Беседи за края на света от схиигумен Авраам

въпроси за източниците на нашата вяра
ven4e
Потребител
Мнения: 2975
Регистриран на: чет мар 27, 2008 8:13 pm

Беседи за края на света от схиигумен Авраам

Мнениеот ven4e » чет сеп 05, 2013 8:45 pm

Беседа първа
За това, че самостоятелното тълкувание на Апокалипсиса е опасно


Откровението на свети Йоан Богослов е книга, която разкрива съдбата на Божията Църква от самото й създаване до свършека на света и подобно на старозаветните пророчески текстове е съставена от образи и символи. По същество тя е едно голямо пророческо видение. Но ако другите автори, например Даниил, понякога говорят за себе си и описват някои външни събития, то Йоан Богослов само в началото говори в първо лице: "Един неделен ден бях обзет от дух..." (Откр.1:10), а по-нататък единствено за това, което му е било открито. Тази най-трудна за разбиране книга се ползва в днешно време с огромна популярност именно заради нездравата нагласа на някои хора, които лекомислено предполагат, че могат да я изтълкуват.
Но се оказва, че за да се тълкува Библията, е необходим особен Божий дар. Апостол Петър пише, че всички пророчества в Писанието са възвестени чрез Светия Дух (2Пет. 1:20-21) и затова, за да получи ключ за тълкуване на Писанието, е необходимо човек да има благодатта на Светия Дух. Познаваме велики тълкуватели на Библията - Ефрем Сирин, Йоан Златоуст - които опитват да прояснят за нас смисъла не само на Новия, но и на Стария Завет. Знаем и за други свети отци, които са се заемали с изтълкуването само на някои свещени текстове - Евангелията, Апостолските послания, едни или други псалми...За най-авторитетен тълкувател на Свещеното Писание се счита свети Йоан Златоуст, макар и не всички негови трудове да са запазени и да не е изтълкувал всичко. Доколкото ми е известно, той няма пълно тълкувание на Апокалипсиса. Най-известно е тълкуванието на свети Андрей Кесарийски, който се е опитал да събере всичко, което са писали за Откровението на Йоан Богослов различни автори.
В днешно време заради нашата духовна бедност като цяло и недостига на духовен разум в частност за нас е нужно повече да изучаваме светоотеческите трудове и да се опираме на тях и да не се осмеляваме да тълкуваме Свещеното Писание самостоятелно. На практика се получава обратното: с някакво страшно дръзновение се изпълват хора, които не разбират не само Библията и творенията на светите отци, но не могат да обяснят даже и обикновена книга. Други едва могат да четат, но се наемат да разсъждават за толкова трудноразбираеми предмети, каквито са пророчествата за края на света. Пo някаква причина подобни "изтълкувания" се считат едва ли не за признак на благочестие.
Разбира се, първите християни също са очаквали близкия край на света и са предполагали,че антихристът ще дойде едва ли не утре и след това ще бъде Второто славно Христово пришествие. Но са очаквали това по съвсем различен начин от нас! Ние живеем в небрежност, много не изпълняваме и не само изобщо не се борим със страстите си, но не се опитваме и да се противопоставяме на греха - като че ли сме се примирили, че сме си грешници и такива ще си останем. Хората от първите векове на християнството, повтарям, са живели не само в очакване на предстоящия край, но и в предчувствие за близки страдания. Те са знаели,че с приемането на Христовата вяра ежедневно рискуват да бъдат подложени на преследвания и в мъки да умрат за Господ. Това са били хора с необикновено пламенна вяра, много от тях са желаели да пострадат за Христос и са търсели възможност да го направят. По мнението на някои учени и църковни историци в древност всички християни са живели като монаси. Ако в по-късните векове в манастири са отивали само тези, които са искали особено ревностен християнски живот, то първите християни всички са имали пламенна ревност: всеки е бил длъжен - дори не е било желание, а задължение! - да живее в постоянна готовност да се отрече от семейството си, от цялото си имущество, защото във всеки момент са могли да го арестуват и да го пратят в затвора. Тогава човек е трябвало да избира: или семейството, или смърт за Христос, и най-често ранните християни са избирали последното. Естествено, тези хора са имали право да разсъждават за Второто славно Христово пришествие - за тях то е било избавление от страшен, мъчителен и опасен живот.
В житията на светиите, които са извършвали своите подвизи по време на гоненията, нерядко можем да прочетем за това, че човек, който се е покаял и е приел Кръщение, скоро след това започва да прави чудеса. Защо е ставало така? Защото в хората е настъпвала цялостна промяна - не само в ума (в смисъл на промяна на убежденията), но и в цялата им личност. Неотдавнашният голям грешник става чудотворец, като например преподобномъченица Евдокия. Духовната ревност прави тези вярващи достойни да разсъждават за Свещеното Писание или поне оправдава опита за такива действия.
За да изтълкуваме Евангелието и апостолските послания, разбирането на които е необходимо за нашия християнски живот (сега дори не говоря за Апокалипсиса), е нужно да имаме просветен разум, т.е. да живеем в евангелски дух. Само тогава ще разбираме правилно поученията на Спасителя и ще сме в състояние да ги приложим към различните обстоятелства на собствения живот. Когато четем Библията не за да изпълняваме нейните заповеди, а от любопитство или от чувство за дълг, тогава нейният текст остава скрит за нас и се опитваме да го обясним произволно. Такова отрицателно, неправилно тълкувание са предлагали още в древност различните гностически секти (това име идва от гръцката дума "гнозис" - "знание"). Техните членове са претендирали, че притежават особени знания, скрити от мнозинството непосветени християни. Гностиците тълкували Свещеното Писание произволно, без отношение към действителния му смисъл, който бил неизвестен за тях даже в най-елементарните неща. И те навсякъде търсили опора на своите измислици (а гностическото учение без преувеличение може да се нарече измислици). Гностиците казвали, например, че в горните светове има тридесет т.нар. еони, особени Божии творения, и Христос тридесет години не е извършвал никакви видими чудеса, именно за да покаже наличието на тези еони. И дванадесетте ученици на Спасителя, според тяхното мнение,също обозначават дванадесет особени еона. Това са напълно неоснователни идеи! Така и ние, понякога открито, понякога тайно, разбираме Свещеното Писание в този смисъл, в който ни е удобно, а не както е в действителност. Ние не възприемаме даже пределно ясни положения, като например заповедта да възлюбим ближния като себе си. Въобще, най-опасна е ситуацията тогава, когато всичко ни се струва ясно, а в действителност го разбираме неправилно. И ако нямаме благодат да разсъждаваме за най-необходимото в християнския живот, то кой от нас, притежаващ здрав разум, ще дръзне да обяснява пророчески видения, в които всичко е мъгливо, образно, изпълнено с всевъзможни символи и едва ли не нарочно закодирано?
Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: Беседи за края на света

Мнениеот Aurelia Felix » чет сеп 05, 2013 9:04 pm

ven4e, Вие ли сте автор на този текст? Ако не сте Вие, коректно е да посочите име на автор и източник.
Текстът е хубав, но не е за раздел "Дебати: стар и нов календар", а за "Писание и предание". Това е важно, защото след време някой като чете форума и ако евентуално търси подобна тема, няма да я търси в този раздел.
Макар да ми хареса, авторът има една често срещана слабост - идеализиране на християните от първите векове. Те далеч не всички са живели като монаси, както смята той или тя, достатъчно е да се прочетат посланията на св. ап. Павел, за да се уверим в това. Също така далеч не е вярно, че всички християни по време на гоненията са се държали като герои, исторически документирано е, че мнозина се отричат от страх пред мъченията. После някои се покайват, а други не.
Това идеализиране на християните от първите векове не върши услуга на никого.
ven4e
Потребител
Мнения: 2975
Регистриран на: чет мар 27, 2008 8:13 pm

Re: Беседи за края на света

Мнениеот ven4e » чет сеп 05, 2013 9:21 pm

Аз съм автор на превода :oops: , а текстът е . Преместете темата, където намерите за добре, ако искате дори я изтрийте. Поне на български по тези въпроси не зная да има толкова подробен текст, това е и причината да го публикувам.
small axe
Потребител
Мнения: 2485
Регистриран на: чет апр 23, 2009 7:23 pm

Re: Беседи за края на света от схиигумен Авраам

Мнениеот small axe » чет сеп 05, 2013 11:18 pm

ven4e
Потребител
Мнения: 2975
Регистриран на: чет мар 27, 2008 8:13 pm

Re: Беседи за края на света от схиигумен Авраам

Мнениеот ven4e » пет сеп 06, 2013 12:23 am

Ако искаме да проникнем в смисъла на написаното в Библията, трябва да се обърнем към светоотеческите обяснения на Писанието и към трудовете на екзегети, особено Йоан Златоуст, Ефрем Сирин или до творбите на автори, която обединяват всички предишни тълкувания. От тях може да се спомене Блажени Теофилакт Български и ерудираният интерпретатор, който е живял на границата на XI -XII век, Евтимий Зигабен. За тълкуванието на Апокалипсиса от Андрей Кесарийски вече казах. За съжаление, не всички трудове на светите отци, написани на гръцки език, са преведени на руски, но може би, сега настъпва благоприятно време за това. Ето тези църковни писатели и ще потърсим, а сами няма да тълкуваме свещените текстове, защото това е пряк път към заблуждение, към прелест.
Има прелест открита, явна, и има прикрита, тайна. Когато действа първата, човекът, който произволно тълкува Писанието, попада в някаква секта или дори сам поставя началото й. Много съвременни протестантски секти са започнали със самостоятелно тълкуване на Библията, при което свещеният текст не се разбира по традиционния за Църквата начин, а така, както се е сторило благоразумно на един или друг "боговдъхновен" християнин. Ако сте попадали на сектанти, сте се убеждавали, че те интерпретират Евангелието напълно безпочвено и далеч от православното учение, което не се основава на мнението дори на най-духовния и мъдър човек, а на древното апостолско Предание.
Проповядваното от Спасителя и от Неговите ученици е съхранено в писмен вид само частично: първото Евангелие съставил апостол Матей, после се появили и други книги, включени в Новия Завет, който в окончателния си вид се оформя в края на I век. Именно тогава е бил създаден най-късният новозаветен текст - Евангелието според Йоан. И все пак много от това, на което са учили апостолите, първоначално не било записано и се предавало от уста на уста - от поколение на поколение. Едва след векове светите отци, отстояващи и защитаващи вероучителните истини и постановленията на древната Църква, са ги записали на хартия и сега можем да разглеждаме Свещеното Писание не иначе, освен в рамките на устното Предание, постепенно зафиксирано писмено. По този начин, четейки едно или друго Евангелие, не можем да подходим към него като напълно нов за нас текст, който да разбираме по свой начин. Не, ние вече имаме определена гледна точка, към която да се придържаме. Подчертавам: ние имаме право да разглеждаме Свещеното Писание само вървейки по тесния път на апостолското Предание. Именно то е критерий на истината за всички православни, а личните мнения, ако възникват, не бива да излизат извън тези ясно установени граници. Винаги, когато търсим основание за правилното разбиране на Свещеното Писание, обръщаме своя мислен взор към апостолската древност и, както казва светител Ириней Лионски, избираме от тази съкровищница всичко необходимо. Там вече е вложено всичко, което ни е нужно за спасение и ние, живеещите в по-късни времена, нищо не можем да добавим към тези съкровища. Не само ние, но и най-великите Божии угодници, като например светителите Йоан Златоуст и Василий Велики, нищо не са добавяли, а само са изтълкували ранното Предание, направили са го по-разбираемо и убедително, а най-вече са го защитавали от всевъзможни нововъведения.
small axe
Потребител
Мнения: 2485
Регистриран на: чет апр 23, 2009 7:23 pm

Re: Беседи за края на света от схиигумен Авраам

Мнениеот small axe » пет сеп 06, 2013 10:52 am

ven4e
Потребител
Мнения: 2975
Регистриран на: чет мар 27, 2008 8:13 pm

Re: Беседи за края на света от схиигумен Авраам

Мнениеот ven4e » пет сеп 06, 2013 11:34 am

За съжаление, мнозинството от нас са невежи. Отчасти вината не е наша, защото в продължение на десетилетия вярващите не са имали достъп до свои собствени книги! Но как в такъв случай можем смело да разсъждаваме върху неразбираемите за нас места от Библията? Напротив, нужно ни е колкото можем по-пълно да изучим светоотеческото наследство - именно в тези произведения е заключено ранното апостолско Предание и тогава, дори и някой от нас да не прочете определен тълкувател на Евангелието, той ще знае какво казват светите отци по повод на един или друг духовен предмет и няма да се отклонява от православния начин на мислене, ще гледа правилно на нещата. И никой, никакъв даже най-изтъкнат духовен човек, притежател на велики откровения, такъв, например, като преподобният Симеон Нови Богослов или нашият руски тайновидец преподобни Серафим Саровски, няма основание да добавя нищо, защото иначе се получава, че знае повече, отколкото апостолите. Апостол Павел говори за себе си и за другите най-близки ученици на Спасителя като за последните Божии посланици (вж. 1Кор. 4:9, слав.: "Бог ни яви като последни посланици"). Никакви други пратеници няма да има, само преди Второто Пришествие ще се явят в света два велики пророка (Енох и Илия). И сега всички ние, православните християни, само съхраняваме това, което ни е било предадено от апостолите. Затова е много важно да запазвате спасителна бдителност и на никого да не вярвате сляпо - на никакъв пророк, на никакъв прозорливец. В Църквата към този проблем винаги са подхождали просто: колкото и силно морално и високо духовно да е дадено лице, непосредственият му духовен опит се отхвърля, ако не съвпада с църковното Предание. И всички свети отци сa поглеждали назад - сверявали са своето учение с апостолското и по този начин са доказвали неговата правота.
Сега е време да преминем към другия предмет на нашата беседа - към разсъжденията за антихриста. За него най-много се говори точно в Апокалипсиса, но не единствено там. За антихриста става дума и в посланията - тези на апостолите Йоан Богослов и Павел - но към тях ще се насочим малко по-късно.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Беседи за края на света от схиигумен Авраам

Мнениеот Next » пет сеп 06, 2013 11:38 am

ven4e
Потребител
Мнения: 2975
Регистриран на: чет мар 27, 2008 8:13 pm

Re: Беседи за края на света от схиигумен Авраам

Мнениеот ven4e » пет сеп 06, 2013 12:13 pm

Тъй като посочих източника и превеждам всичко поред, ще съм благодарна, ако някой ме допълва, защото иначе става много бавно, за което се извинявам, но пък от друга страна не е спешно.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Беседи за края на света от схиигумен Авраам

Мнениеот Next » пет сеп 06, 2013 12:38 pm

Венче, да допълва или превежда? За последното в момента нямам толкова време.
За допълването - нямам книги под ръка.
Иначе книгата която посочих, ако бъде прочетена и осъзната - ще отпадне необходимостта да се оборва нечие самомнение...
ven4e
Потребител
Мнения: 2975
Регистриран на: чет мар 27, 2008 8:13 pm

Re: Беседи за края на света от схиигумен Авраам

Мнениеот ven4e » пет сеп 06, 2013 12:53 pm

Преди всичко трябва да се знае, че днес са разпространени какви ли не представи за антихриста. При нас православните явяването на антихриста започна да се разбира, за съжаление, по същия начин като в западния свят (произходът на тези идеи е сектантски). Голямо значение се придава на компютрите, електронните карти и подобни предмети. Всичко това е абсурдно. В Свещеното Писание няма никакви основания за връзка на идването на антихриста с някакви технически устройства. Ние не знаем начина, по който той ще направи така, че никой да не може да продава и да купува. Незнайно защо мнозина предполагат, че реализацията на това пророчество е в системата за електронно плащане, въпреки че целият Запад отдавна я използва. Не мога да кажа, че точно компютрите и смарт картите няма да имат никакво отношение към антихриста. Напълно е възможно за управлението над целия свят той да се възползва от някаква глобална компютърна мрежа или пък от ново, на този етап неизвестно изобретение. Но може и всичко да бъде съвсем просто: например, да не ти дадат нищо в магазина, докато не се отречеш от Христа, защото основното, което се иска от нас, е да действаме съзнателно. Ако притежаваме електронна карта, без да знаем какво има в нея, дори да е някаква хула, ние не носим отговорност - Господ няма да ни съди за това, че сме жертва на измама. Не, на антихриста е нужно човек да му се поклони, изцяло и съзнателно да се отрече от Бог.
ven4e
Потребител
Мнения: 2975
Регистриран на: чет мар 27, 2008 8:13 pm

Re: Беседи за края на света от схиигумен Авраам

Мнениеот ven4e » пет сеп 06, 2013 2:23 pm

[align=justify]Някои свързват идването на антихриста с определена политическа система, която им се струва антихристиянска. Но не забравяйте: през двухилядолетното съществуване на Христовата Църква е имало различни държавни режими и тяхното отношение е варирало много. Още са живи историческите спомени за Русия като православна страна, а в първите векове след Христовото Рождество на никой и през ум не му е минавало, че изобщо е възможно явлението християнска държава. Още с възникването си Църквата е била преследвана от римските власти. На още по-жестоки гонения са били подхвърлени християните на Изток, например в Персия. Същото се е случвало и в други езически държави, с изключение на някои, в които народът масово е започнал да приема християнство и където по-късно, от IVв нататък, били създадени християнските държави. Преди това последователите на Спасителя са били гонени по всякакъв начин. В най-добрия случай християнинът е водел никому неизвестно съществувание, не е можел да изгради никаква кариера, да заема каквато и да било значима обществена длъжност. Това касаело и образованието: държавният режим бил такъв, че от човека навсякъде се е изисквало жертвоприношение на идолите, а нежеланието да се изпълни това условие се е разглеждало като нелоялност по отношение на Римската държава. Необходимо е било също така да се принесе жертва към императора. В дните на ранното християнство в Римската империя е съществувал култ към него, появил се в Iв до нашата ера. Изработвали са многобройни скулптури-идоли на управителя на Римската държава, отдавали са му божествена почит. Този, който отказвал да изпълнява тези церемонии, бил възприеман от органите на властта като бунтовник.[/align][align=justify]Римляните били особени традиционалисти и смятали, че държавата им ще запази могъществото си дотогава, докато приемат в своя пантеон божествата на завладените от тях народи. Те постъпвали така в продължение на векове. Евреите, разбира се, нямали изображение на Бог, но тъй като религията им била традиционна, стара, то римляните признавали юдейството и позволявали да бъде практикувано. Наистина е имало и изключения, но като цяло конкретно заради религията евреите не са били преследвани. В същото време обаче в Рим възниквали различни нови вярвания и секти, чиито проповедници се стремели да получат признание и се отправяли натам с цел да разпространят учението си и да съберат последователи. Именно тези нетрадиционни римски религии се възприемали като зловредни, като в числото им попаднало и християнството.[/align]
Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: Беседи за края на света от схиигумен Авраам

Мнениеот Aurelia Felix » пет сеп 06, 2013 4:26 pm

Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: Беседи за края на света от схиигумен Авраам

Мнениеот Aurelia Felix » пет сеп 06, 2013 4:29 pm

Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Беседи за края на света от схиигумен Авраам

Мнениеот Next » пет сеп 06, 2013 4:52 pm


Върни се в “писание и предание”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост