За братското изобличаване като контрапункт на безразличието

теми, свързани с католицизма
refab
Потребител
Мнения: 1164
Регистриран на: пон окт 09, 2006 7:25 pm

За братското изобличаване като контрапункт на безразличието

Мнениеот refab » съб сеп 10, 2011 8:47 pm

и страха:

" Братското изобличаване – велик шанс за всеки от нас

4 септември 2011, 23:55
Проповед за 23-а Обикновена неделя

„Не дължете никому нищо, освен взаимна любов” – този призив на Апостола на народите е особено красноречив, а в светлината на днешната Литургия на словото придобива специално звучене. Защото става дума за любов в контекста на причинено от някого зло: „Ако съгреши против тебе брат ти, иди и го изобличи…”. В подобни ситуации не бива да оставаме безучастни. Противоположност на любовта не е само омразата. Противоположно на любовта е и равнодушието или страхът за самия себе си (проявяващ се в страх от порицание), който се оказва по-силен от грижата за доброто на ближния. Равнодушието и страхът са силни изкушения, а съвременната деградация на обществото ги подпомага.
Могат да се приведат много примери за подобно равнодушие и страх. За да се запазят мирът и спокойствието, жената не прави забележки на мъжа, а мъжът – на жената, родителите се стараят да не се месят на децата, за да не предизвикат у тях съпротива; влюбените избягват „трудните” разговори, страхувайки се, че той или тя ще си тръгне. За нас, свещениците, този страх също е знак, и заради него ние също понякога затваряме очите си пред злоупотребите от страна на други свещеници. А колко възникващи в обществения живот проблеми изискват порицание, а понякога и силен протест, но въпреки това ние не извисяваме глас, страхувайки се да не се окажем в неудобно положение…
Известният рок-музикант Томаш Будзински, вокалист на групите Armia и Siekiera разказвал историята на своето обръщане: „Исус винаги е присъствал в моя живот. Ходех на църква – рядко, но ходех. И знаете как е – цяла година не стъпвах в църква, но на Рождество идвах тук и се молех. Разбира се, тогава много не забелязвах например това, че съжителствах с едно момиче и не смятах това за грях. Силно я обичах и това бе достатъчно, за да се оправдавам пред себе си”. След едно силно религиозно преживяване Томаш започнал да ходи на църква постоянно и един път чул от своя приятел-свещеник едни много прости думи: „Ти живееш в грях”. Нямало какво да възрази. Трябвало да направи нещо. И той помолил свещеника за отслужване на Тайнството Брак. Прочетеният днес откъс за изобличаването придобива още по-дълбок смисъл в контекста на предшестващите го слова: „Вашият Небесен Отец не иска да загине ни един от тия малките” (Мт 18, 14). Братското назидание е израз на велик евангелски реализъм. Църквата е общност от хора, а тези хора не са идеални. Това е общност от хора, намиращи се на път. Както и общност на обръщането. На този път на обръщането братското назидание може много да помогне. Той ни е крайно необходимо.
Евангелието показва три степени на братско изобличаване: очи в очи, в присъствието на свидетели и пред лицето на църковната власт. Първата стъпка винаги трябва да бъде назидание очи в очи, лице в лице. Не става дума да разтръбиш пред целия свят никому неизвестен досега чужд грях (наистина, думите и действията на обществените деятели трябва да се разглеждат малко по-различно, доколкото те нямат никому неизвестен характер). Не следва ли в този контекст да правим изпит на съвестта си по повод т. нар. „грехове на езика”?
Братското назидание трябва да служи за стъпване на пътя на обръщането. Въпреки всичко, ако уличеният в грях човек отхвърля предоставения му шанс, общността на Църквата за негово добро предприема по-нататъшни стъпки, стига дори до крайност, каквото е изключването от нея. De facto такова изключване става вследствие от някои особено тежки грехове (например аборт). Ако обаче грехът е общоизвестен фактически състоялото се изключване може да бъде официално обявено от Църквата в т. нар. екскомунике. Изключването продължава до връщането на пътя на помирението, който е винаги открит за всеки човек.
Изобличаването никога не е било нещо леко. То не е приятно нито за изобличавания, нито за изобличаващия. Но не трябва да бъркаме любовта с нежеланието да се причини неудобство на друг човек. Възкръсналият Исус не се притеснявал да постави Петър в „неудобно положение”, напомняйки му трикратния грях на предателството. И тогава „Петър се натъжи” (Ив 21, 17). Тази печал обаче била спасителна. Днес ние, от една страна, искаме да се насърчим един друг за смело братско изобличение, а от друга страна – да се подготвим ние самите за възможно изобличение от страна на другите. За всеки от нас такова едно изобличение винаги е велик шанс.

Отец Войчех Загродски
Превод: Католически новини"


http://www.catholic-news.bg/?p=19102

Освен контрапункт на равнодушие и страх, тази проповед е и несъгласие, според мен, с най-обикновена тъповатост, невежество и мързел - интелектуален и всякакъв друг, маскирани и допълнително усилени от криворазбрано "смирение"!
Асен
Потребител
Мнения: 1162
Регистриран на: вт мар 20, 2007 5:16 pm

Re: За братското изобличаване като контрапункт на безразличи

Мнениеот Асен » съб сеп 10, 2011 8:50 pm

:angel: Много е истинско, фрателло

Върни се в “католицизъм”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост