Католическата мариология

теми, свързани с католицизма
ven4e
Потребител
Мнения: 2975
Регистриран на: чет мар 27, 2008 8:13 pm

Католическата мариология

Мнениеот ven4e » пон юни 24, 2013 10:15 pm

Eleazar_Levi
Потребител
Мнения: 1478
Регистриран на: нед сеп 18, 2011 7:53 am

Re: Католическата мариология

Мнениеот Eleazar_Levi » вт юни 25, 2013 9:31 am

Поздравления за хубавата тема.
Ето и вижданията на православните авторитети:
"Макар като учение приснодевството да е непоклатимо в православната традиция богословите се изказват до известна степен колебливо относно неговия догматичен авторитет. Г. Флоровски започва своята статия “Приснодева Богородица” по следния начин: “Цялото догматически учение на нашата църква може да бъде събрано в тези две нейни имена: Богородица и Приснодева. Двете имат съборно признание, и авторитет и са приети от цялата вселенска църква.” Очевидно според него приснодевството е догма определена чрез съборно определение.
Митрополит Калистос Уеър е по-сдържан в своето изказване: В лекция изнесена през февруари 2011 г. пред аудиторията на Университета „Норт Парк”, Чикаго той казва: “На практика не съществува официално утвърдена дефиниция за приснодевството на Мария. Ние просто вярваме в това. В нашата богослужебна практика използваме названието „Приснодева” – на някои вселенски събори са употребявали названието Приснодева Мария, – но досега нямаме точно формулирана дефиниция за това убеждение и вложените в него предпоставки. То е просто част от вярата, която прогласяваме по целия свят. То е нещо, родено в душата на Църквата в хода на нейния живот – като вид дълбоко убеждение, което е плод на нашите молитви”
Тази недозиясненост на израза приснодева като понятие се отбелязва и от Вл. Лоски: “Терминът Приснодева (άειπάρ ενος), който срещаме в решенията на Църквата от Петия вселенски събор насетне, никога не е бил специално дефиниран от употребявалите го събори.”
Накрая Йоан Майендроф е най-въздържан и вижда въпроса в по-друга светлина: “Единственото догматическо определение за Мария, към което византийската църква официално се придържа е решението на Ефеския събор, което я нарича theotokos, или “Богородица”. Той продължава като казва, че то е “очевидно христологично, а не мариологично” И отново: “Така, мъдро запазвайки една скала на богословски ценности, която винаги отдава предпочитание на основните фундаментални истини на Евангелието, византийската църква се въздържа от налагането на догматическа формулировка по отношение на Мария, с изключение на това, че тя е истинска и действителна Theotokos, “Богородица”.
С това се съгласява дори Вл. Лоски: “Наистина, ако се ограничим до фактите от догматиката в строг смисъл на думата и гледаме само догматите, утвърдени от съборите на Църквата, няма да намерим нещо повече от термина Θεοτόκος.” Все пак Кр. Фелми е само наполовина прав когато пише: “За православния християнин тези въпроси (т.е. кои са братята на Христос) по принцип не подлежат на обсъждане, но все пак в православната църква няма ни най-малка тенденция тези приети вече решения да влязат в догматически формулировки. Очевидно православното богословие ясно съзнава, че се има предвид не нещо “необходимо за изкуплението”, а единствено достойнството за Господната майка. В това отношение то продължава линията на св. Василий Велики.”
Йоан
Потребител
Мнения: 914
Регистриран на: вт апр 20, 2010 4:19 pm

Re: Католическата мариология

Мнениеот Йоан » пон юли 01, 2013 11:13 pm

Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Католическата мариология

Мнениеот Next » пон юли 01, 2013 11:23 pm

Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Католическата мариология

Мнениеот Кабрал » вт юли 02, 2013 9:19 am

Това е от компетенцията на личния лекар, за 112 е само ако буйства на публично място.

Иначе не е правилно да се употребява "догмат" за ерес. Ереста е само ерес, тя не може да е догмат. Ерестта на латинската епископия за непорочното зачатие няма никаква богословска стойност, но е интересно и много поучително за любителите на "развиващото се предание", "развитието на догматиката под действието на "Светия Дух"" и други старческо-интелектуални щуротии, като по изключение няма да кажа от кои езико-говорящо общности и учебни заведения идват.
Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: Католическата мариология

Мнениеот Aurelia Felix » вт юли 02, 2013 10:53 am

ven4e
Потребител
Мнения: 2975
Регистриран на: чет мар 27, 2008 8:13 pm

Re: Католическата мариология

Мнениеот ven4e » чет юли 04, 2013 1:18 pm

Елеазар, благодаря за уместното включване. Мислех да публикувам откъси от наистина ценното изследване на Драган Бачев, но тъй като той е богослов, не си заслужава с оглед демонстрираното презрение към труда на този тип хора. В заключение ще добавя единствено наблюдението, че римските богослови защитават новата ерес именно с текстове, които касаят приснодевството, като ги претълкуват, но самият Пий 9 признава, че дефинира догмата единствено по силата на своя авторитет.

Върни се в “католицизъм”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост