Дела на вяра?

теми, свързани с протестантството
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Дела на вяра?

Мнениеот Кабрал » нед дек 11, 2011 9:59 am

Жоро изглежда иска да каже, че:
1. Протестантите(неправилно) и православните(правилно) разбират "дела на вярата" по различен начин.
а) Протестантите седят и чакат Бог да им прати нишан за да си мръднат задните части и помогнат на някой сляп, безкрак и болен от тежък грип сиромах да пресече улицата, а когато не им се спусне свише продължават да лочат алкохолни питиета в компанията на леки жени(блудници).
б) Православните напротив, веднага пращат блудницата на изповед, плащат акциза на алкохола и без никой да им казва помагат на сакатия.

В това е разликата, малко трудна за обяснение без нагледен пример. Същността й е от непознаване на понятието "вяра" вложено в Христовите думи. Ние вярваме в определени неща, казани в разговора на Спасителя с Никодим, а те са, че Бог се е въплатил, слезнал е от "небесата"(но продължава да пребъдва в тях) за да ни спаси и това ще стане в Кръщението. Тази вяра би била пуста, ако Кръщението не доведе до прераждане чрез покаяние, т.е. цялостна промяна на начина на живот, който от живот в плът се превърне в живот в дух, което означава да изоставим греха и преминем в противоположността му - добрите дела, като плод на покаянието.
Изводът е, че ние не чакаме някаква особена заповед свише, напр. задграбен глас да изкрещи: "Марш да помагаш на сакатия, серсемино"!, а след като сме повярвали в думите на Иисус Христос, че ще ни съдят по делата, се изстрелваме на мига и без подкани, за да не берем ядове в Съдния ден.
Друго е, тези дела да са плод на Светия Дух у нас, на вярата ни в Бог, а не по други подбуди, напр. гаджето да ни хареса, да ни обяват за "Помагач на годината" или докато превеждаме сакатия да му откраднем патериците. Едното е по подтик на Духа, другото на закона или беззаконието.
small axe
Потребител
Мнения: 2485
Регистриран на: чет апр 23, 2009 7:23 pm

Re: Дела на вяра?

Мнениеот small axe » нед дек 11, 2011 12:06 pm

Пример темата за демагогия голяма е!
Злите неправославни вижда всеки лоши колко са и не помагат как на сакатите и бедни, а свише чакат вдъхновение само, докле блудниците със питиета пият безакцизни. Никаква нямат те воля и спасени мислят са че чрез само вяра! Жалка толкова тема, чел отдавна не бях!
Жоро
Потребител
Мнения: 1396
Регистриран на: съб апр 11, 2009 9:10 pm

Re: Дела на вяра?

Мнениеот Жоро » нед дек 11, 2011 1:44 pm

Кабрал, щеше да бъде чудесно, ако православните бяха такива на дело. Най-големия пормер от миналия век по отношение на делата беше Майка Тереза. Протестантите също са много активни в делата на Вярата (Учението).

Всеки лични ще отговаря на Съдния Ден за делата си, според дадената му благодат, според силите му, знанието му и възможностите.
ТодорК
Модератор
Мнения: 1140
Регистриран на: пон окт 06, 2008 2:36 pm

Re: Дела на вяра?

Мнениеот ТодорК » нед дек 11, 2011 4:08 pm

Ако учителите джедаи вече са уточнили основите на връзката "вяра-дела", бих искал да ви предложа нещо интересно, което четох наскоро - by N.T.Wright. Темата на книгата не е точно за "вяра-дела", а по-скоро разяснява виждането на автора по някой други въпроси (в някакъв негов спор с Джон Пайпър), но има доста интересни идеи и виждания. На мен ми се сториха като цяло доста стабилно аргументирани. Бих се радвал да чуя други мнения, ако някой има желание да я прочете. Книгата е около 250стр., но се чете бавно (поне аз я четох бавно) защото е доста сериозна. Все пак не е необходимо да си богослов за да я разбереш... За съжаление е на английски.
Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: Дела на вяра?

Мнениеот Aurelia Felix » пон дек 12, 2011 12:59 pm

беба
Потребител
Мнения: 101
Регистриран на: чет ное 18, 2010 6:37 pm

Re: Дела на вяра?

Мнениеот беба » пон дек 12, 2011 5:27 pm

Аз познавам много хора, които изобщо не са вярващи, а делата им са все според христовите предписания, помагат, раздават се от сърце за ближния и т.н
Ще се спасят ли според протестантите тези хора, след като дела им не са на вяра?

Познавам и доста, които са вярващи наистина, но някак не им идва отвърте да вършат много добри дела /не че вършат лоши/ просто....ако някой беден човек ги спре на улицата и има поиска пари за хляб ще му дадат, но ако не ги спре той ще го подминат без да го забележат. Какво се случва с тях?
Жоро
Потребител
Мнения: 1396
Регистриран на: съб апр 11, 2009 9:10 pm

Re: Дела на вяра?

Мнениеот Жоро » пон дек 12, 2011 6:35 pm

Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: Дела на вяра?

Мнениеот Aurelia Felix » пон дек 12, 2011 8:58 pm

small axe
Потребител
Мнения: 2485
Регистриран на: чет апр 23, 2009 7:23 pm

Re: Дела на вяра?

Мнениеот small axe » вт дек 13, 2011 2:33 pm

За мен темата би имала смисъл, ако се дефинира някакъв проблем.
Ако проблемът е, че дадени вярващи хора /казващи че вярват/, живеят без да се интересуват от ближните си, нито материално да бъдат от помощ на тях, когато има нужда, нито духовно, то такива е нужно да прочетат какво има да им каже апостол Яков. В този смисъл е нужно да им се обясни, относно жива и мъртва вяра, относно вяра и произлизащи поради нея дела. Това не са безволеви дела / както незнам по каква причина, Жоро, струва ми се твърди, че протестантите така вярвали, а за Кабраловият пост въобще не искам да говоря/, но дела които изискват усилие, посвещение, жертвоготовност, ПОРАДИ вярата ни в Месията Иисус и неговата милост към нас.

Тоест това което бихме сторили като добри дела, първопричината му е, че сме осияни от Божията милост към нас и той е променил сърцата ни, дал ни е ново сърце, да можем да състрадаваме със страдащите и хората в някаква, каква да е нужда.
Това не е аксиома, естествено, но колкото по близо сме до Бога, толкова повече чувствителност ще имаме към това какво Той иска от нас, а и повече ще бъдем готови да положим усилие и жертва, понеже Духът на Бога действа в нас, не за друго.
Ето защо да се упражняват повярвалите в добри дела е полезно и добро за тях, не за да се спасят, поради тези си дела, а за да укрепне, заздрави вярата им, да порастнат все повече и повече към познаването на живия Бог и изобрази Христовият характер в тях.
Затова вярата и делата са неделими, но първо е вярата, сетне делата. Ако някой има дела наистина праведни и по Бога, то това не е без вяра в Бога.
Така с делата си има мнозина които ще изпреварят други в Божието царство, въпреки, че тук на земята не са били видни, или на почит, или смятани за големи духовни канари. Но не делата им ще са причината, но вярата, по делата тази вяра ще бъде съдена и посочена. Това е неоспоримо!
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Дела на вяра?

Мнениеот Кабрал » вт дек 13, 2011 5:40 pm

small axe
Потребител
Мнения: 2485
Регистриран на: чет апр 23, 2009 7:23 pm

Re: Дела на вяра?

Мнениеот small axe » вт дек 13, 2011 5:55 pm

Кабрал, както и друг път съм ти писал, според мен не разбираш благовестието и това е и причината да се объркваш в случая след моя постинг горе. Но това си е мое мнение все пак..
Жоро
Потребител
Мнения: 1396
Регистриран на: съб апр 11, 2009 9:10 pm

Re: Дела на вяра?

Мнениеот Жоро » съб дек 17, 2011 4:35 pm

Павел противопоставя делата изисквани от закона на вярата в Христос. Тази сърдечна вяра ни води до Бога. Ние вярваме в Бога и вярваме, че това което той казва е вярно, истина и добро. Но остава момента ще се покорим ли?! Ще послушаме ли това, което Бог ни казва?! Ще изпълним ли заръките му?! Ще изпълним ли заповедите му?! Ние християните имаме ли заповеди?! Може ли да се спасим ако не се покорим?! Може ли да се спасим, ако не изпълняваме заповедите МУ?
Колко трябва да бъдем покорни? Колко от заповедите Му трябва да изпълним?

Аз в Писанието ви чета, че трябва да изпълняваме всичко, което Христос ни е заповядал. Трябва да изпълняваме всичките му Заповеди. Това е пътя на спасение чрез вяра. С божията благодат и силата на Светия Дух трябва да дадем всичко от себе си за да Го последваме, да Му се покорим и да изпълним всичко което ни е заповядал.

Делата са плод на вярата, законничество, учение за благодат без наше участие, спасението ни не зависи от делата ни - това са все учения, които водят в погрешна посока.

Например, "спасението ни не зависи от делата ни" - не значи, че делата ни ще спечелят спасението. Спасението ни е дар. Този дар е да имаме Христовия живот в себе си. Христос се покори на Бога във всичко, затова, когато не се покоряваме ( не изпълняваме Божиите заповеди) ние се отричаме от спасението си и се излагаме на смъртна опасност. За това и покаянието не е само фиктивно признаване,че сме сбъркали и Бог е прав. В покаянието истински ни се прощават греховете и истински се избавяме от смъртта, към която греха води.
Жоро
Потребител
Мнения: 1396
Регистриран на: съб апр 11, 2009 9:10 pm

Re: Дела на вяра?

Мнениеот Жоро » съб дек 17, 2011 5:08 pm

Кабрал, добре си го написал. Така е, Вярата е веднъж завинаги предадена на апостолите и не се променя. Само ще добавя, че вярването ни - доверието ни към Бог може да расте и да се усъвършенства.
Жоро
Потребител
Мнения: 1396
Регистриран на: съб апр 11, 2009 9:10 pm

Re: Дела на вяра?

Мнениеот Жоро » съб дек 17, 2011 7:23 pm

беба, ако хората можеха да се спасят, спазвайки само Христовите предписания, нямаше да има нужда от това, Христос да идва. Можеше само да ни бъдат спуснати предписанията и - готово. Няма да има нужда от голгота, няма да има нужда от кръстна смърт. А спасителната смърт и възкресението на Христос са центъра на нашата вяра, без Христос да дойде в плът и да умре за нас - няма спасение. Ние знаем пътя за спасение и това е Христос. Тези, които не са с Него дали ще се спасят? -Може би някои да се спасят, но не се знае кои и как. Ние знаем пътя за спасение и следваме този път. За това ни е казано да изберем Живота, за да живеем.
ТодорК
Модератор
Мнения: 1140
Регистриран на: пон окт 06, 2008 2:36 pm

Re: Дела на вяра?

Мнениеот ТодорК » пон дек 19, 2011 8:52 am

Да се опитва някой да раздели вярата от делата е все едно да се опитва да раздели "ези" и "тура" на една и съща монета. Кое от двете всъщност е монетата?

Така е и със "спасението без дела". Ами че дори само да повярваш - това не е ли вече дело? Нали си направил нещо - повярвал си. А нима вяра без покаяние може да те спаси? Ако вярваш, но отказваш да се покаеш не се ли оприличаваш на дявола и бесовете? А покаянието включва в себе си безброй дела - всъщност под "покаяние" се разбира именно това "обръщане" в живота ни, започването на нов живот, в който да търсим да вършим Божията воля вместо своята си (както сме правили дотогава). И т.н., и т.н.

Иначе в известен смисъл изразът "делата са плод на вярата" не е неправилен. Той характеризира живота на вяра - това че живееш без да виждаш, доверявайки се на Божиите обещания. И делата ти следват тази вяра.

Който се обърква по този въпрос може да сравни спасението с "изхода" на Израел от Египет. Спасението им чрез дела ли беше? Може би Бог дойде докато бяха още роби, даде им закона и им каза "Който има достатъчно дела, него ще избавя от робство"? Не беше така, но ПЪРВО беше избавлението и СЛЕД ТОВА заповедите. Спасението им беше дар, подарък - не заради или чрез делата им.
Те обаче не бяха просто избавени от робството, а им беше дадено и ново специално положение и привилегии - да бъдат Божи народ, сам Бог да обитава сред тях и т.н. Заедно с това ново положение дойдоха и заповедите - Израел като народ трябваше да влезе в това ново положение и да живее спрямо него. И т.н.

Същото е и със спасението - то е даром, по благодат и чрез вяра. Не е заради нашите дела или заслуги. То обаче не представлява просто "запазено място в Рая". Също както с Израел ние сме получили много повече - да бъдем Божи народ, Божии синове, свещеници, сол и светлина за света и т.н. И заедно с това идват заповедите - като един "пътепоказател, който ни сочи верния път, по който трябва да вървим и който ни разкрива по-пълно Божията воля за нас. На когото е много дадено, от него и много ще се изиска. Можем да го видим и в примера с Израел - например кой от околните народи бог наказваше за това, че се кланя на идоли? Така и ние имаме дадено много, но ако го отхвърлим се излагаме на по-страшно наказание отколкото обикновения невярващ. Както пише и ап. Петър:
2 Петрово 2
20 Понеже, ако, след като са избягали от светските мръсотии чрез познаването на Господа и Спасителя Исуса Христа, те пак са се сплели в тях и остават победени, то последното им състояние е станало по-лошо от първото.
21 Понеже по-добре би било за тях да не бяха познали пътя на правдата, отколкото след като са го познали, да се отвърнат от предадената на тях света заповед.

Върни се в “протестантство”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 2 госта