Според богословите в този форум

място за коментар върху текстове от портала
nadia
Потребител
Мнения: 36
Регистриран на: пет ное 04, 2005 7:39 pm

Според богословите в този форум

Мнениеот nadia » съб яну 14, 2006 4:07 am

(без да зная кои са и колко са) причастил ли се е Иуда в крайна сметка, или не се е причастил. Вдъхнових се да попитам от преводния материал, където се твърди, че според Лука Иуда отпил от Чашата, а аз не виждам Лука да е писал такова нещо; ако беше така, то как евангелията могат да си противоречат? Питала съм и във форума на Н.Антонов, но и там не получих яснота. Помня, че Антонов смяташе, че се е причастил.
А това са важни въпроси от практиката на вярата, защото откъде да знаем кога е опасно да се причащаваме, кога - не? Всеки е богоотстъпник и богопредател - по малко, по много, често или рядко. :evil: :twisted: :evil: Затова трябва да се знае кога можем да изпитаме вътрешна сигурност да прибегнем до това лекарство, без сатана да влезе в нас и пр.

Причастил ли се е Иуда?
milen
Потребител
Мнения: 60
Регистриран на: вт окт 11, 2005 6:18 pm

Мнениеот milen » нед яну 15, 2006 6:36 pm

"Ватиканът реабилитира Юда Искариотски - в-к "Монитор"

Влиятелен богослов и известен журналист от близкото обкръжение на папа Бенедикт ХVI са се заели със задачата да изчистят името на предателя на Иисус Христос - Юда Искариотски. С тази шокираща стъпка Ватиканът цели две неща. Първо - преразглеждане на отношението към Юда опростява някои доктринални проблеми и второ - по този начин се очаква да се намали напрежението между католиците и юдеите, пише британският вестник "Таймс".
Кампанията по реабилитацията на Юда се води от председателя на папския комитет по историческите науки монсеньор Валтер Брандмюлер, а във високоотговорната задача ще му помага журналистът Виторио Месори - един от най-известните писатели и журналисти, тясно свързани с Йоан Павел II и Бенедикт ХVI.
Брандмюлер смята да обърне внимание на паството на това, че без предателството на Юда нямаше да има и наказанието на Иисус, нито възкресението му. Следователно, Юда и неговото престъпление са част от божествения план за спасяване на човечеството чрез смъртта и възкресението на Божия син.
Преразглеждането на отношението към Юда във Ватикана някои свързват и с желанието на Римокатолическата църква да подготви паството към предстоящата първа публикация на т.нар. Евангелие от Юда - апокрифен текст, открит в средата на ХХ век в Египет."
nadia
Потребител
Мнения: 36
Регистриран на: пет ное 04, 2005 7:39 pm

Мнениеот nadia » пон яну 16, 2006 1:12 pm

Gluposti i grehowni raboti sa pisali, no men me interesuwa drugo. Wqrwashtiqt sam si reshawa da predade Gospod, togawa go pogwa satanata, taka e i w ewangelieto. Sega satanata shte pogne watikana. No az pitam drugo.
PEACE1

За Юда

Мнениеот PEACE1 » ср яну 18, 2006 2:15 pm

Според св.Отци Юда се е причастил, той е участвал в Тайната вечеря във всичко наравно с другите Апостоли. Разликата е била че Юда, както казва св. Симеон Нови Богослов е приел св.Тайни недостойно. Св.Димитрий Ростовски тълкува защо е недостойно - Юда се обръща към Иисус Христос като към "учител", а всички други апостоли се обръщат като към Господ. Обърнете внимание към текста и ще установите това.
Причастявяйки се недостойно, самият той си прави възможността сатаната да влезе в него.
Ако искате да знаете как да се причастявате спасително, трябва да се обръщате към своя изповедник.
nadia
Потребител
Мнения: 36
Регистриран на: пет ное 04, 2005 7:39 pm

Re: За Юда

Мнениеот nadia » ср яну 18, 2006 6:53 pm

ето Ви отпратка с отпратка в отпратката към трета дискусия.
В йоан пак ли за причастие говорим, там Бог подава залък, сатана влиза в Иуда подир залъка и Иуда излиза в нощта, а от Чашата не е пил. Моля, погледнете.
PEACE1

Юда се е причастил

Мнениеот PEACE1 » чет яну 19, 2006 5:20 pm

Писах ви, какво доказват св.Отци. Залъка е бил потопен във виното, което вече е било Кръвта Христова. Не е задължително да се отпива от чаша.

Защо точно след като е взел Св. Тайни сатаната влиза в него. Защото сатаната влиза в нас само когато ВЕЧЕ ние решим да изпълним неговите нашепвания , така му ставаме послушни/обладани/. Влиза в нас когато ние престанем да се борим с тези нашепвания. Когато Господ казва на Юда да прави това което е намислил, Той го казва не като заповядване, а като Всезнаещ и Сърцеведец.
Както когато се Причастяваме правилно, веднага в същия момент приемаме самият Господ Бог и Той ни дава сили и благодат, така и чрез неправилното/без вяра, послушание.../ сатаната веднага намира място в нас.
Юда не е вярвал че Иисус Христос е бил Господ, подходил е към Св.Тайни без да признае това, което подсказва че е липсвало и покаяние - резултата е знаен. Така, че мила госпожо - за да не влиза сатаната в нас когато се причастяваме трябва да правим това което са правили Св. Апостоли, което е било обратно на това което е извършил Юда.
Гост

Re: Според богословите в този форум

Мнениеот Гост » чет яну 19, 2006 7:58 pm

Гост

Re: Според богословите в този форум

Мнениеот Гост » пет яну 20, 2006 3:07 am

marst
Потребител
Мнения: 133
Регистриран на: вт окт 25, 2005 6:35 pm

Мнениеот marst » пет яну 20, 2006 1:28 pm

Надя, дискусиите по темата досега (и в другите форуми) са доста съдържателни. Като гледам въпросът Ви има поне два подвъпроса: 1. какво е станало на Тайната вечеря? и 2. какво става с нас?
Отговор и на двата има в книгата на о. Николай Афанасиев "Трапеза Господня". Ще Ви цитирам една малка част, а останалото - в самата книга.

"Евхаристията е трапезата Господня, на която Господ призовава всички и която се извършва за всички събрани заедно. Да бъдеш участник в Евхаристията, означава да бъдеш участник в трапезата Господня, но да бъдеш участник на трапеза, означава "да ядеш и пиеш" от нея. Друго участие в Евхаристията не може да има и друго участие не е имало още от първата Евхаристия, извършена от апостолите след Петсесетница. Това било преданието, към което строго се придържала древната Църква. Така било и на трапезите на Господа по време на Неговия земен живот, и на иудейските трапези, от ежедневните до най-тържествените. Само онези, които вкусвали храната на трапезата били нейни участници, а който не вкусвал от трапезата не само не бил неин участник, но и не можел да присъства на нея. На трапезата имало само участващи, нямало просто присъстващи... Сред като членовете на сдружението или дома седнели на трапезата и било извършено "благодарението" над хляба, вече никой не можел да се присъедини. От този момент трапезата била затворена: на нея нямало никой друг, освен участниците. "Когато те отиваха да купят, пристигна младоженецът, и готовите влязоха с него на сватбата, и вратата се затвориха" (Мат.25: 10). Тази подробност от притчата за десетте девици Христос взел от обикновения живот. Когато трапезата започвала, вратите на помещението се затваряли. Обикновено при тържествени трапези вкусването от храната се предшествало от, според нашия термин, предястие. В повечето случаи предястието се вкусвало стоейки прав, но явно имало случаи, когато това ставало след сядането на масата. В този момент трапезата все още била отворена.
Тайната вечеря на Христос, според иудейския обичай, също била затворена. Ние нямаме никакви сведения в нея да е участвал някой от живеещите в дома, където се извършвала Тайната вечеря. На трапезата били само Христос и апостолите. В това нямало нищо необикновено, защото така се извършвали всички трапези на сдруженията. Само повиканите можели да присъстват на тях и само те, ако са дошли до началото на трапезата, можели да участват в нея (Редът на извършване на иудейските трапези донякъде дава възможност да се реши въпроса, участвал ли е Иуда в Христовата Тайна вечеря. От описанията на Матей (26: 20 и сл.) и Марк (14:18 и сл.) следва, че Иуда напуснал помещението преди началото на трапезата, докато според Лука той напуснал вечерята след установяването на Евхаристията. Иоан само посочва, че Иуда напуснал вечерята след измиването на нозете. От това указание е видно, че трапезата все още не била истински започнала. По такъв начин, сведенията на Иоан съвпадат по-скоро с тези на Матей и Марк, отколкото на Лука. Няма възможност тези указания да се съгласуват въз основа данните на Евангелията. Въпросът трябва да се реши или в полза на Лука, или в полза на останалите евангелисти. Ако вземем предвид думите на Христос: "А Той им отговори и рече: един от дванадесетте е, който топи с Мене в блюдото (Марк. 14: 20; ср. Мат. 26:23), ще установим, че става дума за предварителната част от трапезата, когато тя още не била започнала. С това се обяснява, че Марк и Матей два пъти споменават: "когато те ядяха". Второто споменаване (Марк 14:22; Мат. 26:26) непосредствено преди благославянето на хляба щеше да е излишно, ако трапезата вече е била започнала след сядането. Именно в този промеждутък от време между сядането и благославянето на хляба Иуда излязъл. В този промеждутък от време било извършено и измиването на нозете)
PEACE1

Вяра + Послушание = Любов

Мнениеот PEACE1 » пет яну 20, 2006 2:40 pm

marst, не бъди заблуден и не заблуждавай Надя. Просто трябва да се довериш на св.Отци/виж по-горе/, а не на о.Афанасиев и новите богослови!! Юда се е причастил!

Към доброто момиче не-богословка - Юда е паднал защото първо е нямал Вярата че Христос е самият Господ Бог, второ - нямал е послушанието и чак тогава се разбира че /както пишеш/ няма Любов.
Вярата се постига в и чрез Господ/Истината/, смирението се постига в и чрез послушание, а в и чрез двете се открива Любовта.
PEACE1

Мнениеот PEACE1 » пет яну 20, 2006 2:52 pm

Надя, не мислиш ли, че ако се довериш на духовника си, това ще означава послушание и смирение, а тогава ще дойдат и благодатта и отговорите?
Аз мисля че само така страховете и главоблъсканиците ти относно как да се предпазиш от сатаната по време на Св.Причастие и как да се подготвиш ще бъдат преодолени.
marst
Потребител
Мнения: 133
Регистриран на: вт окт 25, 2005 6:35 pm

Re: Вяра + Послушание = Любов

Мнениеот marst » пет яну 20, 2006 3:54 pm

marst
Потребител
Мнения: 133
Регистриран на: вт окт 25, 2005 6:35 pm

Още малко за реда на вечерите

Мнениеот marst » пон яну 23, 2006 11:22 am

По време на пасхалната вечеря се пиели три или четири чаши вино. Евангелистите не посочват при коя от чашите Христос произнася т.нар. “установителни думи”. Матей и Марк споменават само тази чаша, без да уточняват изрично поредността й (за всички, които по онова време знаели реда на трапезата това не е било необходимо). Ев. Лука споменава само две от чашите – най-вероятно първата и третата. И той и апостол Павел казват, че Христос преподал чашата на новия завет “подир вечеря”(1Кор.11:25), “след вечеря” (Лука 22:20). Редът бил следният: Когато ястията били приготвени, и общността (или семейството) се подготвяла за хранене, раздавали първата чаша, благословена от домакина (или ръководителят на общността) с думите на благодарението, като всички отпивали поред (Лук. 22:14-17). Следвало измиването на ръцете, а после главата на общността (семейството) давал на всички от горчивите треви и преломявал втория хляб, като също раздавал и от него на всички; след това се прочитал няколко пасажа от Закона. След това се напълвала втората чаша вино, при което главата на общността (семейството), съгласно Изх.12:26 и сл., обяснявал на своите деца значението на празника; следвало халлел (алилуия – пеенето на Пс. 112-117). След пеенето на стиховете от Пс 112:1 до 113:8, се пиело от чашата (това, че по време на Пасха се пеело, показва Ис 30:29). Следвало отново умиване на ръцете. Следвало благословение главата на общността (семейството) раздавал на всички от хляба, горчивите треви и изпеченото агне. След приключване на яденето стопанинът умивал отново ръцете си, благодарял на Бога за празника и благославял третата чаша, която се наричала “чаша на благословението” (ср. 1 Кор. 10:16; Мат. 26:26... и Лука 22:19...) и от нея отпивали всички присъстващи. След това се поднасяла и четвъртата чаша, отново се изпявал халлел-а (Пс. 114-117), след което стопанинът благославял чашата с думите от Пс. 117:26) и отпивал заедно с гостите от нея. Понякога имало и пета чаша, като при това следвало пеенето на Пс. 119 или 136.

Относно Иуда: ев. Лука не го споменава, нито посочва кога излиза; казва само: “ръката на тогова, който Ме предава, е с Мене на трапезата”, а ев. Иоан уточнява: “за да се сбъдне Писанието: “който яде с Мене хляб, дигна против Мене петата си”. Очевидно е, че Иуда излиза след като Христос му подава хляб – при кое от всички подавания не се посочва изрично.

Ето и един коментар от бл. Теофилакт Български на думите “пийте от нея всички”: “Защо не е казвал “вземете, яжте всички”, а е казал “пийте от нея всички”? Едни считат, че го е казал заради Иуда, тъй като последният, взел от хляба, но не ял от него, а го скрил, за да покажа на иудеите, че Иисус нарекъл този хляб Своя плът; а от чашата и да не иска – пил, защото не бил в състояние да скрие и нея. Затова сигурно и Господ казал: “Пийте от нея всички”. Други тълкуват това в преносен смисъл, а именно: тъй като твърдата храна може да се приема не от всеки, а само от тези, които са достигнали съответната възраст, а да пие може всеки, та затова е казано: “пийте от нея всички”, защото обикновените догмати са достъпни на всички”.
Гост

Мнениеот Гост » пон яну 23, 2006 11:50 am

дали се налагат тези спорни упражнения (защото нали богословите, и дори светите отци, явно не са на едно мнение) за възпроизвеждане на всеки елемент от събитията през онази нощ?!?

какво ви дава това "знание" и разправията на тема: ...дали юда е изял или е скрил парчето хяб, дали изобщо е имало такова, дали е носел торбичка по тогавашния обичай, или джоб, и къде е скрил парчето хляб, и дали за да го покаже на някой, или защото не е бил гладен или пък дали изобщо не е крил никакво парче и си го е ял, или пък дали преди това е ял натопен хляб в предястието или пък не е ял... !

очаква ли от нас Христос да се сетим (да открием) всички тези подробности, според вас? трябва ли например да знам кой какво е казал по темата през вековете и какво ме ползва това знание?

(това също е въпрос към богословите във форума :)
marst
Потребител
Мнения: 133
Регистриран на: вт окт 25, 2005 6:35 pm

Мнениеот marst » пон яну 23, 2006 12:42 pm


Върни се в “прочетено в православие.бг”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 2 госта