Старият календар противоречи на православния канон

една от основните "линии на разлома" в днешното Православие
prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: Старият календар противоречи на православния канон

Мнениеот prokimen » пет яну 22, 2016 12:05 am

Да внимаваме!

Имам един въпрос или по-скоро апел за трезвост в екзалтацията.
Как мислите - въпросното явление, имащо своето място на Богоявление по какви причини става:
- * заради стария календар или
- * заради богослужението, извършено от клирици на Иерусалимската патриаршия?

С всичката ми привързаност към стария календарен стил, не приветствам напразната екзалтация, водеща в крайна сметка до нарушаване на душевния мир.

Колкото до чудесата, които се развяват като юргански чаршафи, струва ми се, че колкото повече човек е духовен и се усъвършенства в духоностността, толкова по-малко той има нужда от чудеса.


Най-голямото чудо го имаме по време на Светата Евхаристия и точно това чудо е най-пренебрегнато от християните, независимо от календарния им идол. Всички останали чудеса ги намирам като своеобразна баластра, с която някои се опитват фанатизирано да запълват собствената си празнота в играта им на апологети паче разума.
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Старият календар противоречи на православния канон

Мнениеот Кабрал » пет яну 22, 2016 9:33 am

Най-смешното в цялата история е, че източните части на империята, вкл. и източните църкви, не са се ръководили от Юлианския календар, а от Египетския. Затова Римската църква чествала Рождество по юлианския календар, на 25 декември, а източните на 7 януари. Това е било винаги, от древността, а не поради смяната на Юлианския с Григориански календари. Дори след съборното решение Рождество да се чества на 25 декември, източните църкви продължили да го честват по старому, на 7 януари.
Има една масова евангелска пропаганда срещу Никейския вселенски събор и Църквата, която се опира на това, че за Рождество Христово бил избран денят на "раждащото се Слънце", църквата станала езическа и с много зор се възстановила от Лутер. Аргументът срещу това е факта, че болшинството църкви чествали Рождество не на 25 декември, денят на слънцето, а на 7 януари, т.е. Рождество никога не е имало каквито и да е допирни точки с езически празници.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Старият календар противоречи на православния канон

Мнениеот Next » пет яну 22, 2016 9:35 am

prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: Старият календар противоречи на православния канон

Мнениеот prokimen » пет яну 22, 2016 10:32 am

Спрягайки екзалтацията, нямах предвид някой от форума, а принципно да не се разгорещяваме лекомислено.

Не случайно зададох двата въпроса.

Ако приемем, че река Йордан за миг обръща течението си по време на молебена, ще трябва да се признае, че у икуменистите има благодат.

Някои старостилни гърци и техни адепти като отец Касиан, който се прекръщавал за да окичи манастирската си катедрала с владишка корона, смятат, че те са църквата и всички останали са безблагодатни. Ако Иерусалимската икуменическа патриаршия е благодатна, тогава какъв бяс подкукоросва другите старостилни да никнат като гъби и да не се подчинят на иерусалимския патриаршески омофор?

Агафангел и компания приветстваха Ириней едва ли не като изповедник на вярата, забравяйки икуменизма му. Навсякъде двойни стандарти. Какъв бяс ги кара да фабрикуват нови църковни администрации, а не са отишли при Ириней когато той беше действащ патриарх. Това е особено важно за Агатангел, защото жена му и дъщеря му живеят в Израел.

Ако приемем, че чудото с река Йордан и тезаи на Преображение и Велика събота стават заради календара и независимо от църковната молитва, тогава ще трябва да се даде право на безпоповците, които смятат, че никъде вече няма благодатно свещенство и всеки да си се моли у дома.

Новостилните ще извадят техните чудеса като това със змиите на Успение по нов стил. Всичко това може само да побърка един неукрепнал във вярата, който още не е прочел Евангелието и не е заживял по него, а се сили да става изповедник на календари и глашатай на чудеса и знамения.

Ако на човек не му стига Причастието, то може да пропилее целия си живот в търсене и разгласяване на всевъзможни знамения, занемарявайки делото на душеспасението си.

Лично аз скъпя стария стил защото е календарът на Църквата и новостилието е явен разкол, но същевременно подчертавам, че не календарът спасява, а плодовете на покаянието и животът в светлината на Божия закон. На календарната реформа гледам като на язва в църковното тяло, причинено от враговете на Църквата. Календарната реформа е началото на отстъпленията, но кой може да твърди, че всички старостилни сърби и руснаци са по-набожни от новостилните гърци и българи? При гръцкия ересиарх Киприан се кипреше и един Алански герой, на който трябваше да му бият шута. Прочее, не всяка демагогия е благочестие.

Имаме и Ангел Авлонски като доказателство за старостилна "истински християнска" шарлатания и т.н. и т.н., както и женен старостилен патриарх с цяло семейство.

Трябва ли да разбираме, че нарушителят на каноните е благодатен само заради това, че служи по стар стил?! В този контекст ставам алергичен към препирните, отъждествявайки календарното идолопоклонство с благодатта.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Старият календар противоречи на православния канон

Мнениеот Next » пет яну 22, 2016 11:05 am

В тоя ред на мисли, до колкото съм запознат и при католиците се случват понякога чудеса.
Това значи ли, че трябва да ги признаем?
На Благодатния Огън - всички получават чудото.
Но то не трябва да е критерий.
То е белег за милост Божия.

Критерия е друг и е доволно ясен: По делата им ще ги познаете...
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Старият календар противоречи на православния канон

Мнениеот Next » вт май 31, 2016 7:30 am

Да се знае, да се помни..., кои са основателите на новия стил! Давам цитат от друг линк:


"...!!! Много сериозен проблем остава и отсъствието на осъждане на масонството, и неговите членове, внедрени в редиците на православния клир, и в богословските среди на всички нива на иерархията.
Ярък пример за тази важна тема са 2 имена: Вселенските патриарси Мелетий Метаксакис и Атинагор - основоположници на икуменизма и календарната реформа.

!!!! Показателен е техния край: Мелетий Метаксакис се лишил от разсъдък и след 6 дена жестоки мъчения умира в ридания, произнасяйки своите слова: «Аз разделих Църквата и унищожих Православието», а Атинагор се наложило да погребват в закрит оловен гроб заради ужасното зловоние, излизащо от тялото му…"
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Старият календар противоречи на православния канон

Мнениеот Кабрал » вт май 31, 2016 4:35 pm

Не следя спора за календара, нито имам представа за какво е. Очевидно е, че няма как да се върне Юлианският календар, не може днес в Австрия да е 25 декември, а в България 7 януари. Ясно е, че не става дума за календара въобще, а за честването на няколко събития, появили се доста късно в църковния живот, което малко се отдалечава от разума.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Старият календар противоречи на православния канон

Мнениеот Next » вт май 31, 2016 8:11 pm

Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Старият календар противоречи на православния канон

Мнениеот Кабрал » ср юни 01, 2016 7:48 am

Хубаво е да се каже и в кой точно момент източните църкви са ползвали Юлианския календар, защото именно по него в IV век Рождество се е падало на 25 декември? По точно в древността се е чествало Богоявление, пак на различни дати според двата календара - Юлиански, за западните църкви и Египетски, за източните. Никога тези празници на Изток не са били по Юлианския календар, защото точно по него Рождество е на 25 декември Иначе старо и ново стилци е най-правилното - няма календар, има един стил/начин на честване на нещо на определени дати.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Старият календар противоречи на православния канон

Мнениеот Next » ср юни 01, 2016 9:59 am

Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Старият календар противоречи на православния канон

Мнениеот Кабрал » ср юни 01, 2016 6:57 pm

Нито един от пророците, от апостолите и Йисус Христос не са родени по Юлианския календар. Макар да е въведен от Цезар първоначално ЮК е действал крайно ограничено, вероятно в някой европейски части на империята. На изток времето се е мерило по египетския, а въвеждането на ЮК и в източните части е станало около Възкресението и вероятно са минали десетилетия или столетия на съвместно действие на двата календара. От древността на Изток Рождество се е чествало на 7 януари, а на Запад на 25 декември. Това няма никаква връзка с Юлианския календар. Случайност е, че заради неточното изчисление на годината по ЮК разликата от 13 дни съвпада при смяната му с Грегорианския. ЮК изостава с три дни на 400 астрономически години. За 16 века е изостанал 12-13 дни от астрономическото време. Чиста случайност. Нещо повече, след въвеждането на ГК, ЮК на практика престава да съществува самостоятелно. Той се връзва за ГК, като разликата между тях се фиксира на 13 дни. Ако бяха продължили да ползват ЮК за четирите века, от 16 до 20 век, разликата между двата календара щеше да е станала 16 дни, а тя остава 13. На практика след въвеждането на ГК от ЮК остава само името и разликата от 13 дни.
laikos
Потребител
Мнения: 199
Регистриран на: чет фев 05, 2015 8:42 pm

Re: Старият календар противоречи на православния канон

Мнениеот laikos » ср юни 01, 2016 7:40 pm

Кабрал, говориш неграмотно.

Разликата при "замяната" на ЮК с ГК е била 10 дни, продължава да расте и през 19 век е 12 дни, през 20 век е 13 дни и ще остане така (защото 2000г. се дели без остатък на 4) и от 2100г. тя ще стане 14 дни.

Въобще, вземи малко да попрочетеш по календарния въпрос.
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Старият календар противоречи на православния канон

Мнениеот Кабрал » ср юни 01, 2016 8:50 pm

Календарен въпрос няма! Има една секта, нарекла се старостилци. В църквата не е съществувал календарен въпрос, нито е бил разглеждан такъв. От самото начало има разлика в честванията. Дори е неправилно да се дава за пример Рождество, защото той е късен празник. Първоначално се е чествало само Богоявление, с разлика от 13 дни.
Няма догмат в който дори да се загатва за календар. В Писанията няма и ред за ЮК, човек трябва съвсем да не е наред с главата за да постави календара като верски въпрос. В Бразилия има една "Църква на помазаната кокошка". Те си извеждат доктрината от някакво животно, което в Библията било помазано, май магаре, ако въобще има такова. Та въпросът дали може да се помаже кокошка е по близо до Писанията от календарния.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Старият календар противоречи на православния канон

Мнениеот Next » ср юни 01, 2016 9:54 pm

Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Старият календар противоречи на православния канон

Мнениеот Next » чет юни 02, 2016 8:20 pm


Върни се в “дебати: стар и нов календар”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост