Чува ли се гласът на миряните

място за коментар върху текстове от портала
prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Чува ли се гласът на миряните

Мнениеот prokimen » пон ное 12, 2012 7:39 pm

Събитието ми изглежда странно, макар и да са афиширани интересни теми на събеседвания в поредната интелектуална седянка.

Колкото и светлина да се насочва към събитието на шепата интелектуалци, които от години се трудят да преоформят Църквата Христова, струва ми се, че за пореден път много шум за едно голямо нищо, водещо до глуха улица или към опит за строеж на една нова църковност. С такова впечатление оставам от кратката информация за изявата на православната интелигенция в България - "" - която узнах от друг източник и препрочитам тук.

Заинтересован съм да прочета съжденията на клубните църковници или православни християни как възприемат заглавието и мислят ли че миряните могат да бъдат част от Църквата, която живее в света, но няма призванието да е светска, т.е. "мирска".

Ако говорим на грамотен евангелски език, струва ми се, че каймакът на българската интелигенция, силещ се да преобразува Б.П.Ц., би трябвало да се декларира като част от евангелското "царско свещенство". Усвоявайки термина "миряни", който се употребява сред широките маси, частично се подсказва, че нещо светско, чуждо на Църквата се опитва да проникне в нейното тяло и учение. В тази си форма на изява без участие на църковната пълнота, сладкодумието на огласената интелектуална седянка е поредно упражнение за професионално чешене на слуховете. Като се вземе предвид имената на участниците, човек се пита дали няма други духовно грамотни хора в България, че все едни и същи шила шават в интелектуалната торба или това е своеобразно затворено общество за публична изява и прикрити крайни цели.

Имам чувство, че шепа народ, който не може да си намери място в църковната действителност, се опитва да се самопроизведе в "учители на Църквата" и при набиране на достатъчно болшинство миряни, да щурмува Църквата, налагайки й виденията на своя интелектуализъм, пренебрегвайки апостолски предписания, свещенически опит и иерархичен авторитет.

Темите са интересни и несъмнено наложителни за всеобща дискусия, но аз недоумявам кой е в крайна сметка организатор на това мероприятие? Ако организаторът е Църквата, тя би трябвало да е представена не само от миряни и от свещеници, но и от иерархията, а защо не от селското свещенство тоже?

Някои селски свещеници може и да нямат амбициите на двама-трима български свещеника да са постоянно присъствие в медийното пространство, но така или иначе, упражняват душегрижие по отношение на православните лаици (народ божи) в селските райони. Църквата не е само за градските миряни с професорски и научни титли.

В древните времена, за които интелектуалците си чешат езиците, нищо не е ставало без благословението на епископа и епископът не е предприемал нищо без съгласието на народа. Сякаш алфата и омегата на българската православна църковна реформация трябва да стартира от това древно правило. В противен случай, интелектуалните опити да грабнат умовете на по-учените християни е в нарушение на догмата за съборността.

Църквата е там, където е и епископът. Без епископа има парацърковност или опит за подмяна.

Комунистите съумяха да преобърнат Църквата и да наложат партийното виждане, че Църквата е епископатът или Св. Синод за България. Днес, шепа интелектуалци, колкото и да са ерудирани и загрижени за църковността в България, продължават комунистическото богоборчество, опитвайки се миряните да станат главата на Църквата, противопоставяйки ги на иерархията. Без съборно съждение, организацията, колкото и прекрасна да е тя, няма да е същински църковна и може да налива изобилно вода в мелницата, произвеждаща много блясък за да освети видимостта без съдържание - новия тип църква, плод на интелектуални дискусии.

От тези форми на парацърковни "предсъборни" съждения се родиха и архонтите. Едните се опитват да доминират с интелектуалността си, другите пък с парите си. И храмостроителствата и интелектуалните седянки са форма на изтънчено богоборчество с прикрит масонски корен.

Така си мисля аз и ще се радвам да ме убедите в неправилността на мисленето ми.
small axe
Потребител
Мнения: 2485
Регистриран на: чет апр 23, 2009 7:23 pm

Re: Чува ли се гласът на миряните

Мнениеот small axe » пон ное 12, 2012 8:00 pm

Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Чува ли се гласът на миряните

Мнениеот Кабрал » вт ное 13, 2012 6:57 pm

Нищо не разбрах от толкова много приказки! Добре, че Иисус Христос и апостолите не бяха толкова многословни, че още щяхме да сме на 863 серия на "Светото Писание".
1. Няма богословие извън даденото на клира! Какви са тези богослови и кой ги е кръстил така? Богословско е само учението, което пази Църквата чрез клира.
2. В Православието не се прави разлика между клир и миряни! Какви са тези истории? Едните имат една длъжност, другите друга. Все едно началника на Електоснабдяване да ми е началник в нещо. Клирът пази учението и извършва тайнствата, срещу което има много повече задължения от миряните.
Ние трябва да изповядваме точно вярата! Клириците, които не го правят ще свършат в ада, както и миряните. Друго не ни интересува или по точно останалото, да живеем богоугодно е наша работа, не на клира.
prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: Чува ли се гласът на миряните

Мнениеот prokimen » вт ное 13, 2012 8:14 pm

prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: Чува ли се гласът на миряните

Мнениеот prokimen » вт ное 13, 2012 8:43 pm

Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: Чува ли се гласът на миряните

Мнениеот Aurelia Felix » вт ное 13, 2012 9:23 pm

Зограф
Модератор
Мнения: 933
Регистриран на: вт апр 28, 2009 11:22 pm

Re: Чува ли се гласът на миряните

Мнениеот Зограф » вт ное 13, 2012 10:28 pm

Има един възглас приканващ за св. Причастие : Светинята е за светиите. Та който се смята за свят нека пристъпва без страх и трепет и да приема ежедневно Кръвта и Талото Христово. Другите както не посмяха да хвърлят камък по блудницата, нека благоразумно се въздържат за определено време ако не искат да пият своето осъждане. Така мисля понеже съм стар консерватор, а за дързновените младежи страхът е нещо достойно за презрение, те храбро се хвърлят в огъня, но колцина ще излязат от там живи?
Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: Чува ли се гласът на миряните

Мнениеот Aurelia Felix » вт ное 13, 2012 10:42 pm

small axe
Потребител
Мнения: 2485
Регистриран на: чет апр 23, 2009 7:23 pm

Re: Чува ли се гласът на миряните

Мнениеот small axe » ср ное 14, 2012 11:28 am

Разделенията не винаги са за зло. Понякога е нужно да има разделения.
Тази тн. седянка в линка, не е задължително да е еретична. Явно диалогът между обикновените клирици и необикновените клирици и станал дотам невъзможен, че се стига до подобни събирания и дискусии. Не бива да се подценяват тези хора, понеже ако Господ е с тях, изходът е ясен.

относно тн. миряни, ами защо не се наричат просто езичници? Ако са миряни, тоест езичници, как тогава са кръстени? Не може езичник да е кръстен и да си остава езичник, тоест мирянин и да не е част от църквата.
prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: Чува ли се гласът на миряните

Мнениеот prokimen » ср ное 14, 2012 12:33 pm

prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: Чува ли се гласът на миряните

Мнениеот prokimen » ср ное 14, 2012 12:59 pm

small axe
Потребител
Мнения: 2485
Регистриран на: чет апр 23, 2009 7:23 pm

Re: Чува ли се гласът на миряните

Мнениеот small axe » ср ное 14, 2012 3:52 pm

Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: Чува ли се гласът на миряните

Мнениеот Aurelia Felix » чет ное 15, 2012 11:41 am

Прокимен, извинявам се, че съм Ви разбрала погрешно. Благодаря Ви за обясненията :)
prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: Чува ли се гласът на миряните

Мнениеот prokimen » пет ное 16, 2012 10:17 am

small axe
Потребител
Мнения: 2485
Регистриран на: чет апр 23, 2009 7:23 pm

Re: Чува ли се гласът на миряните

Мнениеот small axe » пет ное 16, 2012 11:51 am

Аз не искам да ви разубеждавам с това което ще кажа от тези ви убеждения, нито пък мога, а и съм убеден, че вероятно не виждам ситуацията и дадените факти, по начинът, по който вие ги виждате и гледате на тях.

Това което на мен ми се струва е, че вие възприемате действията на тези хора по крайно различен начин от този, по който те самите ги възприемат. Според мен си вадите изводи, които на тях не са им и хрумвали относно самите тях и ако им хрумнат биха се доста стресирали. Например, че са врагове на православието и прочие.

Казвате че правят опити да опротестанчат Православието.
Това самият аз го разбирам не като нещо кощунствено, но като нещо което е с цел да се критикува кривото и правото да стане още по право. Това нима е неправилно?
Може и да смятам така, понеже аз самият съм в категорията на неправославните християни /това е нонсенс за някои хора, но няма как, разбирам ги/, така или иначе вместо да смятате, че искат да опротестанчат Православието, помислете да не би пък да искат да стане православието още по- православно. Не в смисъл да се вкарват нови неща към него, но да се върне към началното си състояние, което е вероятно чисто и просто спазване на каноните, не само на някои от тях избирателно, но на всички. Като наблюдаващ отстрани човек, на мен поне такива ми се струват действията на тези хора. Ако това стане, според мен, православието като такова само би спечелило, а и хората в него ще бъдат по близо до Бога.

А дали католическата църква има или няма благодат, и дали други тн. църкви имат или нямат благодат, това зависи от Бога. Те може и да нямат поради ред причини, но това не пречи на Бог да даде благодат на отделни хора в тези общности. Това се отнася за всяка една общност която се именова християнска.

Между другото, това което вие говорите за епископата и за това, че тази група около Стефан не се допитва и обръща към тях, това признавам не ми е ясно.Ако е така наистина, то това не е правилно, понеже не виждам как могат да имат успех в диалога и то братски диалог, ако не правят опити за контактуване и съобразяване с мнението на дрегите братя и то на позици ръководни. Все ми се струва че опити за такъв диалог е имало но са били безуспешни, ако е нямало то тогава това е голяма грешка наистина. Според мен обаче е имало, понеже това не са хора хванати от гората все пак и тези неща са им ясни.

Един друг въпрос ми е интересен и той ще ми изясни доста неща: Какъв е принципът в Православието относно покорството на авторитети, ако дадени хора са се дискредитирали като такива и отказват да следват правдата?

Като мисля относно това и се сещам за историята в старият завет където виждаме една ситуация между Саул и Давид.
Бог отхвърли Саул и избра Давид, но това не стана като по мед и масло, нито имаше светкавично проявление. Саул царуваше дълго след като беше отхвърлен, а Давид дълго се криеше и бягаше от него, понеже царят искаше животът му. Народът беше със Давид като цяло, някой го следваха, но повечето не посмяха и до края на Саул беше така. Давид знаеше, че Саул беше неправ пред Бога, но не дигаше ръка против него, въпреки че се раздели от него и вероятно не е спестявал критичното си мнение за него. Това е просто пример, не претендирам да е адекватен на ситуацията, просто на мен ми изяснява някои неща относно Божието действие.

Върни се в “прочетено в православие.бг”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 2 госта