Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

будизъм, хиндуизъм и др.
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Кабрал » пет юли 29, 2016 7:49 pm

Последните години Христовата Църква е изправена пред Втората велика схизма, тази между православните, следващи Христос и апостолите и исихастите, следващи сами себе си. Като имаме предвид, че едните са 280-300 милиона, а другите 280-300 човека изглежда схизмата няма да е голяма, но тези 280-300 исихастващи са овладели синодите на много поместни църкви и разколът не само ще е голям, а ще застраши за дълго време Христовата Църква. Вероятно ще минат десетилетия или векове, докато православните си върнат Църквата. За да не стане това ние всички не само трябва да сме трезвени и бодри, а да сме готови за борба срещу домогванията на гръцките и руски еретици да подменят Христовото учение с исихазма.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Next » пет юли 29, 2016 8:16 pm

Ако следим думите да имат истинските си верни понятия - по-голям оксиморон от това не бях чувал.
Доказателства тоже йок!

П.п. Пример за оксиморон - дървено желязо.
П.п.2 Аве Кабрле, спри да хвърляш из пространството тези от вида: "нещо някакво такова"!
Къде ги видя тия исихасти ве човек! Знаеш ли какво е това? Ако ги има, кажи къде са, щем да ги видим и да се поучим, че то в нашия век само мъка, мъка...
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Кабрал » пет юли 29, 2016 10:40 pm

Не са важни исихастите, ако бяха само те щяхме да говорим за монашеска практика, проблемът са исихастващите, тези издигнали исихазма в нова, различна от християнството вяра.
Доказателства? Мога да игнорирам това като попитам: А какво е исихазма, ако не ерес?, но никой дори не знае какво е исихазма за да бъде ерес или не. Общи приказки. Но защото нещата са станали толкова сериозни, колкото не са били при Арий, ще дам и доказателства от един от популярните, за сметка на това многобройни, еретици гръкофони:



Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Next » пет юли 29, 2016 11:01 pm

Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Кабрал » пет юли 29, 2016 11:22 pm

Разликата между исихаста и исихастващия е, че вторият иска да наложи учението на първия не просто като общоправославно, а като единствено православно. Въпросът относно представеното ни от Влахос учение е дали е обикновена ерес или нова и различна от християнството религия? Това е важно да се знае, защото на следващият събор най-вероятно това "учение" ще измести христовата вяра, а веднага след него ще последва и схизмата между православни и "исихастващи".
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Кабрал » чет авг 04, 2016 9:30 am

Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Next » чет авг 04, 2016 10:38 am

Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Кабрал » чет авг 04, 2016 4:17 pm

Никой не обсъжда броят на исихастите, а подмяната на Христовото учение с друго такова. Теоретичните предпоставки на това друго учение са се появили през VІІ и VІІІ век, достатъчно късно за да попаднат в раздела: "Не приемаме нищо ново, дори само защото е ново"! Това учение, поради човешките си корени, ту повяхвало, ту се проявявало пак у някой църковен деец, като станало значимо за кратък период от време на Балканите. То било свързано и коментирано на т.нар. Паламистки (исихастки) събори през 1341, 1347, 1351 и 1368 г., като последствие отново залиняло за да се възроди или по-скоро изроди напълно от безпросветни руски монаси в ХVІІІ и ХІХ в.
Казано вкратце едно от многото "учения" или по-скоро "практики" в православието, в които няма нищо лошо ако не му противоречат или ако му противоречат да не е за догматични въпроси и които си съществуват тихо и мирно.
С исихазмът обаче не е така! Последните десетилетия на тази практика започна да се придава догматичен характер, а Исихастките събори (1341, 1347, 1351 и 1368 г.) се приеха на квази-събора в Крит като общо православни и едва ли не вселенски и то според сегашното тълкуване на исихазма. Апологет на това безбожие е еретикът от гръцкото котило Иерофей (Влахос). Представеният ни исихазъм няма връзка с православието, няма връзка дори с християнството, като термин включващ последователите на Иисус Христос, католици и протестанти. Христовото учение е подменено с човешко, Словото Божие с отделни цитати от църковни дейци и умозаключения небазирани нито на Писанията, нито на елементарната логика. Пустословия безкрай, гавра с кръстната смърт, която не била достатъчна за спасение, защото с времето отслабвала, ако не се укрепва с упражняване на "умна" молитва в сложни пози. Какво означава една молитва да е "умна" или "умнoсърдечна"? Означава, че "Отче наш", която Иисус Христос остави на "втората ръка" последователи е глупава и тъпобезсърдечна, менте за което трябва да съобщим незабавно на Комисията за защита на потребителите.
Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Aurelia Felix » съб авг 06, 2016 12:26 pm

За разлика от бесовската пропаганда, наречена "православно учение за митарствата", в исихазма не намирам нищо еретично. Но все пак признавам, че не съм го изследвала в детайли. Все пак Григорий Паламас е светец, в учението му за Божествените енергии и за събирането на човека в сърцето не виждам нищо еретично.
Кабрале, моля те посочи конкретен текст с източник от исихастки автор (но истински такъв, а не руски), който те смущава, за да видим и да го обсъдим.
-----

Честит празник на всички!
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Кабрал » съб авг 06, 2016 5:39 pm

Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Aurelia Felix » съб авг 06, 2016 9:36 pm

Темата е сериозна, аз признавам че не съм чела задълбочено по въпроса. От това, което съм чела от св. Григорий Паламас обаче, не виждам нищо еретично. Но и не мога да не призная аргументите на Кабрал. Никой не може да оспори, че Господ Иисус Христос ни остави съвършено учение за спасението, на което никой не може нито да добави (въпреки всички опити на горделиви хора през вековете), нито да отнеме. И все пак не е ли учението за Божествените енергии и събирането на личността в сърцето просто едно добро обяснение на православната мистика? Далеч съм от мисълта, че исихазмът представлява сам по себе си някакво друго учение или един вид, както много горделивци го представят, учение за избрани. Далеч съм и от мисълта, че някой се спасява чрез исихазъм. Има един начин за спасение, ясно обяснен от Христа и утвърден от Неговата Църква - правилна вяра в Него, кръщение и живот според вярата.
Ще съм благодарна да се включат богослови като Зограф и Прокимен със знанията си в тази тема.
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Кабрал » нед авг 07, 2016 10:12 am

Учението за божествените енергии не е учение на Църквата. За божествени енергии не се говори в Писанията, не са познати и на древната църква. Пръв за тях говори Василий Велики, но те не са споменати в решенията на нито един от Вселенските събори, макар да имат отношение към някой от разискваните догмати. Това е частно мнение, може да ги има, може да ги няма, не ни е открито да знаем, поради липсата на връзка между тях и спасението. Ако имаше такава връзка и тя ни интересуваше, божествените енергии щяха да ни бъдат открити от Христос или апостолите.
При цялото ми уважение към църковните отци и липсата на такова към Аристотел и Платон ще кажа, че историята с напълно непознаваемата същност на Бога е подадена от последните двама, а първите са се хлъзнали по една плоскост към която Църквата няма отношение. Станало е така, че странни философски идеи са се намесили в творенията на църковни дейци, които се препирали с философи.
Божията същност е достатъчно добре познаваема, в рамките в които Бог ни я е разкрил.
Наистина е писано: "Никой не познава Сина, освен Отец. И нито Отца познава някой освен Синът" (Мат. 11:27), но последствие Въплътеното Слово ни даде познанието за Бог: "Бог ни даде светлина и разум, да познаем истиннаго Бога" (Йоан 5:20) "Вечен живот е това, да познават Тебе, Едного Истиннаго Бога" (Йоан 17:3).
Гръцките философи са нямали нито богооткровени книги, нито им е бил даден разум свише, затова и Бог е бил непознаваем за тях, но не и за християните, които ползват Писанията и са научени свише.
Писано е, а и винаги е било основа на вярата, че Бог е един, три ипостасен, като Отец е нероден, Синът е вечно раждащ се от Отца, а Светия Дух е вечно изхождащ от Отца. Казано е достатъчно за действието на ипостасите в Църквата и т.н. Това, че не можем да си обясним как е станало Въплъщението, как ипостасите са неразделно разделени и т.н. не означава, че са напълно непознаваеми. Такива може да са били за Аристотел и Платон, но не и за Църквата.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Next » нед авг 07, 2016 12:22 pm

Нетварна светлина (енергия) има и сега. Можете с вяра да отидете и да я видите на Велика Събота - Благодатния огън, Божи гроб. Който не може - има поне 1 разкошен филм по темата (руски).

Огъня изветно време не изгаря, а светлините предшестващи това не дават сянка! Те са нетварни, т.е. не се произвеждат от някакъв светещ/горящ предмет, а са Божий дар.
Ако искате да ги виждате често - станете светец/светица.

Трябва обаче да стигнете последните стъпала на лествицата (Лествица - книга на св. Иоан Лествичник), което е било и целта на древните исихасти. Накрая има пълно съединяване с Божията воля и достигане на святост.

За целта обаче трябва да сте чели книгата на светеца, която никой православен, никога, никак не е обявил за неправославна. Разбира се, за човека потопен в света на 21 век това за постигане е фантастика!

Ако има хора обаче, които твърдят, че само исихасти днес могат да се спасят, това би трябвало да са исихастващи, не исихасти. Но исихастващите са друга тема...
Всички "вариации на тема" намирам (в лично качество) за излишна врява.
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Кабрал » нед авг 07, 2016 3:03 pm

Основен камък в "учението" на исихастите е случката на Тавор (Мат.17:1-13; Марк 9:1-9; Лук.9:28-36), на която те дават грешно тълкувание, нямащо връзка нито с текста, нито с контекста на евангелията.

И тримата евангелисти съобщават, че преди случилото се на Тавор сред народа са възникнали спорове за това кой е Иисус. Спасителят запитал учениците: "за кого Ме човеците мислят - Мене, Сина Човечески"?, на което отговорът бил, че едни Го мислят за Илия, който според пророчествата, трябвало да се яви преди Месията, други Го мислели за Иоан Кръстител, трети и четвърти за Еремия или друг старовремски пророк.

След това Спасителят, който много добре знаел тези неща като Премъдрост, се обръща с въпрос към учениците си: "А вие за кого ме мислите"? и след отговора на Петър синтезирано им излага основите на евангелието, приканвайки учениците си да изоставят земното (вземат кръста) и го последват в небесното и още:

"Защото ще дойде Син Човеческий в славата на Отца Си със Своите Ангели, и тогава ще въздаде всекиму според делата му. Матей;
"Защото, който се срами от Мене и от думите Ми в тоя прелюбодеен и грешен род, и Син Човечески ще се срами от него, кога дойде в славата на Отца Си със светите Ангели". Марко;
"Защото, който се срами от Мене и от думите Ми, от него ще се срами Син Човеческий, кога дойде в славата Своя, и на Отца, и на светите Ангели". Лука

За всеки биха възникнали въпросите:
1. Защо мислиш, Учителю, че си различен от другите?
2. Как да повярваме, че не Си древен пророк?
3. Защо да вярваме, чи ти си Синът Човеческий, чиято слава е равна на тази на Отца?

Иисус дава отговорите на тези въпроси на Тавор, където точка по точка доказва прежде реченото(няма да цитирам, прекалено обемно е):
1. Христос се "преобразява", като "лицето му светва като светлина" според Матей, Марко не коментира как е станало преображението, а Лука използва "видът на лицето му се измени", като и при тримата преображението е свързано с промяна на цвета на дрехите, които стават бели "като светлина" според Матей, "твърде бели, като сняг, каквито белилник на земята не може да избели", според Марко и "дрехата му стана бяла, бляскава".
Знаем от Изход, че никой не може да види Бог и да остане жив, затова и преображениието не е за да ни доказва съществуването или липсата на енергии, а за да покаже на учениците божествения произход на Иисус.
2. На учениците се явяват Мойсей и Илия, разговарящи с Иисус. Т.е. Иисус не е нито Илия, както мисли народът, нито Мойсей или друг от древен пророк. Последствие Той обяснява на учениците защо да не чакат вече Илия и какъв точно е Иоан Кръстител.
3. Учениците предлагат да направят три сенника, един за Него, един за Мойсей и един за Илия. Това предложение не среща отговор и остава да виси, но след хилядолетие става една от основите на исихазма, според който трите сенника са трите степени на съвършенство, трите стъпки, които трябва да извърви всеки към спасението, което ще коментирам отделно поради обемът му.
4. Веднага след въпроса за сенниците, останал без отговор от Иисус, учениците са засенени от явил се облак, светъл според Матей, и из облака се чул глас: "Този е Моят възлюбен Син: Него слушайте", според Марко и Лука, като Матей добавя и: "Този е Моят възлюбен Син, в когото е Моето благоволение: Него слушайте".
Иисус Христос е припознат от Отец като Единороден - "в Когото е Моето благоволение", а не "върху Когото", както и "Аз и Отец - едно сме" (Йоан 10:30), "Наричаше Бога Свой Отец, като правеше Себе Си равен Богу" (Йоан 5:26), "Велика е тайната на благочестието, Бог се яви в плът" (1Тим. 3:16) и др.
Сам Отец заявява и представя единородния си и Въплътен Син на апостолите! Това е третото представяне на Сина от Отца на света, първото е в пророчеството на Исая: "ето Моя Отрок, Когото избрах, Моя възлюбен, към Когото благоволи душата Ми. Ще положа Духа Си върху Него, и на народите ще възвести съд", за втори път е Кръщение Господне: "Ти си Моят Син възлюблен, в Когото е Моето благоволение".

"Този е Моят Отрок изпълнил пророчествата и дошъл да съди света, Него слушайте"!, това казва Отец на учениците. Няма повече пророци, няма ги Илия, Мойсей и Йоан Кръстител, въплътеният Син е Един и Сам - Иисус Христос! Затова след като преминава страха им в облака учениците виждат никой друг "освен едного Иисуса", по Матей и Марко, а по Лука Иисус е "останал Сам".

В това е смисълът на Благовещението за което никога не е имало спорове в Църквата до изопаченото и невярно тълкуване на исихастите, слепи за същността на станалото, виждайки в случилото се проявление на енергии, степени на познание, постигани с молитви, съзерцания, очищения, обожения.

Относно молитвите. Само Лука споменава, че Иисус се е молил. Това не означава, че шансът да се е молил 1/3, а че се е молил, но това въобще не е било съществено за разказа и затова не е споменато от другите двама евангелисти. Ако молитвата беше в основата на Преображението то тя щеше да е подробно разисквана от тримата и то с едни и същи или смислово еднакви, макар и различни думи. Както виждаме от описаните в евангелията събития, основните са разказани подробно и по еднакъв начин от евангелистите и няма как двама да пропуснат "квинтесенцията" на вярата.
(Впрочем, да внимават протестантите, Лука датира събитието с два дни разлика от Марко и Матей, което показва, че на незначителните неща не е обръщано особено внимание, за разлика от важните.)
Дори молитвата да беше изрично изтъкната от всички като основание за видяната "енергия", не може да не обърнем внимание, че се моли Иисус Христос, а апостолите...какво правят?
"А Петра и ония, които бяха с Него, бе налегнал сън; но, като се събудиха, видяха славата Му и двамата мъже, които стояха с Него". Лука
Ами апостолите-исихасти спят! Спят като всеки изморен човек, прекарал денят си в труд, а не в съзерцание на пъпа си. Светлината се е появила докато са спели, те нямат никакво отношение към нея, още повече към този момент те знаят само "Отче наш". Светлинта (блясъкът, белотата) е дадена от Бог за да я видят апостолите като се събудят.
Изумително е как досега не се е появил някой с теории за трезвеният сън и умната дрямка?!?
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Next » нед авг 07, 2016 4:16 pm

Както и друг път съм казвал, факир си да хвърляш теории без доказателства!
Исихастите т'ва, исихастите он'ва... сопри се малко! Кои исихасти? От кой век? От кой достоверен източник?!?
Какво конкретно да гледаме, кое е заблуда, ерес и тям подобно рикащо като лъв?!
И стига с тия кухи факти по някакви събори, де май само отбран кръг богословстващи са ги чували... те само забъркват "тютрлгювеча". Конкретика!

Ако е за днешни "исихасти" - дай пак доказателства? Кои исихасти? От кой достоверен източник?!? И защо пък да са исихасти? Те ли го твърдят за себе си или как?

Върни се в “източни религии”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост