Либерализмът в православието.

въпроси за източниците на нашата вяра
ortos
Потребител
Мнения: 68
Регистриран на: пон яну 26, 2015 3:51 pm

Re: Либерализмът в православието.

Мнениеот ortos » пон юли 25, 2016 8:16 pm

Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Либерализмът в православието.

Мнениеот Next » пон юли 25, 2016 8:29 pm

Тема: Либерализмът в православието.

От къде произхожда?
От хора които са захвърлили поста отдавна (телесния му вариант е лесната част), т.е. не водят по същество борба със страстите си, но са прочели доста. Нямат навика да си спомнят конкретика в житията на светиите (ако случайно си спомнят, то е кога им върши работа)...

И не опитвайки се да останат в християнството (защото то е постоянна борба), са сложили акъла си за навигатор в дебрите на православната теория и практика. Обаче GPS навигация без връзка със "спътниците горе" води неминуемо до катастрофа на возилото и тия, които са се качили да се возят.

П.п. ortos, просто мислех кабрал за събеседник. Но не би.
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Либерализмът в православието.

Мнениеот Кабрал » вт юли 26, 2016 11:26 am

Никога не съм се интересувал особено от канониката и вътрешните проблеми на църквата. Във връзка със събора се замислих кои са въпросите които би трябвало да се разгледат на общоправославно ниво и да се вземе общо решение и един от тях е литургията и безбройните препятствия, които се поставят пред причастяването. Общо клира го е налегнал такъв страх да причастява, недай Боже да излезе "недостойно", че става малко като лотария. Това не е от сега, "недостойното" е всяло такъв ужас в църквата, че от много векове я караме на сигурното - 4 пъти в годината, след големите пости. Участваш в литургия обявена като такава, а в нея няма дарове, минаваш, целуваш ръката на попа и кръста и лека-полека вкъщи.
Та мисълта ми беше на съборно ниво да се помисли по този въпрос, но като се зачетох из писаното от пишещите по въпроса установих, че е по-вероятно със съборно решение да правим по една литургия на 4 години, нежели като във времена апостолски постоянно, зер така по-ще ни се размине вечният огън, все пак поемаме риск веднъж на 4 години, а не четири пъти в годината.
Та оттук се зачетох за поста, който някак си е станал основното в литургията и е изместил много-много назад и встрани самите дарове, за вярата да не говорим. Болшинството християни могат да напишат фермани за пости и митарства, а единственото им знание за Бог е, че е монотеистичен, като този на юдеите и мюсюлманите, защото така казали по телевизията.
Какво била Сиропустна неделя? Веднага ще отговоря, от доста време животинско-протеинова, защото даже в киселото мляко се слага животински колаген за да изглежда гъсто, а сирене със свинска мас правим от 40 години(Дунавия, а сега десетки видове). Ама иначе ако забравиш и сложиш малко олио в салатата няма да се причастиш, защото си нарушил поста.

Между другото, макар да няма специален канон за поста преди причастие, същият е много строг, не се поема никаква храна и вода, но от настъпването на неделята до самото причастие, т.е. 12-15 часа, ако литургията е през деня и малко повече, ако е вечерна. Това е учението на древните отци, другото са "монашески практики" в пълен разрез с каноните и църковната дисциплина. Трябва да си пълно ку-ку за да говориш за тридневен пост без вода, защото през лятото ще измре половината паство, а останалата ще си отиде мърцина когато либералите въведат седмичен пост преди причастие.
ortos
Потребител
Мнения: 68
Регистриран на: пон яну 26, 2015 3:51 pm

Re: Либерализмът в православието.

Мнениеот ortos » вт юли 26, 2016 12:56 pm

Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Либерализмът в православието.

Мнениеот Кабрал » вт юли 26, 2016 1:34 pm

Разговор общо взето няма. Аз говоря, вие дуднете нещо, което във вашите очи трябва да ви представи като велики православни, толкова велики, че даже си имате собствен календар.
Иначе питам защо се нарушават каноните? Нарушават се и то от тези дето се кълнат в тях.
Питах по каква причина и кога някой е решил да отмени каноничната забрана да се пости в събота и неделя, дори на Велики пости? Нещо казано изрично на не един Вселенски събор, не само казано, а преди това постещите в съботите и неделите на Четиридесетница римляни са критикувани за това.
По какви причини и кога се появи "тридневен" пост преди причастие, който нарушава два канона: този да не се пости в събота и конкретният канон за поста преди причастие: да не се пие вода?
На кого му хрумнаха тези либерални щуротии? И не само това, а едни бъдиверни ни пробутват седемдневен пост без вода, гачели благовещението е дадено за камилите.
Това е темата, а не кой спазва поста и кой не, защото ако църквата приложи строго каноните големите постници може да се окажат остро критикувани от нея, да не казвам отлъчени.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Либерализмът в православието.

Мнениеот Next » вт юли 26, 2016 2:57 pm

Кабрал, протестантите постят така: когато им каже тяхното списание 1-2-3 пъти в годината. Пълен глад. Тяхното понятие за пост ми се чини е по-вярно от твоите "размисли и страсти" над неприложими за теб теми. Ако загряваш проблема идва от гледната точка - какво влиза в понятието пост и какво не.

Непонятна ти е материята, не се напрягай, не те касае, не ти върши работа. Не цитирай моля мнения на глупаци, че и без това е безгранична вселенската глупост. Желателно е и ти да не генерираш такива (литургия на 4 години). Либерали и либерасти само чакат, да станат изразители на "волята на народа".

П.п. Това за жаждата знаеш ли колко е далече от сегашните хора? Пък и навремето е била "висш пилотаж". Едва ли се е прилагала без изрична благословия (и то не от кого да е). Такова нещо сега няма, а и не бива да има (повод за глупава гордост).
Ще вземе някой глупак не по разум да следва "бъдиверни" завети и то белите бързо стават и трудно си отиват. А и от медицинска гледна точка глад без вода е изключително опасен.
Организма започва детоксикация и я ще се запушат бъбреците от камъни, я жлъчката, я друга някоя беля... Врабчетата намалели почти на половина, защото започнали да ядат човешка храна - това е заключение на учените, не мое. И вярно, едно време бяха повече по градовете.
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Либерализмът в православието.

Мнениеот Кабрал » вт юли 26, 2016 5:08 pm

Каноните били грешни, а монашеските бръщолевения традиция на Църквата?

Няма такова нещо! Аз говоря конкретни неща, постът за Свето причастие е започвал от нощта на събота срещу неделя и е свършвал с комкането. това е, точно защото никога не е бил три дни е толкова строг, не се пие вода, дори сънищата през тази нощ били под надзор:
Въпрос:
Ако мирянин, който е имал нечисто съновидение, запита свещенослужителя - трябва ли да го допусне до причастие, или не?
Отговор:
Ако е подхвърлен на пожелаване на жена, не трябва да се причестява, но ако сатаната го изкушава, та по тази причина да го отчужди от общение с божествените тайни, трябва да се причасти, защото иначе изкусителят не ще престане да го напада във време, когато той трябва да се причасти.
Въпрос:
Ако някой, постейки, за да се причасти със светите тайни, като измива устата си или като се е намирал в баня, без да ще, е погълнал вода, такъв трябва ли да се причасти?
Отговор:
Трябва, понеже иначе сатаната, като е намерил начин да го отстрани от причастие, по-често ще му прави същото.

Затова е абсурдно и див либерализъм да излизаме от установеното през хилядолетията за да приемаме "монашески практики" в евхаристията.
Защо е важно нищо да не пием, нито вода, нито вино, защо въздържанието от храна е пълно, няма блажна, няма постна? Защото ги приемаме в евхаристията, хлябът, като тялото Господне и вино, смесено с вода, като кръвта Господна. Това не са случайни неща, не е изсмукано от пръстите, за да могат пишман църковници да го подменят с тридневен пост, през който пием вода и ядем сухоежбина!

Събота ядеш месо и пиеш вино както повелява Църквата, заспиваш, събуждаш се сутринта, нито ядеш, нито пиеш, къпеш се, обличаш си празничните дрехи, защото е денят на Господа и отиваш на литургия. Това е църковното учение, а не свободните съчинения на монаси и старци (гръко и руско фони) и изперкали професори в БФ при ФФ на СУ и техните колеги от други БФ към ФФ на съответните университети!
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Либерализмът в православието.

Мнениеот Next » вт юли 26, 2016 6:08 pm

Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Либерализмът в православието.

Мнениеот Кабрал » вт юли 26, 2016 7:38 pm

Нищо не казваш, Некс, а и няма какво да кажеш! Ти си от либералите, които смятат, че 2-3 вековна традиция, без ясен или поне известен произход, може да отмени установения от хилядолетия ред. Другата крайност са модернистите, които пък твърдят, че нямало канон за поста преди причастие. Защо им викате модернисти не знам. Знам обаче, че и едните и другите грешат.
1. Модернистите (предимно от БФ-тата към ФФ-тата на У-тата) лъжат, че каноничен пост преди причастието не е имало!
2. Либералите (монаси и старци) пък завоалират истината (да не обидя някой, че лъжат) с по-сложна схоластична конструкция:
- ония казват, че пост преди комка няма!
- Да, ама има! Следват няколко цитата от които да видим общоизвестния факт, че пост преди причастие има, - Приема се като истина тезата на модернистите, че този пост не е определен канонично;
- Започват свободните съчинения колко трябва да е дълъг. Тук се цитират основно русофони, рядко гъркофони, защото последните постят с постно месо и бистро вино и са малко встрани от темата. Цитатите се отнасят за поста по принцип, не за коментирания, и по аналогия правила за Петровия или Богородичния пост ни се представят за такива преди причастие. И наистина, след като няма канон е редно да ползваме "традицията" на седемдневен пост, колкото са били Богородичният и Петровият доскоро. Някой даже са по-ларж и вместо за седемдневен кандисват за тридневен пост.

И за едните и за другите важат думите на Мъдреца: Като жали пръчката Църквата не вразумява клира!

Пост преди причастие има! Този пост е канонично определен, както по строгост - не се яде никаква храна и не се пие никаква течност, така и по продължителност - от нощта преди причастие до самото причастие.
Всичко друго са модернистично и и либерално празнословие, от които БПЦ, като бъдещ Рим, трябва да се изчисти или поне да постави този въпрос за решаване на следващ събор!
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Либерализмът в православието.

Мнениеот Next » вт сеп 27, 2016 11:17 pm

Превеждам коментар (най-долу) към:

...Навярно са настъпили времена, когато думата "лъжа" за много хора е изгубила своя смисъл, и за тях е лесно едни свои твърдения да заменят с други. Съвременните разколници отричат основата на църковността - наследството на св. Отци, църковните канони и установления. Но при това те дръзват своята парасинагога да именуват Църква, а себе си именуват православни.

Навярно, последните християни ще бъдат тези, които съхраняват в себе си способността да различават добро и зло, истина и лъжа. И това няма да бъдат хора двуличници и, такива, които лесно изменят своите възгледи. Всички, които ходят с отворени очи ще останат в Църквата, а слепите ги чака участта на слепите.

Върни се в “писание и предание”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост