Преподобният Серафим в живота на Матушка Фамар

място за коментар върху текстове от портала
prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Преподобният Серафим в живота на Матушка Фамар

Мнениеот prokimen » ср юли 25, 2012 1:46 am

Преди всичко държа да благодаря на Мария Момирова за превода на свидетелството на монахиня Серафима Осоргина и на ръководството на портала за публикацията на интересната статия, която би могла да поразбуди приспани духовно християнски души, чиято вяра не се осолява с ежедневна молитва.

Публикацията провокора у мен много размисли и спомени, които ще си позволя да споделя тук разбъркано и с надежда, че някои мои бележки ще провокират желание у църковни писатели и преводачи да направят проучвания и обогатят духовните ни познания.

Името на игуменията би трябвало да бъде на български Тамар (Бит. 38:6), но напълно се солидаризирам с преводачката да го запази в руския му вариант Фамар, защото когато се говори за игумения Фамар, мигновено в съзнанието на благочестивите православни християни изпъква образа на една единствена личност - на грузинската княгиня Марджанова.


Когато се говори за игумения Тамара, в съзнанието изплува образа на великата княгиня Татяна Константиновна Романова, която в първия си брак носи името Багратион Мухранская.

Тя е също грузино-руска княгиня, починала като Игумения Тамара в руския Елеонски манастир "Възнесение Господне" в Иерусалим.

Колкото до публикувания образ на игумения Фамар , ние го имаме благодарение творческата четка на руския художник Павел Корин.

Павел Корин запечатва образа на матушка Фамар и в своята славна картина - реквием, озаглавена

*** ""

Решението за тази грандиозна картина се ражда в съзнанието на художника в деня, когато било погребението на патриарх Тихон Белавин.

Колкото до монахиня Серафима Осоргина, тя е потомка на руската света Юлиания Лазаревска (Муромска).



Монахиня Серафима (Антонина Михайловна Осоргина 1901-+1985) е писала спомените за игумения Фамар в Бюси, което е едно малко френско селце BUSSY ON OTHE, където е женският манастир на Руската архиепископия в юрисдикцията на Цариградския патриарх.

Историята на този женски манастир е интересна и заслужава особеното внимание на църковните историци.

Може да се каже с положителност, че първите сестри в манастира в Bussy en Othe са и първите православни монахини във Франция.

В официалната биография на основателката на Покровската община в Бюси - игумения Екатерина Мещерякова се казва, че тя приема тайно монашество през 1927 г. в Крим и през 1938 г. основава манастира в Бюси, след като не могла да се сработи с преп. Мария Скобцова.

В действителност, първите монахини в Бюси са излезли от енорията към храма на "Христа Спасителя" в Аниер сюр Сен (Asnières sur Seine).

Тази енория е организирана през 1931 от иеромонах Йоан, княз Шаховской (умира като архиепископ на Сан Франциско към Американската Православна Църква) и Александър Стахович, вуйчо на игумения Серафима Ливен от Покровския м-р в кв. "Княжево" - София.

След иером. Йоан Шаховской, енорийският живот се утвърждава при неговия приемник - целибатния свещеник Владимир Кулман (умира като Кампански епископ Методий Кулман, редактор на сп. "Вечное").

Отец Методий купува голямата къща с параклиса в чест на "Христа Спасителя" - първият задграничен руски спомен за разрушената московска катедрала. При иеромонах Методий Кулман се организира първата женска монашеска община, която, оглавявана от игемения Мелания Лихачева, се подвизава в един старчески дом, принадлежащ към енорията в Аниер.

Може да се каже и би трябвало да се подчертае, че именно игумения Мелания е практически основателката на женското православно монашество във Франция.

Тези именно първи православни монахини във Франция се преместват в Бюси и там са ръководени от игумения Екатерина. Не зная по какви съображения някои поставят акцент, говорейки за Бюси, че манастирът е създаден от игум. Екатерина и мон. Бландина (княгина Оболенска).

Дори сегашната игуменка Олга е бивша енорияшка на храма на "Христа Спасителя" в Аниер и личен секретар на еп. Методий. Нейната предшественица - игумения Теодосия (Лина Йосифовна - еврейка, приела кръщение с името Лидия) е била също енорияшка в Аниер. През 1933 г. става послушница, а през 1938 г. приема монашески постриг в общината в старческия дом и после се премества в Бюси.

(Храмовата светиня в параклиса на "Христа Спасителя" в Аниер е една икона на Христовото Възкресение, която се обновява в параклиса на монахините в старческия дом, преди да се преместят в Бюси).

е била известно време послушница и приема монашеско пострижение сестрата на сегашния румънски крал. По-късно тя създава румънски манастир в С.А.Щ.

В манастира живее до ден днешен монахиня Елизавета, княгиня Лихтенбергска.

В манастира в Бюси почина монахиня Таисия, племенничка на съпругата на Сергей Нилус. Монахиня Таисия издаде двутомник със жития на руските светии.

Всички румънски епископи и митрополити, които са специализирали във Франция, са учили френски в този манастир.

В новопостроения манастирски храм има икони от известния руски иконописец архимандрит Зинон.

Богослуженията се извършват на няколко езика защото сестрите са от много националности. Сред тях има дъщеря на египетски дипломат, която приема християнство и православие. В манастира се подвизава бивша световна музикална известност - английска цигуларка - монахиня Коломба.

В Бюси почина Олга Михайловна Можайска, тъща на о. Йоан Мейндорф.
В Бюси живее все още отец Борис Бобрински, известен богослов и догматист. До самия манастир живее и художникът Сергей Тутонов и ако не се лъжа, техен съсед е барон Пален, чиято съпруга е майка на сегашния собственик или ген. директор на "Фиат".

С други думи казано, селцето Бюси заслужава да се посети и да се понапише за него повечко.

prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

чудотворната икона на св. Серафим Саровски

Мнениеот prokimen » ср авг 22, 2012 12:08 am

В публикувания текст ставаше дума за чудотворната икона на преп. Серафим Саровски. В онези времена, когато са писани спомените, не е могло да се знаят детайли за "съдбата" на иконата. Затова и мон. Серафима Осоргина пише, че иконата е загубена. В действителност, иконата се е пазела в частен дом, по-късно е предадена в Даниловския манастир и след възстановяването на Серафимо-Знаменския скит, строен от схиигумения Фамар, светинята е върната на своето някогашно място.



Потребителски аватар
yosif_s
Потребител
Мнения: 101
Регистриран на: чет яну 19, 2012 11:34 am

Re: Преподобният Серафим в живота на Матушка Фамар

Мнениеот yosif_s » вт авг 28, 2012 11:22 am

Из "Духовни наставления на преподобни Серафим Саровски" :

"За неспазване на чистота, за неспазване на сряда и петък на съпрузите ще им се родят мъртви деца, а за неспазване на празниците и на неделните дни жените умират при раждане."

Моля ви съфорумници коментирайте това поразяващо умозаключение на преп. Серафим Саровски.
Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: Преподобният Серафим в живота на Матушка Фамар

Мнениеот Aurelia Felix » вт авг 28, 2012 10:28 pm

"поразяващото умозаключение" нито е вярно фактически, нито има нещо общо с християнството.
Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: Преподобният Серафим в живота на Матушка Фамар

Мнениеот Aurelia Felix » ср авг 29, 2012 5:18 pm

Понеже стана дума, четох наставленията на преподобния Серафим и цитираното тук наставление стои просто като чужда кръпка на фона на останалите, изпълнени със смирение и християнски дух. Което ме навежда на мисълта, че явно преподобният не е писал лично нищо, а наставленията му са писани от друг човек (или други хора), което не дава гаранция за 100% автентичност. А може и да е вмъкнато допълнително от друг. Историята помни много случаи дори на фалшиви евангелия и светоотечески писания.
Но дори и това "наставление" да е негово лично, светиите не са безгрешни.
Нека се държим в трезвомислието на св.ап.Павел: "Всичко изпитвайте, о доброто се дръжте".
prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: Преподобният Серафим в живота на Матушка Фамар

Мнениеот prokimen » ср сеп 05, 2012 4:08 am

Потребителски аватар
yosif_s
Потребител
Мнения: 101
Регистриран на: чет яну 19, 2012 11:34 am

Re: Преподобният Серафим в живота на Матушка Фамар

Мнениеот yosif_s » пет сеп 07, 2012 5:49 pm

Е, разбита се, че е така, всичко, което ни смущава в казаното от Серафим Саровски всъщност не е казано от него, а от някой друг.
Как не се сетих?!
prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: Преподобният Серафим в живота на Матушка Фамар

Мнениеот prokimen » съб сеп 08, 2012 2:45 am

Потребителски аватар
Ника
Модератор
Мнения: 1020
Регистриран на: съб ное 14, 2009 7:25 pm

Re: Преподобният Серафим в живота на Матушка Фамар

Мнениеот Ника » съб сеп 08, 2012 5:22 am

Да, чела съм историята, отче. Честно казано вижда се милостт на светеца, дори и тука. Според мен Господ му е дал за малко или за дълго, някакъв дар да успокоява, да нахранва и лекува душата на човека. Сестрата вероятно също е била готова за вечността, но плътта се противи на духа. Точно тука идва великата намеса на светеца, да и даде небесен лек, за да не се бои и спокойно да дочака своя час. Жената отначало се е уплашила, припаднала, но светеца я успокоил, пък и тя е боледувала 1 или 2 дена.
Това е моето мнение.
Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: Преподобният Серафим в живота на Матушка Фамар

Мнениеот Aurelia Felix » нед сеп 09, 2012 2:48 pm


Върни се в “прочетено в православие.бг”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 2 госта