"Двери" писа

пространство за срещи и разговор
laikos
Потребител
Мнения: 199
Регистриран на: чет фев 05, 2015 8:42 pm

Re: "Двери" писа

Мнениеот laikos » ср юли 26, 2017 10:39 am

Единия "мисли", другия "смята"...

Е, свързан ли е отец Рафаил с Кузмича Зографски, или не?

Няма ли някакви обективни данни. И е вярно, което prokimen писа, че Рафаил го рекламираше първоначално прот. Главев, а сетне бившия наш жабленски о. Йоан. Обаче те и двамата не действат в Софийска епархия, а оттам пищят.
ortos
Потребител
Мнения: 68
Регистриран на: пон яну 26, 2015 3:51 pm

Re: "Двери" писа

Мнениеот ortos » съб юли 29, 2017 7:15 am

laikos написа:.....

Спрете да клеветие схийеромонах Рафаил. Засрамете се !
prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Новият руски катехизис

Мнениеот prokimen » съб юли 29, 2017 10:00 pm

Изображение

Руските християни обсъждат проект за официален Катехизис на РПЦ

Поради подчертани лични резерви, изключително рядко съм си позволявал да указвам на публикации в портала "Двери" като на своеобразна референция.

Днес ще си позволя доколкото там е съобщено за дискусиите в Православна Русия върху синодалния проект за нов катехизис.

В интерес на истината, наложително е да се отбележи и подчертае, че Българската православна църква е изпреварила Руската с десетилетия.

Навревето, когато Cинодалното издателство функционираше нормално за онези години на войнстващ атеизъм, Светият Синод на БПЦ-БП съумя да издаде книгата "Православен Катехизис" под редакцията на проф. Т. Коев.

В онези години Синодално издателство беше гарант за православност на малкото издадени книги.

Днес много издателства заливат книжния пазар, но гаранцията за неувредено православие я няма. Ето защо, лично аз, намирам българския синодален катехизис за едно прекрасно дело.

В онези сложни години на войнстващ атеизъм, българските синодални архиереи и богослови на Църквата, а не светската държава, съумяха да издадат въпросния Православен Катехизис и да изпреварят дори всесилната Московска патриаршия.

Сам по себе си, тогавашният синодален жест и архипастирска загриженост бяха равностойни на подвиг.

Остава де се запитаме колко човека са си направили труд да получат елементарни познания за своята вяра от тази книга?

Във ФБ групата "Задругата" бе дискутиран въпросът с новия руски катехизис. Като референция бе указан катехизисът на Здравко Пено като "най-добрият"

Все още не съм го чел и нямам лично мнение за въпросния катехизис. Зная, че ние православните християни сме най-големите ленивци в духовното си ограмотяване и малцина имат навика да четат и мислят.

Бих се радвал да прочета коментари по българския катехизис под редакцията на проф. Т. Коев или ако някой е чел този на З. Пено, да сподели своите впечатления.

Колкото до новия руски катехизис, лично аз, имам известни страхове, че ще се вмъкнат в него много неправославни мисли.

*** Ето и някои комантари, заслужаващи внимание
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: "Двери" писа

Мнениеот Кабрал » нед юли 30, 2017 10:54 am

"Катехизисът" на Здравко Пено е по-скоро сборник статии по вeрски въпроси, отколкото катехизис.
За съжаление пак войнстващ исихазъм:
Подмяна на приети на Вселенски събори термини с "енергии";
От една страна учението на Симеон Нови Богослов (среща с Бог, тук и сега) е издигнато до условие за спасение, а от друга авторът приема, че "срещата с Бога лице в лице" ще е при Второто пришествие;
"Подвигът" също е издигнат като условие за спасение и задължение на всеки християнин. Това обаче трудно се съчетана с каноните, които са разделени на догматични и редови, като вторите с много условности са приети от автора за задължителни. Не е обяснено обаче защо има цяла серия от канони, които вменяват на вярващите определено поведение относно постеното и употребата на вино, като освобождават от тях само тези, извършващи в момента "подвиг", което показва, че подвигът никога не е бил след условията за спасение, а е практикуван от много малка група християни по тяхно лично желание.
"Светото откровение", т.е. оставеното ни от Христос, е споменато с 2-3 реда, като част от евхаристията, но за сметка на това има пространно изложение за "Учението на светите отци", каквото никога не е имало и не е било приемано, а като се зачетем в цитатите ще видим, че самите отци не са признавали такова "учение", а са утвърждавали, че "вярата на Вселенската Църква е дадена от Господ, проповядвана от апостолите и съхранена от отците".
Веднъж се говори за някакви решения, приети на Вселенските събори, после с половин уста се казва, че светите отци "утвърдили" богооткровението на съборите. Да се твърди, че съборите са приели решения означава обявяването за догмат на църквата на нещо ново, измислено на събора. На Вселенските събори се утвърждава това в което Църквата навсякъде и винаги е вярвала, а се осъжда новото и грешно учение. Говорим за учение на Арий или несторий, но не можем да кажем "учение на светите отци", защото те нямат свое, "тяхното" учение е Христовото, а заслугата им е, че са го съхранили.

Върни се в “духовници”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост