Границите на "икуменизма"

рисковете на междухристиянския диалог
prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Границите на "икуменизма"

Мнениеот prokimen » пет яну 25, 2013 12:47 am

Felix: Приятели, местя мненията ви относно икуменизма и общуването с иноверци и инославни в тази отделна тема, тъй като не бива да се разводнява темата за Божието име.

ven4e написа:Всъщност тази тема, освен за да допълни познанията ни, може да послужи като ...

Колкото до "Свидетелите...", лично аз нямам достъп с тях, а и вече чета само за лично удоволствие и възпълване на скромните ми познания. :biggrin: Отмина за мен онова време на апологетични препирни и страстни надприказвания :biggrin: , когато четях за другите :biggrin: .

От известно време бях загубил желание да чета богословска литература. Не предполагах, че темата ще предизвика у мен нов импулс за по-задълбочено четене и размисли върху някои детайли от Св. Писание, които съм отминавал инертно.

Любопитно ми е дали тукашните многогодишни постоянни присъствия гледат на форумните си участия като на богословска специализация или второ по-висше образование?
ven4e
Потребител
Мнения: 2975
Регистриран на: чет мар 27, 2008 8:13 pm

Re: "Аз съм вечно Същестуващият" (Изх. 3:14)

Мнениеот ven4e » пет яну 25, 2013 7:25 am

prokimen написа:Любопитно ми е дали тукашните многогодишни постоянни присъствия гледат на форумните си участия като на богословска специализация или второ по-висше образование?

Боя се, че "постоянните присъствия" са тук в ролята не на учащ, а на преподавател :) Колкото до мен, смея да твърдя, че повече за вярата си съм научила от инославните, защото те са поставяли под въпрос неща, които съм приемала за даденост. Стерилната среда води до "изнеженост" на разума.
Eleazar_Levi
Потребител
Мнения: 1478
Регистриран на: нед сеп 18, 2011 7:53 am

Re: "Аз съм вечно Същестуващият" (Изх. 3:14)

Мнениеот Eleazar_Levi » пет яну 25, 2013 7:43 am

ven4e написа:са поставяли под въпрос неща, които съм приемала за даденост. Стерилната среда води до "изнеженост" на разума.

Точно казано, това е причина да одобрявам плурализма като форма на общуване и във "духовната" сфера.

п.п.Има и текст в Новия Завет, който препоръчва точно това!
Четящите Свещеното Писание веднага ще се сетят за кой текст става въпрос.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: "Аз съм вечно Същестуващият" (Изх. 3:14)

Мнениеот Next » пет яну 25, 2013 10:24 am

Eleazar_Levi написа:п.п.Има и текст в Новия Завет, който препоръчва точно това!
Четящите Свещеното Писание веднага ще се сетят за кой текст става въпрос.

Ами ако не се сетет веднага, защото не са икуменисти?
ven4e
Потребител
Мнения: 2975
Регистриран на: чет мар 27, 2008 8:13 pm

Re: "Аз съм вечно Същестуващият" (Изх. 3:14)

Мнениеот ven4e » пет яну 25, 2013 11:56 am

Eleazar_Levi написа:Има и текст в Новия Завет, който препоръчва точно това!

Предполагам, че имаш предвид това:
18. Защото, първо, чувам, че, кога се събирате в църква, се явявали разцепления помежду ви, което донейде и вярвам.
19. Па и трябва да има помежду ви разногласие, за да изпъкнат достойните между вас (1Кор. 11:18-19).

Но на мен по-любим и също подходящ в такива случаи ми се струва следният пасаж:
Изпитаната ваша вяра да излезе по-драгоценна от нетрайното, макар и чрез огън изпитвано злато (1 Пет. 1:7).

Трябва да сме благодарни на хората, които ни изпитват дали сме си научили урока :D Те не са виновни, ако не сме, нищо не пречи да прекараме някой и друг час в усвояване на знания, които са полезни и приятни.
Eleazar_Levi
Потребител
Мнения: 1478
Регистриран на: нед сеп 18, 2011 7:53 am

Re: "Аз съм вечно Същестуващият" (Изх. 3:14)

Мнениеот Eleazar_Levi » пет яну 25, 2013 12:00 pm

ven4e написа:Предполагам, че имаш предвид това:

Па и трябва да има помежду ви разногласие, за да изпъкнат достойните между вас (1Кор. 11:18-19).



Toчно него имах предвид!
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: "Аз съм вечно Същестуващият" (Изх. 3:14)

Мнениеот Next » пет яну 25, 2013 12:16 pm

Eleazar_Levi написа:
ven4e написа:Предполагам, че имаш предвид това:

Па и трябва да има помежду ви разногласие, за да изпъкнат достойните между вас (1Кор. 11:18-19).
Toчно него имах предвид!

Помежду християните, а не помежду християни с еретици или езичници. За последните има други текстове :idea:
ven4e
Потребител
Мнения: 2975
Регистриран на: чет мар 27, 2008 8:13 pm

Re: "Аз съм вечно Същестуващият" (Изх. 3:14)

Мнениеот ven4e » пет яну 25, 2013 12:39 pm

Next написа: За последните има други текстове

Има, разбира се, например този:
Бъдете всякога готови с кротост и боязън да отговаряте всекиму, който иска от вас сметка за вашата надежда (1Пет. 3:15).

Но ако все пак държиш да общуваш само с християни, възможен вариант е да отидеш в манастир :idea:
prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: "Аз съм вечно Същестуващият" (Изх. 3:14)

Мнениеот prokimen » пет яну 25, 2013 1:25 pm

ven4e написа:Колкото до мен, смея да твърдя, че повече за вярата си съм научила от инославните, защото те са поставяли под въпрос неща, които съм приемала за даденост. Стерилната среда води до "изнеженост" на разума.


И в моя живот е имало такива ползотворни моменти от събеседване с инославни, които са ми отваряли очите за някои "дадености". Аз бих дръзнал да се произнеса далеч по-остро за стерилната среда, която, според мен, води до идиотски фанатизъм и тотално опростяване.

Контаткът с "враговете" задвижва мисловната дейност. Липсата на мислене ще доведе рано или късно до невменяемо суеверие и фанатизирано самодоволство, за да не кажа до сектантско тесногръдие.

С критичността си не искам да пропагандирам безпринципност, каквато виждаме в съвременното икуменическо движение и което не носи никаква полза със своята тетралност.

Християнството се нуждае от обединение в името на Писанието и благочестието, а не в името на туризма и карнавалните представления. Днешното християнство е обезсолено и със своята топлохладност във вярата ускорява ислямизацията на света с катастрофална бързина. Православието може да представлява интерес за инославните, ако изостави требничарския бизнес и върне църковния си кораб в евангелските води.
ven4e написа:Но ако все пак държиш да общуваш само с християни, възможен вариант е да отидеш в манастир :idea:


Откъде сте толкова сигурна, че манастирите не развиват икуменически срещи? Не случайно се заговрва все по-усилено за т.н. "старостилен икуменизъм", който визира безпринципността, но от скромните ми наблюдения, старостилните манастири са най-активните икуменисти. За новостилните е излишно да се говори, защото болшинството са нещо като туристически и атракционни обекти без никакво оправдание за съществуването си по предназначение, а болшинството сред болшинството имат по един монах-монахиня като пазачи на сградите. За да оцелеят расоносните пазачи, трябва да са ключари на музеите-църкви и колкото туристическият наплив е по-щедър, толкова е по-добре дошъл, в това число и иноверци, и инославни. Парата прави борбата и дава смисъл на съвременното ни християнско и най-вече православно съществуване.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: "Аз съм вечно Същестуващият" (Изх. 3:14)

Мнениеот Next » пет яну 25, 2013 2:11 pm

ven4e, имах превдвид друго. Да се посъветва еретик веднъж, дваж. Думите на Eleazar_Levi ги възприех като окуражаване не за веднъж-дваж, а за многократно.

Разбира се сега светът е друг и аз си общувам без проблеми с всички. Но когато стане духовен спор се старая да спазвам това "веднъж - дваж". Не е казано случайно :idea:
Потребителски аватар
Мария
Модератор
Мнения: 1471
Регистриран на: пон дек 11, 2006 11:34 am

Re: "Аз съм вечно Същестуващият" (Изх. 3:14)

Мнениеот Мария » пет яну 25, 2013 7:11 pm

И аз правя като теб, Next.
ven4e
Потребител
Мнения: 2975
Регистриран на: чет мар 27, 2008 8:13 pm

Re: "Аз съм вечно Същестуващият" (Изх. 3:14)

Мнениеот ven4e » съб яну 26, 2013 2:02 pm

Next написа:ven4e, имах превдвид друго. Да се посъветва еретик веднъж, дваж. Думите на Eleazar_Levi ги възприех като окуражаване не за веднъж-дваж, а за многократно.

А как изпълняваш Христовите думи "Който не е против вас, е за вас"? Ще ти дам целия цитат, за да ти покажа, че трябва да се прави разлика между еретиците или по-точно, външните, всичко е написано с брилянтна яснота:
38. Тогава Иоан Му отговори и рече: Учителю, видяхме един човек, който в Твое име изгонваше бесове, а не върви след нас; и му запретихме, защото не ходи след нас.
39. А Иисус рече: не му запрещавайте, понеже никой, който извърши чудо в Мое име, не ще може наскоро да Ме злослови.
40. Защото, който не е против вас, той е за вас.
41. И който ви напои с чаша вода в Мое име, защото сте Христови, истина ви казвам, няма да изгуби наградата си.
42. А който съблазни едного от тия малките, които вярват в Мене, за него е по-добре, ако му надянат воденичен камък на шията и го хвърлят в морето (Марк 9:38-42).

Тук е описан типичен еретик - който изповядва Христовото име (в Твое име изгонваше бесове), но не е в Църквата (защото не ходи след нас). Забранено е не само такъв човек да се спира от дейността си (не му запрещавайте), но му е обещана и награда (за стореното добро на Христовите ученици). И веднага след като показва как да се отнасяме с невраждебните на Църквата хора, е даден пример за истинския враг, който трябва да отстраняваме - това е съблазнителят, този, който руши вярата у хората. Той може и да не е еретик, може да е и от външните, и от вътрешните на Църквата или с други думи - дори да е част от подбрано неикуменическо общество. Не бързай да наричаш всяко общуване с инославни икуменическо, нито всяко общуване с единоверци православно, това искам да ти кажа. Ако някой се стреми да разруши вярата ти, от такъв трябва да страниш и то едва след като си му показал "веднъж-дваж" кое от неговото учение не приемаш и той не се е съгласил, а напротив, упорито те убеждава, че грешиш, настоява да приемеш неговата различна позиция и не е способен да обсъжда с теб друго, освен присъединяването ти към неговия грешен мироглед. В контекста на икуменизма: ако те убеждават да участваш в католическа меса, а ти не искаш, това е съблазън, а ако те убеждават, че Света Богородица е зачената непорочно - това е предизвикателство пред теб да покажеш вярата си и дори да научиш на нещо другия човек. Но ако този човек дори след изчерпване на аргументите остава непримирим - можеш с чиста съвест да се отстраниш и от него.
П.С. Ако за теб е важна истината, няма да обръщаш внимание на това кой е еретик и кой не, а ще гледаш какво пише. Не робувай на клишета - само така ще разбереш кой действително е съблазнител.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: "Аз съм вечно Същестуващият" (Изх. 3:14)

Мнениеот Next » съб яну 26, 2013 5:29 pm

ven4e написа:Не робувай на клишета - само така ще разбереш кой действително е съблазнител.

От кое е видно, че робувам на клишета?
ven4e
Потребител
Мнения: 2975
Регистриран на: чет мар 27, 2008 8:13 pm

Re: "Аз съм вечно Същестуващият" (Изх. 3:14)

Мнениеот ven4e » съб яну 26, 2013 6:27 pm

Next написа:От кое е видно, че робувам на клишета?

Видно е от това, че използваш клиширано понятията за ерес и икуменизъм, поне в конкретната тема, сякаш с тях се изчерпва отношението ни към инославните и друг вариант няма. Според теб свв. Кирил и Методи икуменисти ли са били и защо не са страняли от разните му там моравци, сарацини и хазари?
prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: "Аз съм вечно Същестуващият" (Изх. 3:14)

Мнениеот prokimen » съб яну 26, 2013 7:03 pm

Понеже темата се отклони в храсталаците на икуменизма, а за някои това е равностойно на бог, питам се :

1) доколко срещата на праотеца Авраам с Мелхиседек може да бъде разглеждана през призмата на икуменизма?

Изображение

2) дали в известна степен Бог не нарушава завета Си с Авраам, искайки от него да принесе в жертва сина си Исаак?

Върни се в “дебати: икуменизъм”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост