Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

будизъм, хиндуизъм и др.
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Кабрал » нед авг 20, 2017 6:58 pm

Не съм твърдял, че мислим еднакво, аз приемам, че Учението на Иисус Христос е съвършено и не подлежи на развитие, аргумент който Църквата и отците й винаги използват в споровете с католиците, а вие приемате, че Христовото учение подлежи на промяна и развитие от т.нар "отци", които по една или друга причина са постигнали някакво извънредно просветление, което им позволило да прибавят неща към установеното.

Всички разколи в Църквата започват от желанието на някой да изясни напълно неща които не ни е открити от Бог. Щом не са ни открити значи така трябва и опитите за откринато им няма да доведат до нищо добро. Какво е филиокве-то освен опит да надскочим Писанието? Там е казано, че Утешителят изхожда от Отца и с това се приключва, но не... Някой от отците решили да навлязат в най-големите тънкости на това изхождане и да го обяснят до последния детайл, зер ако не те признаят за богослов няма да се спасиш. Не знам какво са разгадали, но заръсили неща дето не е трябвало и през ум да им минават. От другата, западната, страна пък един папа сънувал нещо, на някой монах му се явила Дева Мария, трети, докато схоластвал, тварни енергии го осенили и се стигнало до схизмата. Това богословстване до какво добро за църквата ни доведе? Едното излишно доведе до другото, една от целите на Григорий Палама е с учението за енергиите да обясни защо Кирил Александрийски и други са твърдели, че Светия Дух изхожда и от Сина. Един развъдник на раздори се лекува с друг такъв развъдник.

Каква е разликата между православните вярващи в Писанията и отческите православни?
Първите са против икуменизма, защото Бог, чрез Йов (33:14) и апостол Павел, е казал да говорим веднъж-дваж с неверника и после да страним от него.
Вторите са против икуменизма, защото ...масоните, модернистите, международното положение, ..... и накрая старец Кузма Одески...
Аргументите на първите са необорими, а на вторите несериозни.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Next » нед авг 20, 2017 7:12 pm

Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Кабрал » пон авг 21, 2017 9:26 am

По коя от всичките тези точки може да се приеме, че учението на Григорй Палама ни е оставено от Иисус Христос?
За него няма нищо в Писанията. Крайъгълен камък на това учение е "Нетварната таворска светлина", но нито един от евангелистите, описващи станалото на Тавор, не поставя акцент на тази светлина, за нея говори Господ, а ап. Иоан, лично присъстващ на Тавор, не я споменава, както и нито един от апостолите. Възможно ли е било апостолите да не ни благовестят за нещо толкова важно? Всичко това идва от монашески спорове за някакво облаче, появяващо се на Тавор на Преображение и какво е това облаче. Само дето преображението на Тавор по време не е съвпадало с празника Преображение Господне.
Най-ранните отци в съчиненията на които се споменава за светлини и енергии, много далечно от паламизма, са от ІV в. Основните източници: Макариевиия и Дионисиевия корпуси не са оригинални, а са писани от неизвестни монаси през V и VІ в. Повечето древни отци, апологети на аскезата, другата основа на паламизма, са осъдени като еретици, справедливо или не. Теорията за енергиите не само липсва в Писанията, а не може да се проследи до древността, като първият отец, който реално дава зачатък на учението е Максим Изповедник.
Учението никога не е било всеобщо за Църквата, нито е имало период през който да е присъствало продължително. Нещо повече, макар и писано преди близо 700 години то не е залегнало в литургичните текстове или поне аз не съм чул да се пее за тварни и нетварни енергии.
Всичко това определя конкретно това учение на Григорий Палама като негово частно мнение, което може да е вярно, вероятно е и такова, но е плод на човешки разсъждения, а не ни е оставено от Христос и никога не е било всеобщо за Църквата, за да бъде обявено чак сега за учение с догматична сила, задължително за всички.
Който иска да вярва в паламизма, който иска в митарствата, не прави нищо лошо, както не са правели лошо и едни дето не пиели вино и не ядяли месо. Те обаче решили, че не е достатъчно само те да го правят и започнали да настояват пълната трезвеност и вегетарианство да се обяви за догмат, задължителен за спасението. Църквата обаче ги осъдила като еретици защото било еднакво неправилно както да не спазваш догматите, така и да издигаш за такива неща, които не са ни заповядани от Господа.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Next » пон авг 21, 2017 9:55 am

Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Кабрал » вт авг 22, 2017 11:53 am

За добро или лошо православието е Христовата, а не светоотческа Църква, както се опитват да ни внушават православстващи евангелисти.
Въпросът е дали изповядваме оставеното от Христос, а не дали изповядваното не му противоречи. Господ не е решил да ни открие нищо за енергиите и затова всеки може да пише всичко за тях без да му противоречи.
Друг е въпросът дали учението за енергиите противоречи на цялостното Учение на Църквата.
Споменах вече до какви сътресения е довело използването на "единосъщ", само защото този термин го няма в Писанията. Когато четем статията за паламизма почти не срещаме библейски термин, а изцяло философски, най-вече от Платон, а и самото понятие "енергии" е на Платон и влиза в трудовете на Василий Велики като отговор на платонизма.
Дори само това е достатъчно да отхвърлим паламизма или поне да го върнем за доработка и привеждането му на църковен език, което така или иначе е невъзможно поради липсата на каквито и да е коментари в Писанията относно тварни и нетварни енергии.

Страхувам се обаче, че учението на Григорий Палама пряко противоречи на заповедите на Иисус Христос. Ап. Иоан ни предава думите на Спасителя:,,Който има заповедите Ми и ги пази, той е, който Ме люби; а който Ме люби, възлюбен ще бъде от Отца Ми; и Аз ще го възлюбя и ще му се явя Сам". Предмет на Първият събор на апостоли и презвитери в Йерусалим е, че някой проповедници възлагали на повярвалите на неща които апостолите не са им поръчвали. Интересно е решението на събора: "угодно бе на Светаго Духа и нам да ви не възлагаме вече никакво бреме, освен тия нужни неща: да се въздържате от идолски жертви и от кръв, от удавнина и от блудство, и да не правите на други онова, което не е вам угодно".
Сега някой не просто ни възлага изсмукано от пръстите на някой патриарх бреме, ей така да има с какво да се занимаваме, но възлага върху всички вярващи като догмат, като условие за спасение, нещо което никой не е постигнал на практика, но на теория имало вероятност да се постигне. Говоря не за самото учение на Палама, а за плодовете които донесе на Църквата и които за малко да станат задължителни на сбирката в Крит, въпреки очевидната им налудност и липса на връзка както с вярата, така и с разума.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Next » вт авг 22, 2017 1:41 pm

Шизофренично ми идва. Твоите началници са публикували прекрасна статия за исихазма, ти го анатемосваш и пак продължаваш да си мъдруваш като средностатистически протестант, без да ти мигне очето, че на места и лъжеш. Доказуемо!

И да не продължаваме с шизофренията, вариантите са:

1. Не се именуваш православен, защото св. Православие почита исихазмът, св. Григорий Палама и последователите му. Така няма да лицемериш.

2. Оправяш се с началниците си, защото ти си модератор в техния форум, а твоите анатеми падат и над тях. За да не изглеждат нещата шизофренично.

3. Допълнение към т.2. Вземаш статията, която те са публикували и доказваш с теорията и практиката на св. Църква (!!!, а не с твоето, аз мисля...) къде точно там лъжат или се заблуждатат.

С други варианти не ми се занимава. Громи си съвременните крайно десни "паламисти" колкото си искаш, но исихазма, св. Григорий Палама и учениците му остави на мира... (по причина на т. 1 и т.2). Моля.
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Кабрал » ср авг 23, 2017 9:56 am

Всякакви разсъждения какво почита Църквата свършват тук:
,,Който има заповедите Ми и ги пази, той е, който Ме люби; а който Ме люби, възлюбен ще бъде от Отца Ми; и Аз ще го възлюбя и ще му се явя Сам".
"угодно бе на Светаго Духа и нам да ви не възлагаме вече никакво бреме, освен тия нужни неща: да се въздържате от идолски жертви и от кръв, от удавнина и от блудство, и да не правите на други онова, което не е вам угодно".

Статията е като всички статии за исихазма, неща, които никой не разбира, но може без проблем да обясни. Самото заглавие "Исихазмът – сърцето на Православната църква" е интелектуален лозунг, обиждащ Църквата. При създаването си монашеството е общежително (киновиено), като негов учител и наставник е св. Василий Велики. Успоредно с него или малко по-късно се появяват аскетите, чийто идеолог е Евагрий Понтийски, чието учение е доразвито до исихазма от Максим Изповедник, Симеон Нови Богослов, Григорий Синаит и Григорий Палама. Това са две противоположни позиции в монашеството. Първата е на огромното мнозинство монаси, непрекъсната от появата на монашеството до днес, където водещи са послушанието, труда и делата, втората следваща съзерцанието и умната молитва, е на единици и се появява през няколко века за да изчезне в забвение след няколко десетилетия.
При това положение е несериозно да обявяваме точно исихазма за сърце на православната църква и особено когато от не сърцеведната страна са 99,9% от монасите, следващи св. Василий Велики и преподобни Теодор Студит.
Това е и една от най-опасните страни на исихазма, прелестта, за която предупреждават и първите му учители, макар открито да я изповядват, та не знам какво точно са имали предвид в предупрежденията си. Всички исихастки отци винаги са делили вярващите на лоши и незаслужили и тези от техните - добри и заслужили. За щастие Спасителят не само не е поощрявал подобно поведение, а е отправил строго предупреждение към последователите му.

Аз не анатемосвам нищо, казвам, че ако Църквата обяви паламизма и исихазма за задължителни ще изпадне в грешка, която на църковен език се нарича ерес и изповядвам убеждението, че това ще доведе до нов и съдбоносен разкол, като аз ще съм от страната на старото и установеното, а не от страната на "пълзящото и развиващо се предание".
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Next » ср авг 23, 2017 10:28 am

Sancta simplicitas.

П.п.: В тоя либерал-сатанински век няма никаква опастност "Църквата обяви паламизма и исихазма за задължителни". Стига си се страхувал от сянката си! Колкото и превратно да е разбран "паламизма", днес почти всеки си прави каквото си ще и анатемосва всякакъв контрол и самоконтол. Ако случайно го въведат, здраво ще пострадат "приходите в бюджета". Владиците прекрасно го разбират. Фасулски просто е, че да не бъде разбрано!

А софиските шарли-та пък на местна почва го доказаха прекрасно :idea: - това с контрола и самоконтрола.
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Кабрал » ср авг 23, 2017 10:09 pm

Десет поместни църкви обявиха на събора в Крит паламизма, като иделогическа основа на исихазма, за задължителен.
Лъч надежда, че безумието може да се спре е Проекта за устав на РПЦ и досегашната позиция на БПЦ, която не коментира паламистките събори освен този от 1347 г., а на страницата на Патриаршията се мъдри едно , от което разбираме колко лоши са католиците и добри гръцките отци, макар католиците да нямат никакво отношение към паламитските събори, като изключим естествено "важността" на темите, при едните светлини и енергии, при другите броят на дяволите на върха на иглата. Тези неща двете страни приели за подробно изяснени от Бог и от такава важност за спасението, че ако не се даде точен отговор няма да се спаси никой.

Превземането на православния връх започва от дейността на няколко монаси, неизвестно колко при Варлаам, но цели трима-четирима двайсетина години преди него. Та когато Варлаам попитал един от тези монаси какво цели да постигне с упражненията на тялото, съпътстващи молитвата, получил отговор: "Да видя Таворската светлина"! Ако Варлаам беше оставил монаха да си гледа пъпа нямаше да знаем нищо за светлини и енергии, но той го наклепал пред началството, а Григорий Палама го защитил и така сме се сдобили от една страна с върха на православието, а от друга със сърцето му. Някой беше казал, че Бог не играе зарове, но очевидно не е знаел за тази история.

Каква точно е тази светлина, наречена Таворска? Макар светителят да говори за светлината като за нетварна енергия съборът приел крайно предпазливото определение, че "Господнята светлина на Тавор, трябва да се нарича, в съгласие със светците, природна и нетварна Божия слава и божественост". Не се стигнало до "светлината като нетварна енергия", защото Писанието не знаело този термин и нямало как да се докаже, че има нетварни енергии. Нужно било светлината да се обвърже с нещо наистина е нетварно, каквото е Божията слава, за може след това светлината да прехвърли тази нетварност и на енергиите в цялост. Божията слава е нетварна, светлината, като Божия слава е нетварна, а енергиите, като светлина са също нетварни. Класически силогизъм, в какъвто гръцките попове обвиняват католиците.

Проблемът е, че на Тавор има светлина от която лицето на Иисус светва като слънце, а дрехите му стават като сняг, какво никое белило не може да избели, има светъл облак, има и глас от облака, който казва: "Този е Моят възлюбен син, върху когото е Моето благоволение".
В евангелието си Лука съобщава: "И ето, двама мъже приказваха с Него, а те бяха Мойсей и Илия; като се явиха в слава, те говореха за смъртта Му, с която щеше да свърши в Иерусалим. А Петра и ония, които бяха с Него, бе налегнал сън; но, като се събудиха, видяха славата Му и двамата мъже, които стояха с Него." Можем да приемем, че под "славата Му" се разбира озареното лице на Спасителя и избеляването на дрехите Му, но със същата увереност можем и да приемем, че "славата Му" следва от разговора за кръстната смърт в Йерусалим. Казано на съвременен език шансовете на двете тълкувания са 50:50. Апостол Петър, очевидец на станалото на Тавор, обаче казва, че източникът на "Божията слава" е друг:
"Защото ние ви явихме силата и пришествието на Господа нашего Иисуса Христа, не като следвахме хитро измислени басни, а като станахме очевидци на Неговото величие. Защото Той прие от Бога Отца чест и слава, когато от великолепната слава дойде към Него такъв глас: "Този е Моят възлюбен Син, в Когото е Моето благоволение". И тоя глас ние чухме да слиза от небесата, като бяхме с Него на светата планина". ІІ Пет.1:16-18
Апостолът не свързва Божията слава със "светването на лицето на Иисус, като слънце" и избелването на дрехите Му, а с облака и гласа дошъл от него. Освен това в Евангелията се казва, че учениците "паднаха ничком и твърде много се уплашиха", не когато виждат светлината на лицето и дрехите на Иисус, а когато в облака чуват глас, а това падане и уплах е много здраво обвързано със "нетварната светлина" идваща от Христос в учението на Палама.
Тези текстове не позволяват да приемем със сигурност "Таворската слетлина" върху лицето и дрехите на Иисус Христос, като Божия слава. Без значение е какъв е шанса тълкуването на паламитите да е вярно, вярата не е теория на вероятностите, а твърдо установеното и безусловно Учение на Иисус Христос, между другото наречено от ап. Иоан "Предвечна Божия слава". Учението, не светлината.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Next » ср авг 23, 2017 11:08 pm

Когато фактите говорят и боговете мълчат, са казали древните. Не, че ще млъкнеш де.

Нетварна светлина. Не дава сянка както светкавица на фотоапарат! Във филма има близки моменти и на нетварна светлина, и на светкавици (по памет) - може да се види разликата.
От 15-та минута на филмът за Благодатния огън, около 18-та минута и пак нататък преди слизането на огъня на Божи гроб.



П.п.: С целенасочено търсене на нетварна светлина и пр. чудеса, всеки може да изпадне в прелест и нататък падение. Монасите - тоже!
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Кабрал » чет авг 24, 2017 9:57 am

Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Next » пет авг 25, 2017 8:34 pm

Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Кабрал » съб авг 26, 2017 10:23 am

Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Next » съб авг 26, 2017 10:54 am

Нищо не видях да е излъгал човека в дисертацията си. И не виждам никъде нищо скандално в изнесените факти :idea:

"Паламизма" е дъвка за всеки. Исихазмът е дело за хора с безпределна любов към Бога
, заради ежесекундното внимание над себе си. Минимум това!
Съответно броя на потенциалните исихасти или поне симпатизанти винаги във вековете е бил крайно ограничен. За нашия либерал-сатанински век вече прилича на фантастика.
Простичко е, но се иска малко здрав разум.
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Кабрал » нед авг 27, 2017 4:57 pm


Върни се в “източни религии”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост