Старозагорска църковна какафония
Старозагорска църковна какафония
-Архимандрит Автоном Кацаров
=============
Нямам честта да познавам автора на обвинителния текст, нито обвинения претендент за владика. Текстът говори за тотална какафония на най-високо административно ниво.
Визиран е не толкова фиктивният игумен на манастира, колкото протосингелът на епархията и вероятен викарен епископ. Любопитна ми е реакцията на новия Старозагорски митрополит Киприан.
Публикацията свидететства, че в България няма нормален мъжки манастир. Една поместна църква без солидно монашество е обречена. Трагедията в българската църковност е, че се стрижат монаси, които са оставени сами на себе си. Няма я духовната приемственост. Монашеството не е само носене на расо. От тази игра на шикалки българското православие става една църковна видимост, изпразвана от духовното си съдържание и християнски идеал.
Монашеството не е вече стемеж към духовно съвършенство, а това води до опасно израждане на Православието, чиято иерархия се "избира" сред фиктивните монаси, хора дегизирани в раса с все по-малка духовна култура и богословска грамотност.
Ако е истина указаната небрежност към причастието, това ще рече, че никакъв Христос не е алфата и омегата в църковната игра. Ако е истина, че протосингелът, второто лице след митрополита е небрежен до кощунство, то за какво душеспасение може да става реч, а без грижа за душеспасението, Църквата се обезсмисля. Тя се превръща в своеобразен фолклорен клуб или в увеселителен селски събор от миналото, на които се продаваха слъчогледови семки за чоплене и плюене по земята, фъстъци и балони с пищялки.
Защо се е стигнало до тази трагична и същевременно комична деградация?!
Re: Старозагорска църковна какафония
Действително какафония. Ако си спомним и самият митрополит Киприян как навремето стана епископ, то нищо ново. А ето още един щрих към какафонията.
Re: Старозагорска църковна какафония
Както потръгват нещата, какафонията в Старозагорска епархия може да вдъхнови някой нов български Чудомир или някой драматург да напише сценарий за Сатиричния театър.
На стената на своя фейсбук, указва публикация, че на датата, на която е взето решението за неговата санкция, митрополит Киприан е служил в село Зимница.
Зададен е реторичният въпрос дали Старозагорският владика е решил наказанието преди или след селското богослужение.
В интерес на истината, никой няма право да обвинява митрополит Киприан за епархийската какафония до неговия избор. Същевременно, отговорността пада върху него за задълбочаването й.
Възможно е написаното в "Докладна записка" на архимандрит Автоном Шипченски да не е истина. Оповестено е кощунствено отношение към причастието и ми се струва, че ако в администрацията и епархийския съвет на Старозагорска епархия имаше поне един човек, мислещ Иисус Христос да е Бог, би трябвало да се отговори на обвинението до каква степен то е истина или не е истина.
Фактът, че кощунството се премълчава и се бърза със санкции, показва, че няма вярващ в Бога човек в Старозагорска митрополия.
На стената на своя фейсбук, указва публикация, че на датата, на която е взето решението за неговата санкция, митрополит Киприан е служил в село Зимница.
Зададен е реторичният въпрос дали Старозагорският владика е решил наказанието преди или след селското богослужение.
В интерес на истината, никой няма право да обвинява митрополит Киприан за епархийската какафония до неговия избор. Същевременно, отговорността пада върху него за задълбочаването й.
Възможно е написаното в "Докладна записка" на архимандрит Автоном Шипченски да не е истина. Оповестено е кощунствено отношение към причастието и ми се струва, че ако в администрацията и епархийския съвет на Старозагорска епархия имаше поне един човек, мислещ Иисус Христос да е Бог, би трябвало да се отговори на обвинението до каква степен то е истина или не е истина.
Фактът, че кощунството се премълчава и се бърза със санкции, показва, че няма вярващ в Бога човек в Старозагорска митрополия.
Re: Старозагорска църковна какафония
Може би не бях достатъчно ясен. Поводът да посоча този линк съвсем не беше апология на м. Иларион, мнението ми за когото категорично съвпада с вашето, като всички тези факти, които посочвате са ми известни. По-скоро това беше илюстрация на механизма на излъчване на кандидатурите за епископи фаворити и протежета на определени синодални старци, които канидатури често са спорни и дори скандални в канонично отношение, както и технологията за налагане на тези кандидатури. Примерът с м. Иларион, който посочвате не противоречи на основната ми теза. Скандалният М. Иларион препоръчва архимандрит Борис за епископ, който впоследствие е ръкоположен и не след дълго с гръм и трясък изчезна от сцената пак заради скандал известен на всички. Акцентът в случая беше за м. Киприан предложен навремето от м. Калиник за епископ. Подобен материал, описващ спора около споменатите кандидатури за епископи бях чел в друг източник, но тъй като не можах да си спомня къде посочих този линк, който донякъде повтаря разказа. Киприан е бил протосингел при м. Иосиф и не се е задържал за дълго. В материала е цитирана макар и неофициална оценка на м. Йосиф. Между другото м.Йосиф гласува против кандидатурата на Киприан за епископ. Патриарх Максим също. Изобщо повечето са били против. Развихря се скандал. Калиник казва мантрата и следва повторно гласуване. В материала, който бях чел по памет беше казано още, че п. Максим бил напуснал заседанието и повторното гласуване протекло без него. Гласът на патриарха се брои за два гласа. Доколкото помня м. Йосиф не подкрепи кандидадтурата на Киприан и за митрополит. Сигурно е имал основателни съображения.
Re: Старозагорска църковна какафония
-----------------------------------
Старозагорска митрополия набързо се справи с архимандрит Автоном. Това можеше да се очаква, но с публикуваното комюнике на епархийския съвет на Старозагорска епархия, проблемът далеч не е решен. Напротив! Става очевадно, че всичко е сторено за да се прикие същественият проблем в старозагорската какафония.
Архимандрит Автоном огласи една "ДОКЛАДНА ЗАПИСКА", в която е обвинен протосингелът на Старозагорска митрополия в небрежност към причастието. Това означава кощунство. Точно това кощунство се замълчава и какафонията става трагично тревожна.
Възможно е обвинението да не отговаря на истината. Точно в това се състоеше задължението на право-правещия митрополит Киприан - да разследва обвинението. Фактът, че той се отнася с небрежност към такова сериозно обвинение, буди недоумение и подозрения.
Ако в Старозагорска епархия имаше поне един вярващ в Бога човек, да би реагирал. Оповестеното на синодалния сайт е Пилатовско измъкване от сериозността на проблема.
Архимандрит Автоном има моралното право и християнско задължение да изобличи кощунството дори и като обикновен християнин, лишен от сан.
Каноничният проблем със служението на архимандрит Автоном и огласеното от него кощунство на протосингела са две коренно различни афери.
Фактът, че в изявлението на епархийския съвет се замълчава същественото в "Докладна записка" свидетелства, че епархийският съвет е показал лукавство, а митрополитът безразличие.
Замълчаването на обвинението означава, че няма нито един човек в тази епархия, който да почита Христа за Бог и Светите Тайни за животворяща светиня за вечен живот! С други думи казано, митрополит Киприан е защитник на кощунственото отношение към причастието, разчитайки, че всяко чудо е за 3 дни и с наказанието на архимандрит Автоном, тълпата ще забрави, че поповете в епархията нямат никакво благоговение към някакъв си там Христос и още по-малко към Неговите сказания за причастието като Негово Тяло и Кръв.
Ето как с лукавството си, епархийският съвет в Стара Загора свидетелства пред лицето на света да е чисто и просто евангелска варосана гробница, а не част от Църквата Христова.
Неуважаеми епархийски съветници,
ПРИЧАСТИЕТО НЕ Е ПОМИЯ! , и намирам за позорно, че не се е намерил нито един вярващ в Бога епархийски съветник! Излиза, че за митрополит и епархийски съветници, литургията не е тайнство, а долнопробна театрална игра!
Излиза, че нито митрополит, нито епархийски съвет са хора християни и затова за тях няма значение дали кандидат владиката протосингел е небрежен или не към причастието.
Какви ужасни времена е доживяла видимата църковност без никакво християнско благоприличие!
Re: Старозагорска църковна какафония
Така е, когато от Църквата остане само видимост. Пълен произвол и кощунствена гавра с понятието за църква, която по определение е "стълб и крепило на истината". И най-жалкото е, че в случая не е важно кой кого. Дали ако митрополита се казваше Автоном, а онеправдания - архимандрит Киприян, нямаше да е същото?
П.п. Каква приятна тишина... без разни лелки да ни занимават непрекъснато със своите обсебености и да оспамват темата. Сигурно са на море. Радост!
П.п. Каква приятна тишина... без разни лелки да ни занимават непрекъснато със своите обсебености и да оспамват темата. Сигурно са на море. Радост!
- Aurelia Felix
- Модератор
- Мнения: 4097
- Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm
Re: Старозагорска църковна какафония
Трагедията на цялото ни християнство е много знание и никаква сила. Нула.
Знанието като такова е хубаво нещо, но без сила, е просто поредната философия, думи без власт и сила.
Ние сме загубили СИЛАТА, онази сила, която обръщаше хорски съдби и империи към Христа.
Пътят към тази сила минава през собственото кръстно отричане - а затова ние нямаме нито сили, нито смелост. Пишейки това визирам на първо място себе си.
С две думи: Бог да ни е на помощ.
Знанието като такова е хубаво нещо, но без сила, е просто поредната философия, думи без власт и сила.
Ние сме загубили СИЛАТА, онази сила, която обръщаше хорски съдби и империи към Христа.
Пътят към тази сила минава през собственото кръстно отричане - а затова ние нямаме нито сили, нито смелост. Пишейки това визирам на първо място себе си.
С две думи: Бог да ни е на помощ.
Re: Старозагорска църковна какафония
1. Изборът за епархийски старозагорски митрополит декември 2016г. е в нарушение на Устава на БПЦ чл.82
2. Предвид обстоятелствата описани в материала посочен по-горе от мен следва, че изборът на Киприан за Траянополски епископ 2008г. е в грубо нарушение на църковните канони и по-специално на 30-то апостолско правило.
Така, че Киприан Старозагорски не би трябвало да бъде не само митрополит, но дори и епископ.
Ако Светия Синод потъпква църковните канони и Устава на БПЦ, то не може да очаква и няма моралното право да недоволства, че подчиненият му клир върши същото.
2. Предвид обстоятелствата описани в материала посочен по-горе от мен следва, че изборът на Киприан за Траянополски епископ 2008г. е в грубо нарушение на църковните канони и по-специално на 30-то апостолско правило.
Така, че Киприан Старозагорски не би трябвало да бъде не само митрополит, но дори и епископ.
Ако Светия Синод потъпква църковните канони и Устава на БПЦ, то не може да очаква и няма моралното право да недоволства, че подчиненият му клир върши същото.
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост