"Първоначално писмо до Филип"

място за коментар върху текстове от портала
refab
Потребител
Мнения: 1164
Регистриран на: пон окт 09, 2006 7:25 pm

"Първоначално писмо до Филип"

Мнениеот refab » съб мар 24, 2012 12:21 pm

Линк към това писмо намерих в коментар към статията на уважаемия д-р Романов в подкрепа на настоятеля на Руската черква в България Филип, и в крайно почти обругаване на опонентите му ( на Филип). Аз лично, имам някаква дистанция от този случай и противоречиви мисли и чувства, най-малкото поради недостатъчна запознатост с фактите. Апропо, нещо в страни от темата, но може би не чак толкова(!?) - д-р Романов има ли и руски произход? :o



"Първоначално писмо до игумен Филип.

До Негово Високопреподобие
игумен Филип (Васильцев),
Настoятел на Подворието
на Московската Патриаршия в София


Ваше Високопреподобие,

Ние, миряните на Руския храм “Св. Николай Мирликийски Чудотворец” се обръщаме към Вас с молба да обсъдим, и с Божията помощ и Вашето благословение да решим някои смутителни и тревожни за съвестта и енорийския ни живот събития.

1. С болка научихме за намерението Ви да освободите дякона на Подворието
о. Сава. Ние смятаме, че всеки от духовниците в храма е достояние на енорията, следователно, ние настоятелно Ви молим да споделите с нас причините за неговото освобождаване, най-малкото, за да можем да помогнем, ако съществува някаква пречка за неговото оставане. Ние сме доволни от служението на о. Сава в нашия храм и считаме, че неговото присъствие е важно за литургичния живот в храма. Много от нас го помнят още от времето, в което той беше сред богомолците в нашия храм и всяка негова стъпка по пътя на служението му беше радостно събитие за цялата енория.

2. Сред множеството богослужебни промени, които Вие, убедени сме, воден от грижата за красотата и смисъла на богослужението направихте, една отне възможността на голяма част от нас да слушат Евангелието на разбираем език. Добре ни е известна традицията на Подворията на РПЦ Евангелието да бъде четено на църковнославянски и на местния говорим език, което не нарушава, а допълва богослужебния ред на Руската Православна Църква. При това държим да отбележим, че четенето на Евангелието на разбираем език е важно не само за българската част на енорията на храма. Също така ние Ви молим да възстановите четенето на имената по време на Сугубата ектения на Литургията. Това е важно за нас не само защото сме свикнали с тази благочестива практика, но и защото така се скрепява молитвения дух на енорията. Смирено Ви молим да преразгледате и тези Ваши решения.

3. Накрая с огромна болка отбелязваме, че поради тези, а вероятно и поради други конфликтни и смущаващи събития, които не бихме могли сега да обсъждаме, атмосферата в нашия храм е крайно влошена. Липсата на какъвто и да било контакт с нас, пълната неизвестност и едноличност на Вашите действия, помрачават присъствието ни в поверения Ви храм. Известен брой хора, наши братя и сестри, вече не идват в храма. Други са подложени на голямото изпитание да понасят непривични и лишени от смисъл за тях промени. Имаме радостта да приютяваме значителна част от църковната интелигенция на столицата, публични и значими хора, и загубата им, както изобщо и на всеки, който иска да спасява душата си в този храм, би била неоценима. Уверяваме Ви, че всеки от тях е доведен с много труд и любов при нас.

Ето защо смирено Ви молим да обърнете внимание на молбата ни – ние сме избрали пътя на диалога с Вас. Досега сме успявали да водим диалог с настоятелите на храма. Иска ни се да вярваме, че и този път това ще се случи. Ние сме се научили да постигаме поне базисно съгласие за общия ни живот тук. Традицията на Руския храм в София са отдавнашни, изпитани и благородни. Те са скъпи за всички нас и именно поради това се обръщаме към Вас с надеждата да бъдат запазени такива, каквито са.

Не бихме искали да привидите ултимативен тон в нашето обръщение. Ние зачитаме авторитета на Настоятеля на Подворието на Московската Патриаршия. Опасяваме се обаче да не би общото огорчение от събитията, които по-горе изтъкнахме , ако продължи, да доведе до нежелани от Вас, а още по-малко от нас постъпки. Ние заявяваме пред Вас и пред християнската си съвест, че няма нищо по-важно за нас от мира, разбирателството и любовта в нашия храм.

Просим Вашите св. Молитви и благословение, както и самите ние молим Бога да укрепи и утвърди пастирската Ви мъдрост"



Нека условните или тотални поддръжници на Филип Синъкръвни обърнат внимание и на подчертаните места.

Допускам, че едни от основните проблеми с Филип са именно неговият стил на отношение към хората и религиозността! Предполагам, че това е един дълбинно светски човек, който обаче си е сложил религиозно-кариеристична униформа. Подчертавам изрично, че става дума за мои предположения(впрочем, аз съм го виждал и "на живо" - на лекцията на дякон Кураев), а освен това хората по правило са полифонични, така че този човек може би има и друга страна - по-истински религиозна.
prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: "Първоначално писмо до Филип"

Мнениеот prokimen » съб мар 24, 2012 12:53 pm

Аз не защитавам отец Филип. Не познавам нито отец Филип, нито въпросния дякон, който е фактическата препънка и повод за целия скандал. Споделям своето съждение, че процедурата на открита война с представителя на Московския патриарх граничи с хулиганщина.

Ако не е получен отговор на това писмо, оправдани ли са всички други манипулативни изявления и опит за шантаж?

Толкова ли не можаха тези недоволни да намерят търпение и да изчакат идването на своя си Велик Господин и Отец - Московския патриарх Кирил и се опитат с него да разрешат евентуалните недоразумения?

Къде е логиката да се чака отговор от патриарх Максим и да се моли ултимативно да освобождава филанкишията от присъствието на чужд клирик в чужда църква като имуществена собственост и като юридическа църковна принадлежност?

Кой уважи желанията на онези две известни български енории със свещенослужители политически дейци и удовлетвори исканията на енорияшите? Някой от порталите да се е ангажирал с подобна кампания при положение, че и двете провинциални енории са в юрисдикцията на Б.П.Ц.? Защо площадът не поиска от дядо Максим да уволни двамата управляващи епархии архиереи, организирайки телевизионни предавания и пресконференции, защитавайки конституционните и каноничните права на българските християни в България?

Да разбирам ли, че отсега нататаък за всяко преместване на клирик, неговите симпатизанти трябва да избират хулиганщината като средство да налагат себе си?

Понеже видимо защитавате бунтовническата страна, остава да изясните дали метежниците са били реално канени на разговор в Синодалната палата с трима български архиереи и защо не са се явили?
Razkolnikov
Потребител
Мнения: 196
Регистриран на: нед авг 27, 2006 4:46 pm

Re: "Първоначално писмо до Филип"

Мнениеот Razkolnikov » съб мар 24, 2012 1:04 pm

refab
Потребител
Мнения: 1164
Регистриран на: пон окт 09, 2006 7:25 pm

Re: "Първоначално писмо до Филип"

Мнениеот refab » съб мар 24, 2012 1:15 pm

:) Е, значи, и съобразно тона и крайността на статията на уважаемия д-р Романов, имаме, струва ми се, потвърждение на поговорката :"Кръвта (националната, в случая) вода не става"!?
prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: "Първоначално писмо до Филип"

Мнениеот prokimen » съб мар 24, 2012 1:24 pm

В контекста на напрежението в руската църква в София какво ще кажете и двамата по въпроса за американците от български произход? Защо българите могат да имат свои си храмове по цял свят и руснаците, които са си построили свой храм на територията на бившото руско посолство, да нямат права над своята си собственост?

По силата на какви конституционни права българите трябва да имат свой храм с българско богослужение в Букурещ, Атина, Истанбул и другаде по света?

Ако има съмнения в народността на о. Филип, тогава би трябвало да медитираме какво правят американските енории с американски свещеници в лоното на Б.П.Ц. и при това на каноничната територия на Американската Православна църква, както и какъв дявол търсят немците от манастира "Св. Троица" в Б.П.Ц.?
Razkolnikov
Потребител
Мнения: 196
Регистриран на: нед авг 27, 2006 4:46 pm

Re: "Първоначално писмо до Филип"

Мнениеот Razkolnikov » съб мар 24, 2012 1:31 pm

refab
Потребител
Мнения: 1164
Регистриран на: пон окт 09, 2006 7:25 pm

Re: "Първоначално писмо до Филип"

Мнениеот refab » съб мар 24, 2012 1:39 pm

refab
Потребител
Мнения: 1164
Регистриран на: пон окт 09, 2006 7:25 pm

Re: "Първоначално писмо до Филип"

Мнениеот refab » съб мар 24, 2012 4:09 pm

refab
Потребител
Мнения: 1164
Регистриран на: пон окт 09, 2006 7:25 pm

Re: "Първоначално писмо до Филип"

Мнениеот refab » съб мар 24, 2012 8:59 pm

Ето извадка от друг документ в сайта на опонентите на Филип, написан от тях, от който може доста добре да се разбере срещу какво протестират - най-малкото срещу липсата на гласност и откритост и неучастието на Филип в обсъждането на въпросите, систематизирани по-долу:

"Да, администрирането включва въпроси за обсъждане. Много лесно можеше да ги няма тези въпроси за обсъждане, ако настоятелят, с идването си открито, пред всички нас, богомолците, беше заявил:
- няма да има една обща за всички неделна литургия в 9.00 ч., а ще има две литургии – ранна - в 8.00 ч. и късна – в 10.00 ч.
- неделното училище ще се заплаща, или в най-добрия случай парите от продажбата на предмети, изработени от децата, няма да отиват за благотворителност, както до сега, а ще отиват в сметката на храма
- в неделното училище преподаването ще се извършва на руски език, но това ще го направя от есента на 2012 г.
- ще наредя да се четат писмата, написани до владиката Серафим
- има нов Устав на Подворието, утвърден от Патриарх Кирил и всеки, който желае може да се запознае с него
- ще намеря начин да отстраня българските духовници, защото новият Устав изисква в храма да служат само руски духовници
- ще решавам всякакви въпроси (духовни, битови, канонични) еднолично, защото новият Устав ми дава право на това
- никой няма право да ми задава въпроси, още повече да очаква отговори
- ще приемам за критика всяко несъгласие, отнасящо се до мои действия
- ще държа в напрежение служителите и духовниците в храма
- ще правя неверни твърдения, включително и пред български архиереи
- няма да се разграничавам от събирането на подписи за извършването на богослужения по стар стил
- няма да се разграничавам от поведение, което да показва на българите, че това си е руска църква и трябва да стане още по-руска
- няма да се разграничавам от незачитащо отношение към българина дякон, включително и ако има опит за саморазправа с него
- ще отмина с безразличие израза на секретаря на подворието “причастява се раб божий предател”
- ще пратя един български свещеник да служи в далечен храм, където няма богомолци, и по време на Великия пост ще създам проблеми на неговите духовни чеда
- няма да ме интересува, че някои хора ще си отидат, защото ще дойдат други."
Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: "Първоначално писмо до Филип"

Мнениеот Aurelia Felix » нед мар 25, 2012 11:46 pm

refab
Потребител
Мнения: 1164
Регистриран на: пон окт 09, 2006 7:25 pm

Re: "Първоначално писмо до Филип"

Мнениеот refab » пон мар 26, 2012 10:49 am

prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: "Първоначално писмо до Филип"

Мнениеот prokimen » пон мар 26, 2012 11:07 am

refab
Потребител
Мнения: 1164
Регистриран на: пон окт 09, 2006 7:25 pm

Re: "Първоначално писмо до Филип"

Мнениеот refab » пон мар 26, 2012 12:16 pm

ioio
Потребител
Мнения: 919
Регистриран на: вт авг 18, 2009 4:02 pm

Re: "Първоначално писмо до Филип"

Мнениеот ioio » пон мар 26, 2012 12:40 pm

refab
Потребител
Мнения: 1164
Регистриран на: пон окт 09, 2006 7:25 pm

Re: "Първоначално писмо до Филип"

Мнениеот refab » пон мар 26, 2012 5:45 pm

йойо, ти си най-щастлива покрай разправията около Руската черква, защото ти се удаде възможност да си пласираш истерично-дивата ожесточеност и омраза към "енорията на елита" на К. Янакиев и т.н.), както я наричаш. Ето какви думи си написала под темата:

"#90 Т Георгиева 2012-03-24 07:26 Навързани са като свински черва дамите и господата от "елитната енория". Кум, сват и на булката -брат! И ужким елит пък някаква "шаячна правда " търсят и синята кръв им боде очите!
А какъв чалгарски патос вадят - Софи Маринова може да им завиди на писъка и поплака до небесата. Разпраха небето тия хора да пищят като деца сироти, непогалени! И се редуват на смени - един вие и нарежда като вдовица, друг вопли издава през сълзи и сополи, трети МЪНКА, четвърти ОБВИНЯВА и пресконференции дава!
Не могат да се справят с изкушенията на поста - предполага Татяна, но нали си имат прекрасни отци? Да ги обгрижат духовно, да ги вразумят, да им обяснят, че така не се прави! Не е евангелско като глутница да преследват отец Филип. Да го клеветят и позорят.
Татяна предлага на "енорията" да подкрепи финансово и с труд - предстоящия ремонт и реставрация, но по-скоро от умрял писмо ще получи, отколкото да види подобно нещо.
Софи замина за Баку но чалгарите от "елита" са тук и вият ли вият!"


Всички тези неща са ти част от същността на душата и ето, излизат ти на устата (на клавиатурата). Предполага, че принципно това е елемент на пречистване, но то се случва само когато човекът, който го "практикува", има един минимум от интелигентност, добра разсъдъчност и нормалност, общо казано.

Върни се в “прочетено в православие.бг”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост