За богослужебния език в БПЦ
Re: За богослужебния език в БПЦ
Неодухотворените хора не желаят църковнославянския език, но в същото време са абсолютно неспособни и лишени от дух за да направят достоен и добър превод на новобългарски и да изразят поезията му в дълбочина. Дори и да биха имали желание да го направят, те не биха могли!
Одухотворените хора нямат проблем с възприемането на текста. Те са в състояние да направят превода, но не виждат причина да го правят.
Одухотворените хора нямат проблем с възприемането на текста. Те са в състояние да направят превода, но не виждат причина да го правят.
Re: За богослужебния език в БПЦ
На каква основа поставяте връзката между одухотвореност и възможност за превод, както и позицията про-български език -> анти-църковнославянски ? Искате да кажете, че вие разбирате всяка една дума на църковнославянски и в същото време не желаете да има преводи? Как преценихте, на базата на отношението към богослужебния език, връзката с духовността на даден човек? Темата не е против даден език, а на кой език българинът заслужава да има служба. Духовните елити, фенове на чужд за масите език, спокойно могат да се оттеглят в манастир, защото отдавна са задминали нивото на обикновените или току-що влизащи в църква миряни и не подобава да се разхождат сред толкова прост народ!
Re: За богослужебния език в БПЦ
На мен ми звучи нормално. Може би на старогръцки е още по-красиво, но ако е неразбираемо за хората?
1 Коринтяни 14:17
16. Защото, ако благословиш с дух, как ще каже на твоето благодарение "амин" оня, който е от простолюдието, когато не разбира, какво казваш?
17. Ти благодариш хубаво, ала другият се не поучава.
И така на днешно време казваме "амин" на нещо, което не разбираме, благодарим без някой да се е причастил, пием светена вода, с която по "благочестив" превод "се причастяваме". Изобщо вярата ни върви към една постановка. Но ние трябва да се покланяме с дух и истина, тоест осъзнато. Именно като чух Литургия на български разбрах, че не е важна красотата на пеенето, а как ние преживяваме думите. Ако е само красиво, но неразбираемо, то това е някакво чувство. А византийското пеене е красиво и само с териреми, без някакви определени думи, просто пеенето е наистина красиво. Затова най-важното е да преживяваме думите на службата, да ги разбираме, осъзнаваме и да се поучаваме.
1 Коринтяни 14:17
16. Защото, ако благословиш с дух, как ще каже на твоето благодарение "амин" оня, който е от простолюдието, когато не разбира, какво казваш?
17. Ти благодариш хубаво, ала другият се не поучава.
И така на днешно време казваме "амин" на нещо, което не разбираме, благодарим без някой да се е причастил, пием светена вода, с която по "благочестив" превод "се причастяваме". Изобщо вярата ни върви към една постановка. Но ние трябва да се покланяме с дух и истина, тоест осъзнато. Именно като чух Литургия на български разбрах, че не е важна красотата на пеенето, а как ние преживяваме думите. Ако е само красиво, но неразбираемо, то това е някакво чувство. А византийското пеене е красиво и само с териреми, без някакви определени думи, просто пеенето е наистина красиво. Затова най-важното е да преживяваме думите на службата, да ги разбираме, осъзнаваме и да се поучаваме.
Re: За богослужебния език в БПЦ
:) Не, ioio,
Нямам нужда да кажа мнението си за Църквата, чрез устата на едно непознато дете, което случайно срещам всеки път в храма.
А и нямаше как да знам, колко малки деца имате предвид.
Изказах мнението си по написаното от Вас само въз основа на личния си и професионален опит с деца.
А моите мисли за Църквата са много и в различни посоки, но уверявам Ви, все още се движат в наситено розовата оптимистично-идеалистична гама, че има много работа за всички, която да се върши.
Нямам нужда да кажа мнението си за Църквата, чрез устата на едно непознато дете, което случайно срещам всеки път в храма.
А и нямаше как да знам, колко малки деца имате предвид.
Изказах мнението си по написаното от Вас само въз основа на личния си и професионален опит с деца.
А моите мисли за Църквата са много и в различни посоки, но уверявам Ви, все още се движат в наситено розовата оптимистично-идеалистична гама, че има много работа за всички, която да се върши.
Re: За богослужебния език в БПЦ
Като че ли и тук се стигна до вечната борба за "разумното" /по човешки/, за "логичното" /по човешки/ за "практичното" /по човешки/, за "по лесно разбираемо, по лесно асимилирано, за по рационално усвоимото" също по плътския човешки разум, който винаги търси лекото, а не да полага усилие за духовното. Там където се иска труд без да има "келепир," както е казал бай Ганьо - не го търси българина. По логиката на плъзгане по посока на "най-малкото съпротивление" следващото Евангелие на български за деца трябва да се напише на онази маймунска компютърна латиница на която си пишат съвременните тинейжери, защото тя ще се възприема най-добре....А що се отнася до Литургията, ако търсиме само добра "посещаемост" най-добре ще е Мишо-Шамара да напише един рап вариант,- пък да видите тогава.....
Re: За богослужебния език в БПЦ
Пак ме загризаха съмнения. Дали това не е вече губене на интелект и време? Точно ми се породи надежда, че някой осмисля - и ето го отговора в пространните теми на един "пастир" - три страници цитати: 'Много сме! Силни сме!' Като на митинг.
Дали са много не знам, но че са на ключови позиции, по това спор няма.
Пловдивския митрополит така искал! - 'ми давай, нали Църквата е негова?!
Маса свещеници (които няма сила, която да ме накара да нарека 'отче'!) се заричат публично докато са живи тяхната църква да се превърне в бастион на пустословието, докато опустее съвсем.
Други пък 'изживяват' и понеже са влезели в църквата преди децата ни, няма да ги допуснат вътре, (че да не им заприлича на концерт!), та ги държат настрана с езикова бариера.... нирвана.... свещени крави и прочее ....
В тях е и хляба и ножа. Но не се надявам да ни отчупят и къшей, не доброволно, искам да кажа.
Защото, както се вижда, от обич към ближния и помен няма.
Аз-ът като център на вселената. Егоцентризъм, характерен за петгодишните.
Дали са много не знам, но че са на ключови позиции, по това спор няма.
Пловдивския митрополит така искал! - 'ми давай, нали Църквата е негова?!
Маса свещеници (които няма сила, която да ме накара да нарека 'отче'!) се заричат публично докато са живи тяхната църква да се превърне в бастион на пустословието, докато опустее съвсем.
Други пък 'изживяват' и понеже са влезели в църквата преди децата ни, няма да ги допуснат вътре, (че да не им заприлича на концерт!), та ги държат настрана с езикова бариера.... нирвана.... свещени крави и прочее ....
В тях е и хляба и ножа. Но не се надявам да ни отчупят и къшей, не доброволно, искам да кажа.
Защото, както се вижда, от обич към ближния и помен няма.
Аз-ът като център на вселената. Егоцентризъм, характерен за петгодишните.
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост