Трети Рим???

място за коментар върху текстове от портала
DeadGirl

Мнениеот DeadGirl » вт мар 07, 2006 8:54 pm

nadia
Потребител
Мнения: 36
Регистриран на: пет ное 04, 2005 7:39 pm

Re: Трети Рим???

Мнениеот nadia » ср мар 08, 2006 12:51 am

Гост

Мнениеот Гост » ср мар 08, 2006 1:17 am

Потребителски аватар
plamen
Администратор
Мнения: 799
Регистриран на: ср авг 24, 2005 12:26 pm

изяснение за рубриките

Мнениеот plamen » ср мар 08, 2006 10:32 am

Защитник

Мнениеот Защитник » ср мар 08, 2006 11:33 am

Защитник

Re: Трети Рим???

Мнениеот Защитник » ср мар 08, 2006 11:39 am

Мишел от Съпротивата

Мнениеот Мишел от Съпротивата » ср мар 08, 2006 11:50 am

Георги

Мнениеот Георги » ср мар 08, 2006 12:18 pm

Букмейкър

Мнениеот Букмейкър » ср мар 08, 2006 12:25 pm

Букмейкър

Мнениеот Букмейкър » ср мар 08, 2006 12:26 pm

nadia
Потребител
Мнения: 36
Регистриран на: пет ное 04, 2005 7:39 pm

Мнениеот nadia » ср мар 08, 2006 12:28 pm

Георги

Re: Трети Рим???

Мнениеот Георги » ср мар 08, 2006 12:36 pm

DeadGirl

Re: Трети Рим???

Мнениеот DeadGirl » ср мар 08, 2006 1:00 pm

[quote="петров"Забележката за “новите богослови”, която много прилича на размахване на пръст, явно визира някой призрак в съзнанието на автора. Защото Църквата никога не е имала “стари” и “нови” богослови.[/quote]

Тази работа с новите богослови трябва да се изясни веднъж завинаги! Наскоро четох и “Трапеза господня” на прот. Николай Афанасиев, който мисля, че е руснак;) Дълги години в Русия и у нас е имало едно различно отношение към светото Причастие, за разлика от древната църква. Като ходих в Гърцияq видях, че там е върнат този ранен начин на причастяване, за който говорят Шмеман и Афанасиев. Затова смятам, че не можем да вземаме всичко само от руснаците. Не смятам, че те са по-православни от гърците. Освен това моят духовен наставник ми каза, че на Света Гора също се прави така. Аз ще замоля доцент Мариян Стоядинов, понеже той е издал книгата на протойерей Николай, да вземе отношение. Видях, че той е някакво име в Православие. Бг, а и от него можем да научим нещо по тези важни въпроси.

К.Д.
Потребителски аватар
plamen
Администратор
Мнения: 799
Регистриран на: ср авг 24, 2005 12:26 pm

опит за систематичност

Мнениеот plamen » ср мар 08, 2006 1:12 pm

Здравейте.

като един от модераторите на форума се радвам, че се заформя дискусия; от друга страна ми се ще да положим някакви "жалони" на говоренето - защото имам чувството, че някои хора се поддават на емоциите в по-голяма степен, отколкото би било плодотворно.

доколкото мога да разбера, в мнозина от вас се пораждат следните въпроси (опитвам се да ги изложа систематично):

1. прекалената втораченост във външните признаци на една просперираща църква, каквато очевидно е днес РПЦ, не води ли до някаква форма на етнофилетизъм? (напомням, че етнофилетизмът, тоест обвързването на Православието с идеята за национална обособеност и национални месиански идеи, е осъден като ерес).

2. може ли да бъде оправдано използването на термин като "нови богослови" с отрицателна конотация и какви богословски и психологически реалности отразява една такава употреба на термина?

3. практикуване на пост и изповед преди причастие: оправдано ли е това да се използва като общовалиден критерий за православност?

4. в един по-общ контекст: какво всъщност, е православност?

5. очароваността на автора от определени личност (архим. Игнатий, митрополит Кирил): оправдано ли е да бъде експонирана като мерило за общоцърковния им авторитет - у нас и в чужбина?

6. коментарите, че авторът проявява некомпетентност по въпросите, по които пише: може ли да вменим подобна компетентност за задължително условие за едно частно по природата си писане и какви критерии следва да прилагаме? (задавам този въпрос в качеството си на един от хората, на които всеки ден им се налага да взимат подобни решения; не се опитвам да бъда саркастичен; този въпрос реално стои пред нас и бих оценил високо всеки конструктивен съвет).

7. дали порталът изразява/изявява/подсказва/внушава нещо с публикуването на този текст? по въпросите за "тънката политика" и "ужасната подмяна" от страна на портала (и в един по-конспиративен план - на фондация Покров Богородичен): тук вече мога освен да поставя въпроса, и да дам (своя) отговор: никаква конспирация и провеждане на църковно-партийна линия няма в случая. очевидно (както стана ясно и от някои коментари) позицията, психологическите и духовните основания на Т. Карагьозов не са само негови лични и неговото мнение не е изключение, а отразява реални нагласи в Църквата. като "общоцърковен" портал нашата работа не е да отстояваме конкретна "политически-коректна" или богословски неоспорима линия - просто защото няма такова нещо като дефиниция на "мейнстрийм" в Православието. както някои са пропуснали да забележат, на една и съща страница се появяват както "хвалебствени", така и "критични" текстове по отношение на едни и същи архиереи. причината е, (колкото и прозаично и лишено от пикантерия да е това), че се опитваме да стоим отвъд и встрани както от хвалебствията, така и от критикарството - тия последните са запазена марка на други медии. ако г-н карагьозов има какво да каже по въпросите, които го вълнуват, ние сме му предоставили пространство да го направи, а той е бил достатъчно открит, за да застане лично зад текста си. ако има хора, които имат аргументирани богословски основания да не са съгласни с твърденията му, ще предоставим място (включително на главна страница), за да ги изразят - при положение, че също застанат с имената си зад позициите си.
Гост

Мнениеот Гост » ср мар 08, 2006 5:52 pm


Върни се в “прочетено в православие.бг”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 4 госта