Великите Реформатори

теми, свързани с протестантството
Потребителски аватар
aktex
Потребител
Мнения: 2764
Регистриран на: нед апр 30, 2006 2:30 am

Re: Великите Реформатори

Мнениеот aktex » съб юни 06, 2009 1:53 pm

Agni , ако човек ти говори за астрофизика с епитети които не разбираш, били разбрал какво точно казва?
Ако ти започнеш да се образоваш в тази наука, сам ли ще го направиш или ще искаш помощ? и би ли разбрал астрофизика когато ти говори за "паралелни вселени" и за пространствено изкривяване (аз лично се съмнявам, дори и да си чел или да повишиш образованието си)?

Изключвам Йоан да е бил прост или пък Павел. Но все пак ако Исус говорише на тях, както би говорил с Бог, те щяхали да го разберат?
Та "езика на народа" означава, да говориш на език разбираем за хората.

Още един пример ще дам: Много често в училищата има "отговор на литературен въпрос" и се четат разработки. Разработките обаче не са на езика на ученика, а по скоро на езика на академика. Ако разработките бяха написани на по достъпен език (а не на "висок стил" - както е модерно да се казва) учиниците биха хванали 99% ако не и 100% от материала :)
Agni
Потребител
Мнения: 384
Регистриран на: съб фев 07, 2009 5:21 pm

Re: Великите Реформатори

Мнениеот Agni » съб юни 06, 2009 7:28 pm

Потребителски аватар
aktex
Потребител
Мнения: 2764
Регистриран на: нед апр 30, 2006 2:30 am

Re: Великите Реформатори

Мнениеот aktex » пет юли 03, 2009 4:12 pm

И си мисля ,че ние като българи, можем наистина да бъдем благодарни на Бога, за това че е имало такива хора като Кирил и Методий, които да дойдат по нашите земи, понеже до ден днешен е можела да сме в тъмнина или да говорим гръцки. Понеже преди да дойдат учиниците на Кирил и Методий богослужебният език е бил гръцкия. И историята всъщност показва ,че гръцката доминация е била много по-жестока и много по-пагубна за България в много отношения от колкото турското робство. Асимилацията и претопяването на хората, което се е случвало по време на гръцкото присъствие тука е било много по-пагубно. Ако не бяха учениците на Кирил и Методий днес всички щяхме да говорим гръцки . И щяхме да викам НЕ като се има предвид че се казва ДА. Щото на гръцки е така. Когато кажеш не то означава да, въпреки всичко. Така, че едно едно нещо което на пръв поглед изглежда толкова незначително, обаче е променило нашия живот днес.
Кирил и Методий просветители на славяните и покровители на Европа и може би последно за тях: Ние по принцип обичаме да казваме, едва ли не те са направили всичко за България, но всъщност Бог е имал един по голям план. Бог е имал една по голяма картина и те не са писали, каквото са писали и те не са правили каквото са правили в смисъл само за България. Те са го правили за всички славяни. Когато се остановяват тези книжовни центрове в Плиска и в Охрид, след това се изпращат тука мисионери в България , в киевска рус, в русия. За да могат да говорят на хората за Бога. Понеже по това време там е била абсолютно езическа история. Имало е малко църкви и въобще нищо не е било напреднало. И Всъщност първият патриарх на Русия е бил българин. Понеже те не са имали толкова обучени и образовани и ерудирани духовници. Една малка страна, която изпраща мисионери, някъде където например днес е империя. Виждаме какво може да направи Бог. Вярвам ,че Бог може да благослови много нашата страна, чрез една малка църква, ако ние имаме правилните приоритети.
Потребителски аватар
aktex
Потребител
Мнения: 2764
Регистриран на: нед апр 30, 2006 2:30 am

Re: Великите Реформатори

Мнениеот aktex » пон юли 27, 2009 1:32 pm

Жан Калвин
Започнахме с предреформаторите или така наречените предвесниците на реформацията, тоест това са хората, върху които известните хора като Калвин и като Лутер са стъпили върху техните трудове и тяхната работа. Писах след това за самия Мартин Лутер, за това какъв божии човек е бил, за това той е искал да реформира църквата. Писах и стиха, който описваше живота на Мартин Лутер : праведния чрез вяра ще живее – това е стиха ,който променя неговия живот. И най-добре описва неговото дело. След това писах , за Кирил и Методий , а стиха при тях беше : Имам и други овце, от други места, които искам също да дойдат и да ме познават. Понеже желанието и копнежа на Кирил и Методий са били славяните да могат да имат Библията на своя език, да могат да имат богослужение на своя език. За да могат да разбират и да познават и да повярват в Бога
Жан Калвин е един много интересен човек. Той е напълно различен от Мартин Лутер. Мартин Лутер е бил човек, който след лекции е излизал на по бира със своите стъденти. Мартин Лутер е бил човек, който е бил много огнен, като характер, като темперамент, като отношение. Жан Калвин е напълно различен! Жан Калвин е бил учен. Той е бил човек на книгата, бил е много спокоен. Понеже той е бил много сериозен и неговите състуденти са го наричали „обвинителен падеж” . Шегували са се с него, защото той винаги е бил сериозен човек , стегнат човек.
Та Жан Калвин играе мнмого важна роля в историята на реформацията. Всъщност историците казват, че ако се опитаме да изтрием Жан Калвин от историята на западна Европа, означава да четем история само с едното око! Толкова важна е ролята, която той е имал. И ще кажа всъщност защо. Стиха, който може би най-добре описва или характеризира неговия живот и служение е от Ефесяни 5 глава ,15ти и 16ти стих казват.
15: И тъй, внимавайте как постъпвате, не като глупави, като мъдри,
16: като изкупвате благовремието, защото дните са лоши
Именно този 16ти стих, който казва „да изкъпвате благовремието, защото дните са лоши” – нека да обясня какво е да изкупваме благовремието!
Означава – използвайте максимално, всяка една възможност, за да вършите добро, в тези зли дни. И ще видим, че всъщност, това е нещо, което точно Жан Калвин прави, на всяко място, на което той отива. Случайно или неслучайно той никога не остава без работа, винаги се стреми да изгражда божието царство, по един или по друг начин.
Жан Калвин е роден през 1509 година във Франция. Той има скромен произход. Неговият дядо е бил лодкар, баща му обаче е бил нотариус. И е в много близки отношения с местния епископ, което осигурява работа още на 12 годишна възраст на Калвин – осигурява служба в църквата. Тоест на 12 годишна възраст той е бил някакво ръководно лице в цъкрвата. По това време, в Европа и в църквите, службите са се заседавали по различен начин. Трябвало е да познаваш правилните хора, трябвало е да бъдеш с правилен произход, за да може да заемеш даден пост в случая. Нещата са се подредили така, за Калвин, че той е успял да получил този страхотен пост още на 12 годишна възраст. По късно неговия баща го изпраща да учи в Париж.
Баща му го праща да учи в Париж, защото един ден той е трябвало да стане свещенник (трябва да стане служител в църквата от друг ранг). Обаче докато Калвин е в Париж, баща му се скарва с епископа, с който е приятел и ядосан от това той казва „не,ти вече няма да ставаш свещенник.” И го изпраща в друг университет, именно в университета в Бурж, където има много преподаватели, които са протестанти. И всъщност това скарване на баща му с епископа и промяната която идва в учебното заведение, оказват много голяма роля в живота на Калвин. Защото той е силно повлиян от своите преподаватели протестанти. И всъщност когато той отива в университета в Бурж, там започват да се случват много неща. Той започва за първи път да вижда Библията, по начин по който до този момент не я е виждал. Негов приятел става ректор или му е предложен поста за ректор на университета в Бурж. Той помолил Калвин да му помогне с неговата встъпителна реч, когато приема този пост. Съответно Калвин му помага с неговата реч, в която реч яростно критикува папата, кривите доктрини на църквата. Разбира се неговият приятел също бил съгласен с тези неща, когато той встъпвал в пост изнася тази реч във встъпването краля на Франция чува какво става. Понеже краля на Франция е бил католик и Франция е била католическа държава това никак не му харесва. Приятеля на Калвин набързо е свален от този пост, Калвин е преследван. Дори има история (не може да се докаже дали е вярна или не), която казва: Калвин се спасява , както апостол Павел. Спускат го с кош през къщата му и така успява да избяга, от хората които са го преследвали.
Потребителски аватар
aktex
Потребител
Мнения: 2764
Регистриран на: нед апр 30, 2006 2:30 am

Re: Великите Реформатори

Мнениеот aktex » съб авг 08, 2009 9:14 am

Прогонен заради своята вяра, той намира обежище в Базел. В Базел , Калвин не стои без работа, но започва да помага в превода на Библията на френски език или това което днес е известно като Женевската Библия. Можем да си спомним Мартин Лутер какво прави – превежда Библията от гръцки на немски. А това което Калвин прави: той превежда или помага в превода на Библията от гръцки и еврейски на френски. Виждаме тук нещо много важно, което го имаше и в предреформаторите Хус и при Мартин Лутер като реформатор и го виждаме и при Калвин, виждаме го и при Кирил и Методий. Божието Слово на езика на хората. Защото до този момент само на латински, Библията е била забранена. Не е била за всички да я четат. И така Калвин се включва в работата по превода на Библията на френски език или така наречената Женевска Библия. Докато е в Базел , Калвин започва да работи по различни богословски трудове. И докато е там , той публикува първото издание на своята книга „Институти на християнската вяра” (основа на християнската вяра). Калвин пише тази книга когато е на 24 години. Тази книга е посветена на френския крал. С надеждата краля на Франция да я прочете и да види кривите нещата които са на лице като доктрини в църквата и да се промени. Но тази книга играе важна роля не само за живота на Калвин а и по принцип в развитието на християнството. Защото фактически това е първият учебник по систематическо богословие (систематическо, че доктрините са подредени систематично, последователно и обяснени). Това е първата книга от този тип и тя се използва и до ден днешен, като учебник по богословие в различните учебни заведения. Така че, можем да видим нещо което е написано преди 500 години , но продължава да оказва влияние и днес. Книгата е преиздавана няколко пъти и дълги години е била втората по важност книга след Библията. Понеже е била систематично обяснява доктрините, обосновава ги и ги представя пред читателите.
Жан Калвин решава да отиде в Страсбург. На пък към Страсбург минава през Женева. В Женева се случват интересни работи, там вече живее един реформатор, казва се Гийом Фалер и разбира се той веднага разпознава Калвин и го моли да остане. Обаче Калвин казва : не аз трябва да отида в Страсбург. Обаче нашия приятел Гийом е бил много убедителен. Гийом казал: ако ти си заминеш от Женева, Бог ще прокълне това което ти искаш да правиш. Защото ти ме оставяш сам в тая важна работа, която имам да върша в Женева.
Разбира се ако това е бил, Мартин Лутер, той щял да му отговори подобаващо. Обаче Калвин е бил човек на книгата, много по свит, много по вътресно преживяващ нещата. Той се притеснил от тия думи, които Гийом му казал и решил да остане в женева. И реално останал. Двамата били страхотни проповедници. Събирали много хора, много хора ходели на църква, много хора слушали проповедите им. Но реално те желаели да видят много повече промяна в живота на хората, искали промяна в начина на живот на хората. Съответно това нещо не се харесало на всички, понеже те се опитвали да променят начина на живот на хората и общинския съвет (така да се каже...или градската управа) на Женева ги прогонва. Изгонват ги понеже са решили ,че имат недобро влияние.
Потребителски аватар
aktex
Потребител
Мнения: 2764
Регистриран на: нед апр 30, 2006 2:30 am

Re: Великите Реформатори

Мнениеот aktex » чет авг 27, 2009 2:24 pm

Калвин отива в Страсбург където отново не стои без работа. А основата църква от френски бежанци – хугеноти. Понеже хугеноти звучи малко като някакъв бузайник от джунглата, ще обясня кои са те. Ако сте чували израза „Вартолемеева нощ”. Във Франция това е ноща в коята властите избиват голямо число френски протестанти. Френските протестанти по това време са били главно хугеноти. Тези, които отцеляват, някои от тях отиват в Страдбург, други отиват на други места. Калвин отива в Страсбург, намира група от такива хугеноти и основава църква там.
Отива на едно място – започва да работи по превода на Библията. Отива на другото место - започва да проповядва. Отива на третото място - основава църква. Калвин не остава без работа. Винаги се стреми да бъде полезен на Царството. А когато започва църквата между френските бежанци той видял ,че нещата трябва да бъдат по динамични, по някакъв начин трябва да включи хората. За да може да го направи, той започва да превежда псалмите на разговорен , на разбираем френски език. И така превел няколко псалма от Библията, намерили подходящи мелодии, които да паснат на тези псалми и така започнало да се пее в църквата. До този момент това не се е случвало. Това става горе долу паралелно с времето в Германия когато Мартин Лутер започва да пише песни. Но това се случва горе долу в един период от време и те нямат информация един за друг, какво правят. Но те желаят да включат хората, които присъстват на църквата, да ги включат в самото богослужение. И за това хората започват да пеят. Това е начин хората да бъдат включени, хората да бъдат част от това, което се случва.
Потребителски аватар
aktex
Потребител
Мнения: 2764
Регистриран на: нед апр 30, 2006 2:30 am

Re: Великите Реформатори

Мнениеот aktex » съб сеп 26, 2009 4:17 pm

В Страсбург Калвин се жени за една вдовица, която се казва Идлет Дю Бюр, тя оказва много сериозно влияние в неговия живот. Той никога не е бил, някакъв буен младеж или нещо такова, но брака му помага още повече да се отталожи и да насочи своето внимание към богословските трудове. Те имат едно дете, което за съжаление умира няколко дни след като е родено. Но заедно със своята съпруга, след като е убеден от свои приятели, Калвин се завръща в Женева (там където беше изгонен през 1541г ). Остановява се в града и всъщност това което се случва, е че Калвин е поканен в Женева, за да постанови нов граждански ред в тоя град. Той е поканен ,за да управлява духовния и гражданския , цивилния живот на града. Реално те го канят за да може той да си даде мнението за всяка една област от социалния живот на тоя град и тя да бъде променена според неговото мнение. Рядко се случва такова нещо, човек да бъде поканен с така власт на едно място. В началото когато Калвин отива в Женева, той проповядвал по два пъти в неделя и 3 пъти през седмицата, обаче не могъл дълго да издържи на това темпо. За това по късно започнал да проповядва по два пъти в неделя и всеки ден от седмицата. Което прави по 8 проповеди на седмица.
За проповедите на Калвин:
За Калвин е известно ,че когато се е казвал на амвона да проповядва единственото нещо, което е носил в ръка е гръцкия Нов Завет. Не е имал никакви записки. Записките са били в главата му. Това пък не означава че се е казвал неподготвен разбира се. Но той се е казвал единствено с гръцкия Нов Завет и обикновено в събранието имало четерима или петима човека, които са си водили подробни записки, на неговите проповеди. Това им било работата. И след свършване на богослужението тези четери или пет човека се събират, синхронизират си записките, отиват в градската печатница и до 1 час след като е свършила проповедта тя е разпечатана и се разпространява из целия град. И понеже печатарската машина вече е била изобретена, до ден днешен са запазени проповеди на Калвин, който той е проповядвал в женева.
Това са невероятни проповеди като съдържание, като дълбочина, като стремеж, като стремеж за разбиране на хората, като сърце което е посветено на Бога.

Калвин всъщност поема щафетата от Мартин Лутер когато отива в Женева. Защото Мартин Лутер умира през 1546 година, а реално през ’41, Калвин отива в Женева и започва да организира живота в този град. Виждаме как по един невидим начин, нещата се подреждат, Бог подрежда събитията в историята така ,че да може в развитието на християнството, специално на протестантството. Да има шампион, да има един който е знаменосец, който е най-отпред. Разбирасе и заради книгата му и заради това което Калвин прави в Женева, неговия авторитет расте. Той е канен по различни събори, различни съмпозиуми, по различни религиозни диспути. Където той отива и навсякъде се ползва с добро име.. Интересното е в Женева, че когато Калвин работи там властта е била разделена на четери групи хора. Калвин се опитва да постанови един модел на управление, който е съществувал в стария завет. Един вид: Бог е Цар и Той казва на хората какво да правят. Но в Женева е имало четери групи, в която била съсредоточена властта. Това са били: бастирите, докторите (докроти в някакви науки) старейшените и дяконите. Освен това е съществувал морален съд, нещокато градски парламент, който е имал правото да отлъчва хора от църквата, а също така да се меси в личния живот на хората, ако те не живеят както трябва. В Женева нещата са били много сериозни. Всяка седмица Женева е била разделена на три енории. Всяка седмица е имало по 17 проповеди, а неоправданото отсъствие от църква се е наказвало с глоба.
Потребителски аватар
aktex
Потребител
Мнения: 2764
Регистриран на: нед апр 30, 2006 2:30 am

Re: Великите Реформатори

Мнениеот aktex » вт окт 06, 2009 5:37 am

Най-спорният момент идва тогава когато Мишел Серве пристига в Женева. Мишел Серве е бил преподавател в университет, който бил осъден от инквизицията на католическата църква на смърт. Защото той е отричал съществуването на тройцата. Заедно с това имало е и други ереси в това което той е поучавал. Но това е основната заради която той е отлъчен. Дори в определен период от живота си води една много активна кореспонденция с Калвин. Оптва се да убеди Калвин в своите вярвания. Калвин пък се опитва да го убеди в неговите вярвания. Но подгонен от инквизицията Серве пристига в Женева, където обаче е разпознат. И този съвет – градски, за който писах по горе, го осъжда да бъде изгорен на кладата. Калвин е имал много голямо влияние в града и той казва: не това е прекалено сериозно наказание. По добре ние да не го наказваме по такъв начин, по добре той да бъде съден по гражданския закон и да бъде обезглавен или обесен. Нека да не бъде осъждан и убиван като еретик.
Но мнението на градските старейшини, на съвета надделява и така Мишел Серве е изгорен на кладата, в Женева. Това е най-спорният момент , защото много хора укоряват Калвин,че е можел по някакъв начин да помогне, да спаси Серве. Защото по този начин той се отъждествява с начина по който инквизицията е действала.
Писах за Савонорола, писах за Хус, за Мартин Лутер, сега пиша за Калвин. Това обаче че те са били велики Божий мъже, който са правили дела, които са променили реално хода на историята, не ги прави безгрешни. Нито по някакъв начин ги изважда или ги изолира от контекста, в който те живеят и са отраснали. Дали ще е инквизицията и убиването на Мишел Серве, дали ще е отношението на Мартин Лутер към анабаптистите (които той не е обичал много), дали ще са други неща, които можем да видим в живота на някои от реформаторите, това което няма да видим в никой реформатор е: човек който да е безгрешен. И това има на нас какво да ни каже. Защото не означава първо ,че човек трябва да е безгрешен за да може да бъде използван от Бога – никъде го няма това нещо. Всъщност точно това ни казва Библията. Бог е избрал да излее онова което е скъпоценно, онова което е скъпо в пръстни съдове – това което сме ние. Посланието е съвършенно. Този, който го пренася, не е съвършен. Казвам това нещо , защото трябва да видим ,че тези герои на вярата не са безгрешни, както не са безгрешни и героите на вярата за които пише в Евреи. Ако прочетем автора на Евреите, хората които ни дава, хората които са правили велики неща чрез вярата си. Обикновено първото нещо за което се сещаме четейки техните имена, не са техните дела на вяра, а са техните дела на провали. Нещата в които те не са успяли. Когато говорим за израелтяните, за какво се сещаме? За това че са минали през червеното море с вяра или за това че постоянно се оплакваха срещу Бога. Оплакването им е много повече от вярата, но Бог избра да си спомни за тяхната вяра. Нито един от реформаторите не е съвършен , не е безгрешен. Но въпреки това, това са били хора които Бог е употребил, за да промени съдбите на милиони хора, по онова време, че чак дори и до днес. Калвин остава в историята като забележителен учен , автор и богослов.Това е неговото наследство.
ven4e
Потребител
Мнения: 2975
Регистриран на: чет мар 27, 2008 8:13 pm

Re: Великите Реформатори

Мнениеот ven4e » вт окт 06, 2009 8:13 am

Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: Великите Реформатори

Мнениеот Aurelia Felix » вт окт 06, 2009 9:13 am

Актекс, Мартин Лутер изобщо не е "велик Божий мъж", както погрешно си мислиш. Нито е велик, нито е Божий. Този човек, заедно с Калвин, нанесе най-голямата рана в християнския свят, която не само не се изцелява, а загноява още и още. В резултат на т.нар. "реформация" днес сектите на протестантска основа са около 30-40 хиляди! На 30-40 хиляди ли се е разделил Христос?!
Какъв е бил Лутер според неговите собствени думи? Ето някои малко известни факти за него:

http://fabrizia-apokalypsis.blogspot.com/
Потребителски аватар
aktex
Потребител
Мнения: 2764
Регистриран на: нед апр 30, 2006 2:30 am

Re: Великите Реформатори

Мнениеот aktex » вт окт 06, 2009 5:04 pm

Калвин докато е в Женева, основава женевската академия, която по късно става университета в Женева, който съществува и до днес. Калвин развива академична система, която става модел за образование в цяла западна Европа. Начина по който са се преподавали предметите, начина по който са се изпитвали студентите. Начина: колко предмета има на ден, колко предмета трябва да се вземат, колко часове има на седмица. Цялата тази система, която Калвин разработва и поставя в действие в женевската академия ставама модел на образование, не само библейско, модел за образование за цяла Европа след това. Така ,че неговото наследство е свързано както със сферата на богословското образование, така и с образованието като цяло в Европа. Понеже днес ако отидем в Женева,там ще е университета, който Калвин е основал. Учебното заведение, в което той започнал пред 500 години . Другото важно нещо, което Калвин оставя след себе си е: обучението на много млади хора.
Като писах за Кирил и Методий сигурно сте прочели. Кирил и Методий създават азбуката, но тяхната работа е била главно във Великоморавия. Когато Методий умира, когато идва новият папа техните ученици са прогонени и цар Борис ги приема. Всъщност техните ученици стават просветители на България. Учениците на Кирил и Методий, хората в който Кирил и Методий са инвестирали, хората които те са обучавали стават , хората които просвещават България, а и други от балканските народи.
Същото можем да кажем за учениците на Калвин. Най-известният от тях е може би Джон Нокс, който е просветител на Шотландия. След като е бил обучавам дълги години от Калвин в Женева, се завръща в Шотландия. И занася вестта за реформацията в Шотландия. Негови са така известните думи: Дайте ми Шотландия или ми дайте смърт. Той е бил толкова посветен на задачата да занесе светлината в Шотландия. Джон Нокс е трябвало да се бори с кралицата на Англия, по отношение на протестантството в Шотландия. Той се е борил с монарси, за да може делото на реформацията да върви напред. Той не е бил от най-милостивите хора. Има много истории за него. Той е човек, който много силно повлиял Шотландия и Великобритания като цяло. Така ,че ето това е един ученик на Калвин, който продължава неговото дело.
ven4e
Потребител
Мнения: 2975
Регистриран на: чет мар 27, 2008 8:13 pm

Re: Великите Реформатори

Мнениеот ven4e » вт окт 06, 2009 5:58 pm

Потребителски аватар
aktex
Потребител
Мнения: 2764
Регистриран на: нед апр 30, 2006 2:30 am

Re: Великите Реформатори

Мнениеот aktex » вт окт 06, 2009 6:13 pm

Венче не ни интересува, кой колко се е отклонил от православието, а кой колко стои в Истината :biggrin:

Няма какво друго да добавя, а и няма за какво да споря с "богословска" ензиклопедия :biggrin:
ven4e
Потребител
Мнения: 2975
Регистриран на: чет мар 27, 2008 8:13 pm

Re: Великите Реформатори

Мнениеот ven4e » вт окт 06, 2009 6:16 pm

Невъзможно ти е да спориш с фактите, ама ти си го знаеш :lol:
Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: Великите Реформатори

Мнениеот Aurelia Felix » вт окт 06, 2009 9:00 pm

Ереста на Калвин за абсолютното предопределение е нищо по-малко от абсолютно богохулство. Тази отровна ерес охулва лъжливо нашия милостив Господ като морално чудовище, създало по-голямата част от човечеството само, за да го мъчи с ужасяващи мъки в ада. Лично аз, макар да съм изучила вече доста ереси на протестантска основа, смятам и досега калвинизма за най-ужасната и богохулната.

Някъде в този форум някой беше пророкувал, че от протестантите след две поколения ще се пръкнат прекрасни мюсюлмани. Това изобщо не е далеч от истината! Ние се чудим на дивотията на афганистанските талибани, но я си представете свят, управляван от християнските талибани - калвинисти - реконструкционисти?!:

http://www.epchaskovo.org/PDF/Nova_hris ... iziciq.pdf

Върни се в “протестантство”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 2 госта