Критският събор - между пустословието и ереста.

въпроси за източниците на нашата вяра

Модератори: Зограф, Aurelia Felix

Кабрал
Модератор
Мнения: 2476
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Критският събор - между пустословието и ереста.

Мнениеот Кабрал » нед юли 03, 2016 12:54 pm

Посланието и Енцикликата на т.нар. Велик и Православен събор, назовават Пресветата Троица "Троичния Бог", което е недопустимо и да се надяваме, че е следствие на машинален превод. Ние нямаме Троичен Бог, този термин може да се използва разговорно или в статии, напълно ще е правилен в цялостно определение за Божията същност, където тази троичност се обяснява, но не и самостоятелно, ощ6е повече в решение на православен събор.

1. Основен приоритет на Светия и велик събор беше прогласяването на единството на Православната църква. Основано на светата Евхаристия и на апостолското приемство на епископите, съществуващото единство трябва да бъде подкрепяно и да носи нови плодове...
Православната църква изразява своето единство и своята вселенскост в събора. Съборността прониква в организацията и начина на взимане на решения и определя нейния път.
По време на дейността на Светия и велик събор беше подчертано значението на събранията на предстоятелите, които бяха проведени, и се изрази предложението Светият и велик събор да се провежда периодично.


Църквата не изразява своето единство и своята вселенскост (съборност) чрез съборите, а в единството на Земната и Небесната Църква, осъществявано от следването на Христовите догмати и изразявано в тайнствата*, а не само в Евхаристията и апостолската приемственост**.
Църковните събори се свикват когато съборноста е нарушена и са нейно следствие, а не причина. Църквата е била единна и съборна от Петдесятница 33 г. сл. Христа до Йерусалимския събор, била е такава и в дългите векове, когато е нямало събори и затова няма как частичното да е над общото.
Първопричина на единството и вселенскоста на Църквата са вярата в кръщението и следването на Христовото учение (Ин.3), а евхаристията и апостолската приемственост са тяхно следствие и не могат да се поставят преди точното изповедание на вярата.

В добрият случай това, което четем в първа точка на посланието, са празни приказки, без съдържание, а в лошия, подмяна на същността на характеристиките на Православната Църква като Единна и Съборна и на предаденото ни от апостолите Христово учение с такова на Фенерската патриаршия.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Към тайнствата трябва да се прибави и молитвата, макар да не е типично такова, доколкото с нея християнинът се обръща пряко или чрез застъпници към Отец: "Той изпълня желанието на ония, които Му се боят, чува техните вопли и ги спасява." (Пс. 144:18-19), "голяма сила има усърдната молитва на праведника" (Як. 5:16). Това не означава, че чрез молитва могат да се спасят или бъдат чути хора извън Църквата, те нито се боят от Бога, нито са праведници, нито могат да се спасят.
** Апостолската приемственост е силата дадена от Христос на апостолите да извършват тайнствата, която те са предали на клира. Ръкополагането и помазанието дават сила на клириците да извършват всички тайнства, но не всички тайнства могат да се извършват от само тях. Тайнството на тайнствата - Светото кръщение може да се извърши и от неръкоположен. Доколкото кръщението е единствената абсолютна предпоставка за спасение трябва да се приеме, че кръстен и починал без да извърши грях или участва в евхаристия преди смъртта си (скорошна след кръщението) ще се спаси.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2884
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am
Религиозна принадлежност: Православие

Re: Критският събор - между пустословието и ереста.

Мнениеот Next » нед юли 03, 2016 1:17 pm

На св. Вселенски събори дори и миряни е можело да се изкажат.
Разбира се високоохранявани мероприятия (като все едно се събират мутри) - не предполагат това...
Не в силата е Бог, а в правдата! - св. Александър Невски
Кабрал
Модератор
Мнения: 2476
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Критският събор - между пустословието и ереста.

Мнениеот Кабрал » нед юли 10, 2016 9:39 am

Точка 2 от Посланието:

2. Участвайки в светата Евхаристия и молейки се за целия свят, ние трябва да продължаваме служението си след светата Литургия и да свидетелстваме за вярата пред близки и далечни съгласно ясната заповед на Господ преди Неговото Възнесение: „и ще Ми бъдете свидетели в Йерусалим и в цяла Юдея и Самария, и дори до край земя“ (Деян. 1:8). Евангелизирането отново на Божия народ в съвременните секуларизирани общества и евангелизирането на онези, които все още не са познали Христос, представляват неотменен дълг на Църквата.


Един от любимите цитати на неоправославните е „и ще Ми бъдете свидетели в Йерусалим и в цяла Юдея и Самария, и дори до край земя“ (Деян. 1:8), с което оправдават отстъплението си. Тези Христови думи са казани преди създаването на Земната Църква (Небесната е вечна), когато е нямало "повярвали" извън учениците. Те е трябвало да проповядват на всички. След създаването на Църквата обаче е имало повярвали, които се отричали от Христос, едни от малодушие или горделивост просто изоставяли християнството, други, изопачавали Учението и изпадали в ерес. Трети никога не го прели и си останали езичници. Опитът на Църквата, изразен е в Писанието, чрез думите на ап. Павел до Тит:

"А от глупави разисквания и родословия, препирни и разпри върху закона отбягвай, защото са безполезни и празни. Страни от еретик, след като го посъветваш веднъж и дваж, знаейки, че такъв човек се е извратил и греши, като сам осъжда себе си". Тит 3:9-11

Избягвай спорове и разисквания, те са безполезни и празни какъвто е икуменическия диалог!
Еретик се съветва веднъж-дваж! Само фенерски елинофилетик, ще седне да убеждава православните, че еретиците ще се върнат при нас след 1000 години убеждения, но само ако всички го припознаят за източен папа.
Кабрал
Модератор
Мнения: 2476
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Критският събор - между пустословието и ереста.

Мнениеот Кабрал » чет юли 14, 2016 2:58 pm

Днес излезе обръщение на Русенският митрополит Наум, което за момента е крайно разумно. Наистина трябва да се изчака решението на Синода, което ще определи отношението на БПЦ към събора на Крит и не е нужно да се нагнетява излишно напрежение. От друга страна трябва да се замислим и отговорим на въпроса:
Кой създава напрежението?
Досега не се чу владика от неучаствалите църкви да заплашва участващите, но на практика няма участвал владика, който да не сипе хули и закани с отлъчване към неучаствалите.
Наистина по-умният и благочестив трябва да отстъпи, за да не се стига до крамоли. Тази истина обаче не важи за вярата, никой не може да иска от паството да търпи извращаване на догматиката в името на каноничното единство. Всички канони вкупом не струват колкото една запетая от догматиката и това е добре да се помни при взимане на решението на БПЦ. Особено разликата между "съборност" (католичност, вселенкост) на църквата и "съборянинкост" - участието в събори, за да не се питаме после на кои събори сме наследници - Седемте или Вълчите.

Наистина този събор не може да се нарече вълчи или разбойнически, заради абсолютно маловажните решения, които прие и които дори не следва да се обсъждат, защото са едно нищо. Вълчи обаче бяха характерите на някой от присъстващите, начело с милет-баши. Съборът бил всеправославен, но не се коментира в какво се изразява православието на явлението Зизиулас или неоортодоксията на Влахос? Да, събор трябваше да има за да осъди ересите на двамата и особено първия, а не за да оправдае поговорката: напънала се планината и родила Послание и Енциклика.
Кабрал
Модератор
Мнения: 2476
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Критският събор - между пустословието и ереста.

Мнениеот Кабрал » чет юли 21, 2016 12:33 pm

Някой не обърнаха внимание на много важна точка от Решението на Светия синод на БПЦ, поставянето на въпроса с финансирането на събора. Тук не става дума за някакви пари, които БПЦ не може да даде, а да се изясни кой всъщност финансира Критското събрание?
Истината е, че по-голямата част от парите са дошли от "спонсори" от САЩ. Същите спонсори охраняваха и събора, та много припознаха в тях ЦРУ.
Мина обаче време и ЦРУ реши да вилнее в Турция, за добро или лоша безуспешно и за съборяните-фанариоти и кокор-башията им настанаха ЧЕРНИ ВРЕМЕНА.
Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4089
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm
Религиозна принадлежност: Православие
Местоположение: Il Foro Romano
Контакти:

Re: Критският събор - между пустословието и ереста.

Мнениеот Aurelia Felix » чет юли 21, 2016 9:55 pm

Историята се повтаря. Веднъж като трагедия и втори път като фарс. Боя се обаче, че днешното повторение ще е по-голяма трагедия и от 14 - 15 век: и тогава и сега Европа е слаба и разстроена; и тогава и сега България е разединена, обезлюдена, без армия и без икономика; ако сравним светската турска държава с тогавашна Византия и падането й под властта на османците, паралелите стават повече от плашещи.
В Турция ускорено се демонтира светската държава и се установява ислямска диктатура. Да припомня, че "българският" парламент даде на Турция да охранява небето ни... Тоест предадени сме отвътре, историята ще се повтори! Като трагедия!

Вече граничим с Ислямска държава

Вселенският патриарх успя да хване последният самолет от Истанбул.
Christus vincit, Christus regnat, Christus imperat! Christus ab omni malo plebem suam defendat! pope Sixtus V
Потребителски аватар
Ника
Модератор
Мнения: 1001
Регистриран на: съб ное 14, 2009 7:25 pm
Религиозна принадлежност: Православие
Местоположение: Пловдив

Re: Критският събор - между пустословието и ереста.

Мнениеот Ника » пет юли 22, 2016 6:42 am

Наказани сме с първенци идиоти и предатели.
Ис.65:25. Вълк и агне ще пасат заедно, и лъвът ще яде слама като вол, а за змията прахът ще бъде храна: те не ще причиняват зло и вреда по цялата Ми света планина, казва Господ.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2884
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am
Религиозна принадлежност: Православие

Re: Критският събор - между пустословието и ереста.

Мнениеот Next » пет юли 22, 2016 8:27 am

Тия първенци нали от същия тоя народ произлизат? Какъвто народа, такива и първенците...
Било светски, било духовни.
По-страшното е, какво иде след това.
Не в силата е Бог, а в правдата! - св. Александър Невски
Потребителски аватар
Ника
Модератор
Мнения: 1001
Регистриран на: съб ное 14, 2009 7:25 pm
Религиозна принадлежност: Православие
Местоположение: Пловдив

Re: Критският събор - между пустословието и ереста.

Мнениеот Ника » пет юли 22, 2016 10:28 am

Наказани сме справедливо за безверието на народа. Всеки гони само земното, само идола на парите, на гордостта, на удоволствието. Всеки иска да надвие с устата си. Всеки иска сега да вземе удоволствията, в този свят, а пък другия...."никой не се е върнал да каже".....така казват.
Правилно е казал Авраам на богаташа, че и умрял да се върне и да им разказва, неверника си е неверник. Корава глава и заблудена овца.
Ис.65:25. Вълк и агне ще пасат заедно, и лъвът ще яде слама като вол, а за змията прахът ще бъде храна: те не ще причиняват зло и вреда по цялата Ми света планина, казва Господ.
Кабрал
Модератор
Мнения: 2476
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Критският събор - между пустословието и ереста.

Мнениеот Кабрал » чет юли 28, 2016 7:24 pm

Малко внимание се обърна и на четвъртата причина, който посочи БПЦ в Решението си за неучастие в събора:

4) предложеното разположение на Предстоятелите на Поместните православни църкви в залата, предвидена за провеждане на заседанията на Събора, което разположение нарушава принципа на равнопоставеност на Предстоятелите на Автокефалните Православни църкви;


За пръв път не само БПЦ, а която и да е автокефална църква, отправя категорична критика към присвоеното право от Цариградският патриарх, преди, и Инстанбулският милет баши, сега, да е глава на православието. Ние можем да си говорим, че тези са първи между равни, но това никога не се е приемало нито в Цариград, нито в Истанбул. Там глава на православната църква е местният патриарх, без значение дали е еретик или униат. Еретизмът или униатството на патриарха никога не са били причина гърците да отрекат властта му върху другите епископи.
Никой досега не беше поставил този въпрос официално, единствено БПЦ поиска обяснение за наглото нарушаване на догматиката и повтарянето на позорният опит на римските епископи, присвоили си правото да са крайъгълният камък, на който се гради Църквата? Даже московските безхаберници, изцяло в служба на светската власт, не се интересуват много от този проблем, те си имат "руско православие" и "гръцкото" не ги интересува.
Тази позиция на БПЦ обаче не се хареса на родните фанариоти, зер като се отъркат о расата на фенерските митрополити ще станат поне епископи. На мен обаче ми хареса, а явно и на болшинството от българите.
prokimen
Потребител
Мнения: 1640
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: Критският събор - между пустословието и ереста.

Мнениеот prokimen » пет сеп 30, 2016 10:05 pm

Критският събор е овековечен (освен ако Бог не изпрати земетресение) с нарочна икона. Руският портал "Credo.ru" отбелязва с ирония, че на новата икона не е изографисан Московският патриарх Кирил.

Ако може да се врява на информацията на Светльо Ангелов, въпросната икона е в новоосветената катедрала "Св. Иоан-Владимир" В Черна гора.

Изображение

Ако отъждествим лодката с Ноевия ковчег и приемем, че Ной и пуснатата от него птица са предобрази на Христа и Светия Дух, излиза, че нарисуваните владици и расоносци са видовете животни.
bozman
Потребител
Мнения: 3
Регистриран на: съб ное 10, 2012 4:36 am
Религиозна принадлежност: Православие

Re: Критският събор - между пустословието и ереста.

Мнениеот bozman » нед юни 18, 2017 3:44 am

Next написа:На св. Вселенски събори дори и миряни е можело да се изкажат.
Разбира се високоохранявани мероприятия (като все едно се събират мутри) - не предполагат това...


--- Можело е АКО бъдат допуснати до Събора. А допускането е било много внимателно подбирано. Прочутото изказване на Константин от Апамея доказва такъв подбор.
bozman
Потребител
Мнения: 3
Регистриран на: съб ное 10, 2012 4:36 am
Религиозна принадлежност: Православие

Re: Критският събор - между пустословието и ереста.

Мнениеот bozman » нед юни 18, 2017 3:52 am

Кабрал написа:Малко внимание се обърна и на четвъртата причина, който посочи БПЦ в Решението си за неучастие в събора:

Никой досега не беше поставил този въпрос официално, единствено БПЦ поиска обяснение за наглото нарушаване на догматиката и повтарянето на позорният опит на римските епископи, присвоили си правото да са крайъгълният камък, на който се гради Църквата? Даже московските безхаберници, изцяло в служба на светската власт, не се интересуват много от този проблем, те си имат "руско православие" и "гръцкото" не ги интересува.

--- Радва ме патриотичната позиция на Кабрал, но защо се преиначава "крайъгълният камък" на който е изградена Християнската църква. Това несъмнено ( дори 8 Вс. Събор не го отрича) е Римският понтифекс. КПолската патриаршия е въздигната като първостепенна, НЕ от църковни дейци, а от Ромейският император. С удоволствие ще приведа куп доказателства, ако е необходимо.
prokimen
Потребител
Мнения: 1640
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: Критският събор - между пустословието и ереста.

Мнениеот prokimen » нед юни 18, 2017 11:08 am

bozman написа:--- Радва ме патриотичната позиция на Кабрал, но защо се преиначава "крайъгълният камък" на който е изградена Християнската църква. Това несъмнено ( дори 8 Вс. Събор не го отрича) е Римският понтифекс. КПолската патриаршия е въздигната като първостепенна, НЕ от църковни дейци, а от Ромейският император. С удоволствие ще приведа куп доказателства, ако е необходимо.


Бих се радвал да прочета доказателствата, с които оперира научната Ви мисъл. Тези дни мислех да повдигам въпроса за Критската авантюра по случай годишнината от историяческия подвиг на БПЦ-БП и острото разграничение на всички държавни богослови от Църквата, но си рекох, че ще е губене на време.

Фактът, че сте опреснили дискусията, ме кара да мисля, че освен масовата интертност, има и мислещи хора, опериращи с научни доказателства.

Боя се, че неволно или тенденциозно пропускате същественото, което е и камъкът за препъване. Днешният римски понтифекс не е нито изразителят, нито гарантът за православност от онези времена, които указвате. Той става все по-малко гарант на вселенското християнство.

Радвам се на появата Ви, защото споделеното Ви съждение на човек с академични познания свидетелства неволно, че главната грижа на Критския събор беше да приготви пътя към уния с Ватикана.

Косвено, това е свидетелството на Ватиканския гаф с българската църковна делегация за 24 май т.г.
Кабрал
Модератор
Мнения: 2476
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Критският събор - между пустословието и ереста.

Мнениеот Кабрал » нед юни 18, 2017 4:46 pm

Тук Бозман е прав. Рим през ранното средновековие е диво село с по няколко грамотни човека на десетилетие и няма как там да се измисли историята с примацията на папата. Всички "светоотчески" писаниия за първенството на римската катедра са от гръцки безделници, които вместо да копаят нивите на манастирите, както наредил на монасите Василий Велики, се хванали да пишат. Писали са и по поръчка на императори, които искали да утвърдят властта си в земите на Италия и Сицилия и са били дупе и гащи със съответния папа. Има и още нещо, обявявайки Рим за първенстваща катедра, гърците учели, че те са следващата, а Рим е загубил значението си, демек ние сме наследници на умрелия и неговият авторитет е върху нас.
Така или иначе Писанията са пределно ясни относно това, Кой е "крайъгълният камък" и никакви писания или решениия на събори не могат да променят това. Точно затова и православната църква е Христова, а латинската човешка, нашите догмати са наредени от Христос, латинските от хората.

Върни се в “писание и предание”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост