Благодат на конвейер

пространство за срещи и разговор
леонор
Потребител
Мнения: 145
Регистриран на: съб дек 02, 2006 7:05 pm

Благодат на конвейер

Мнениеот леонор » ср ное 14, 2007 7:43 pm

Бих желала да поставя следната тема за дискутиране.

С годините се утвърди една порочна практика, а именно- безкритично ръкополагане на свещеници. Нашите архиереи сипят щедро Божията благодат над всеки, който се почувства "осенен свише". "Достоен!" се изрича предимно протоколно, защото така изисква канона, но дали кандидатът има качества- това е твърде спорно. Практиката показва, че много от тях нямат нужната богосл. подготовка, а и нямат най-вече морал. Резултатите са налице. Плодовете са горчиви.
Мислите ли че могат да се променят нещата? И как?
Последна промяна от леонор на пон яну 07, 2008 8:05 pm, променено общо 1 път.
hiphopsusel
Потребител
Мнения: 1053
Регистриран на: чет фев 08, 2007 12:45 am

Мнениеот hiphopsusel » пон ное 26, 2007 8:08 pm

я кажи за какво по-точно имаш предвид?
леонор
Потребител
Мнения: 145
Регистриран на: съб дек 02, 2006 7:05 pm

чети!

Мнениеот леонор » пет ное 30, 2007 8:41 pm

Много ясно съм го казала, съселче.
Я се върни да прочетеш пак!
автентичната котка
Потребител
Мнения: 18
Регистриран на: нед окт 02, 2005 3:06 pm

Мнениеот автентичната котка » съб дек 08, 2007 7:45 pm

да, "достойните" са рядкост за жалост....
Потребителски аватар
iliana
Администратор
Мнения: 281
Регистриран на: пон сеп 19, 2005 12:57 pm

Мнениеот iliana » съб дек 08, 2007 9:02 pm

мисля че леонор е права. въпросът е наистина дали нещо ще се промени скоро и в каква посока.

аз лично не съм голям оптимист. не смятам, че се ръкополагат неспособни свещеници, защото други няма, а защото просто не се оценява отговорността, съпровождаща тази стъпка. и всичко по-нататък, което е свързано с нея. тоест първо проблемът е наличен при този, който ръкополага. и после се пренася и развива у този, който е обект на това действие... и накрая оттам се стоварва и върху "малките", разбира се, поради което и православният български народ не може да ориентира какво става с него напоследък...:)

виждам през последните години, че новите поколения духовници възпроизвеждат чертите на своите предшественици. което е нормално, защото това е един от начините да се запази статуквото, спокойствието и сигурността на църковните клирици. останалото минава на заден план в техните очи, за съжаление. не знам дали някой отвътре може да оправи тая изкривена оптика.
Razkolnikov
Потребител
Мнения: 196
Регистриран на: нед авг 27, 2006 4:46 pm

Мнениеот Razkolnikov » чет дек 13, 2007 6:34 pm

Конвейер! КонвейЕр! Пише се с още едно "е" след "й". Ето:
http://www.skipter.bg/index.php?op=art&cid=27&sid=59
леонор
Потребител
Мнения: 145
Регистриран на: съб дек 02, 2006 7:05 pm

конвейер

Мнениеот леонор » пон яну 07, 2008 8:21 pm

Да Разколников, прав си.
Пише се конвейер, а не конвейр.

Ама да беше ми дал за справка вместо сайт за опаковане на зарзават, такъв- с правописна насоченост. :D

Е, твоят сайт все пак ми беше от полза. Вече знам какво е чембероване, запознах се и с термозалепващите чинийки... :lol:

Поздрав!
parol
Потребител
Мнения: 33
Регистриран на: пет авг 24, 2007 10:14 am

Мнениеот parol » вт яну 08, 2008 10:22 am

Този проблем е доста сложен и не може да се даде еднозначен отговор. Имаше един стар анекдот в който се разказва как едни хора отишли при владиката за да се оплачат от свещеника си. Обясни ли му, че попа пие, псува, задиря булките и т.н.
Токава владиката отговорил:
-"Всяка нощ се моля Богу да ми изпрати Ангели Небесни та да ги ръкоположа за да ви служат. Но тъй като досега той не е откликнал на молитвите ми, ръкополагам вашите синове и братя."
Много трудно е да се определи кой е достоен и кой не. Няма предварителна възможност да предцениш. Познавам един отец който стана такъв след кратък курс в съответната митрополия, без да има нито семинария, нито висше богословско образование и чак няколко години по-късно завърши БФ. За мен този свещеник е за пример. Познавам и такива с по две висши и няколко специализации в престижни богословски университети които са срам за духовенстнвото.
Потребителски аватар
aktex
Потребител
Мнения: 2764
Регистриран на: нед апр 30, 2006 2:30 am

Мнениеот aktex » вт яну 08, 2008 11:22 am

Леонор ,за това има "отпадане от вярата" . Вярно е ,че никой който вярва не иска да отпадне.

А само да попитам ръкополагането как става в православните среди. Щото при нас, става много дълго. В смисъл ,че докато стигнеш до ръкополагане за презвитер или пастор пътя е дълъг. Не съмнено трябва да имаш служение, на тебе и на някой друг трябва да се открие от Бог ,че си готов да поведеш хората - тоест да станеш пастор или презвитер.

и така .... не знам как е в православните среди. Виждала съм дълга церемоя на която свещенника пее ( за сетен път на някакъв език който не можеш да хванеш какъв е ) ,та се къса и най- накрая казва "Честито" (все едно е на сватба или нещо такова) . Дали това което съм видяла е наистина ръкополагане за свещенник, не мога да кажа. Знам само ,че му дадоха на съответния човек книга (навярно Библията) и един жезъл .
parol
Потребител
Мнения: 33
Регистриран на: пет авг 24, 2007 10:14 am

Мнениеот parol » вт яну 08, 2008 3:07 pm

aktex!
Забелязвам доста неточности когато описваш православни ритуали на които уж случайно си попаднала или си видяла.
Съдейки по думите ти, че "му дали някакъв жезъл", разбирам, че става въпрос за епископска хиротония която в никакъв случай не се извършва от свещеник, а от Патриарха или друг архиерей в съслужение с членовете на Св. Синод и епископата на БПЦ. Преди няколко месеца в две поредни седмици за епископи бяха ръкоположени Знеполски Йоан, Стобийски Наум и Велички Сионий. Преди тях, през 2001 г. ако не се лъжа, бе ръкополежен дядо Николай Пловдивски. На новоръкоположените се казва - честито защото встъпват в по-висока йерархична степен.
За да станеш свещеник трябва да подадеш молба придружена със съответните документи до канцеларията на митрополита. По негово усмотрение и според правилата в епархията получавашщ или не благословение. Някъде се изисква да си завършил семинария, другаде искат висше богословско образование, а може да бъдеш ръкоположен и след кратък курс в митрополията. Отново повтарям, че всичко е по усмотрение на епархийският архиерей. Кандидатите задължително трябва да са семейни и да приложат одобрително писмо от съпругите си. Не се допуска ръкоположение на двубрачни (разведени и женени повторно). Степените в така нареченото "бяло духовенство" са дякон и презвитер (свещеник). Има и офикии (отличаване) които са протодякон, протоерей, свещеноиконом, ставрофорен иконом, (в Русия има офикия митрофорен иконом) и протопрезвитер.
Съществуват и свещеници-монаси. Те са дали обети за послушание, нестежение (непритежаване на нищо собствено) и за целомъдрие. При тях степените са йеродякон, йеромонах и епископ, а офикията е архимандрит. Епископатът се избира само из сред монашеството защото се смята, че когато човек не е семеен ще бъде по-пълноценн за Църквата, а и след като прекара определеното време в манастир и премине през всичките степени, ще се смири, ще подтисне гордоста си и ще може да се върне в света, за да ръководи и наставлява паството.
Ако искаш да научиш повече за Св. тайнство Свещенство може да прочетеш тук:
http://www.pravoslavieto.com/docs/Tainstva/sv_sveshtenstvo.htm#1
леонор
Потребител
Мнения: 145
Регистриран на: съб дек 02, 2006 7:05 pm

за "кадрите" в БПЦ

Мнениеот леонор » вт яну 08, 2008 8:59 pm

parol написа: За да станеш свещеник трябва да подадеш молба придружена със съответните документи до канцеларията на митрополита. По негово усмотрение и според правилата в епархията получавашщ или не благословение. ...
Отново повтарям, че всичко е по усмотрение на епархийският архиерей.
Кандидатите задължително трябва да са семейни и да приложат одобрително писмо от съпругите си.
Не се допуска ръкоположение на двубрачни (разведени и женени повторно). ]


parol,
добре си описал процедурата, но жалко е че ръкоположението от тайнство, е превърнато в административна процедура.

"по усмотрение на епархийския архиерей...."- казваш.
Интересно е обаче да се знае на какво се базира това усмотрение.

"кандидатите трябва задължително да са семейни".
И тук нещата са се изродили. За съжаление не са малко кандидат свещениците, които се женят с цел- ръкоположение. От там тръгва трагедията на много хора....Мился, че е нужно да се въведе изпитателен срок, поне 2- 3 години семеен живот, и едва след това- евентуално ръкоположение. Наскоро попаднах на съветите на монах към млад кандидат свещеник: "първо изпитай себе си- дали можеш да ръководиш семейство, и тогава тръгни да ръководиш паство..."

"Не се допуска ръкоположение на двубрачни (разведени и женени повторно)"
Е да, но затова пък се допуска (не по канон, а с притваряне на очите) да свещенстват разведени, второбрачни, че и третобрачни. Това е факт в БПЦ. Оправданията са от рода: "ми то няма кадри", като че става дума за партийно членство. Докато свещениците се възприемат като "кадри", нещата ще са все така.
parol
Потребител
Мнения: 33
Регистриран на: пет авг 24, 2007 10:14 am

Мнениеот parol » ср яну 09, 2008 8:45 am

леонор!
Много права си, за съжаление.
Знам доста случаи когато се ръкополагат хора в разрез на всички изисквания и с благословението на владиката. Имам познат който се запознава с бъдещата си жена две седмици преди сватбата, после се венчава в един петък, в събота става дякон, в неделя е ръкоположен за свещеник и в понеделник получава назначение в столичен храм без да има висше богословско образование както е изискването в Софийска епархия. Интересното е, че го ръкоположи лично дядо Николай който се представя за ревностен спазител на канона.
Един мой състудент пък подаде молба във Видинска митрополия и два дни по-късно му се обаждат и го предупреждават да се готви за ръкоположение в събота.
Ами какво да кажем за монашеските пострижения?
Имаше един период от преди години когато синодалните старци постригваха като същински "севилски бръснари" де кой дойде. Имаше не едно и две пострижения на непълнолетни, дори и малолетни расофори се намираха. Срокът на послушание можеше да се сведе и до един ден, отново по усмотрението на съответния дядо. Повече от половина ни епископи не са помирисвали манстир.
Николай Пловдивски е престоял зад манастирските двери единствено в деня на пострижението си. Велички Сионий пък се водеше година и нещо като игумен на манстир, но по същото време беше и редовен студент в БФ така, че игуменството му беше само в почивните дни и на големи празнаци. Дядо Дометиан също не е бил в манастир повече от няколоко месеца. Много често се преминава от една в друга йерахична степен буквално за 24 часа. Офикии се раздават не на заслужили и достойни, а на послушни.
Ами скандалното пострижение на Дамаскин който дори стигна до въвеждане в архимандритско достойнство?
Тези "извращения" наистина отблъскват, но Слава Богу, се случват все по-рядко. За щастие в последно време има отци достойни, чийто живот и служение могат да ни бъдат за пример.
prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Мнениеот prokimen » ср яну 09, 2008 12:23 pm

Знам доста случаи когато се ръкополагат хора в разрез на всички изисквания и с благословението на владиката. Имам познат който се запознава с бъдещата си жена две седмици преди сватбата, после се венчава в един петък, в събота става дякон, в неделя е ръкоположен за свещеник и в понеделник получава назначение в столичен храм без да има висше богословско образование както е изискването в Софийска епархия.


Твърде съм изненадан от това което пишете. Трудно ми е да повярвам, че е възможно назначение на свещеник без подходящо образование в София.

Иначе, преди 20 и повече години се беше наложила необходимост от свещеници. Тогава архиереите ръкополагаха всеки кандидат, защото такива нямаше много. Та ръкополагаха се всякакви малограмотни хора, които да отварят поне веднъж месечно храмовете.

Днес положението е по-различно. Богословските школи бълват дипломирани богослови и старата логика при ръкоположенията би било безумие.

ЦЪРКВА БЕЗ ЗДРАВО МОНАШЕСТВО - Е ОБРЕЧЕНА в най-добрия случай на ИЗРАЖДАНЕ.

Ето защо напълно споделям тревогата Ви по отношение на монашеството.
parol
Потребител
Мнения: 33
Регистриран на: пет авг 24, 2007 10:14 am

Мнениеот parol » ср яну 09, 2008 12:56 pm

prokimen!
Никога не пиша без факти. С цел да не злепоставя публично отеца ще Ви отговоря с лично съобщение.
prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Мнениеот prokimen » ср яну 09, 2008 1:31 pm

Вярвам Ви. Позволих си слабостта да изразя недоумението си на глас защото в съзнанието ми изплува случай с един свещеник с две висши образования, който е назначен в две безлюдни на богомолци села и никога Софийска Митрополия не уважи желанието му за назначение в гр. София.

Върни се в “духовници”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост