православната Евхаристия - възкресение и вечен живот

пространство за срещи и разговор
Потребителски аватар
Чехълче
Модератор
Мнения: 2032
Регистриран на: нед дек 20, 2009 1:49 pm

Re: православната Евхаристия - възкресение и вечен живот

Мнениеот Чехълче » съб окт 30, 2010 7:44 pm

ven4e написа:Един свещеник ми беше казал, че когато грехът се увеличи, е необходимо често причастяване, за да имаме сили да се борим с него. Именно по време на големи изкушения се променя и начинът на живот - човек се моли постоянно по-усилено от обикновено, пости в извънпостно време, изповядва лошите стремежи да се върне към навика - тогава честото причастяване е необходимо. Това обаче е свързано с много голямо духовно напрежение и както знаем от св.Антоний Велики, тетивата може да се скъса и затова говорим за период, когато ежеседмично приемаме Тайнството, а не за крайна цел. Ежемесечното причастяване е много по-добре, когато обаче човек е постигнал (да, не е невъзможно) балансиран християнски живот.



Тц, по тази логика първите християни са били много грешни - причастявали са се всяка седмица. По тази логика и 2 решение на Антиохийския събор, също и Апостолскито 9 правило, а именно: "Вярващи, които не достоят в църква на молитва до края и до Св. причастие, се отлъчват" грешно ли е???
Радослав
Модератор
Мнения: 1530
Регистриран на: ср дек 20, 2006 4:11 pm

Re: православната Евхаристия - възкресение и вечен живот

Мнениеот Радослав » пон дек 20, 2010 9:29 am

Какво мислите за тази статия:
Светинята е за светите
Моето мнение, че авторът е поставил много точна диагноза на съвременното състояние на църковния живот. Като я прочетох, реших, че Шмеман ще да е бил член на някоя от нашите енории. ::o
Потребителски аватар
zmianatz
Потребител
Мнения: 1760
Регистриран на: съб ное 28, 2009 9:50 am

Re: православната Евхаристия - възкресение и вечен живот

Мнениеот zmianatz » пон мар 14, 2011 2:44 am

Причастяване - св. Евхаристия.

(по книгата на Анастасия Бойкикева - "Изповедание на светата православна вяра")

Най-голямото Тайнство на Църквата е Тайнството на св. Евхаристия - пресъществяването на приноса на хляба и виното в пречисто и действително Тяло и Кръв Христови. Пресъществяването на Даровете се извършва по време на общественото Богослужение - св. Литургия, от духовник - свещеник или Архиерей , на особено място - църква, храм и в определено време с надлежни призователни молитви, чрез наитието и действието на благодатта на Светия Дух. Причастяването със св. Дарове е непременно задължение на всеки християнин. Всеки християнин трябва да се причастява най-малко четири пъти в годината - по време на четирите годишни поста. Християнин, който не се е приобщавал към св. Тайни в причастието цяла година, се смята за отпаднал от Църквата. Причастявайки се с Тялото и Кръвта Христови, ние влизаме в действително общение с Господа Иисуса Христа. Господ е установил Тайнството на пресъществяването на Своето Тяло и Кръв като благодатно и действено общение със Себе Си, като помощ и благодатно захранване на душата в нейната борба с греха и в духовния и живот като залог за бъдещето единение и пребъдване с Него в Царството небесно след възкресението ни от мъртвите (Иоан 6, 51-58). Затова пристъпвайки към причастяване със Светите Тайни, християнинът трябва да знае, че встъпва в общение със Самаго Бога и да изпита себе си - дали е достоен за това, чрез гласа на съвестта си и ако има грехове, които са пречка за свободно общение с Бога, да ги изповяда пред свещеник в Тайнството покаяние.
До Съществото на Богане може да се доближи никоя твар, защото не може да понесе силата на Неговата благодат, поради ограничеността си по творение. Бог станал достъпен за човеците чрез Боговъплъщението си. Обещанието да пребъдва с нас на земята до свършека на света - "И ето, Аз съм с вас, през всички дни до свършека на света! Амин." (Мат. 28, 20), Господ осъществява с Тайнството Евхаристия, т.е. с пресъществяването на хляба и виното в пречисто Свое Тяло и Кръв, чрез което ни се дава възможност за достъп до Него. За това с чист и въздържателен живот, с покаяние и съкрушение за греховете си, трябва да се готвим да пристъпваме към приобщаване със Светите Тайни. Родителите или кръстниците на малките дечица трябва да гледат да причастяват често кръстените деца, за да ги възпитат чрез благодатната Божия помощ като достойни за Христа християни. Малките деца трябва да бъдат привеждани често към св. Причастие от родителите си или кръстника, за да се пълни душата им с благодат.
Който не яде Тялото Христово и не пие Кръвта Му, няма дял с Господа и няма да види живот вечен (Иоан, 6, 53-54).
Трябва изрично да се знае, че Тайнство пресъществяване на даровете в пречисто Тяло и Кръв Господни - св. Евхаристия, има само в православната Църква. Католици и други инославни изповедания с нарушенията и отстъпленията си и с греха на ересите си сами са се лишили от най-великото и основно Тайнство на Църквата."
Потребителски аватар
Деяна
Потребител
Мнения: 250
Регистриран на: нед дек 21, 2008 8:04 pm

Re: православната Евхаристия - възкресение и вечен живот

Мнениеот Деяна » пет апр 29, 2011 1:54 pm

из "СТРЕМЕЖ КЪМ СЪВЪРШЕНСТВО" - Свети Никодим Светогорец

За Светото Тайнство Евхаристия

Досега ти предлагах, любезни читателю, четирите духовни оръжия, необходими за победа над духовните врагове при нашия стремеж към съвършенство. Те бяха: ненадяване на себе си, непоклатима надежда на Бога, противоборство срещу греха и молитвата. Сега искам да ти посоча и друго едно могъщо оръжие за този подвиг, именно пресветото Тайнство Евхаристия. То е най-висше между другите тайнства, както и между духовните оръжия е най-силно и ефикасно срещу страстите. Четирите оръжия, за които говорихме, получават своята сила от благодатните сили и дарове, придобити от нас чрез Христовата кръв. А това тайнство е истинското тяло и истинската кръв Христови, в присъствието на Самия Христос - Бог. Ние се борим със страстите чрез онези четири оръжия със силата Христова. Така Христос Господ поразява сатаната чрез нас или заедно с нас. Защото, който вкусва тялото Христово и пие кръвта Му, той пребивава с Христа и Христос с него, както и Сам Той е казал: Който яде Моята плът и пие Моята кръв, пребъдва в Мене, и Аз в него (Иоан. 6:56). Ето защо, когато ние побеждаваме лукавия, то кръвта Христова го побеждава, както е написано в Апокалипсиса: Те го (дявола) победиха с кръвта на Агнеца (Откр.12:11).

Това най-свято тайнство, а най-вече Христос, Който е в него, може да бъде възприемано действено по два начина: първо, тайнствено, в тайнството на тялото и кръвта Христови, с необходима подготовка, ще рече: със съкрушаване, изповед, очистване чрез епитимия и необходимия пост. Второ, духовно и мислено, в ума и сърцето. Първото може да бъде толкова често възприемано, доколкото това е възможно, според външните обстоятелства, вътрешното състояние и според преценката на духовния отец. А второто - всеки миг: така че за тебе е възможно винаги да имаш в ръцете си това всесилно оръжие и чрез него непрекъснато да се отбраняваш от лукавия. Внимавай в това и се причастявай със Светите Христови Тайни колкото е възможно по-често, когато имаш разрешение от твоя духовен отец. Но непрестанно се стреми да вкусваш Христа Господа мислено и духовно: ръководство за това ти е предложено от мене в предишните глави за молитвата.
Преспанец
Потребител
Мнения: 271
Регистриран на: чет мар 10, 2011 9:35 pm

Re: православната Евхаристия - възкресение и вечен живот

Мнениеот Преспанец » пон май 16, 2011 1:36 am

zmianatz написа: Трябва изрично да се знае, че Тайнство пресъществяване на даровете в пречисто Тяло и Кръв Господни - св. Евхаристия, има само в православната Църква. Католици и други инославни изповедания с нарушенията и отстъпленията си и с греха на ересите си сами са се лишили от най-великото и основно Тайнство на Църквата."

Тоест католиците и протестантите приемат просто някакъв хляб, не по-различен от този от магазина?
лаик
Потребител
Мнения: 189
Регистриран на: ср фев 09, 2011 11:17 am

Re: православната Евхаристия - възкресение и вечен живот

Мнениеот лаик » пон май 16, 2011 10:50 am

Преспанец написа:Тоест католиците и протестантите приемат просто някакъв хляб, не по-различен от този от магазина?

Този въпрос много е разискван, но не мисля че е от човешка компетенция.
prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: православната Евхаристия - възкресение и вечен живот

Мнениеот prokimen » нед сеп 23, 2012 7:00 pm

Запис на патриаршеско евхаристийно служение

Позволявам си да дам линк към една литургия на открито във Владивосток, оглавена от Московския патриарх Кирил. Подбудите са много.

1. Организацията е перфектна и заслужава многостранни въпроси;
2. Служението и пението са трудно осъществими с тази завидна великолепност;
3. Онези, които не са виждали и не могат да видят как протича литургията в олтара, могат да го видят;
4. Тази многолюдна евхаристия поставя не само практични въпроси, но и богословски...
...

Как да се причасти това богомолно стечение? От богословска гледна точка, причастният агнец трябва да е само един, както и всички да се причастят от една чаша. Колко килограмов агнец ще е наложителен за Тайнството и как да се изпече една огромна и качествена просфора?
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: православната Евхаристия - възкресение и вечен живот

Мнениеот Кабрал » чет мар 02, 2017 9:00 am

Прочетох на няколко места, от различни автори, че евхаристията била "най-голямото тайнство". При тайнствата не е редно да се прави класация, но все пак благовещението е, че който се роди от вода и Дух ще види царството Божие. Не знам по каква причина "византийското богословие" игнорира кръщението, но ако говорим "за най-голямо тайнство" това е Свето кръщение. Възможно е и класацията да го споменава не "от лошо", а просто на него да се гледа на нещо до такава степен основно, че да не се слага в редицата на другите.
Безспорно е, че евхаристията трябва да се изчисти от ограниченията наложени от знайни и незнайни клирици и да се прави всяка неделя, а където вярващите са малко поне веднъж на месец или според възможностите на свещенослужителя, защото по по-малките села такива няма и съм бил на събори, където най-трудното е да осигурят свещеник.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: православната Евхаристия - възкресение и вечен живот

Мнениеот Next » чет мар 02, 2017 9:18 am

Кабрал написа:...евхаристията трябва да се изчисти от ограниченията наложени от знайни и незнайни клирици и да се прави всяка неделя,...
Интересно защо най-голяма врява по тая тема вдигат непостещите.
prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: православната Евхаристия - възкресение и вечен живот

Мнениеот prokimen » чет мар 02, 2017 10:28 am

Кабрал написа:Прочетох на няколко места, от различни автори, че евхаристията била "най-голямото тайнство". При тайнствата не е редно да се прави класация, но все пак благовещението е, че който се роди от вода и Дух ще види царството Божие. Не знам по каква причина "византийското богословие" игнорира кръщението, но ако говорим "за най-голямо тайнство" това е Свето кръщение. Възможно е и класацията да го споменава не "от лошо", а просто на него да се гледа на нещо до такава степен основно, че да не се слага в редицата на другите.
Безспорно е, че евхаристията трябва да се изчисти от ограниченията наложени от знайни и незнайни клирици и да се прави всяка неделя, а където вярващите са малко поне веднъж на месец или според възможностите на свещенослужителя, защото по по-малките села такива няма и съм бил на събори, където най-трудното е да осигурят свещеник.


Драги Кабрал,

Кръщението си остава алфата и омегата на християнството. Без него е невъзможно никое друго тайнство. Евхаристията се налага като "най-най-" защото в древност всички други тайнства са били свързани с нея.

Когато владиците били хора вярващи в Бога и християни, тогава те готвели желаещите за кръщение, като през Великия пост ги обучавали във вероучението и на пасхалната литургия кръщавали някогашните оглашени. Днес нещата са занемарени до крайно безбожие в името на свещения бизнес. Никой вече не мисли за спасение на душата на който и да било.

Че времето налага особено възраждане на катехизацията преди кръщение, това е очевадно, но богословското ниво на самовлюбените учени не е достатъчно християнско за да се осъществи това в България. По-лесно е за богословите да се правят на интересни с честото причастие, отколкото да докажат християнството си с евентуална катехизаторска дейност.

Не разбрах от какво искате да очистите евхаристията.
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: православната Евхаристия - възкресение и вечен живот

Мнениеот Кабрал » пет мар 03, 2017 10:37 am

Ние знаем, че кръщението е не просто най-голямото тайнство, то е самото благовещение, но подобно на евангелските църкви напоследък започнахме да го противопоставяме на евхаристията и се стигна дотам да се появят две партии, една от друга по-празноглави, едната на т.нар. кръщелно богословие", другата на евхаристийното такова. Първата твърди, че е достатъчно да се кръстиш, втората, че а не си признал милет-баши, а гориш в ада. Това извън конкретната тема.

Не разбрах от какво искате да очистите евхаристията.


Самата евхаристия не искам да се чисти от нищо, а да се премахнат ограниченията наложени от успоредното богословие и които не съответстват нито с духа, нито с буквата на Свещеното предание.
Твърди се по-горе, че светите дарове трябва да се приемат "с необходима подготовка, ще рече: със съкрушаване, изповед, очистване чрез епитимия и необходимия пост". От друга страна обаче истинските отци, не манастирските, призовават да пристъпим към даровете "със страх Божий, вяра и любов". Ако трябва да сравним истинското и успоредното богословие ще излезе, че има два вида християни: едните изпълнени с омраза към злото, любов към ближния и вяра в Бог, другите, театралните християни, живеещи с единствената мисъл какъв грях да извършат за да могат да се съкрушат зрелищно и цялата публика да им ръкопляска за положените усилия в молитви, глад и каквото се сетят. Между другото тези са описани в един епизод на Новия завет, но незнайно защо сами себе си възприемат като митаря, а не като фарисея, каквито са всъщност.

Ние, кръстените, не живеем в съкрушение, а в радост, в съкрушение са живели старозаветните. Истинското християнство приема света като творение и под управление на благият Бог, успоредно приема света като творение на Бог, но под управление на сатаната, с който непрекъснато трябва да се борим (стратегията и тактиката на борбата са подробно описани от преподобна Теодора). Съкрушеният говори с колежката в офиса или жената на кмета на близкото до манастира село и непременно трябва да я пожелае за да се съкруши в зрелищен пост и молитва, преди подробно описан в "богословски" трудове, а сега разказан по някоя телевизия. Християнинът си говори с колежката или с нудистката на плажа, но не ги пожелава, защото обича жена си или защото знае, че колежката и нудистката си имат семейства. Без да бие тъпана, пише есета на темата или дава интервюта за националното радио отива с чиста съвест на евхаристия, но свещеника му отказва причастие, защото нито се е изповядал, нито се е съкрушил, нито ял само люти чушки и хинин една седмица (както препоръчал светогорец Минчо на тези дето мислели да минат тънко, само с глад). И какво излиза? Единственият начин да се уредиш с причастие е да ощипеш момата до тебе или да откраднеш даренията, та да я караш по установения ред.
Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: православната Евхаристия - възкресение и вечен живот

Мнениеот Aurelia Felix » пет мар 03, 2017 10:55 am

Браво Кабрал! Ако нещо профанира св. Евхаристия днес, това са именно фарисеите, налагащи едно театрално християнство без истинско покаяние. Най-гордите и непримирими хора, които съм срещала са именно такива "смирени" църковни артисти, които дори имат наглостта да се хвалят по форумите (днешния аналог на някогашните площади, за които говори Спасителя), как се били причастили достойно. И това не им стига, ами в безсрамието си налагат фарисейското си "достойнство" на всичко живо около себе си.

Радостното е, че има и свещеници, които поставят условие пост и изповед преди причастие само на хора, които не познават. А на тези, които се изповядват при тях и ги познават, дават причастие и без изповед всеки път, само питат има ли нещо, което смущава съвестта им.

Върни се в “духовници”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост