ПРАВОСЛАВИЕ И ПРАВОСЛАВНОСТ.

рисковете на междухристиянския диалог
Потребителски аватар
Станиславов
Потребител
Мнения: 128
Регистриран на: вт яну 29, 2013 9:41 am

ПРАВОСЛАВИЕ И ПРАВОСЛАВНОСТ.

Мнениеот Станиславов » пет фев 15, 2013 12:17 pm



Сега е време на теории и хипотези, фантастики, свързани с абстрактно мислене. Днес човек често пъти мисли едно, говори друго, а върши не това, което мисли и говори, т.е. има несъответствие между думи и дела и лекомислието е характерно за времето. Това постоянно несъответствие между думи и дела води до психическа неуравновесеност на хората. Последното е предпоставка и за всички видове психически отклонения. Този проблем не е предмет за разглеждане тук, а само като явление, което прониква и в Църквата. Това е много важен момент за нашата православност. Не случайно за Господа се казва, че е „силен на слово и дело” (Лук. 24:29), т.е. има пълно съответствие между думи и дела. Така в наше време мнозина в мислите си наистина са православни, но тяхната православност трудно се прилага на дело (всъщност това е болест на всички ни). А св. Евангелие изисква от нас „по плодовете им ще ги познаете” (Мат. 7:16), т.е. делата определят и доказват вярата ни. И още: „…вярата без дела е мъртва” (Иак. 2:26). Не случайно и Сам Господ ни изобличава: „… не всеки, който Ми казва: Господи, Господи! Ще влезе в Царството небесно” (Мат. 7:21), т.е. думите ни не са достатъчно условие за нашата православност.

Най-красноречивото доказателство, че съвременните християни са се отделили от Бога е, че пребъдват в разделение. За да се именуват християни (в числото на тези, които Той е избрал от света) (Йоан. 15:19) те са длъжни, дори с цената на живота си да се стремят да пребъдват в Христовата Църква, както детенцето се стреми с всички сили към обятията на майка си и само там намира покой, утеха, защита и сигурност.

На практика повечето „християни” днес пребъдват в своето „малко стадо” с чувство за самодостатъчност, че не са разбрани и, че са носители на Христовата благодат. Но нека погледнем проблемите обективно чрез учението на св. Църква, а не чрез мнението на който и да било църковен авторитет.

Онова, което разделя православните днес е икуменизма, което представлява синкретизъм или обединение на всички религии. Но всички те в историята са отпаднали от „Едната Свята, Съборна” и вече не принадлежат към нея. Това тяхно отпадане е аргументирано съборно на Вселенски и Поместни Събори чрез анатема (анатема означава отсичане и вън от Христовото стадо, и Неговата Църква, както и от Нейната благодат). В богослужебната книга „Требник” е указано как тези отпаднали пръчки могат отново да се присъединят към Лозата – Христовата Църква. А такова механично обединение без задължителното указание на Требника е недопустимо, както е недопустимо смесване например на разнородни вещества – огън и барут, и др. Господ ни е дал чистата жива вода (Йоан. 4:10). При смесването Й с нечиста, то и чистата ще стане нечиста, а нечистата няма да стане чиста, т.е. и двете ще се омърсят и смесването ще бъде пагубно за чистата. Ето защо, за да запазим извора на жива вода чист трябва присъединяващите се да преминат през „филтъра на очистване”, указан в богослужебния Требник. А без този „филтър” нечистата вода си остава нечиста и ще замърси чистата.

Една от причините за разделенията на християните е новия календар, въведен като символ на новото обединение на религиите. Но православните не бива и да помислят за това нововъведение, защото то наруши богослужението и богослужебния ред. Твърденията за научност на новия календар са нелепи, защото той нарушава дори самите научни изисквания за календар. Но за нас като православни има отправено дори три пъти анатема от древните патриарси.

Ето защо понятията православност и нов календар са несъвместими, т.е. приелите новия календар са нарушили правилното славене на Бога. В този смисъл те вече не могат и не бива да се наричат православни. А как да наричат себе си – право на избор, но да си присвояват термина православен, без да са такива, това е грях, както да си присвояваш нещо, което не е твое, или да се числиш в съсловие, към което не принадлежиш. А преструващите се, че са членове на Църквата, в същност не са такива и св. Евангелие нарича „вълци в овчи кожи”.

ПЪРВОТО РАЗДЕЛЕНИЕ СРЕД ПРАВОСЛАВНИТЕ настъпи при идването на безбожния атеистичен режим по времето на комунизма. Отричайки наличието на Бог и нуждата от вяра в Него новият режим започна война срещу вярващите. Скоро, обаче, се появи декрет за лоялност към новата власт (СССР – 1927 год.). с това, практически, двете противоположни страни се „помириха, обединиха и тръгнаха заедно в крак” с времето. По-горе пояснихме за подобни обединения на две противоположности. В случая – служители на Бога със служители на дявола, вълци и овце, вода и огън и др. те сякаш доказват, че могат да се примирят противоположности, но отговорът е, че водата вече е станала мътна (както пояснихме по-горе).

Влезе в сила поговорката „Времето лекува всички”. Дойде демокрацията, т.е. настъпи свободата и старата рана се забрави. От това обединение днес трудно се различават вълците от овцете, само липсват овце във вълчи кожи. Слава Богу, че след това „обединение” остана съвсем малко стадо, които не преклониха глава пред Ваала (Рим. 11:4). Сега те не са към т.нар. „официални” и са без привилегии, хулени и гонени, както техния Пастиреначалник.

РАЗДЕЛЕНИЕТО между овцете и козите не настъпва веднага. Фактор за разделение в Църквата е „анатема” – проклятие. Преди появата на анатема, мотивът за разделение не е формулиран. Но след като светата Църква произнесе своето проклятие, критерия е еднозначен. Тъкмо на пастирите Господ е дал Своята власт: „Каквото свържете на земята, ще бъде свързано и на небето” (Мат. 18:18). След това разделение овците са длъжни да следват своя Пастир.

Такива анатеми има срещу новия календар, а по-късно – и срещу икуменизма. Всъщност срещу икуменизма отделна анатема дори не е нужна, защото той се явява събирателна на всички анатеми – на ересите, които поотделно вече са получили такива от съборите. Но появило се конкретно като ново явление – за яснота – има и срещу него.

Днес някои лаици твърдят, че има благодат в „официалните”, базирайки се на „Бог диша, където пожелае” заради онези овчици, които не знаят (Йоан. 3:8). Но ако обясним този проблем с езика на последния свят първойерарх на Руската задгранична Църква, св. Филарет Вознесенский, който казва „как не знаят?” Нима има човек, който не знае, че е дошла безбожна власт. Е, какво общо има между Бога и дявола? Нима дори днес не е видно сътрудничеството между атеистичното правителство и „официалните”? нима някой не е видял съвместните „богослужения” между т. нар. православни и еретици? Нима някой не вижда техните конференции и форуми? Нещо повече – със силата на авторитета и властта, наричат малкото верни „старостилци”. С това заклеймяват, че Христовата Църква е стара, т.е. – че и Христос е стар (тук коментарът може да се продължи).

Най-страшното днес е твърдението, че ние не знаем (не можем да кажем) дали там няма благодат. На пръв поглед това изглежда най-приемливо и правдоподобно, но незнанието и в училище се порицава и сме длъжни да си научим урока. Светото Евангелие изисква от нас ясно словото ни да бъде: „Да, да; не, не” (Мат. 5:37). Нещо повече – такава пасивна позиция на неутралност, най-много се осъжда от светото Евангелие: „… о, дано да беше студен или горещ! Така, понеже си хладък, и нито горещ, нито студен, ще те изблювам из устата Си” (Откр. 3:15-16).

Нека обсъдим до какво довежда умерената позиция в самия живот. Най-лошото, което могат да направят враговете ни е да ни убият, а приятелите ни – най-много могат да ни предадат. А безразличните няма да ни сторят нито едното, нито другото. Но благодарение на тяхното безразличие, те не пречат на убийствата и на предателствата, а напротив – така те им спомагат. Ето защо безразличието се явява най-страшното убийство и предателство.

На практика тази „умерена” еклезиология довежда до абсурдни твърдения. Например тя твърди, че икуменизмът е ерес, но икуменистите не смее да ги назове еретици, т.е. има констатиране на ерес в безлична форма, без виновници за нея. То е все едно да се каже извършено е престъпление, няма престъпници.

Такова несъответствие между форма и съдържание е нова за вярата и в живота. Така логично можем да кажем, че арианството е ерес, а арианите не са еретици и т.н. за всички ереси. Така тази „умереност” се явява най-опасната, защото оневинява всички ереси, които са заклеймени на Вселенските Събори. Такъв вид разсъждения довеждат до нереално отношение към самия живот и може да се формулира като форма без съдържание, което прилича на приказката „Царят е гол”.[/align]

Схийеромонах Серафим Светогорец
Пасха, 2009 г.
Eleazar_Levi
Потребител
Мнения: 1478
Регистриран на: нед сеп 18, 2011 7:53 am

Re: ПРАВОСЛАВИЕ И ПРАВОСЛАВНОСТ.

Мнениеот Eleazar_Levi » пет фев 15, 2013 1:17 pm

Авторът на поредната "статийка" схийеромонах Серафим Светогорец явно е поредният кривославен, защото със самото си начало изказва съждения, които не са православни по дух и традиция.
Основната му грешка е "Отправната точка на живота и времето на планетата Земя е Рождество Христово" - което може да е така, но това е според западната "лоша" традиция.
Според православната традиция "Отправната точка" е Възкресението.

п.п.За по-малко запознатите ще кажа , в православната традиция празника на Възкресение е по-важен от Рождество.
п.п.Много ми е смешно, когато уж "православни" зилоти, а всъщност те изказват католически или протестански идеи, които маскират като православни.
Потребителски аватар
Станиславов
Потребител
Мнения: 128
Регистриран на: вт яну 29, 2013 9:41 am

Re: ПРАВОСЛАВИЕ И ПРАВОСЛАВНОСТ.

Мнениеот Станиславов » пет фев 15, 2013 4:47 pm

Изтрито от модератор заради обиди на лична основа.
Aurelia Felix
Потребителски аватар
Станиславов
Потребител
Мнения: 128
Регистриран на: вт яну 29, 2013 9:41 am

Re: ПРАВОСЛАВИЕ И ПРАВОСЛАВНОСТ.

Мнениеот Станиславов » пет фев 15, 2013 7:10 pm

Простете, уважаеми модератор, но ако наистина сте принципни и безпристрастни, защо триете моите "обиди" на личностна основа, а тези които най-безсрамно хулят светата Православна вяра и се подиграват с целия български народ ги толерирате?!?!?! Крайно време е да се засрамите!?
Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: ПРАВОСЛАВИЕ И ПРАВОСЛАВНОСТ.

Мнениеот Aurelia Felix » пет фев 15, 2013 7:19 pm

В случая не виждам Елеазар да хули някого или православната вяра по принцип или да се подиграва с българския народ.
А Вие охладете екзалтацията си най-добре.

Върни се в “дебати: икуменизъм”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост