как да се преподава вероучение

обсъждане на професионални теми. вероучението в училищата
Потребителски аватар
iliana
Администратор
Мнения: 281
Регистриран на: пон сеп 19, 2005 12:57 pm

как да се преподава вероучение

Мнениеот iliana » чет сеп 22, 2005 8:45 am

ilianas
Потребител
Мнения: 5
Регистриран на: пон сеп 19, 2005 1:29 pm

добри сме

Мнениеот ilianas » чет сеп 22, 2005 1:30 pm

Йори

Re: как да се преподава вероучение

Мнениеот Йори » чет сеп 22, 2005 3:01 pm

скептична

Мнениеот скептична » съб сеп 24, 2005 11:00 pm

Petko
Потребител
Мнения: 9
Регистриран на: нед сеп 25, 2005 9:54 pm

Мнениеот Petko » нед сеп 25, 2005 10:03 pm

скептична

Мнениеот скептична » нед сеп 25, 2005 10:40 pm

Гост

Re: как да се преподава вероучение

Мнениеот Гост » чет окт 06, 2005 4:32 pm

gaitan vejdu
Потребител
Мнения: 700
Регистриран на: чет окт 06, 2005 8:25 am

Мнениеот gaitan vejdu » пет окт 07, 2005 7:58 am

milen
Потребител
Мнения: 60
Регистриран на: вт окт 11, 2005 6:18 pm

Мнениеот milen » вт окт 18, 2005 6:20 pm

milen
Потребител
Мнения: 60
Регистриран на: вт окт 11, 2005 6:18 pm

Мнениеот milen » вт окт 18, 2005 7:51 pm

Потребителски аватар
iliana
Администратор
Мнения: 281
Регистриран на: пон сеп 19, 2005 12:57 pm

Мнениеот iliana » вт окт 18, 2005 10:42 pm

милене, просто не знам как не те е мързяло да ги пишеш всичките тия работи... :) това е първият въпрос, който се породи у мен при четена на постинга ти.

иначе по въпроса за вероучението общо взето се съгласявам с тебе. макар повечето църковни хора да казват друго, мисля си че преподаването на вероучение в училищата в сегашния му вид има много повече общо с някаква пародия на схоластиката, отколкото с вярата. но в момента, в който пиша това, съзнавам, че ще има хора, които още се почувстват обидени, понеже се опитват да променят положението. знам че някои успяват. и много желая успех на всички

мисля си, че за да има полза от часове по вероучение в училище, трябва да е много по-ясно дефинирана целта на това занимание. предполагам, че реалистично е тази цел да бъде правилната информираност на децата. но нещата никога не остават дотам. позитивното знание може да обхване факти от историята, "теорията" и "практиката " на християнството. но интерпретацията на тези факти е главното в случая. и тази интерпретация е възможна само като част от някакъв автентичен опит. та когато тази интерпретация е неумела или неубедителна, фактите губят тази връзка с опита и престават да изразяват основния си смъсъл. почват да изразяват някакъв измислен, неавтентичен, имитиран смисъл. и това е пошлостта - да запазиш формата, като подмениш съдържанието...

та казано с други думи - така и поставих темата в началото - да образоваш сякаш идва от това - да изваеш образ, да формираш нещо, някой... като тръгваш да правиш такова нещо по въпросите на религията, и което повече ме интересува - на православната вяра, много е важен твоят собствен образ. и понеже православието формира мирогледно човека, освен всичко друго, добре е ако не можеш да защитиш православието, да можеш да защитиш поне собствения си мироглед. а това е голямо предизвикателство. опасността е, че ако детето се отблъсне от теб, може задълго да свали от дневен ред цялата християнска тема в живота си. но ... то и без това може да я свали. не знам кое е по-малкото зло. или пък кое е правилното в случая... само знам, че преподавателите по религия/вероучение или както евентуално се нарече предмета, вземат голяма отговорност върху себе си; и ако са по-критични по въпроса ще е полезно...
Гост

само да не стане...

Мнениеот Гост » вт окт 18, 2005 10:58 pm

Само да не стане така, че децата да си помислят, че католиците вярват в бог Катол, православните - в бог Правосл, а юдеите - в Юда...
Потребителски аватар
iliana
Администратор
Мнения: 281
Регистриран на: пон сеп 19, 2005 12:57 pm

Мнениеот iliana » вт окт 18, 2005 11:15 pm

"Изучaвaйки вероучение, aз стрaшно много обикнaх безбожието. Тaкa се получи вероятно зaщото учителят, който ни преподaвaше тоя предмет, тaкa нехристиянски ни биеше, че и днес, когaто слушaм в църквaтa проповед зa християнското милосърдие, aз се обръщaм нa всички стрaни от стрaх дa не би дa ме цaпaрдосa митрополитът с жезълa си или дяконът с кaндилницaтa…

Нa годишния изпит aз рaзмесих Стaрия и Новия зaвет тaкa умело, кaкто опитен комaрджия рaзмесвa две колоди кaрти. Двaнaйсетте aпостоли нaтикaх в Ноевия ковчег. Зa Содом и Гоморa кaзaх, че сa двa свещени хaрaмa, в които Христос е проповядвaл с успех своя принцип:”Обичaй ближния си!”. Зa Христос кaзaх още, че е престоял четиредесет денa в утробaтa нa китa, подготвяйки своето божествено учение. Зa десетте Божи зaповеди кaзaх, че Юдa ги е продaл нa плaнинaтa Арaрaт, и нaй–нaкрaя нa въпросa кaкво знaя зa Пилaт, отговорих, че Пилaт е син нa Мойсей, че е нaродил голямо поколение и че след кaто свършил тaзи рaботa, си измил ръцете.

Впрочем и до сегa не рaзбирaм кaкво смешно имa в тези мои отговори. Зa мен християнското учение беше сбор от рaзни чудновaти и невероятни рaзкaзи. Товa предстaвлявa то зa голям брой християни и днес. И не смятaм, че е стрaшен грях дa се смесят всички тия рaзкaзи, кaкто нaпрaвих aз нaпример. Не виждaм впрочем кaкво повече зa християнството ще знaе оня, който би могъл дa рaзкaже всички прикaзки тaкa, кaкто сa зaписaни в учебникa.”

Бранислав Нушич, “Автобиогрaфия”
milen
Потребител
Мнения: 60
Регистриран на: вт окт 11, 2005 6:18 pm

Мнениеот milen » ср окт 19, 2005 6:33 pm


Върни се в “преподаватели по вероучение”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост