НОВОСТИЛНИЯТ РАЗКОЛ
Re: НОВОСТИЛНИЯТ РАЗКОЛ
Хората празнуват два пъти, защото от празници глава не боли. като се помолиш и по двата календара, какво ще ти стане? Това не е догматичен въпрос. Прието е решение за юлианският, защото са ползвали няколко каледнара и никой не го е правил на въпрос. Великден се изчислява спрямо първото новолуние след пролетното равноденствие, по формула, която не си спомням точно. По Великден се изчисляват т.н. подвижни празници. Наричат се подвижни, защото не са постоянни като останалите, които са по календара. Юлианският е приет преди 1700 г. и е имал явни дефекти, заради знанията от онова време. Преди са правени реформи в египеският календар, и точно заради религиозни празници, каито поради големите грешки на древните календари се местили много бързо и празници с които се посрещал разлива на Нил след време минавали след разлива.
Дали ако партията не беше одобрила кандидатите щеше да стане нещо или не, не знаем. Но поне нямаше да ги хвърлят от Лобната скала, какъвто навик са имали някой от царете ни. А и не синодът е приемал законите.
Дали ако партията не беше одобрила кандидатите щеше да стане нещо или не, не знаем. Но поне нямаше да ги хвърлят от Лобната скала, какъвто навик са имали някой от царете ни. А и не синодът е приемал законите.
Re: НОВОСТИЛНИЯТ РАЗКОЛ
Дали не може и Петровден да се премести на 12 юли, за да не се нарушават Петровите пости. В крайна сметка, Гергьовден е преместен заради корема, а св.Петър и Павел би било заради Бога.
Re: НОВОСТИЛНИЯТ РАЗКОЛ
Не може, защото трябва да го празнуваме заедно с папата :silent:
Re: НОВОСТИЛНИЯТ РАЗКОЛ
Да се спори за календара срещу старостилна аргументация много ми прилича на това упражнение:
Струва ми се, че тия еднообразно протичащи дискусии имат свойството да пасират човешкия мозък до идеална гладкост...
Нека не се забравя, че използваме поправен юлиански, а не григориански календар, който отговаря на каноните на Църквата относно празнуването на Пасха.
Интересно ми е дали има някакъв нестаростилен източник (впрочем старостилните материали говорят май за 1969-1970, а не за 1968 г.), който да споменава, че Йерусалимската патриаршия е служила цяла година по нов стил и като резултат благодатният огън не е слязъл... Аз не можах да намеря такъв в Интернет...
На мен ми се струва важно силите, концентрирани върху календарния въпрос да се запитат първо колко хора и как празнуват църковните празници и чак после да мислят кога е редно да се празнуват тия празници...
Иначе и на мен ми допада повече юлиянския календар-по отношение на богослужебния ред...
Струва ми се, че тия еднообразно протичащи дискусии имат свойството да пасират човешкия мозък до идеална гладкост...
Нека не се забравя, че използваме поправен юлиански, а не григориански календар, който отговаря на каноните на Църквата относно празнуването на Пасха.
Интересно ми е дали има някакъв нестаростилен източник (впрочем старостилните материали говорят май за 1969-1970, а не за 1968 г.), който да споменава, че Йерусалимската патриаршия е служила цяла година по нов стил и като резултат благодатният огън не е слязъл... Аз не можах да намеря такъв в Интернет...
На мен ми се струва важно силите, концентрирани върху календарния въпрос да се запитат първо колко хора и как празнуват църковните празници и чак после да мислят кога е редно да се празнуват тия празници...
Иначе и на мен ми допада повече юлиянския календар-по отношение на богослужебния ред...
Re: НОВОСТИЛНИЯТ РАЗКОЛ
Мисля, че грешката на повечето старостилци е, че разглеждат юлианския календар като един вид имунизация срещу икуменизма, а това не е така. "Каноничните" старокалендарни църкви също развиват икуменическа дейност, също така има униати, които се ръководят по стария календар.
Все пак оптималният вариант относно богослужебния ред би бил не само БПЦ, а всички новостилни православни църкви да върнат предишния календар, но това по никакъв начин не бива да се разбира като скъсване с икуменическата ерес.
Все пак оптималният вариант относно богослужебния ред би бил не само БПЦ, а всички новостилни православни църкви да върнат предишния календар, но това по никакъв начин не бива да се разбира като скъсване с икуменическата ерес.
Re: НОВОСТИЛНИЯТ РАЗКОЛ
Там, ако не бъркам, е променен много по-рано, а в България е променен точно по времето на червените другари. В Гърция и Румъния смяната мисля, че също става през 20-те години. Въпросът е защо тази промяна не е станала и у нас през 20-те, а чак през 1968г. ?
Само искам да направя едно уточнение. Няма проблем, може да не говорим за календара. Но и по времето на църковния събор миналото лято като се е споменавало за него е имало шъткания и подкани за мълчание ... не знам за вас, но на мен всичко това ми напомня на сталиновото - има човек, има проблем, като в случая е има спор за календара, има проблем ... Толкова ли е страшен този спор? Душата ли извадихме на някого? И признавам, че позлвам старостилни сайтове, от които цитирам и може аргументите им да са все в една и съща посока, но и новостилните аргументи, че можем да пием по два пъти, че това е поправен юлиански календар, че Господ не би спорил за глупости и т.н. някак си издишат. За какво е форумът тогава ако не за изясняване на неясни и смътни неща? Както казах за глупости може да си говорим винаги, но на дали и от това бихме имали особена полза. Странно ми е обаче защо хора, които все пак признават, че старият календар е по-удобен най-малкото от богослужебна гледна точка, в същото време защитават новия? Ако казвате, че новият е поправен юлиански, то значи стария е крив юлиански, а в съюото време заявявате, че все пак кривият юлиански е по-удобен. Струва ми се, че се получава един абсурд. Аз например също паля парафинови свещи, но това не означава, че ще тръгна да защитавам парафиновите свещи пред восъчните, разбирате ли разликата? Същото е и с календара.
Само искам да направя едно уточнение. Няма проблем, може да не говорим за календара. Но и по времето на църковния събор миналото лято като се е споменавало за него е имало шъткания и подкани за мълчание ... не знам за вас, но на мен всичко това ми напомня на сталиновото - има човек, има проблем, като в случая е има спор за календара, има проблем ... Толкова ли е страшен този спор? Душата ли извадихме на някого? И признавам, че позлвам старостилни сайтове, от които цитирам и може аргументите им да са все в една и съща посока, но и новостилните аргументи, че можем да пием по два пъти, че това е поправен юлиански календар, че Господ не би спорил за глупости и т.н. някак си издишат. За какво е форумът тогава ако не за изясняване на неясни и смътни неща? Както казах за глупости може да си говорим винаги, но на дали и от това бихме имали особена полза. Странно ми е обаче защо хора, които все пак признават, че старият календар е по-удобен най-малкото от богослужебна гледна точка, в същото време защитават новия? Ако казвате, че новият е поправен юлиански, то значи стария е крив юлиански, а в съюото време заявявате, че все пак кривият юлиански е по-удобен. Струва ми се, че се получава един абсурд. Аз например също паля парафинови свещи, но това не означава, че ще тръгна да защитавам парафиновите свещи пред восъчните, разбирате ли разликата? Същото е и с календара.
Re: НОВОСТИЛНИЯТ РАЗКОЛ
Така, предлагам дискусията да се разклони на две теми. Тези, които са заинтересовани от преповтарянето и затвърждаването на това "колко зле е БПЦ", да пишат във или да отворят нова тема за съответния аспект на злето (примерно икуменизъм, масонство, печалбарство, лицемерие и т.н.), а тук да обсъждаме достойнствата и недостойнствата на календарите. Съгласни ?
Re: НОВОСТИЛНИЯТ РАЗКОЛ
Като е "новостилен" разкол, какво правим в "новостилната църква"?!
Върни се в “дебати: стар и нов календар”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 2 госта