Има ли Българската Църква апостолско приемство?!

академични, професионални, лични разговори
prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Има ли Българската Църква апостолско приемство?!

Мнениеот prokimen » пон юни 13, 2016 3:50 am

"Самата Българска църква, като отпада формално от Цариградската, всъщност губи своята апостолска приемственост."

С други думи казано, има ли въобще някаква благодат във видимостта на Българската църква?

Ако е истина, че Българската Екзархия е загубила своята апостолска приемственост, то без такава тя е станала безблагодатна секта.

Знаейки, че БПЦ-БП е продължителка на Екзархията, то възниква резонният въпрос откъде БПЦ-БП е получила своята апостолска приемственост и респективно - благодат?! С други думи казано, как от безблагодатна секта, Българската православна църква е станала благодатна част от Църквата Христова?

Тези мои размисли не са провокация, а следствие от изпитания ужас да узная вчера един скандално идиотски цитат не на кой да е, а на БОГОСЛОВА-журналист, бивш редактор на църковния официоз вестник "Църковен вестник" - господин Георги Тодоров



"Самата Българска църква, като отпада формално от Цариградската, всъщност губи своята апостолска приемственост."

Срещайки този цитат - образец на богословска неграмотност в темата за Осмия Вселенски събор, не исках да повярвам, че е възможно някой богослов дори от паралелния професионален курс на Семинарията да си помисли подобно нещо.

Когато уважаемият ORTOS си направи труд да приложи линкове, останах шокиран.

Черно на бяло скандалната глупост и свидетелство за тотална богословска неграмотност е публикувана в самия официоз на въпросната църква, която ако няма апостолско приемство е нищо друго освен ДОЛНОПРОБНА БЕЗБЛАГОДАТНА СЕКТА!

Кошмарът е сугуб поради факта, че в сектата - църква без апостолска приемственост не се е намерил нито един грамотен владика да обърне внимание какви щуротии са изписани в църковния официоз.

КАКЪВ ПОЗОР ЗА БЪЛГАРСКАТА ОФИЦИАЛНА ЦЪРКОВНОСТ!

Да беше го казал или написал сектант или разколник, разбирам, макар и да уважавам основателното съмнение за действена благодат в споменатата секта-църква, но когато то е публикувано от главния редактор на църковния официоз с авторитет на вероучителна истина, тогава гафът е същинска катастрофа!



Тази скандална богословска глупост, нямаща равна на себе си в цялото Православие и богословски гафове е дадена като авторитетен линк, достоен за "национална църковна гордост" = ПОЗОР и в частния сайт на бившата модераторка на клуб "Православие" на ДИР-а, която се зъбеше най-безпардонно ако някой се осмеляваше да отправи критични забележки по отношение на църковната действителност на т.н. "канонично" или "официално православие" в България, което DE FACTO се оказва нищо друго, освен една СЕКТА според СИНОДАЛНОТО ИЗДАТЕЛСТВО и твърдението на богослова на богословите в България - господин Георги Тодоров.



Такъв ПОЗОР и гръцките ни врагове не биха измислили, нито пък в главите на комунистите атеисти е дошло на ум!

При подобен гаф цели правителства подават оставка. Владиците би трябвало да посипят публично поне главите си с пепел, че са допуснали такава кошмарна глупост и свидетелство на всеобща богословска неграмотност, подигравайки се с религиозните чувства на българския народ!
ven4e
Потребител
Мнения: 2975
Регистриран на: чет мар 27, 2008 8:13 pm

Re: Има ли Българската Църква апостолско приемство?!

Мнениеот ven4e » пон юни 13, 2016 9:36 am

Мен повече ме впечатли твърдението, че както впоследствие се оказало, схизмата не била задължителна. Как може да се помисли за задължително нещо, което дори не е оправдано?
prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Има ли Българската Църква апостолско приемство?!

Мнениеот prokimen » пон юни 13, 2016 10:29 am

Ако всички поместни православни църкви са признали българската схизматичност, тогава как може да се говори, че прекъсването на евхаристийното общение не е било задължително?

Вие имате ли информация за някои чужди клирици да са съслужили с българските по онова време?

Подчертано уважаваният от мен г-н Георги Величков с реално енциклопедичните си познания беше защитавал докторат в Солунския университет по въпроса за Българската Екзархия. Не съм му чел все още научния труд и жалко, че той не чете в този форум за да си каже най-компетентното мнение. Още по-жалко е, че с безразличие администрацията на БПЦ-БП загуби в негово лице един рядко почтен и добросъвестен човек, който същевременно е и завидно високо грамотен богослов. освен грамотностите му в други научни области.

Друг богослов с приспан талант, който се зае да пише магистърската си дисертация по този въпрос е не по-малко уважаваният от мен юрист Марин Христов. Да се надяваме, че поне той ще изкаже свое съждение по въпросите, свързани с Българската Екзархия. Марин Христов би бил прекрасен канонист и реално добросъвестен синодален експерт, но УВИ.

Реално грамотните богослови предпочитат да гледат гафовете отстрани и да не се главоболят с това надпреварване в играта на интересни. Това ми съждение визира и Вас самата.
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Има ли Българската Църква апостолско приемство?!

Мнениеот Кабрал » пон юни 13, 2016 11:25 am

Първо трябва да се изяснят термините!
"Апостолската приемственост" не се отнася до църквите.
Църквата не се нуждае от апостолска приемственост, защото обитава Отец, Глава й е Иисус Христос, а се съръководи от Светия Дух.
"Апостолска приемственост" имат епископите.
Какво представлява апостолската приемственост?

"А Иисус пак им рече: мир вам! Както Ме Отец прати, тъй и Аз ви пращам. И като рече това, духна и им казва: приемете Духа Светаго. На които простите греховете, тям ще се простят; на които задържите, ще се задържат". Ин. 20:21-23

Иисус Христос дава на апостолите Светия дух, чрез който те низхождат даровете на Духа и ръкополагат свещеници, като с това ръкоположение им предават силата да опрощават греховете.
Последствие, със смъртта на апостолите, се въвежда миропомазване с осветено от тях миро, като при всяко следващо мироварене се слага от старото миро, осветено от апостолите. В този смисъл при всяко миропомазание ние сме докосвани от "ръцете апостолски".

Кръщението, като основа на вярата, се извършва без да е необходима "апостолска приемственост", както във времената на Новия завет не е било необходимо да се прави от апостоли:

"Повярва и сам Симон и, след като се кръсти, не се отделяше от Филипа; и като гледаше големите чудеса и личби, що се вършеха, смайваше се. Като чуха апостолите, които бяха в Иерусалим, че Самария е приела словото Божие, проводиха там Петра и Иоана, които слязоха и се помолиха за тях, за да приемат Дух Светий. (Защото Той не бе слязъл още нито върху едного от тях, а само бяха кръстени в името на Господа Иисуса.) Тогава възлагаха върху им ръце, и те приемаха Духа Светаго". Деян.8:13-17

В заключение "апостолска приемственост" не е абсолютно условия за спасението, каквото е напр. кръщението. Липсата на апостолска приемственост "отнема" от клирика силата да нисхожда даровете на Духа и опрощава греховете, но не и да кръщава.

Абсолютните условия за спасение, върху които е изградена Църквата, са кръщението и вярата, че то е от Пресветата Троица, както подробно е описано в гл. 3 на Евангелието на Йоан, както и участието в Евхаристията. В Църквата е този, който е кръстен и изповядва Бог, в неговата божествена същност - триединството и яде от Неговата плът и пие от Неговата кръв.

Тези условия са критерия за църковност, съответно нарушаването им може да доведе до отпадане от Църквата.

На въпроса "Има ли апостолска приемственост Българската Църква" или коректното богословски: "Имат ли българските епископи апостолска приемственост"?

Българските епископи от времето на разкола с Фенерската патриаршия са с апостолска приемственост, това е безспорен факт, иначе нямаше да са клирици. Всички те са били миропомазани. Някой от тях са доживели връщането на "патриаршеското достойнство" на БПЦ. Свещенослужителите, ръкополагани след Българския великден, са били помазвани със свето миро, получавано първо от една от древните патриаршии, не помня коя, а последствие от Руската ПЦ.
От догматична гледна точка българският клир не е губил апостолска приемственост след събитията от 1872 г.

Отпаднала ли е обаче БПЦ от Църквата по канонични причини?
Моето скромно мнение е, че малкото не може да е над голямото. Никакво канонично правило не може да отмени и една запетая от догматиката.
През вековете много от каноните са приемани основно по политически или практически причини, а самата "каноника" започва да изпраща на заден план догматиката. Често тези правила не идват нито от Бог, нито от апостолите, а според нуждата на момента, определяна от незнайно какви причини и в служба на кого. Правилата за църковния ред в Отоманската империя е бил създаден от султаните. По тяхно решение църквата на Българската държава е била предадена на Фенерската и то много по-късно от падането България, някъде през 17-ти век.(скоро имаше интервю с българин, живеещ в чужбина, историк, който дори назова точната година в която е било отнето патриаршеското достойнство на българската църква, някъде около 1650 г.). В този смисъл можем да се запитаме доколко фанариотите въобще са имали право да служат в наши църкви, нежели да се бъркат в управлението им.

Получава се така, че от една страна имаме един напълно незаконен акт, придаването на българските църкви към Фенер, а от друга гръцкото духовенство облича този езически ферман с канонична сила.

Не съм запознат с каноничното право, нежели в тази област, но от догматична страна е крайно несериозно да се твърди, че трима патриарси могат да отнемат "апостолската приемственост" на някой от Църквата. От Църквата не се отлъчва, а се самоотлъчва. Актът на самоотлъчването само се прогласява. Николаитите, Симон, Арий и други са се самоотлъчили чрез действията им, кой с обида към Светия Дух, друг с грешно изповядване на вярата, католиците с приемането на формулировка насочена директно срещу Божията същност и т.н. Съборите или решенията на поместните църкви само са констатирали този факт.
Самоотлъчила ли се е Екзархията от Църквата? Очевидно не е. Няма и намек за промяна във вярата, за спиране на кръщенията или причастията. Във всяка една от черквите службите са продължавали по същия начин и същия ред, както и при Патриаршията. Самата "схизма" не е дори по каноните, доколкото на организираната от Фенер сбирка са присъствали малцинството от поместните църкви, а и решението не е единодушно.

Затова, макар да не съм по каноните, няма никаква причина да приемем, че църквата(свещенослужителите й) е загубила апостолска приемственост и по канонични причини.

Какво е било престъплението на екзархистите? Нарушили са не догматиката и канона, а наредбата на един погански султан, чийто наследник я отменя.
prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: Има ли Българската Църква апостолско приемство?!

Мнениеот prokimen » пон юни 13, 2016 11:45 am

Частично сте прав, ако не се вземе предвид, че Църквата е там, където е епископът; Идват обаче времена след събора, когато всеки ще си е сам по себе си църквата, стига да не отстъпва нито на йота от вероучението на Църквата Христова.

Вие как интерпретирате сказанието на еминентния богослов?

Струва ми се, че всеки, който е учил поне година-две в духовно училище ще разбере от цитираното изречение, че става реч за апостолската приемственост на иерархията. Не искам да вярвам и не бих могъл да повярвам, че г-н Георги Тодоров отъждествява Църквата с иерархията, изключвайки лаоса или божия народ.
small axe
Потребител
Мнения: 2485
Регистриран на: чет апр 23, 2009 7:23 pm

Re: Има ли Българската Църква апостолско приемство?!

Мнениеот small axe » пон юни 13, 2016 12:05 pm

"Българските епископи от времето на разкола с Фенерската патриаршия са с апостолска приемственост, това е безспорен факт, иначе нямаше да са клирици"
Безсмислено горно изказване..Доказателството е кухо.

Ако въобще има такова нещо като апостолска приемственост, то не е нещо външно, но вътрешно. То се обуславя не от хората и техните постановления, но от Бога и от Духа Му. В този ред на мисли, приемници на апостолите са хората които Божият Дух е засвидетелствал като приемници и те не са апостоли в смисълът на първоапостолите, а просто са техни последователи и подражатели , както и те на Христа.

С тия човешките постановления, само до разни абсурди се стига. Все едно да речеш, че днешният тн. вселенски патриарх има нещо общо с апостолите и е техен приемник..
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Има ли Българската Църква апостолско приемство?!

Мнениеот Кабрал » пон юни 13, 2016 12:26 pm

Всички клирици по време на разкола са били вече помазани. Безсмислено е да се обсъжда това, ако не са били помазани нямаше да са клирици. По силата на това помазание са опрощавали грехове, низхождали Дарове, ръкополагали попове.

Другото са неща ясно и точно формулирани в Писанията, многократно коментирани пак там и обсъждането им е само загуба на време.
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Има ли Българската Църква апостолско приемство?!

Мнениеот Кабрал » пон юни 13, 2016 12:40 pm

small axe
Потребител
Мнения: 2485
Регистриран на: чет апр 23, 2009 7:23 pm

Re: Има ли Българската Църква апостолско приемство?!

Мнениеот small axe » пон юни 13, 2016 3:05 pm

Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Има ли Българската Църква апостолско приемство?!

Мнениеот Кабрал » пон юни 13, 2016 3:39 pm

Християните общуват с Бог чрез тайнствата, без значение приемаме ли го или не, друг начин няма.
laikos
Потребител
Мнения: 199
Регистриран на: чет фев 05, 2015 8:42 pm

Re: Има ли Българската Църква апостолско приемство?!

Мнениеот laikos » пон юни 13, 2016 3:48 pm

prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: Има ли Българската Църква апостолско приемство?!

Мнениеот prokimen » пон юни 13, 2016 6:45 pm

small axe
Потребител
Мнения: 2485
Регистриран на: чет апр 23, 2009 7:23 pm

Re: Има ли Българската Църква апостолско приемство?!

Мнениеот small axe » пон юни 13, 2016 10:07 pm

Привет, аз говорих за нещо друго, но както и да е. Иначе това е добре, че си признават, лошо е че вкарват всички в кюпа, а има свещеници които са наистина изпълнени с Духа на Бога и служат на вярващите. При вас това е неприятното, че всичко е централизирано..
ven4e
Потребител
Мнения: 2975
Регистриран на: чет мар 27, 2008 8:13 pm

Re: Има ли Българската Църква апостолско приемство?!

Мнениеот ven4e » пон юни 13, 2016 11:57 pm

За безблагодатност не можем да говорим дори и поради факта, че БПЦ никога не е принасяла покаяние за етнофилетизма си. Анатемата от 1872г се приема като несъществуваща, защото с вдигането на схизмата всъщност Константинопол се покайва, че я е наложил, като нарича собственото си решение анахронизъм.
prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: Има ли Българската Църква апостолско приемство?!

Мнениеот prokimen » вт юни 14, 2016 8:30 am


Върни се в “богослови”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост