Обединението на православните с римо-католиците

академични, професионални, лични разговори
prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Обединението на православните с римо-католиците

Мнениеот prokimen » пон сеп 19, 2016 10:26 pm

За следящите отблизо диалога между римо-католиците и православните е ясно, че православната иерархия ускори усилията си към реална крачка за възсъединение. По един мистериозен начин бе подписано някакво споразумение за пристъпване към православното признание на древното първенство на римския епископ = папа. Остава и самото провъзгласяване на древното първенство между равни в днешната му форма на същинско папско главенство.

Ето защо Критският събор беше наложителен. Следващата крачка ще е официално признаване главенството на папата за да се свика съвместен вселенски събор.

Унията се е спрягала от дълги години и никога този въпрос не ми е изглеждал осъществим. Бях изненадан да констатирам при идването ми в България през изминалото лято, че твърде много хора, сред които и столични свещеници споделяха едва ли не нетърпението си за обединението с Ватикана.

Наложих си да не придавам сериозност на изненадващата констатация.

Доверително в петък ми беше предоставен един научен богословски труд с молба да изкажа своето мнение по него. Останах повече от изненадан както от сериозността на богословския труд доказващ по един неопровержим начин законното първенство = главенство на римския папа, така и от други детайли.

Доколкото предстоящата научна публикация ми беше предоставена от автора поверително, нямам морално право да правя публичен коментар по нея.

Преди да съм се съвзел от научния труд, днес забелязвам в блога на преовдача Алексей Дунаев, който си въобразява да е голям богослов и от висотата на своята богословска халюцинация той често провокира руското православие със своите ексцентрични "научни" съждения.

Неотдавна той проведе една публична лекция за т.н. "Иисусова молитва", тези дни проведе публичен диспут със свещеника Георги Максимов за



Днес Алексей Дунаев споделя своите съждения по въпроса за камъка на християнското препъване :



1) Като най-първо съществено препятствие за обединението, грамотният филолог смята възможното най-дълбоко невежество у православните.

2) Филетизмът (на гърците, а също така и на руснаците с техния Трети Рим)

3) Едва на трето място са политическите причини и жаждата за еднолична власт.

4) Историческите предразсъдъци

Филологът завършва постинга си с личното си убеждение, че в крайна сметка обединение никога няма да се осъществи поради невъзможността двете страни да се договорят, тъй като (православното) невежеството ражда недоверие и множество предлози за разделение.

От последното изреченние човек може да умозаключи, че маститият филолог, на който трудно опонират известните богослови и мисионери, е написал този си постинг за да успокои зилотите.

Шеговито бих казал, че първото и последно изречения са достойни за психоанализа. Големите личности не си позволяват да огласяват посредствени мисли. Постингът сам по себе си е факт. Склонен съм да мисля, че самовлюбеният богословстващ филолог със завидна задкулисна осведоменост се готви за следващ публичен диспут. При все постингът му да изглежда посредствен, намирам го за твърде интересен и заслужаващ сериозен разбор.

Бих се радвал да прочета грамотни съждения по въпроса за папското главенство и вероятното му признание от страна на официалното православие.

Обединението не касае само православните. То касае и протестантите, защото кесарят ще прави всичко възможно да се постигне възможно най-скоро християнско обединение под главенството на папата.

Ще се радвам да прочета грамотни съждения на форумните участници.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Обединението на православните с римо-католиците

Мнениеот Next » пон сеп 19, 2016 11:24 pm

На неграмотни идиотщини може да се дава гласност, само ако са типичен примет, от който могат да се извадят генерални изводи. Иначе е противопоказно за "чистотата на ефира".

От "класическия труд" могат да се направят 2 пак класически предположения:
- Част от грантови "анализатори".
- Част от "полезните идиоти", които по-горните са "зарибили".

Като се замисля, мога да направя паралел с нещо, което има авторско право, но се надявам от списание "A-specto" да ми простят. Цитирам:

"...Преориентацията е възможна само в ядрен облак. Сиреч невъзможна. Каква им е тогава Хекуба на русофобите, защо този трепет и защо този Путин? Има само един отговор. Русофобията е идентификационен репер. Без Путин българската десница е немислима. Без Путин десните са нищо. Нула.
А с него са всичко.
С него са ловци на ."

Сега заменяме думата "Путин" с "православие"
и "русофоби" с "философи" и.... воала! Същото е :idea:
Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: Обединението на православните с римо-католиците

Мнениеот Aurelia Felix » вт сеп 20, 2016 9:45 pm

Съществена част от плана за нов световен ред включва единна световна религия. В този смисъл напъните за обединение не бива да ни изненадват.
Аз само се питам дали вече е коректно да наричаме папата "римокатолик" предвид изявленията му, които цитирах в темата за предателтвото.
Това ще бъде едно обединение на православни, които не са православни, на римокатолици, които не са римокатолици и на още дявол знае колко други религии.
small axe
Потребител
Мнения: 2485
Регистриран на: чет апр 23, 2009 7:23 pm

Re: Обединението на православните с римо-католиците

Мнениеот small axe » вт сеп 20, 2016 11:34 pm

Че обединение ще има, ще има.. За това обединение, доколкото помня тук сме развивали теми още пред 5-6 години. Тогава повечето се смееха, сега гледам усмивките позамръзват.Че всички псевдовероющи от каквито и групи да се самоопределят, ще затанцуват с дявола, е знайно още от време оно. Въпросът е каква ще бъде музиката, кой е диджея и какво ще стане с тези които отказват да танцуват. Ще ги доведат пред 'месията' и ще ги посекат пред него. Тъй де, имитацията ще бъде грандиозна, но така е, трябва да има пресяване. Близо е. Близо е времето когато малката измислена държавица ще поеме открито руля и нейният император ще се намести в храма(Църквата), ама ще е за кратко :)
prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: Обединението на православните с римо-католиците

Мнениеот prokimen » вт сеп 20, 2016 11:43 pm

prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: Обединението на православните с римо-католиците

Мнениеот prokimen » ср сеп 21, 2016 1:03 pm

prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: Обединението на православните с римо-католиците

Мнениеот prokimen » чет сеп 22, 2016 6:25 pm

Къде са Зограф и Венче? Бих се радвал да прочета техните виждания по въпроса за евентуалността на обединението и последствията от него.

Ако правилно схванах, богословката Венче преживя с особено вълнение, че БПЦ-БП не е участвала в Критския събор. Не разбрах защо в другия православен клуб тя изрази своеобразни опасения, че ако пише за събора, би разгневила някои противници на събора.

При все че приветствах най-възторжено българското неучастие в събора, лично за мен представлява жив интерес да прочета богословското становище на Венче. Може да спорим или да се гневим и да не съгрешаваме по евангелски. Често пъти в споровете се ражда и някоя истина.

Доколкото моята интерпретация на събора е, че той беше наложителен не за нещо друго, а единствено да отвори врата за обединението, ще се радвам да прочета нейните основания защо тя мисли, че Българската църква е трябвало да участва при положение, че никой не поиска да уважи гласа й за поправка на предсъборните документи, които приети в този си неправославен вид, според мен, правят де факто събора всичко друго, но не и Православен, а за Всеправославен не може и сянка на мисъл да има.



В контекста на видео клипа кой как тълкува т.н. "Първосвещеническа молитва на Христа" и конкретно 21-я стих от 17-та глава на Евангелието според Йоан? - "да бъдат всички едно"

Случайно попаднах на този клип и съм приятно изненадан от умението на водещата да цитира смислени текстове. Познава дори прот. Александър Мен.

Интервютата по улицата ме отчайват. Защо не умеем да дадем смислен, грамотен и културен отговор за вярата си. Защо не си правим труда да усвоим с няколко изречения онова, което ни разделя във вероучението?

С всичката ми критичност, дръзвам да споделя случайното си днешно откритие на някакъв клип с една римо-католическа монахиня евхаристинка - сестра Сузана. Лично на мен ми хареса формата на личното й свидетелство.

Клипът ме впечатли с един немаловажен детайл, който, според моето прескромно виждане, се вгражда в тази тема.



Евхаристинките са римо-католичка монашеска конгрегация и богослужението им, според моите посредствени литургични и богословски познания, са по латински обряд. Както знаем и цитирах в в друг постинг, в лоното на римо-католицизма има УНИАТИ. Тяхното богослужение е точь в точь по византийски обряд, или напълно като нашето православно и затова устройството на техните храмове е изцяло като православните. Доколкото зная, единственият униатски храм в София е на ул "Св. Иван Рилски" между "Руски паметник" и т.н. "Петте кюшета".

След Втория Ватикански събор, римо-католическите свещеници не са обърнати с гръб към народа, а с лице.

Онези, които са изгледали клипа със сестра Сузана, ще са забелязали, че в храма на сестрите евхаристинки в София в кв. "Овча купел" иконостасът е като в православните и униатски храмове. Каква ще да е причината за тази немаловажна особеност? Впечатли ме и друг детайл в олтара, че ако правилно съм видял, престолът в олтара е долепен до стената. Ако това е действително така, то не разбирам как свещеникът ще е с лице към народа. Възможно е да не съм видял добре кадъра с престола в олтара, но и там разпятието е както в православните и униатски храмове.

Да разбирам ли, че са проявили своеобразна далновидност и са си построили поливалентен храм, позволяващ богослужения по двата обряда - латински и византийски?

Може би някой от форумните участници е ходил в манастира на сестрите евхаристинки и знае как стоят нещата.

Не искам с прибързано лекомислие да обвинявам, че е вложен умисъл да се служи често по византийски обряд с прозелитско намерение да се черкуват повече православно кръстени, които, поради непознаване на вярата си, ще станат техни редовни богомолци.

Тази умисъл е напълно възможна ако се има предвид, че след руската революция Ватиканът е мислел, че като открие Русикума в Рим и сегашния манастирр в Шеветон, масово православните руснаци ще хукнат към римо-католическите богослужения поради липса на православни храмове. В своята далновидност, веднъж Ватиканът се излъгал.



Впечатлен от видеото, любопитно ми е да зная дали в евхаристинския манастир се служи често литургия за униатите и какво е богомолната посещаемост.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Обединението на православните с римо-католиците

Мнениеот Next » чет сеп 22, 2016 6:53 pm

prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: Обединението на православните с римо-католиците

Мнениеот prokimen » пет сеп 23, 2016 10:56 pm

Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Обединението на православните с римо-католиците

Мнениеот Next » пет сеп 23, 2016 11:43 pm

prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: Обединението на православните с римо-католиците

Мнениеот prokimen » съб сеп 24, 2016 1:47 am


Върни се в “богослови”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост