Как да разпознаваме старостилците?

една от основните "линии на разлома" в днешното Православие
Зограф
Модератор
Мнения: 933
Регистриран на: вт апр 28, 2009 11:22 pm

Re: Как да разпознаваме старостилците?

Мнениеот Зограф » чет май 19, 2011 11:53 pm

Така е уважаемий Молекул и двамата се нуждаем и от Лекаря и от Съдията на нещастните ни пълни с пороци души. За мен по всяка вероятност тази среща ще се състои по-скоро и там, със сигурност ще получа по-точна от ТВОЯТА ДИАГНОЗА. Дано преди да дойде твоят ред успепеш да се покаеш, че ти послужих неволно да понатрупаш доста грехове, като се захвана да ме съдиш.
Жоро
Потребител
Мнения: 1396
Регистриран на: съб апр 11, 2009 9:10 pm

Re: Как да разпознаваме старостилците?

Мнениеот Жоро » пет май 20, 2011 7:29 am

"Дейно участие св. Ириней взел в 190 г. и в изострилия се тогава спор между римския епископ Виктор и малоазийските християни за празнува¬нето на Пасхата, като оказал благотворно и миротворно, достойно за името му, както отбелязва по-късно Евсевий Кесарийски, влияние за благополуч¬ното и мирно разрешение на този спор. Малоазийските църкви, като се ръководели от древното предание, което се опирало на авторитета на св. апо¬стол и евангелист Иоан Богослов и св. ап. Филип, празнували Възкресение Христово на 14 нисан, в който ден и да се паднел той. Западната пък църква, като се позовавала на авторитета на св. апостоли Петър и Павел, празнува¬ла Възкресение Христово в първия неделен ден след 14 нисан. Това разли¬чие не е имало някакво догматическо значение и затова дълго време не е давало повод за разделение и нарушаване мира в Църквата. Когато в 155 г. св. Поликарп Смирненски посетил Рим и се срещнал с римския епис¬коп Аникита, бил поставен на разглеждане и въпросът за празнуването на Пасхата. До съгласие обаче не се достигнало, понеже и двамата искали да запазят обичая на своята църква. Въпреки това, двамата архипастири — представители на Източната и Западната църква — се разделили в мир и братска любов помежду си. Мирът не бил нарушен и по-късно, макар че в самия Рим преселилите се там малоазийски християни празнували Въз¬кресение Христово според обичая на своята църква. Въпросът взел обрат, когато презвитер Власт, привърженик на монтанизма, се опитал да раз-пространи и в Рим малоазийската практика. Римският епископ Виктор решил да вземе енергични мерки, за да се тури край на разногласието. Свикани били областни събори, които разгледали спорния въпрос и пове¬чето епископи, дори и на Изток, се изказали в полза на римската практика. Противодействие било оказано само в Мала Азия. Папа Виктор, който не бил склонен да прояви християнска търпимост, властно поискал от мало¬азийските епископи, начело на които стоял Поликрат Ефески, да се съобра¬зят с общия обичай. Епископ Поликрат отказал да стори това. Заедно с малоазийските епископи, които свикал на събор по желанието на папа Вик¬тор, той не искал да измени на преданието, получено от св. апостоли. В от¬говор на този отказ папа Виктор поискал да изключи от общение малоа¬зийските църкви като еретически; укорил ги открито в отправеното до тях послание и обявил всички тамошни братя за лишени от всякакво църковно общение. Обаче не всички епископи както на Изток, така и на Запад, одобрили тази прибързана и немиролюбива постъпка на папа Виктор. Те отправили послания до него, като го нападали твърде остро и го съвет¬вали вместо да взема враждебно отношение към своите малоазийски събра¬тя, да се погрижи за мира, единението и единомислието с тях и изобщо за любовта към ближните. В този решителен момент, когато Църквата била за¬страшена от съблазнително и опасно разделение, в Лион прозвучало енер¬гичното слово на миролюбивия епископ Ириней за мир, търпение и братска обич в Христа. От името на галските епископи св. Ириней отправил посла¬ние до папа Виктор, в което, като признавал римската практика за пра¬вилна, го молел да не нарушава мира в Църквата само заради един обичай, съветвал го да не лишава от общение цели църкви заради верността им към този обичай и му напомнял за християнския дух на търпимост и примиримост на неговия предшественик папа Аникита. Св. Ириней посочвал на папа Виктор, че различието в църковната практика се отнася не само до празнуването на Възкресение Христово, но и за поста. Като привежда от¬къс от това наистина миротворческо послание на св. Ириней, Евсевий Кесарийски добавя: „По този начин Ириней, който заслужава своето име (човек на мира) и действително е бил миротворец, е призовавал към мир в църквите и е работел за мир“16. Благодарение на тази неуморна миролюбива и миротворна дейност на св. Ириней, разделението между Изток и Запад било предотвратено и мирът в Църквата е бил запазен. Това е станало меж¬ду 189 и 192 г."
Из Патрология (Илия Цоневски)
Зограф
Модератор
Мнения: 933
Регистриран на: вт апр 28, 2009 11:22 pm

Re: Как да разпознаваме старостилците?

Мнениеот Зограф » съб май 21, 2011 12:56 am

Председателят на "Календарната комисия" при Московският Всеправославен Събор от 1948 г. - архимандрит Методий /като представител на Българската Православна Църква/ на Пленарното заседание на 10 юли, в доклада си "За църковния календар" казва: "Настоящият доклад представлява дословен труд на покойния проф. Н. Н. Глобуковски... Посоченото мнение на проф. Глобуковски е не само мнение на този знаменит богослов, но и мнение на цялата Българска Православна Църква по дадения въпрос...."По този въпрос понякога твърде прибързано и смело заявяват, че той нямал догматическа непреложност и принципна неизменяемост..Подобно тенденциозно позоваване може да има само лукава цел: да представи работата така, като че ли тази област е съвършенно безразлична и в нея е позволено да се правят всякакви псевдонаучни "революции", както ги направиха с анархическо насилие в Естония и Финландия, за да се модернизират по протестантски и от угодничество пред правителството. Впрочем, за Църквата, в която всичко трябва да става с приличие и ред /1Кор.14;40/, календарът е регулаторът на църковния живот. НИКАКВИ ПРОИЗВОЛНИ НОВАТОРСТВА И ЧИСТО ЛАИЧЕСКИ ИЗМЕНЕНИЯ ТУК НЕ СА ДОПУСТИМИ, ЗА ДА НЕ ПРОИЗЛЕЗЕ ЦЪРКОВНО РАЗТРОЙСТВО С ЯВНА СЪБЛАЗЪН И ОПАСНОСТ ЗА ВЯРВАЩИТЕ." /Деяния совещания глав и представителей Автокефалных Православных Церквей" Москва, 1948 г., том 1, стр. 416
Зограф
Модератор
Мнения: 933
Регистриран на: вт апр 28, 2009 11:22 pm

Re: Как да разпознаваме старостилците?

Мнениеот Зограф » нед май 22, 2011 2:11 pm

Ето какво беше мнението на Българската Православна Църква през 1948 г. и то беше в дух на единомислие със всички останали Сестри Църкви. Какво стана през тези съдбоносни 20 години за БПЦ, че тя да промени коренно мнението си по този въпрос: Единствено значимо през този период бе въпросът за "оцеляването" на БПЦ в условията на атеистино-комунистическата диктатура в България. Това беше въпрос за оцеляването на БПЦ в хоризонталното измерение, тоест за физическото запазване на съществуващите храмове и манастири след като БПЦ загуби стотина от най-добрите си свещенници като мъченици и изповедници на вярата /убити, изчезнали, затворени и интернирани/ и почти 80% от другия сграден фонд и земите с които се издържаше. Тогава БПЦ си постави като главна цел да остане да съществува като институция, а за вярващите беше въпрос дали физически да посещават в празнични дни църквите, след като рискуваха да бъдат уволнени или лишени от възможността да израстват в службата си. През въпросните 20 години освен загубата на цвета на нашето свещенство настъпиха и сериозни промени сред епископите на БПЦ, някои починаха, други бяха изтикани встрани от прякото вземане на решенията в Светия Синод. По този начин се създаде благоприятната среда за вземане на компромисни решения, които под предлог на "оцеляване" бяха в разрез със спазването в пълнота на духовната автентичност на св. Предание и обичайте в Църквата, какъвто беше и календарният въпрос и по точно казано календарно-пасхалистичната система на Великия индиктион, като изразител на литургичното единство на Църквата. Така в криворазбраната битка за "оцеляване" и запазване на изцяло земната институционална фасада на БПЦ се пренебрегна и наруши главното: Духовното оцеляване в вярата в единение с Небесно-земната Църква, като Тяло Христово, със нейните принципи на вярност както в голямото /догматите на вярата/ така и в малкото, ако можеше да се нарече малко, литургичното единство на всички Поместни Православни Църкви.
Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: Как да разпознаваме старостилците?

Мнениеот Aurelia Felix » нед май 22, 2011 2:19 pm


Върни се в “дебати: стар и нов календар”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост