОЙТО следва ПРАВИЛНИЯ ПЪТ, ТОЙ получава ЦАРСТВОТО. ТУК И СЕГА.
ven4e
Потребител
Мнения: 2975
Регистриран на: чет мар 27, 2008 8:13 pm

Re: Са ли митарствата част от Свещеното предание?

Мнениеот ven4e » ср сеп 22, 2010 9:43 am

Dante
Потребител
Мнения: 113
Регистриран на: нед май 02, 2010 1:57 pm

Re: Са ли митарствата част от Свещеното предание?

Мнениеот Dante » ср сеп 22, 2010 10:31 am

ven4e,

Благодаря за материала.

Дай каквито имаш копия, пък може да попаднем и на оригинала. На теб май трябва да ти го докажа 3 пъти, за да ПОВЯРВАШ.

Прочети МНОГО ВНИМАТЕЛНО този материал и ми кажи какво разбра /за пригледност след всеки абзац коментирай/:
http://en.wikipedia.org/wiki/Seraphim_Rose

P. S. Който иска, може да каже какво е разбрал за о. Серафим Роуз. Ще бъде много интересно да си сверим часовниците. :)
ven4e
Потребител
Мнения: 2975
Регистриран на: чет мар 27, 2008 8:13 pm

Re: Са ли митарствата част от Свещеното предание?

Мнениеот ven4e » ср сеп 22, 2010 10:39 am

Dante
Потребител
Мнения: 113
Регистриран на: нед май 02, 2010 1:57 pm

Re: Са ли митарствата част от Свещеното предание?

Мнениеот Dante » ср сеп 22, 2010 11:04 am

ven4e,

Как да си сверим часовниците, като не казваш какво си разбрала - щом си чела материала, още по-добре, значи си го осмислила и сега няма да говориш повърхностно. Давай, кажи какво пише там. Какво разбра, когато го прочете запръвпът? Бъди искрена, какво лошо има да споделиш с нас какво си разбрала за о. Серафим Роуз конкретно от тази статия. Никой не казва, че това е истина или лъжа - в уикито има много статии, може да се предположи, че не всичко е истина, но защо смяташ, че точно с тази статия не може да си сверим часовниците?
ivanb63
Потребител
Мнения: 819
Регистриран на: вт фев 16, 2010 12:20 pm

Re: Пост за триене

Мнениеот ivanb63 » ср сеп 22, 2010 5:29 pm

Dante
Потребител
Мнения: 113
Регистриран на: нед май 02, 2010 1:57 pm

Re: Са ли митарствата част от Свещеното предание?

Мнениеот Dante » чет сеп 23, 2010 11:18 am

ivanb63,

Ще ти разкрия как стигнах до тези и много други изводи.

Заминах да уча на Запад и попаднах в свят, където личното пространство е свещена територия - всеки иска да си почива в свободното време и да прави това, което на него му харесва, а не да се води от желанията на този или онзи. Там не искат да са добри за другите, а за себе си.

Исках да си говоря с някого, но нямаше с кого - така започнах да търся различни начини да потребисвам свободното си време. Започнах да бродя насам натам, да снимам различни интересни сгради, да ходя на църква, да посещавам различни интересни места - магазини за гоблени, миля, картини, шоколад и пр.

Въпреки че не разбирах езика на мнозинството, понеже в страната, в която бях, се говорят 2-3 официални езика, а аз знаех само английски, не ми пречеше да отида на църква - първо попаднах на една църква в съседно на мен градче, разгледах я отвсякъде, нащраках снимки, но беше заключена с масивна порта. Направи ми впечатление, че църквата е много стара - беше обрамчена отвсякъде с метални греди /ферми/, за да не се срути. Попитах в едно ресторантче наблизо, дали отварят тази църква - да, оказа се, че е действаща. Там явно чакат да се наспят добре и тогава ходят на служба. В уречения час като заприиждаха хора отвсякъде - цялата църква се напълни. И аз седнах на дълга пейка най-отзад. Не разбирах езика, но чух думата ХЛЯБ - изчетоха разни молитви за има-няма час и се разотидоха. Останах съвсем сам в тяхната църква - понеже нямаше кого да питам разрешено ли е снимането или не, извадих фотоапарата и започнах да щракам - започнах с цветните огромни прозорци, след това стенописите, дървени статуи с разни пророци, Разпятието, Св. Богородица и пр. Точно пред Разпятието имаше наредени най-различни по големина горящи кофички - нещо като свещи и кандило в едно, от пластмаса. Имаше ценоразпис - половин евро най-малката такава свещ-кандило, по-голямата 1 евро, 3 евро... В една метална касичка се пускат парите - може да се пусне и дарение. Купих си няколко от най-малките - криза... Е, то беше преди Световната икономическа криза, но това е друга история.

Тъй като не можех да контактувам с хората, тъй като не всички знаят английски, започнах да обръщам по-голямо внимание на детайлите в обкръжаващата ме действителност и след като се върнах отново в България започнах да ахкам от изненада. Така стигнах постепенно с годините до потресаващи разкрития за Християнството - то се беше видоизменило до такава степен, че беше станало неоезическа религия /за ПРЕОБЛАДАВАЩА част от вярващите/. Отказах се да ходя на църква - просто нямаше защо, всеки си тълкуваше Св. Писание както му харесва, без да съблюдава ни Св. Отци, ни нищо. Нямаше следване на канони, нямаше катехизация, нямаше ОБЩЕНИЕ СЪС СВЕТИИ на неверните, търсещи ПЪТЯ НА ВЕРНИТЕ - беше останал един машинален обряд, без никакви обяснения кое, как, защо, само отвреме-навреме раздаваха книжки с разни писания. Естествено тук-там имаше някой друг монах в най-отдалечените точки от "цивилизацията", който можеше да ти обясни това-онова, стига да прояви желание и да има възможност.

Ако се интересуваш за пътя до това прозрение, чети тук /Simon е първият ми ник-нейм, чисто съвпадение със simon от този форум! Просто това име ми харесва много. :) Vasquez отново съм аз и отново съм в "секцията за отпадъци" - особено опасен лъжеучител!/:

http://www.fellowshipbg.org/index.php?topic=313.0

Разгледай отново МНОГО ВНИМАТЕЛНО ПРАВОСЛАВНИТЕ ИКОНИ, които си виждал досега, и мисли върху думата СХИМА /ДРЕХА/.
Славян
Потребител
Мнения: 1132
Регистриран на: съб сеп 26, 2009 1:49 pm

Re: Са ли митарствата част от Свещеното предание?

Мнениеот Славян » чет сеп 23, 2010 7:54 pm

Е, горният ти пост си го бива, Данте, изчетох го съчувствено. За неоезичеството си прав, и още как! Просто Пътят е твърде тесен и нагорен, минава през пустиня, а Египетската земя е тъй сладка (помисли и ще ме разбереш)!
тодоре
Потребител
Мнения: 128
Регистриран на: вт мар 10, 2009 10:47 pm

Re: Са ли митарствата част от Свещеното предание?

Мнениеот тодоре » нед сеп 26, 2010 1:27 am

Последна промяна от тодоре на нед сеп 26, 2010 10:49 pm, променено общо 1 път.
Tor
Потребител
Мнения: 116
Регистриран на: вт авг 31, 2010 12:08 pm

Re: Са ли митарствата част от Свещеното предание?

Мнениеот Tor » нед сеп 26, 2010 11:28 am

Тодоре,
Как митарствата не противоречат и как противоречат, има две теми с по 50 страници всяка.
Сядаш и четеш. Недей пита, поразрови се.
Нема кой да ти обобщи форумна мисъл от 100 страници тука.

Най-накратко:
Митарствата имат кармичен елемент който се проявява в моленете след смърта за душите и ползването на добри дела от една душа на друга, за да облекчим тяхното изкупление. При това душите са съдени от бесове не от Бог.
Демек заформя се астрална връзка живи-мъртви и съда е бесовски. А тва е малко кофти според Писанието.
От друга страна, митарствата учат да правим добри дела приживе а от това по-християнско здраве му кажи.
Та, дали "да" или "не" на митарствата, дето се казва the choice is yours.
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Са ли митарствата част от Свещеното предание?

Мнениеот Кабрал » нед сеп 26, 2010 12:32 pm

prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: Са ли митарствата част от Свещеното предание?

Мнениеот prokimen » пон юни 05, 2017 11:37 pm

Ето една публикация в блога на руския иеромонах Валентин Соломаха и последвалите коментари -

Отначало не й обърнах внимание, докато не видях публикацията в блога на филолога и патролог А. Г. Дунаев - ***

Върни се в “пътят към храма”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост