Наскоро в разговор възникна интересен за мен въпрос - за какво точно молят Бог православните когато се молят за починалите? В смисъл - нали църквата на небесата е вече "тържествуваща", а "воюващата" е тук, на земята.
На мен ми хрумна, че може би молитвите са за прошка на неизповяданите (пред свещеник) грехове, тъй като някои смятат, че те остават непростени. Но така ли е наистина? Има ли някакво "официално" (т.е. общоприето) вярване по въпроса?
Молитви за починали
Re: Молитви за починали
Молитвата е за опрощение на греховете на вече починалите. Става въпрос за грехове за които починалите или загиналите не са могли да поискат прошка, както и за не всички грехове, напр. тежък грях без изрично разкаяние не може да се опрости или поне така четох някъде.
Re: Молитви за починали
Да, определено не дадох добър пример. Ще потърся нещо друго.
Но предполагам се сещаш за главите Макавейски, които протестантите са премахнали без разумно обяснение (вече водихме тоя разговор). Там се принасят жертви за душите на падналите в боя евреи. За всички паднали до колкото се сещам. Някой "богат Лазар" също може да е бил в това число... Жертви за прошка на грехове.
Но предполагам се сещаш за главите Макавейски, които протестантите са премахнали без разумно обяснение (вече водихме тоя разговор). Там се принасят жертви за душите на падналите в боя евреи. За всички паднали до колкото се сещам. Някой "богат Лазар" също може да е бил в това число... Жертви за прошка на грехове.
Re: Молитви за починали
Макавейските и другите от седмокнижието, са изключени от канона от православните, по съборно решение. Четат се като "полезни" за вярата книги, но не са източник на догматика. По някаква причина последствие католиците ги включват в техния канон на Светите писания, а на практика протестантите не ги приемат в канона, но не ги четат и като полезни.
Догматичната основа за да се молим за мъртвите идва от Иисус Христос (иначе нямаше да е догматична), който казва, че хулата срещу Светия Дух няма да се опрости ни на тоя, ни на ония свят, което говори, че други грехове могат да се опростят. В този смисъл говори и апостол Павел, който казва, че любовта пребъдва, а ние се молим за хора, които сме обичали. Едва ли има тълпи от молещи се за Вакарелския убиец или Шахо Циганина. Молим се и палим свещи за тези, които сме запомнили с добро, както и за войниците, загинали по време на бой, които не са могли да се разкаят и поискат прошка. В Стария завет, книга на Йов, Господ не приема молбата на грешника, но го праща при други трима, които да се помолят за него, техните молби Той ще приеме. Ще го направи, защото ако наистина те се съгласят да се помолят за грешника значи са видели нещо добро в него. затова и Иисус ни праща първо при ближните за да ни простят, а след това и Той да помолим, което от своя страна е залегнало в т.нар. "Прошка", където казваме: "Прости ми и помоли Бог да ми прости". Това става между живи хора, но няма причина живите да се молят за мъртвите, освен по горните причини и защото за Него всички са живи.
Догматичната основа за да се молим за мъртвите идва от Иисус Христос (иначе нямаше да е догматична), който казва, че хулата срещу Светия Дух няма да се опрости ни на тоя, ни на ония свят, което говори, че други грехове могат да се опростят. В този смисъл говори и апостол Павел, който казва, че любовта пребъдва, а ние се молим за хора, които сме обичали. Едва ли има тълпи от молещи се за Вакарелския убиец или Шахо Циганина. Молим се и палим свещи за тези, които сме запомнили с добро, както и за войниците, загинали по време на бой, които не са могли да се разкаят и поискат прошка. В Стария завет, книга на Йов, Господ не приема молбата на грешника, но го праща при други трима, които да се помолят за него, техните молби Той ще приеме. Ще го направи, защото ако наистина те се съгласят да се помолят за грешника значи са видели нещо добро в него. затова и Иисус ни праща първо при ближните за да ни простят, а след това и Той да помолим, което от своя страна е залегнало в т.нар. "Прошка", където казваме: "Прости ми и помоли Бог да ми прости". Това става между живи хора, но няма причина живите да се молят за мъртвите, освен по горните причини и защото за Него всички са живи.
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост