Икони

теми, свързани с протестантството
Eleazar_Levi
Потребител
Мнения: 1478
Регистриран на: нед сеп 18, 2011 7:53 am

Re: Икони

Мнениеот Eleazar_Levi » ср мар 06, 2013 8:02 am

Ahmed
Потребител
Мнения: 423
Регистриран на: ср фев 29, 2012 10:38 pm

Re: Икони

Мнениеот Ahmed » ср мар 06, 2013 5:52 pm

Еми тя простотията не е по дърветата. Този вид изразяване, не е само на това место и представлява заръка и показание към вярващите, как да се обръщат към Създателя си и е една от най-съкровенната молитва.
Моля ви се, наистина ли има хора, които толкова да не схващат от най-обикновенна теология и занимават форума с елементаризъм.
Мишо
Потребител
Мнения: 251
Регистриран на: ср фев 28, 2007 12:19 pm

Re: Икони

Мнениеот Мишо » ср мар 06, 2013 8:24 pm

Йоан
Потребител
Мнения: 914
Регистриран на: вт апр 20, 2010 4:19 pm

Re: Икони

Мнениеот Йоан » вт окт 01, 2013 9:20 pm

Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Икони

Мнениеот Next » вт окт 01, 2013 9:40 pm

Протестантите имате коварен превод: Не си прави никакво изображение..... а то е: Не си прави ВСЯКАКВО изображение... (т.е. да се пази народа от езическо подражание).

Виж инструкциите, които са дадени за изображенията около Соломоновия храм и украсата на Ковчега на завета... дадени Свише! И тогава разсъждавай. И понеже нямате Свещено предание не знаеш, че първата Богородична икона е на св. ап. Лука....
Йоан
Потребител
Мнения: 914
Регистриран на: вт апр 20, 2010 4:19 pm

Re: Икони

Мнениеот Йоан » вт окт 01, 2013 11:28 pm

Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Икони

Мнениеот Next » ср окт 02, 2013 8:13 am

Самата Пресвета Богородица е благословила, т.е. по-просто казано е дала съгласието си.

По тая логика Деяния Апостолски са човешки предания..... не намираш ли, че твоята логика може да доведе до много капани там, където ги няма.

Човешки предания са фарисейските и садукейски измишльотини, които оставят формата на закона, но подменят съдържанието му в своя полза. Или в интерес на човекоугодието.
ТодорК
Модератор
Мнения: 1140
Регистриран на: пон окт 06, 2008 2:36 pm

Re: Икони

Мнениеот ТодорК » ср окт 02, 2013 9:11 am

ven4e
Потребител
Мнения: 2975
Регистриран на: чет мар 27, 2008 8:13 pm

Re: Икони

Мнениеот ven4e » ср окт 02, 2013 12:57 pm

Тошо, примерът със змията е много добър, защото въпреки че има една съществена разлика с иконите, има една още по-съществена прилика, а именно, че изглежда пряко нарушаване на втората заповед от Декалога.

В единия случай:
Не си прави кумир и никакво изображение на онова, що е горе на небето, що е долу на земята, и що е във водата под земята (Изх. 20:4).

А в другия:
И рече Господ на Моисея: направи си (медна) змия и я окачи на върлина (Числа 21:8).

Нарушава ли Бог Собствената Си заповед, която е дал по-рано или не? Очевидно е, че изображението е било заповядано и същевременно не е било в разрез с казаното по-рано, защото забраната за изображения е била в сила и в онзи момент.

Сега за разликата между змията и иконите, която показва защо свещените изображения не са единствено богословие в багри, а и обект на почитание (един император иконоборец поставил иконите много високо в храма, за да бъдат гледани с образователна цел, но не и почитани, т.е. иконоборството се изразява дори само в отричането на поклонение, целуване и подобни действия). Първообразът на медната змия по никакъв начин не заслужава специално отношение, кадене и т.н., защото е просто едно влечуго и нищо повече. Първообразът на иконите обаче определено заслужава, особено за тази на Господ не би трябвало да има никакво съмнение. Ако пред теб застане Иисус Христос, нима няма да Му се поклониш или да Го целунеш, хайде няма да намесвам Богородица и светиите, но как би реагирал, ако се случи първото, "дай лапа" ли ще Му кажеш, колкото и тъпо да звучи, но поне е нагледно? За нас особено портретните икони, независимо в цял ръст или не, са обект на почит именно защото чрез тях се покланяме на изобразяваното лице и вярваме, че както молитвата, така и външните знаци на почит достигат до тях. Дали изображението е на дърво, камък, екран или монитор е все тая - иконата е начин да се свържем молитвено и да изразим почитта си към изобразения, а не единствено сведение на каква възраст е бил и най-общо с какво е угодил на Бога.
ТодорК
Модератор
Мнения: 1140
Регистриран на: пон окт 06, 2008 2:36 pm

Re: Икони

Мнениеот ТодорК » ср окт 02, 2013 3:16 pm

Здравей Венче :)

Самата направа на змията не нарушава втората заповед понеже тя нито е кумир, нито е изображение на Йехова (образите на животни са забранени в смисъл на кумири с образа на животни, а не да изобразиш животно с някаква друга цел). Виждаме обаче как змията, която е отначало инструмент на Бога (и даже сам Той е заповядал направата ѝ) по-късно се превръща в кумир. Кумирът не е кумир сам по себе си (както Йехова е бог сам по себе си) - той се превръща в кумир от отношението на хората! Ние сме тези, които превръщаме едно или друго нещо в кумир. И така, имаме предмет, чрез който Бог е вършил велики чудеса, но който следващите поколения превръщат в кумир. И Езекия затова го унищожава - понеже е станал кумир за някои (едва ли е бил на всички, нали?) от божиите люде... За мен това е много сериозен прецедент, който ме кара да се замисля.

Относно разликата - да, наистина змията няма първообраз, който да заслужава почит. Реликвите в православието и католицизма (а предполагам и в останалите "традиционни" църкви) обаче не се изчерпват само с иконите - имаме например "частици от мощи", предмети като напр. торинтската плащеница и др. доколкото знам... Но тук темата са иконите, така че ще се придържам към тях. И понеже култа към светците е също отделна тема, нека (за да не се отвличаме в страни) говорим само за икона на Христос.
Аргументът, че Христос може да бъде изобразяван след Въплъщението в човешкия си облик на мен лично ми изглежда напълно валиден. Така че ок - имам си икона. Искам да се моля на Бог пред иконата? Също ок, мога да се моля на всяко място и ако иконата например ми помага да държа ума си фокусиран върху молитвата - защо не? Големият въпрос е почитанието на самата икона. Тук също трябва да се добавят някои уточнения. Ясно е, че няма да се отнасям с нея като с някаква безполезна вещ (както например няма да си скъсам лист от библията за да си лъсна обувките), а - мисля няма да сгреша ако го кажа - с някаква степен на уважение и почит. Понеже наистина е вярно, че ако уважавам някого, то ще уважавам и всичко негово - включително и образа му. Обаче според мен не можем да сложим знак за равенство между образа и първообраза. Христос е моят Бог и аз единствено Него обожавам. Обожението ми не се пренася към никакви образи, лични предмети и т.н. Например плащеницата (ако приемем, че е истинска) за мен представлява наистина скъп спомен за неговите страдания и като такава (спомен) е безценна. Но нищо повече. Същото се отнася и за иконите Му - правя ясно разграничение между Него и Неговия образ. И макар да третирам образа му с нужното уважение, то не бих тръгнал да му отдавам това, което бих отдал на самия Него...

Както казах въпроса е твърде голям за да твърдя, че го разбирам, така че мнението ми не е съвсем твърдо. Но поне за момента така смятам...
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Икони

Мнениеот Next » ср окт 02, 2013 3:23 pm

Трилогията на архимандрит Серафим Алексиев... В "Нашата любов" (вероятно и в "Нашата вяра") всичко е перфектно обяснено. Който иска - намира начин и чете: за змията, образи, предобрази, почит и всичко каквото там....
small axe
Потребител
Мнения: 2485
Регистриран на: чет апр 23, 2009 7:23 pm

Re: Икони

Мнениеот small axe » ср окт 02, 2013 7:18 pm

Без да желая да накърнявам нечия вяра, или да скандализирам някой, ще кажа само, че иконите са единствено с подагогическа цел. Това не е никак малко. И писанието е с педагогическа цел. Това е достатъчно.

Аз си признавам, че това с иконопочитанието не го разбирам какъв му е смисъла. Но това си е моето мнение. Уважав хората които се трудят в тази сфера, и ми се струва че най- важното за днешният народ е да бъде ограмотен педагогически. Тоест да знае за какво иде реч. Ако за това биха му помогнали тези икони добре, но ако водят някой към едва ли не поклони пред тях, това не считам за добро нещо и трябва да се обяснява на хората по черквите, че не това е смисъла и целта на иконите.

Дамаскин ясно е казал, че на някои се е видяло добре да се нарисуват някой неща на дъски защото народа е бил неграмотен. Това е. За сравнението с Моисеий и змията, не важи, понеже там сам Бог заповядва на Моисей, а тук имаме хора на които се е видяло нещо че е добро и са го направили.
Единствено голямата опастност си стои, както змията е станала идол, така и тук може да стане при наякой хора подобно нещо с иконите, което виждаме че и става при доста хора. Брат ми например, навсякъде се е окичил с малки рисунки от морето на някакви светии, така пише отдолу някакви имена, на магнитчета, да го пазели. В колата, на хладилника, незнам си къде.. Това е безсмислено, те не могат да го пазят, това е суеверие и е опасна заблуда, нямаща нищо общо с Божията истина.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Икони

Мнениеот Next » ср окт 02, 2013 7:35 pm

Добре е, ако имаш икона на някой светец, от време на време да казваш я молитва, я акатист (ако чакаш застъпничество от него пред Твореца). Всяко притежание е малко или много ангажимент. Така казват някои и аз също мисля така.

Колкото до змията, окачена на дърво от св. прор. Моисей (св. Предание до колкото помня казва, че това е било дървен кръст) има символичен характер.

Змията (дявола) с дърво (плода на забраненото дърво) е погубила Адам. Христос с жертвата си на кръстното дърво унищожил силата на змията (дявола), дарувайки свобода на верните Богу.
ven4e
Потребител
Мнения: 2975
Регистриран на: чет мар 27, 2008 8:13 pm

Re: Икони

Мнениеот ven4e » ср окт 02, 2013 9:52 pm

small axe
Потребител
Мнения: 2485
Регистриран на: чет апр 23, 2009 7:23 pm

Re: Икони

Мнениеот small axe » ср окт 02, 2013 11:06 pm

Венче, важното тук е какво Господ е заповядал и какво хора са решили да направят, понеже са преценили, че е добре. Разликата е като от земята до небето. Евреите не са решили ей така да си нпаравят ковчега , или змията. Било им е заповядано.

Ако възприемаш разни неща за свещени предмети, то това си е твоя работа. Аз ти посочих за иконите като какво са били замислени. като чиста педагогика. За догмати не съм говорил, понеже не се водя от догмати, като нещо задължително свише. Не че нещо казвам за тези които се водят, аз споделям за себе си.

Върни се в “протестантство”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост