Предникейски отци за Св. Троица
Предникейски отци за Св. Троица
Здравейте!
Интересува ме къде предникейските църковни отци пишат за Св.Троица или за Божествеността на Исус или Св.Дух? Лично аз успях да открия няколко места, но се надявам да ми помогнете да открия още.
Това което открих е:
Пастир от Ерм книга 3, подобие ІX, ст. 12 и 14; книга 3, подобие V, стих 6;
Игнатий Богоносец "Послание до ефесяните" 7-9; "Послание до магнезийците" 6,13; "Послание до римляните" 6,7;
Ориген "За началата" на твърде много за изброяване места.
Това е от мен. Сега е ваш ред. :D
Интересува ме къде предникейските църковни отци пишат за Св.Троица или за Божествеността на Исус или Св.Дух? Лично аз успях да открия няколко места, но се надявам да ми помогнете да открия още.
Това което открих е:
Пастир от Ерм книга 3, подобие ІX, ст. 12 и 14; книга 3, подобие V, стих 6;
Игнатий Богоносец "Послание до ефесяните" 7-9; "Послание до магнезийците" 6,13; "Послание до римляните" 6,7;
Ориген "За началата" на твърде много за изброяване места.
Това е от мен. Сега е ваш ред. :D
Re: Предникейски отци за Св. Троица
Ние ли трябва да ви събираме материали за дипломната работа? Темата за троичността в ранната Църква е огромна. През ІІ-ІІІ век повечето християни са гностици или монархиани. Ето три добри заглавия:
Brian E. Daley, SJ. Trinitarian thought and Christology in the early Church. - In: The Mystery of the Holy Trinity in the Fathers of the Church: Proceedings of the Fourth International Patristic Conference, Maynooth. Еds. Vincent Twomey and Lewis Ayres. Dublin, Four Courts Press, 2007 (Irish Theological Quarterly Monograph),
Franz Dünzl. A Brief History of the Doctrine of the Trinity in the Early Church. London, Continuum, 2007, 160 pp.
In the Shadow of the Incarnation: Essays on Jesus Christ in the Early Church in Honor of Brian E. Daley. S.J. Ed. by Peter W. Martens. Notre Dame, IN: University of Notre Dame Press, 2008, xii + 290 pp.
:clap:
Brian E. Daley, SJ. Trinitarian thought and Christology in the early Church. - In: The Mystery of the Holy Trinity in the Fathers of the Church: Proceedings of the Fourth International Patristic Conference, Maynooth. Еds. Vincent Twomey and Lewis Ayres. Dublin, Four Courts Press, 2007 (Irish Theological Quarterly Monograph),
Franz Dünzl. A Brief History of the Doctrine of the Trinity in the Early Church. London, Continuum, 2007, 160 pp.
In the Shadow of the Incarnation: Essays on Jesus Christ in the Early Church in Honor of Brian E. Daley. S.J. Ed. by Peter W. Martens. Notre Dame, IN: University of Notre Dame Press, 2008, xii + 290 pp.
:clap:
Re: Предникейски отци за Св. Троица
С пускането на подобна тема не съм имал за цел да събирам информация за дипломна работа, понеже изучавам коренно различни неща, но това е друга тема :biggrin:
Мисля че е от полза да има събрано на едно място информация за това къде да намерим цитати на предникейските отци за троичността на Бога.
Жоро, ако ти се занимава да превеждаш давай ще съм много благодарен, но мисля, че ще бъде по-лесно ако само посочиш името на автора, произведението и коя глава и стих точно говори за троичност или божественост на Сина.
Мисля че е от полза да има събрано на едно място информация за това къде да намерим цитати на предникейските отци за троичността на Бога.
Жоро, ако ти се занимава да превеждаш давай ще съм много благодарен, но мисля, че ще бъде по-лесно ако само посочиш името на автора, произведението и коя глава и стих точно говори за троичност или божественост на Сина.
- m.muladzhikova
- Потребител
- Мнения: 774
- Регистриран на: пет яну 22, 2010 9:04 am
Re: Предникейски отци за Св. Троица
Ездра,
Не е достатъчно само посочването на мястото от където е взет цитата. Най-добре би било да се помества целият цитат, защото не всеки има достъп до такава литература; не всеки има време да търси; не всеки знае английски или друг чужд език и пр. Като ще се прави нещо - нека е така, че да е максимално полезно на всички четящи тук. Още повече, че е от голяма важност.
Поздрави
Не е достатъчно само посочването на мястото от където е взет цитата. Най-добре би било да се помества целият цитат, защото не всеки има достъп до такава литература; не всеки има време да търси; не всеки знае английски или друг чужд език и пр. Като ще се прави нещо - нека е така, че да е максимално полезно на всички четящи тук. Още повече, че е от голяма важност.
Поздрави
Re: Предникейски отци за Св. Троица
Тази тема отдавна е изследвана от хора, по-учени от нас. Отворете немската енциклопедия по теология и църква на думата "Тринитас" и ще намерите необходимата ви информация.
ugeek:
ugeek:
Re: Предникейски отци за Св. Троица
А къде можем да я намерим тази немска енциклопедия и как да се оправим ние, незнаещите немски език? :wtf:
Re: Предникейски отци за Св. Троица
Ето някои посочки на руски и други изследвания по темата:
http://krotov.info/spravki/temy/t/troitsa.html
http://krotov.info/spravki/temy/t/troitsa.html
Re: Предникейски отци за Св. Троица
Темата е хубава и трябва много, ама много да търсите, защото в Библията няма нищо по този въпрос.
Re: Предникейски отци за Св. Троица
В Стария завет пише на много места за Светата Троица, а в Новия стотици пъти(или много десетки) Иисус Христос наречен Господ и Бог и няколко пъти Светият Дух. Евреите убиват Иисус, защото постоянно казва, че е Бог.
Наложила се е една "работна" терминология в богословието, която води до объркване на еретиците и идолопоклонниците. Под "Предникейски отци за Св.Троица" трябва да се разбира "Коментарите върху Писанията за Светата Троица на църковните дейци от първите векове", защото някой остават с впечатлението, че Светата Троица е измислена от предникейски дейци и Светите отци на Никейския събор.
Наложила се е една "работна" терминология в богословието, която води до объркване на еретиците и идолопоклонниците. Под "Предникейски отци за Св.Троица" трябва да се разбира "Коментарите върху Писанията за Светата Троица на църковните дейци от първите векове", защото някой остават с впечатлението, че Светата Троица е измислена от предникейски дейци и Светите отци на Никейския събор.
Re: Предникейски отци за Св. Троица
Ezdra, не става да поместя от къде са цитатите, защото те са свързани с определено издание на предникейските отци. Препратката е ознатчена така: 6.256 (това значи том 6, страница 256.) Не е никак полезно, нали.
Re: Предникейски отци за Св. Троица
Поздрави за Ездра. Темата наистина е важна, защото постоянно се използва в ислямската пропаганда срещу християнството (Троицата била "измислена" от Никейския събор и т.н.)
Re: Предникейски отци за Св. Троица
За съжаление не са само мюсюлманите, които спорят относно Светата Троицата, но и Свидетелите на Йехова не им отстъпват. А и все пак всеки християнин би трябвало да може поне за себе си да си изясни какво аджеба означава Светата Троица.
А иначе аз намерих няколко интересни пасажа от Игнатий Богослов и от Юстин Философ. От Отиген има толкова много пасажи, че тях ще ги публикувам може би по-късно.
А иначе повод за пускането на темата ми стана една брошура на Свидетели на Йехова на която попаднах в която пишеше, че преди Никейския събор ранната църква не е вярвала в троичността на Бога и дори бяха дадени примери за древни църковни отци, които уж били писали против Светата Троица и сред тези древни отци бяха посочени Юстин Философ, Ириней Лионски, Климент Александрийски, Тертулиан, Иполит и Ориген. Разбира се без да се посочва къде точно тези отци пишат против Св. Троица и против Божествеността на Исус. Дали обаче тези ранни църквони отци са писали наистина подобни неща? Оставам на вас да прецените това, а аз ще цитирам някои от пасажите които намерих в подкрепа на Троицата и по-специално на божествеността на Исус.
А иначе аз намерих няколко интересни пасажа от Игнатий Богослов и от Юстин Философ. От Отиген има толкова много пасажи, че тях ще ги публикувам може би по-късно.
А иначе повод за пускането на темата ми стана една брошура на Свидетели на Йехова на която попаднах в която пишеше, че преди Никейския събор ранната църква не е вярвала в троичността на Бога и дори бяха дадени примери за древни църковни отци, които уж били писали против Светата Троица и сред тези древни отци бяха посочени Юстин Философ, Ириней Лионски, Климент Александрийски, Тертулиан, Иполит и Ориген. Разбира се без да се посочва къде точно тези отци пишат против Св. Троица и против Божествеността на Исус. Дали обаче тези ранни църквони отци са писали наистина подобни неща? Оставам на вас да прецените това, а аз ще цитирам някои от пасажите които намерих в подкрепа на Троицата и по-специално на божествеността на Исус.
Re: Предникейски отци за Св. Троица
В тази книжка са написани както тенденциозно използваните цитати от свети отци, уж против Троицата, така и опроверженията им, за съжаление на английски:
Re: Предникейски отци за Св. Троица
Ето и цитатите:
Игнатий Богоносец "Послание към ефесяните" 7:2- "Има един лекар и на плътта и на духа, роден и нероден; в човек-Бог, в смърт-живот истинен; и от Мария, и от Бога, първо страстен и тогава безстрастен, Исус Христос- нашия Господ."
"Послание до магнезийците" 6:1- "Понеже у по-горе споменатите лица видях цялото ви множество да пребивава във вяра и го възлюбих, увещавам ви: старайте се да вършите всичко в съгласие с Бога, като епископът седи отпред- ня мястото на Бога, презвитерите заемат в събранието мястото на апостолите, а на дяконите- най-скъпите за мене, е поверено служението на Исус Христос, Който бе преди векове у Отца и накрая се яви в плът."
"До магнезийци" 7:2- "Всички прибегнете като в един храм Божи, като при един жертвеник, при единия Исус Христос, произлязъл от единия Отец, и пребиваващ в единство, и отделен."
"До магнезийци" 8:2- "И най-божествените пророци живяха в Исус Христос. Поради това и бяха гонени, вдъхновявани от тази Негова благодат, за да убеждават невярващите, че Бог е Един, Който яви Себе Си чрез Исус Христос, Своя Син, Който е Негово Слово, произлязло от мълчание, Който във всичко бе благоугоден на Онзи, Който Го е изпратил."
"До магнезийци" 13:1- "За това старайте се да бъдете утвърдени в учението на Господа и апостолите, за да постигате с добър край всичко, което вършите и с плът, и с дух, и с вяра, и с любов в Отца и Сина, и Духа, в началото и в края, с тъй достопочтенния ваш епископ и с достойно сплетения духовен венец на вашия презвитер и божествените дякони."
"До римляни" 3:3- "Нищо видимо не е добро, защото нашият Бог Исус Христос, бидейки у Отца е по-добре видим."
"До римляни" 6:3- "Позволете ми да бъда подражател на страданията на моя Бог."
"До римляни" 9:1- "Поменавайте във вашата молитва църквата в Сирия, която вместо мен сега има Бога за пастир. Неин единствен епископ е Исус Христос и вашата любов."
"Послание на Игнатий Богоносец до Поликарп" 3:2- "Стани по-старателен, отколкото си! Изучавай времената; очаквай Този, Който е над времето, Който не може да бъде докоснат, Безстрастния, Който страда за нас, Който заради нас изтърпя всичко по всякакъв начин."
"До смирненци" 3:1-3- "Аз знам и вярвам, че Той е в плът и след възкресението. И когато дойде при тези, които бяха около Петър, каза им: "Вземете, пипнете Ме с ръка и вижте, че не съм безтелесен демон." И веднага се докоснаха до Него и повярваха, смесени с Неговите плът и дух. Затова и презряха смъртта и се оказаха над смъртта. А след възкресението Той яде заедно с тях и пи с тях като човек плътски, макар и духовно съединен с Отца."
Това е от посланията на Игнатий Богоносец. Публикуваните стихове имат за цел да покажат, че противно на учението на Свидетелите на Йехова християните от ранната църква са вярвали в това, че Исус е Бог, че Той е съществувал преди вековете и въобще преди времето, че Той е произлязъл от самата същност на Отца, което пък би означавало, че както Отец е Божествен, така и Сина е Божествен.
Противно на Свидетелите на Йехова ранната църква е вярвала, че Исус е възкръснал в плът и след възкресенито Си е бил в плътско тяло.
Игнатий Богоносец "Послание към ефесяните" 7:2- "Има един лекар и на плътта и на духа, роден и нероден; в човек-Бог, в смърт-живот истинен; и от Мария, и от Бога, първо страстен и тогава безстрастен, Исус Христос- нашия Господ."
"Послание до магнезийците" 6:1- "Понеже у по-горе споменатите лица видях цялото ви множество да пребивава във вяра и го възлюбих, увещавам ви: старайте се да вършите всичко в съгласие с Бога, като епископът седи отпред- ня мястото на Бога, презвитерите заемат в събранието мястото на апостолите, а на дяконите- най-скъпите за мене, е поверено служението на Исус Христос, Който бе преди векове у Отца и накрая се яви в плът."
"До магнезийци" 7:2- "Всички прибегнете като в един храм Божи, като при един жертвеник, при единия Исус Христос, произлязъл от единия Отец, и пребиваващ в единство, и отделен."
"До магнезийци" 8:2- "И най-божествените пророци живяха в Исус Христос. Поради това и бяха гонени, вдъхновявани от тази Негова благодат, за да убеждават невярващите, че Бог е Един, Който яви Себе Си чрез Исус Христос, Своя Син, Който е Негово Слово, произлязло от мълчание, Който във всичко бе благоугоден на Онзи, Който Го е изпратил."
"До магнезийци" 13:1- "За това старайте се да бъдете утвърдени в учението на Господа и апостолите, за да постигате с добър край всичко, което вършите и с плът, и с дух, и с вяра, и с любов в Отца и Сина, и Духа, в началото и в края, с тъй достопочтенния ваш епископ и с достойно сплетения духовен венец на вашия презвитер и божествените дякони."
"До римляни" 3:3- "Нищо видимо не е добро, защото нашият Бог Исус Христос, бидейки у Отца е по-добре видим."
"До римляни" 6:3- "Позволете ми да бъда подражател на страданията на моя Бог."
"До римляни" 9:1- "Поменавайте във вашата молитва църквата в Сирия, която вместо мен сега има Бога за пастир. Неин единствен епископ е Исус Христос и вашата любов."
"Послание на Игнатий Богоносец до Поликарп" 3:2- "Стани по-старателен, отколкото си! Изучавай времената; очаквай Този, Който е над времето, Който не може да бъде докоснат, Безстрастния, Който страда за нас, Който заради нас изтърпя всичко по всякакъв начин."
"До смирненци" 3:1-3- "Аз знам и вярвам, че Той е в плът и след възкресението. И когато дойде при тези, които бяха около Петър, каза им: "Вземете, пипнете Ме с ръка и вижте, че не съм безтелесен демон." И веднага се докоснаха до Него и повярваха, смесени с Неговите плът и дух. Затова и презряха смъртта и се оказаха над смъртта. А след възкресението Той яде заедно с тях и пи с тях като човек плътски, макар и духовно съединен с Отца."
Това е от посланията на Игнатий Богоносец. Публикуваните стихове имат за цел да покажат, че противно на учението на Свидетелите на Йехова християните от ранната църква са вярвали в това, че Исус е Бог, че Той е съществувал преди вековете и въобще преди времето, че Той е произлязъл от самата същност на Отца, което пък би означавало, че както Отец е Божествен, така и Сина е Божествен.
Противно на Свидетелите на Йехова ранната църква е вярвала, че Исус е възкръснал в плът и след възкресенито Си е бил в плътско тяло.
Върни се в “писание и предание”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост