Догмата за Приснодевството
Догмата за Приснодевството
Здравейте!
Зная, че има догмат за приснодевството или вечно девството (Aiparthenos) и е приет на Вселенски Събор. И ние като православни християни трябва да вярваме, че св. Дева Мария е останала девица и след раждането на Иисус Христос. Има ли библейска обосновка за този догмат? За всички християни най-голям източник на верови истини трябва да е св. Писание.
Мат 1:25 И не познаваше я, докле тя роди своя първороден Син; и той Му нарече името Иисус.
Най-нормално би било от този текст да се разбира, че след като св. Дева Мария е родила, Йосиф я е познал, тоест бил е с нея като мъж с жена.
Зная, че има догмат за приснодевството или вечно девството (Aiparthenos) и е приет на Вселенски Събор. И ние като православни християни трябва да вярваме, че св. Дева Мария е останала девица и след раждането на Иисус Христос. Има ли библейска обосновка за този догмат? За всички християни най-голям източник на верови истини трябва да е св. Писание.
Мат 1:25 И не познаваше я, докле тя роди своя първороден Син; и той Му нарече името Иисус.
Най-нормално би било от този текст да се разбира, че след като св. Дева Мария е родила, Йосиф я е познал, тоест бил е с нея като мъж с жена.
Re: Догмата за Приснодевството
А колко нормално е било да роди Бог?
Re: Догмата за Приснодевството
Просто искам да знам дали има библейска обосновка на догмата за приснодевството. И как може да се опровергае твърдението, че св. Богородица не е останала до край девица?
Относно това, че всеки разбира от богословие и пр. никога не съм твърдял подобно нещо, затова и задавам въпроси. И още нещо, защо в този форум, който е християнски винаги има язвителни изказвания, обиди и опит да се нагруби или нарани някой, с когото не си съгласен? То бива бива благочестие ама....
Относно това, че всеки разбира от богословие и пр. никога не съм твърдял подобно нещо, затова и задавам въпроси. И още нещо, защо в този форум, който е християнски винаги има язвителни изказвания, обиди и опит да се нагруби или нарани някой, с когото не си съгласен? То бива бива благочестие ама....
Re: Догмата за Приснодевството
Цитат от учебника по Догматическо богословие:
"...За приснодевството на Божията Майка отците на Църквата са намирали предуказание в Стария Завет. Пророк Иезекиил, като описва таинственото видение за храма, за източната врата на този храм говори: "И доведе ме назад при външните врата на светилището, обърнати към изток, и те бяха затворени. И каза ми Господ: тия врата ще стоят затворени, не ще се отворят, и никой човек не ще влезе през тях, защото Господ, Бог Израилев, влезе през тях, и те ще стоят затворени" (XLIV:1-2). Под "врата" тук - според тълкуванието на св. отци - трябва да се разбира св. Дева Мария. (Православно догматическо богословие, съставили: Д.В.Дюлгеров и Ил.К.Цоневски, София - Синодална печатница 1947, стр. 158.
"...За приснодевството на Божията Майка отците на Църквата са намирали предуказание в Стария Завет. Пророк Иезекиил, като описва таинственото видение за храма, за източната врата на този храм говори: "И доведе ме назад при външните врата на светилището, обърнати към изток, и те бяха затворени. И каза ми Господ: тия врата ще стоят затворени, не ще се отворят, и никой човек не ще влезе през тях, защото Господ, Бог Израилев, влезе през тях, и те ще стоят затворени" (XLIV:1-2). Под "врата" тук - според тълкуванието на св. отци - трябва да се разбира св. Дева Мария. (Православно догматическо богословие, съставили: Д.В.Дюлгеров и Ил.К.Цоневски, София - Синодална печатница 1947, стр. 158.
-
- Потребител
- Мнения: 1478
- Регистриран на: нед сеп 18, 2011 7:53 am
Re: Догмата за Приснодевството
yosif_s, Всъщност няма такъв "догмат", вселенските събори използват този израз, но не е догматизиран.
Приет в богослужебната традиция, но съвсем честно трябва да се каже че не е догмат а по-скоро е принцип имащ своята вековна традиция.
Най-големите авторитети в съвременното православие го разбират по различен начин, как ще го приеме човек си е негова работа.
Приет в богослужебната традиция, но съвсем честно трябва да се каже че не е догмат а по-скоро е принцип имащ своята вековна традиция.
Най-големите авторитети в съвременното православие го разбират по различен начин, как ще го приеме човек си е негова работа.
Re: Догмата за Приснодевството
Благодаря на всички, които споделиха мнение! От посочения старозаветен текст и тълкуванието на св. Йоан Златоуст добих представа за нещата. Нямал съм съмнение в правотата на православното тълкование, просто исках да подкрепя вярата си с примери. Благодаря!
Re: Догмата за Приснодевството
Прав е Тукидид..
-
- Потребител
- Мнения: 1478
- Регистриран на: нед сеп 18, 2011 7:53 am
Re: Догмата за Приснодевството
" " - протоиерей Лев Лебедев
Re: Догмата за Приснодевството
Никой не е отричал приснодевието по причини за съпружески живот с Йосиф Обручник, а защото първороденото "отваря утроба" и по тази причина родителите представят бебето Иисус в храма. Това е единственото библейско доказателство, всичко останало ясно сочи приснодевие. Като се почне от нарицателното Девицата, през абсолютно немислимото за всеки евреин да се докосне до нещо божие, пророчеството с портите, до предаването на Божията майка на грижата на ап. Йоан.
Защо е казано, че Девицата ще зачене? По онова време е имало само две групи "моми", такива, които зачеват като девици и останалите, които убиват с камъни, от което следва, че майките на практически всички първородни са заченали като девици. Кой ще прави пророчество, което се отнася за абсолютно всички девойки?
Срещу всичко това се изправя "докле" и който не приема Йоан Златоус за овторитет може да започне да чете мотиви към присъди, където ако не във всички, поне в 70-80% се използва такова означение на период, за да се изключи нещо, което по никакъв начин не означава, че след този период се е случило. Просто това е "инкриминирания период" който се изследва и за който казваме, че е било невъзможно Х да извърши убийството, защото е бил в гипсово корито, окето не означава, че след този период Х е станал масов убиец.
Защо е казано, че Девицата ще зачене? По онова време е имало само две групи "моми", такива, които зачеват като девици и останалите, които убиват с камъни, от което следва, че майките на практически всички първородни са заченали като девици. Кой ще прави пророчество, което се отнася за абсолютно всички девойки?
Срещу всичко това се изправя "докле" и който не приема Йоан Златоус за овторитет може да започне да чете мотиви към присъди, където ако не във всички, поне в 70-80% се използва такова означение на период, за да се изключи нещо, което по никакъв начин не означава, че след този период се е случило. Просто това е "инкриминирания период" който се изследва и за който казваме, че е било невъзможно Х да извърши убийството, защото е бил в гипсово корито, окето не означава, че след този период Х е станал масов убиец.
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 8 госта