Критични бележки върху поведението на св. синод

обсъждане на професионални теми. вероучението в училищата

Стгласни ли сте с позицията ми?

напълно да
2
20%
предимно да
3
30%
наполовина
1
10%
предимно не
4
40%
 
Общо гласове: 10
b.n.kostadinov
Потребител
Мнения: 106
Регистриран на: нед ное 16, 2008 2:56 pm

Критични бележки върху поведението на св. синод

Мнениеот b.n.kostadinov » пон ное 17, 2008 3:33 am

През изминалата седмица имаше ново наливане на енергия по въпросите на час Религия в училищата.

Спорещите страни, да речем са 3. Това са:
- проф. Бакалов
-уплашени агностици, нежелаещи религия (Андрей Райчев, ас. "Родители" и др.)
- Десислава Пулиева, говорител на св синод

Бакалов смята да въведе един философски предмет религия, изграден на базата на толерантността към различните религии, целящ предимно запознаване с историческото развитие на релиите и имащ психологическа дълбочина върху проблема духовност и религия.

Противниците не желаят да им се налага задължително обучение по религия.

Пулиева иска изцяло политическо-православно обучение по религия. Тя се изживява като отявлен борец срещу инославието и другите религии, които смята за заблуда, опасна болест и грях.

В крайна сметка кой спира и забавя въвеждането на час Религия?

Привидно това са противниците като Райчев и асоциация "Родители", но на практика техни съмишленици в борбата срещу час Религия са и св. синод и Десислава Пулиева. Това е така, защото на практика те се явяват стопери на въвеждането, въпреки че от тяхна гледна точка са борци за един по-правилно измайсторен час Религия.

Болшинството българи според Пулиева са православни, но тя не отчита факта, че те са номинално православни, а болшинството реални, дейни и образовани християни в България всъщност са протестантите (тук искам да вметна, че аз не съм такъв).

Причина за номиналното православие или езическото православие на болшинството българи е БПЦ, която със своето бездействие ги е направила такива. БПЦ като една спяща институция по никакъв начин не дава пример, не образова в църквите, няма социална дейност като приюти и кухни за бедни. В същото време активните дейци на Православието са отявлени привърженици на крайни богословски течения, за които е характерна пълна липса на толерантност към инаковярващите в собствената им църква дори, камо ли в други християнски изповедания и религии. Факт в полза на това са ширещите се въпроси дали неправославните може да спасят душите си.

Единственият адекватен за съвремието подход за час Религия е общообразователния за явлението религии, в който се набляга на нравствеността и не се пропагандира нито една религия.

А БПЦ следва като даде свобода на учениците да се образоват надконфесионално, след това да въведе своите възгледи с втори часове по вероучение в църквите в съботно-неделна и вечерна форма, курсове в училища към църквите и сипове в училищата, а най-вече с пример чрез социална дейност (приюти, терапевтични центрове, болници, столове за бедни и центрове за трудова преквалификация).
ТодорК
Модератор
Мнения: 1140
Регистриран на: пон окт 06, 2008 2:36 pm

Мнениеот ТодорК » пон ное 17, 2008 12:41 pm

Здравейте :)

Без да съм следил специално темата ми се струва, че мнението Ви отразява много точно реалната ситуация. Само бих искал да добавя, че вероятно доста голяма част от мислещите протестанти биха подкрепили въвеждането на православно вероучение, ако им бъде дадена подобна възможност. Аз лично обаче имам сериозни подозрения(макар да не мога да ги подкрепя с факти за момента) че по-влиятелните протестантски лидери са твърде заети в борбите си за влияние и предпочитат(макар че няма да си признаят естествено) да не се проповядва Христос изобщо, отколкото да се подкрепят православните. В този смисъл различните "борци срещу инославието" като г-жа Пулиева само им помагат да измият ръцете си пред собствените си църквите, обяснявайки че сътрудничеството с БПЦ е невъзможно и подкрепяйки историите им за "лошите" православни.
Дали дори и с подкрепата на протестантите(и евентуално католиците) на БПЦ биха стигнали силите да се пребори за православно вероучение, не мога да преценя. Но можеше поне да опитаме...

Бог с Вас!

П.П. Разисквали сме малко за сътрудничеството между християните тук: http://forums.pravoslavie.bg/viewtopic. ... 5455#15455
ven4e
Потребител
Мнения: 2975
Регистриран на: чет мар 27, 2008 8:13 pm

Мнениеот ven4e » вт ное 18, 2008 1:22 pm

Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Мнениеот Кабрал » вт ное 18, 2008 6:19 pm

b.n.kostadinov
Потребител
Мнения: 106
Регистриран на: нед ное 16, 2008 2:56 pm

Re:

Мнениеот b.n.kostadinov » чет ное 20, 2008 11:11 pm

b.n.kostadinov
Потребител
Мнения: 106
Регистриран на: нед ное 16, 2008 2:56 pm

Re:

Мнениеот b.n.kostadinov » чет ное 20, 2008 11:19 pm

b.n.kostadinov
Потребител
Мнения: 106
Регистриран на: нед ное 16, 2008 2:56 pm

Re: Re:

Мнениеот b.n.kostadinov » чет ное 20, 2008 11:49 pm

Кебрале, виждам че си от фанатичните, за това като фанатичен ще ти говоря.

Демоните, учи едно православно предание, са мнооого начетени богослови като тебе, но нямат любов.
Те гледат да сеят разделения, а не да обединяват, те тръсят лошото, гледат само негативното и обвиняват другите във всичко, защото искат власт върху тях... и т.н.

С какво ти, Кебрале, си различен от бесовете, от поднебесните духове на злобата?

С нищо, по мое му. Ти твърдиш, че си монополист върху Истината, а всички други пращаш във вечни мъки, освен ако не са със теб.

Кебрале, ти или си:

- въплащение на поднебесен дух на злобата, както учи Ориген, че всички сме такива де, не си само ти
или

- както учат православните братя подвижници, то помислите ти и твоята нахъсаност в сеенето на раздори са вдъхновени и внушавани ти от демони, от поднебесните духове на злобата

- от умряли човеци, които приживе са били фанатици като теб, които понеже виждат, че има отвъден свят не отиват на почивка, а се вманиячават в делото си като внушават на такива като теб нощем и денем да продължават каузата им.

Ти какво разбираш под "буквата убива, а духа животвори", за тебе добродетелите, добрите дела и усърдието в милосърдие, кротост, нежна любов, топла дума, утешение за околните какво е? Нещо като просто фон на спасителната вяра в решенията на вселенските събори ли?

Ти, Кебрале, си от фанатиците, които смятат, че Бог спасява само онези, които вярват точно на вселенските събори и то само на първите няколко такива...
, но Бог спасява както е видно добрите хора, а злите остават да се мъчат, докато станат добри.

И това е така, защото Бог е говорил чрез мнозина и във всички религии и философски ситеми и това е общата истина, а другото са примеси на човешки фантазии или политическа дейност, като тази на вселенски политическ-църковни събори.

Добрият човек се спасява от страданието и злото,
злия продължава да се мъчи.
Това е алфата и омегата на всички религии.

А ти, Кебрале, ти си заблуден до мозъка на костите си...

Но няма страшно и теб Любовта ще спаси някой ден...
Бай Иван
Потребител
Мнения: 375
Регистриран на: чет ное 02, 2006 10:23 pm

Re: Критични бележки върху поведението на св. синод

Мнениеот Бай Иван » пет ное 21, 2008 12:26 am

Буквата! А не забравяме ли, сме в пости! Какъв пример даваме - раздори ли?

Господ да прости на всички ни!
ТодорК
Модератор
Мнения: 1140
Регистриран на: пон окт 06, 2008 2:36 pm

Re: Re:

Мнениеот ТодорК » пет ное 21, 2008 9:35 am

Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Критични бележки върху поведението на св. синод

Мнениеот Кабрал » пет ное 21, 2008 1:28 pm

ТодорК
Модератор
Мнения: 1140
Регистриран на: пон окт 06, 2008 2:36 pm

Re: Критични бележки върху поведението на св. синод

Мнениеот ТодорК » пет ное 21, 2008 3:19 pm

Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Критични бележки върху поведението на св. синод

Мнениеот Кабрал » нед ное 23, 2008 7:01 pm

Molecule
Потребител
Мнения: 628
Регистриран на: ср ное 05, 2008 1:15 am

Re: Критични бележки върху поведението на св. синод

Мнениеот Molecule » пон ное 24, 2008 3:19 am

Само няколко забележки:
"Причина за номиналното православие или езическото православие на болшинството българи е БПЦ, която със своето бездействие ги е направила такива."
А дали пък "болшинството българи" не са "причина" Църквата да е такава (каквато и да е)? Тази възможност не съществува ли някак? То Църквата да не е вносна стока, дето се продава в Кореком. "Изберете българското", братле... Ама българското се произвежда от българи, по нашенски стандарт. И ако не сте забелязали, в БЪЛГАРСКАТА Църква има предимно българи. Та каквито са българите по принцип... да продължавам ли?
Относно бездействието, с което Църквата ни била направила "такива" :lol: , да напомням ли, че ключовите днес поколения са възпитани през соца?! Ти братле, дето си писал този текст, бил ли си роден тогава, знаеш ли нещо за онова време?

"...активните дейци на Православието са отявлени привърженици на крайни богословски течения, за които е характерна пълна липса на толерантност..."
Стоп! Моля, уточнете, какво значи толерантност! Тази думичка днес е загубила конкретен смисъл, но с религиозна ревност я използват като тояга против всеки, който не се вписва в плитката пост-модерна аморфност.
Пък и щом се споменават някакви "активни дейци" на Православието не излиза ли, че то не бездейства чак толкова :? :??

"Единственият адекватен за съвремието подход за час Религия е общообразователния за явлението религии, в който се набляга на нравствеността..."
На коя точно нравственост ще "наблягате"? Щото съм виждал места, дето е съвсем в нравствената традиция да кадиш на гора от еректирали фалоси; има доктрини, според които хомосексуализмът е препоръчителен, според други се наказва със смърт; за някои култури е нравствено да убиеш прелюбодеец с камъни, за други- жена ти да задоволи скъпите ти гости сексуално... Да не се окаже, че тя нравствеността се определя именно от религиозния контекст?

"...като даде свобода на учениците да се образоват надконфесионално..."
Самата дума "надконфесионално" издава или недоброжелателност, или скудоумие. Близко е до ума, че за един религиозен човек няма нищо над представата му за Бог, която пък представа се определя именно от конфесията. Претенцията за "надкофесионалност" е обида към вярващите и автоматично ги поставя извън кръга на това "надкофесионално" нещо. Т.е. самият термин е крайно "нетолерантен" :lol:

Извод:
Вижте, по-добре да мислим без да пишем, отколкото да пишем без да мислим. Значението на думичките има значение :think: Нали сме словесни, в края на краищата?! Важно е да говорим на понятен език, пък дори и със самите себе си :lol:
b.n.kostadinov
Потребител
Мнения: 106
Регистриран на: нед ное 16, 2008 2:56 pm

Re: Критични бележки върху поведението на св. синод

Мнениеот b.n.kostadinov » пон ное 24, 2008 5:51 pm

kassie
Потребител
Мнения: 685
Регистриран на: пет юли 18, 2008 8:14 pm

Re: Критични бележки върху поведението на св. синод

Мнениеот kassie » пон ное 24, 2008 6:55 pm

Много болезнени истини има във Вашите постинги, b.n.kostadinov, но не само.

Според мен, надконфесионален предмет "Религия" би имал информативна стойност и ... толкова. Той не би могъл да научи на нравственост поради съществените разлики в разбирането що е то нравственост в отделните религии. Подобен учебен предмет само би размил някои съществени граници в съзнанието на подрастващите. От друга страна "Религия-православие", поднесена в подходящ вид и от подходящо обучени преподаватели, би могла да възпита, а не само да информира, да послужи (образно казано) като някаква (макар и тестова) ваксина срещу инфекцията на греха...

Социалната дейност трябва да бъде приоритет на държавата, за което, уви, няма законодателна воля. Няма и обществено съзнание, както например многобройните доброволчески инициативи в някои държави, където е въпрос на обществен престиж, мода и дори необходимост да се полага доброволен труд, да се събират средства и да се участва във всякакви инициативи, свързани с болни, инвалиди, социално слаби).
Тази дейност трябва да бъде приоритет и на всеки от нас като личности (на мен, на Вас...), а не на неопределени множества от хора (християните, богатите, управляващите...). И да бъде насочена към конкретни личности (мръзнещия на улицата Иван или сирака Петър), а не към неопределени множества (например болните по принцип), даренията за които могат потънат в незнайно чий фонд и джоб...

Съвестта Ви явно не спи и това е прекрасно. Но ми се струва, че твърде леко квалифицирате Църквата и хората, без да ги познавате. Пред своя си Господар те стоят или падат...

Върни се в “преподаватели по вероучение”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост