Митарства и Чистилище
Митарства и Чистилище
Здравейте със следващата тема искам да предизвикам на дискусия хора, които имат някакви по-задълбочни знания, по Православие и Католицизъм.
Искам да попитам какво ви е мнението за Митарствата и Чистилището? Защо те са определени в тези религии, като едва ли не задължителни за преминаване след смъртта? Защо едното се приема, а другото не и обратното? На какво основание са определени, цитати, а какво ще кажете за разказите на светците, които уж са ги преживяли и предупреждават за тях хората в съня им?
Има ли основание да вярваме в тези неща или не?
Искам да попитам какво ви е мнението за Митарствата и Чистилището? Защо те са определени в тези религии, като едва ли не задължителни за преминаване след смъртта? Защо едното се приема, а другото не и обратното? На какво основание са определени, цитати, а какво ще кажете за разказите на светците, които уж са ги преживяли и предупреждават за тях хората в съня им?
Има ли основание да вярваме в тези неща или не?
Re: Митарства и Чистилище
За митарствата и техния път от древния Египет през гностицизма, павликянството и лъжесветеца Василий Нови до днес вж. статията:
Митарствата - гностическо наследство в българския фолклор и култура
http://www.pravoslavie.bg/Анализи/Митарствата-гностическо-наследство-в-българския-фолклор-и-култура
За чистилището като средновековна католическа измислица има богата литература. Вижте някое популярно помагало като:
Дюлгеров, Д., Цоневски, Ил. Учебник по мисионерство. С., 1937; фотот. изд. 1992.
Зноско-Боровски, М., прот. Православие, римокатолицизъм, протестантство и сектантство. Варна, 1994 (на руски език в Интернет; http://catacomb.org.ua/modules.php?name ... ge&pid=802).
Митев, Димитър. Инославни изповедания. Учебно помагало. Варна, 2003, 26-101.
Митарствата - гностическо наследство в българския фолклор и култура
http://www.pravoslavie.bg/Анализи/Митарствата-гностическо-наследство-в-българския-фолклор-и-култура
За чистилището като средновековна католическа измислица има богата литература. Вижте някое популярно помагало като:
Дюлгеров, Д., Цоневски, Ил. Учебник по мисионерство. С., 1937; фотот. изд. 1992.
Зноско-Боровски, М., прот. Православие, римокатолицизъм, протестантство и сектантство. Варна, 1994 (на руски език в Интернет; http://catacomb.org.ua/modules.php?name ... ge&pid=802).
Митев, Димитър. Инославни изповедания. Учебно помагало. Варна, 2003, 26-101.
Re: Митарства и Чистилище
Драги bluesky,
От доста неща май не отбираш. Трябва да пишеш в прозореца цялото URL:
Един православен българин не може без руския език. Седни и го научи. Стига си зяпал дивотии по телевизията.
От доста неща май не отбираш. Трябва да пишеш в прозореца цялото URL:
Един православен българин не може без руския език. Седни и го научи. Стига си зяпал дивотии по телевизията.
Re: Митарства и Чистилище
Здравей Дон Кихот, в статията за митарствата, която препоръчвааш, не забелязах отговор на въпроса къде аджеба отиват душите на умрелите след смъртта, а само накрая бегло се споменава, че това е тайна. Затова ми е интересно, тъй като религиозното определение за смърт е разделяне на душата от тялото, а душата не е абсолютно непротяжна, къде се намира тя, щом не е в рая или ада преди Страшния съд. Също така ми е любопитно на какво основание се канонизират светци, след като душите на всички са неизвестно къде поради липсата на частен съд, който да насочи в едната или другата посока. Накрая искам да добавя, че разглеждането на митарствата само по себе си е доста добър източник за познание на греховете преди изповед, разгледани са и систематизирани подробно много страни от човешкото поведение, които подлежат на санкция, които иначе са разхвърляни из Писанието и Преданието и не са очевидни грехове (напр. празнословието и непостенето), с други думи учението за митарствата с нищо не противоречи на Евангелието, а го утвърждава и улеснява разбирането му от хората, а това само по себе си е достатъчен признак за православност, според мен.
Re: Митарства и Чистилище
Драга В.,
След смъртта душите отиват при Бога, а не на определено географски място. Раят и адът са състояния, а не топоси, както правилно пише о. Металинос: http://www.dveri.bg/content/view/9986/50/.
Митарства няма нито в Библията, нито в преданието. Някои отци пишат за демонски нападения върху душите след смъртта, но това са само фигури и алегории, а не развити митарства. Техният характер е дуалисти4ен и нехристянски.
Разбира се, всеки е свободен да вярва в каквото си иска, но и всеки рано или късно ще отговаря пред Бога за вярата или суеверието си.
След смъртта душите отиват при Бога, а не на определено географски място. Раят и адът са състояния, а не топоси, както правилно пише о. Металинос: http://www.dveri.bg/content/view/9986/50/.
Митарства няма нито в Библията, нито в преданието. Някои отци пишат за демонски нападения върху душите след смъртта, но това са само фигури и алегории, а не развити митарства. Техният характер е дуалисти4ен и нехристянски.
Разбира се, всеки е свободен да вярва в каквото си иска, но и всеки рано или късно ще отговаря пред Бога за вярата или суеверието си.
Re: Митарства и Чистилище
Асенов,
В Писанието не е нужно да се каже митарства, защото в оригиналното писание даже няма думите Бог и Господ. Че и нито една българска дума. Има значение на даден термин и хващай и си търси из темите, защото за такива като вас са писани.
В Писанието не е нужно да се каже митарства, защото в оригиналното писание даже няма думите Бог и Господ. Че и нито една българска дума. Има значение на даден термин и хващай и си търси из темите, защото за такива като вас са писани.
Re: Митарства и Чистилище
Ами намери ги така изписани!
- Aurelia Felix
- Модератор
- Мнения: 4097
- Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm
Re: Митарства и Чистилище
Вероистините на Църквата са изковани на Вселенските събори. Привържениците на митарствата да покажат на кой Вселенски събор е приета такава доктрина.
Поздрави от Тигъра - митар горский :mrgreen:
Поздрави от Тигъра - митар горский :mrgreen:
Re: Митарства и Чистилище
Истините които изграждат нашата вяра са ни оставени от Истинината - Иисус Христос. Случвало се така, че някой се обърквали и започвали да изповядват други, измислени от тях неща. Заради това били свиквани събори и те взимали решение, под ръководството на Светият Дух. Но нито Светият Дух, нито Светите Събори въвеждали нови истини, те припомняли точният смисъл на оставетата от Истината истини.
Относно митарствата е казано, че душата ще бъде изпитвана, в истинският смисъл на думата - разследвана, изпитана за делата си. Казано е и за ролята на Княза и ангелите на злото, които ни дава основание да приемем, че душата на грешниците преминава през определени етапи преди да отиде да изтърпи временната си присъда в очакване на Страшният съд. Как става това не ни е казано, а и няма как Свети събор да се занимава с това, защото не е догматичен въпрос. Един вярва в едно, друг в друго. Иисус е казал достатъчно точно как и кой ще се спаси и дълбините на теологията определено не са сред условията за това. Вярата в митарствата не противоречи на догматиката. Даколкото някой може да ги възприме във видът им който ни е оставен от свидетели си е въпрос на лична вяра.
В оригинарът на Библията не е казано нито Бог, нито Господ. Казано е на еврейски или старогръцки нещо на техният си език. Ние сме го привели като Бог или Господ, защото тези наши думи отговарят на значението на гръцките и еврейски и покриват съдържанието им. Затова не е задължително в Писанията да пише или не пише "митарство". Описано е действие - изпитването на душата, което вероятно се върши от Князът и ангелите му/дяволите/, които ние сме кръстили на български митарство.
Относно митарствата е казано, че душата ще бъде изпитвана, в истинският смисъл на думата - разследвана, изпитана за делата си. Казано е и за ролята на Княза и ангелите на злото, които ни дава основание да приемем, че душата на грешниците преминава през определени етапи преди да отиде да изтърпи временната си присъда в очакване на Страшният съд. Как става това не ни е казано, а и няма как Свети събор да се занимава с това, защото не е догматичен въпрос. Един вярва в едно, друг в друго. Иисус е казал достатъчно точно как и кой ще се спаси и дълбините на теологията определено не са сред условията за това. Вярата в митарствата не противоречи на догматиката. Даколкото някой може да ги възприме във видът им който ни е оставен от свидетели си е въпрос на лична вяра.
В оригинарът на Библията не е казано нито Бог, нито Господ. Казано е на еврейски или старогръцки нещо на техният си език. Ние сме го привели като Бог или Господ, защото тези наши думи отговарят на значението на гръцките и еврейски и покриват съдържанието им. Затова не е задължително в Писанията да пише или не пише "митарство". Описано е действие - изпитването на душата, което вероятно се върши от Князът и ангелите му/дяволите/, които ние сме кръстили на български митарство.
Върни се в “писание и предание”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 2 госта