Самодостатъчност на Свещеното Писание

теми, свързани с протестантството
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Самодостатъчност на Свещеното Писание

Мнениеот Кабрал » пон дек 01, 2008 3:17 pm

vipaz
Потребител
Мнения: 368
Регистриран на: съб дек 06, 2008 2:41 pm

Re: Самодостатъчност на Свещеното Писание

Мнениеот vipaz » вт дек 09, 2008 11:08 am

Ако пиремем че Билията е вдъхната от Бога чрез Св. Дух и написана чрез човеци. Тогава тя е безпогрешно дело на Самият Бог. А как можем да кажем това за преданията на Светите Отци някои от тях откревенно противоречат на написано в нея и това много ме притеснява незнам дали сте се замисля ли за това ?
Потребителски аватар
Gunev
Потребител
Мнения: 922
Регистриран на: пон апр 07, 2008 10:58 pm

Re: Самодостатъчност на Свещеното Писание

Мнениеот Gunev » вт дек 09, 2008 11:12 am

Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Самодостатъчност на Свещеното Писание

Мнениеот Кабрал » вт дек 09, 2008 11:36 am

Писанията не са писани от стенографки, за да са буквалната дума на Господ. Някой са записани стотици години по-късно/след смърта на пророка/. Канон относно текста има чак от новата ера. Тези стотици години думите на пророците са предавани устно, а когато са били записани е имало разлика в текстовете. Имало разлика в текста даже на закона/петокнижието/ и хора, при това юдеи, непознаващи Истиският Бог, са определяли кой от противоречивите текстове да остане и кой да отпадне. И те са правили това чруз Преданието. Но тяхното предание е било човешко. Защото са го получили от хора, макар боговдъхновени. Светото Предание са думите на Иисус Христос, тях както казва Павел, сме получили лично от Бог. Не чрез посредници. Не можем да приемаме за обсолютна истина неща казани от пророци и стотици години предавани от уста на уста, да приемаме един закон, където горе долу чрез жребий и по спомени на стари хора е определено кое е по-точно, а в същото време да отхвърляме думите на Иисус Христос, които е казал лично на хората, които са ги записали. Светото Предание е записано в по-голямата си част преди книгите на Новият завет - в катехизисите и други църковни книги. Има част от него, която е било толкова важна, толкова тайна, че тя се предавала от уста на уста и никой не я е записал в първите години. Но именно с тази част от Преданието се е разбирало самото Писание. Тя е правела църквата едно цяло. Затова като се е появявала ерес, всички знаели, че това е ерес. Знаели го църквите в Месопотамия, знаели го и църквите в Картаген. Тези църкви не общували помежду си от десетки или стотици години, но знаели защо тълкуването на Еди кой си е грешно. Защото имали Светото Предание и знаели какво точно е казал Иисус по този въпрос. Затова например никой никога не е поставял въпросът, защо се спаси крадецът на кръста без кръщение. Знаели защо. И много други нови открития на "четците на Библията". Или мислите, че хиляди години, стотици хиляди монаси, занимаващи се по няколко десетки години от живота си с изучаване на Писанията не са ги видели тези "противоречия". Видели са ги при първият прочит, питали са началството и то им е казало истината оставена ни от Истината. И то толкова убедително, че са го приели.

Преданието не е на Светите Отци. То е от Иисус Христос. Католиците приемат като част от Преданието и трудове на техни свети отци.
vipaz
Потребител
Мнения: 368
Регистриран на: съб дек 06, 2008 2:41 pm

Re: Самодостатъчност на Свещеното Писание

Мнениеот vipaz » вт дек 09, 2008 2:36 pm

От всички книги които са били като предания достигнали Вселенските събори само 27 книги са канонизарани защо ако другите са били истински защо не всички книги не са били в канона ако всички предания са били точни нали целта на Съборите е да се отсеят ересите и фалшивите предания? Дори само ще спомена за двата Събора относно иконите и Събора на изток за иконоборството. Мисля че преданията не Светите писания са били в спора за иконите и против. И до днешен Няма протестанска църква която да е приел този събор защото е част от преданието а не от Евангелието. Не си прави кумир ,това е Божието слово е тука няма ли противоречие между предание и Боговдъхновеното писание?(давам това като пример е не да се заяждам с някой)
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Самодостатъчност на Свещеното Писание

Мнениеот Кабрал » вт дек 09, 2008 8:03 pm

vipaz,
Това последното очевидно си го чувал от някое пасторско предание. Даже не разбрах какво означава това, което говориш.
vipaz
Потребител
Мнения: 368
Регистриран на: съб дек 06, 2008 2:41 pm

Re: Самодостатъчност на Свещеното Писание

Мнениеот vipaz » вт дек 09, 2008 11:21 pm

Щом не си ме разбрал ще ти до обясня. Свещеното писание има проотиворечие с приетите предания относно иконите. Затова се прави Вселенския събор и се създава канон за тях . Първоначално са отхвърлени и са изгорени всички икони в Константинопол, но в последствие иконите се възвръщат така и до днес. И сега на кого да вярвам, на Свещеното писание написано от Апостолите и свидетелите на Христос които са го познавали и не споменават и нищичко за молитви към светии и икони, или на Вселенския събор ти ми кажи ???
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Самодостатъчност на Свещеното Писание

Мнениеот Кабрал » ср дек 10, 2008 2:03 am

И с кое точно от Писанието си противоречат иконите? Като имаме предвид:

О, неразумни галатяни! Кой ви омая, та вече се не покорявате на истината вие, пред очите на които Иисус Христос бе изобразен така, като да бе разпнат помежду ви? Гал.3:1
Потребителски аватар
Gunev
Потребител
Мнения: 922
Регистриран на: пон апр 07, 2008 10:58 pm

Re: Самодостатъчност на Свещеното Писание

Мнениеот Gunev » ср дек 10, 2008 10:17 am

vipaz, относно иконопочитанието ти предлагам да прочетеш следния текст :
Последна промяна от Gunev на съб дек 13, 2008 12:03 am, променено общо 1 път.
ТодорК
Модератор
Мнения: 1140
Регистриран на: пон окт 06, 2008 2:36 pm

Re: Самодостатъчност на Свещеното Писание

Мнениеот ТодорК » ср дек 10, 2008 11:29 am

О, братя, моля ви - пощадете себе си и не започвайте спора за иконите! Това значи поне седмица писане и поне 30-тина поста. И всички аргументи и на двете страни са предварително известни - все пак този спор е стар почти колкото и християнството. Та кому е нужно да си давате този труд? Ако искате ще сложим линк към някой форум, където, да речем Кабрал, го е водил вече този разговор и готово. Това ще ви спести време и сили за по-сериозни(поне по мое мнение) неща.


По темата - Свещените писания не са лесни за разбиране от логиката на обикновения човек. Сам ап. Павел казва
1 Коринтяни 2
Душевният човек не възприема онова, що е от Божия Дух: за него това е безумство; и не може да го разбере, защото то се изследва духовно.
За мен човек който твърди "че всичко е ясно написано в библията" е или духовен младенец или "книжен" християнин, който нищо не разбира.

Та именно тук на помощ идва преданието - с негова помощ тълкуваме библията. То не е "запазена марка" само на православната и католическа църква. Както един свещеник беше писал(и много правилно според мен) всяка протестантска деноминация също има свое предание според което си тълкува библията. Това си е всъщност конкретното богословие на деноминацията. Затова и има толкова много деноминации - заради различните предания.

Сега да разгледаме преданието. То е по принцип нещо добро. Очевидно е че знанието и разбирането, които са постигнати от някои, трябва да се предадат и на други, а не да бъдат изгубени. За съжаление при това заедно с добрите неща, могат да се промъкнат и грешките - защото "всички ние в много неща грешим". Тук се промъкват и разни догмати че съборите(и папата :) ), са непогрешими, които неща аз лично за момента не приемам и няма да коментирам.

Та да продължим - хубаво е да има предание и то е нещо добро. Ако се използва по предназначение. Добре е за всички нас да сверяваме мненията и разсъжденията си с богоугодните човеци, живели преди нас и да се смиряваме пред тяхното величие. Много от нещата, за които Бог е дал мъдрост на тези хора, аз например едва ли някога изобщо ще достигна. Затова е писано:
Евреи 13
7 Помнете ония, които са ви били наставници, които са ви говорили Божието слово; и като се взирате в сетнината на техния начин на живеене, подражавайте вярата им.
За съжаление, поне според мен, множеството православни и протестанти гледат на преданието по неправилен начин и често пропускат ползата от него, а даже могат да получат и вреда. Например:

1. Православни - издигат всичко, което носи етикета "Предание" в православната църква до ниво на богоопределеност и непогрешимост. Страх от собствените разсъждения - да не би да изпаднат в ерес.

2. Протестанти - не искат да се поучат от това, до което са достигнали други преди тях. Често асоциират думата "предание" с езически обичаи, навлезли в християнството. Не желаят да приемат човешки авторитет - част защото се страхува от лъжеучители, част по разни други причини.

И така, по мое мнение, преданието не бива да се отхвърля - то може да е изключително полезно, ако се използва по предназначение. Но вярно е и обратното - то може и да навреди. Може да предпази от ереси, може и да те вкара в такива. Затова е важно да подбираме внимателно авторитетите си и да внимаваме изключително много да не ги превърнем в наш бог.




П.П. Явно и Гунев мисли като мен за спора за иконите, защото даже е успял да пусне линк докато съм писал :) :) :)
vipaz
Потребител
Мнения: 368
Регистриран на: съб дек 06, 2008 2:41 pm

Re: Самодостатъчност на Свещеното Писание

Мнениеот vipaz » ср дек 10, 2008 11:15 pm

Гледам и немога да повярвам.

Второзаконие 4:16 -да не би да се развратите и си направите идол, подобие на някой образ, подобие на мъж или на жена.
От тука е извадено само това:
"Поискайте да разгърне документа на онази страница, където е снимката му. След това уточнете дали е мъж или жена. И след това му припомнете текста от Второзаконие 4:16: не прави „изображения ... представляващи мъж или жена"2." . И тъй, ако разбираме този текст с протестантски буквализъм, излиза, че протестантите сами нарушават това библейско правило."

Така текста в Второзаконие явно Говори за направата на идоли и тяхната форма . Това не е буквализъм а се нарича ХЕРМЕНЕФТИКА тълкуване историческото значение на текста.

Вижте по тая тема не искам да споря на мене ми е пределнои ясно. Човек като приеме нещо това си му остава и това си защитава. Но трябва да внимаваме и да изпитваме нещата да не би да сме приели нещо което не е правилно. Това важи за всички ни и аз често подлагам доста неща на съмнение за да съм сигурен дали е така мисля че това е нормално.

Бог да бъде с вас
Потребителски аватар
Gunev
Потребител
Мнения: 922
Регистриран на: пон апр 07, 2008 10:58 pm

Re: Самодостатъчност на Свещеното Писание

Мнениеот Gunev » ср дек 10, 2008 11:34 pm

ven4e
Потребител
Мнения: 2975
Регистриран на: чет мар 27, 2008 8:13 pm

Re: Самодостатъчност на Свещеното Писание

Мнениеот ven4e » чет дек 11, 2008 9:22 am

Випаз, херменевтиката е наука за разбирането и смисъла, а историята - за фактите, така че точно ако погледнем херменевтично на текста, ще се убедим какво иска да каже библейският автор. Ще ни помогне апостол Павел, който казва, че сребролюбието е идолослужение. Каква форма има то и не ми казвай, че е правоъгълна, защото всички знаем какво значи алчност и излишество в живота, макар че за всеки границата е различна. Също така, ако има забрана за направа на идоли от дърво и камък, какво ще кажеш за иконите от плат - за теб те не са ли идоли? Извинявам се, ако започвам спор, исках само да попитам дали протестантите приемат, че съществуват идоли от нематериално естество :)
ТодорК
Модератор
Мнения: 1140
Регистриран на: пон окт 06, 2008 2:36 pm

Re: Самодостатъчност на Свещеното Писание

Мнениеот ТодорК » пет дек 12, 2008 11:29 am

Потребителски аватар
Gunev
Потребител
Мнения: 922
Регистриран на: пон апр 07, 2008 10:58 pm

Re: Самодостатъчност на Свещеното Писание

Мнениеот Gunev » пет дек 12, 2008 12:04 pm


Върни се в “протестантство”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 3 госта