Медитация
- Aurelia Felix
- Модератор
- Мнения: 4097
- Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm
Re: Медитация
А основал ли е секта?
Re: Медитация
Били са съвременници с Кант и е оказал влияние върху него, но по онова време все още не е имало масово плодене и множене на секти :lol:
- Aurelia Felix
- Модератор
- Мнения: 4097
- Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm
Re: Медитация
Объркал е епохата. Ако се беше родил днес със сигурност щеше да е звезда по някоя "християнска" американска телевизия.
Ето тази претенция: "След това той му казал, че е Господ Бог, Създателят на света и Изкупител и че "Той ме е избрал да обясня на хората духовния смисъл на Писанието " стои в основата на най-тоталитарните евангелистки секти днес. Горделивата презумпция е, че никой 2000 години не е разбрал смисъла на Писанието, Църквата се е провалила и сега уж Бог я възстановява.
Ето тази претенция: "След това той му казал, че е Господ Бог, Създателят на света и Изкупител и че "Той ме е избрал да обясня на хората духовния смисъл на Писанието " стои в основата на най-тоталитарните евангелистки секти днес. Горделивата презумпция е, че никой 2000 години не е разбрал смисъла на Писанието, Църквата се е провалила и сега уж Бог я възстановява.
Re: Медитация
Отдавна се интересувам от Сведенборг. Имам неговите произведения и познавам американската църква на неговото име, която е малка, но много активна секта от около 2 500 души. Разполагат дори с академия в Брайн Мор, Пенсилвания.
Сведенборг е спиритуалист и мистик. Отрича божествеността на Христос и в редица отношения предшества мормонството. Оказал е силно влияние върху световната култура, например върху Блейк, Балзак, Хесе, Юнг и Борхес.
Сведенборг е спиритуалист и мистик. Отрича божествеността на Христос и в редица отношения предшества мормонството. Оказал е силно влияние върху световната култура, например върху Блейк, Балзак, Хесе, Юнг и Борхес.
Re: Медитация
Dadi, Венчето явно има предвид известната източна медитация, за която определението 'душегубна' приляга.
Естествено е че има известни психични и физиологични действия при православната молитва, и че тя е душеспасителна, но това не е 'медитация'.
Съзерцанието често присъства в православната молитва, и ако преведем медитация, то на български е - съзерцание, но от нашия Иван, до свети Иван има балкан разлика, нали така.
Едното е за хвала, другото е за съд.
Естествено е че има известни психични и физиологични действия при православната молитва, и че тя е душеспасителна, но това не е 'медитация'.
Съзерцанието често присъства в православната молитва, и ако преведем медитация, то на български е - съзерцание, но от нашия Иван, до свети Иван има балкан разлика, нали така.
Едното е за хвала, другото е за съд.
Последна промяна от Славян на вт ное 24, 2009 1:40 pm, променено общо 3 пъти.
Re: Медитация
Здравей Дади, съжалявам, че така ти е прозвучала темата, в никакъв случай не съм искала да обобщавам на база неговия опит, а напротив, сигурна съм, че е възможно на медитацията да се гледа и позитивно, особено по начина, по който си погледнал ти и бих ти била благодарна, ако посочиш нейно полезно приложение, както и аз бих посочила, ако попадна на нещо подходящо. Напълно е възможно в примера да става въпрос за злоупотреба, например във връзка с това, че Сведенборг не се е ползвал от никакъв надзор над духовното си състояние. Но извини ме, всяко нещо си струва да бъде показано и в отрицателната му страна и именно като го погледнем всеобхватно ще можем да оценим истинското му значение. Със сигурност бих се издразнила, ако някой в първия си пост за Иисусовата молитва даде отрицателен пример, така че благодаря за забележката :)
Re: Медитация
За да не се сърдиш, ще ти препиша от св.Григорий Синаит относно съзерцанието, разбирано като размишление:
Утвърждаваме, че има осем главни обекта на съзерцание:
1. Бог, невидим и безвиден (т.е. неантропоморфен, непредставляем в човешки образ), безначален и несъздаден, причина за всичко съществуващо. Единно - Троично и Надсъщно Божество.
2. Чина и предстоенето на умните сили.
3. Устройството на видимите неща.
4. Домостроителното първо пришествие на Словото.
5. Всеобщото възкресение.
6. Страшното второ Христово Пришествие.
7. Вечните мъки.
8. Царството Небесно.
Първите четири са вече станали и извършили се, а последните четири са бъдещи и още непроявени, но и те са ясно съзерцаеми и признавани от придобилите (чрез благодатта) пълната чистота на ума. Пристъпващият към това без светлината на благодатта нека знае, че той строи фантазии, а не е в състояние на съзерцание, бидейки оплитан с въображения от измамния дух на мечтанията.
Утвърждаваме, че има осем главни обекта на съзерцание:
1. Бог, невидим и безвиден (т.е. неантропоморфен, непредставляем в човешки образ), безначален и несъздаден, причина за всичко съществуващо. Единно - Троично и Надсъщно Божество.
2. Чина и предстоенето на умните сили.
3. Устройството на видимите неща.
4. Домостроителното първо пришествие на Словото.
5. Всеобщото възкресение.
6. Страшното второ Христово Пришествие.
7. Вечните мъки.
8. Царството Небесно.
Първите четири са вече станали и извършили се, а последните четири са бъдещи и още непроявени, но и те са ясно съзерцаеми и признавани от придобилите (чрез благодатта) пълната чистота на ума. Пристъпващият към това без светлината на благодатта нека знае, че той строи фантазии, а не е в състояние на съзерцание, бидейки оплитан с въображения от измамния дух на мечтанията.
Re: Медитация
Аз съм срещал термина "съзерцание" само в смисъл на неразмишление. Но може би това е така защото не съм чел достатъчно православна литература... Мисля, че "съзерцание" не е равнозначно на "медитация", а по-скоро човек чрез медитация може да стигне до съзерцание на това което е или дори на Бог Който Е. Защото да размишлява може всеки, а да съзерцават умеят малцина.
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост