Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

будизъм, хиндуизъм и др.
Потребителски аватар
Ника
Модератор
Мнения: 1020
Регистриран на: съб ное 14, 2009 7:25 pm

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Ника » ср авг 10, 2016 7:32 am

Е, да се твърди, че исихазма е единствения път на правдата е грешно, разбира се. Аз мисля, че исихазма, може да се избира от хора, които обичат безмълвието и съзерцанието.
Особенно в общежитийния живот, има много празнословие, препирни, караници и това е просто един разумен начин за справяне. Но наистина за научаването на този начин, е нужно добро желание и поне 15 години.
Потребителски аватар
Ника
Модератор
Мнения: 1020
Регистриран на: съб ное 14, 2009 7:25 pm

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Ника » ср авг 10, 2016 7:40 am

Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Next » ср авг 10, 2016 9:14 am

Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Кабрал » ср авг 10, 2016 9:58 am

Лошото е, че дойде време не Бог да им бере гайлето, а ние. На практика паламизма и исихазма се подготвят да станат основен източник за вярата на православната църква на следващ или по-следващ събор и то в най-уродливата им форма, като задължително и догматично учение на Църквата, което същностно отрича Христовите догмати. За да стане това неговите апологети използват няколко основни лъжи, една от които е, че паламизмът е православното учение, а ученията на Варлаам и Акиндин са католически. Това не е вярно. Варлаам е висш православен духовник и като такъв стъпва в спор Григорий Палама, спорът за това тварни или нетварни са "енергиите" е чисто православен. Докато император Андроник ІІІ е жив, за еретични са били приемани разсъжденията на Палама, след смъртта му и изването на Иоан Палеолог, подкрепян в гражданската война от Палама нещата се обръщат и Палама е реабилитиран, а Варлаам осъден, след което последният се връща по родните си места в Италия и малко преди смъртта си става епископ в латинската църква. Григорий Акиндин не само е винаги е бил православен, а в споровете между Варлаам и палама застава на страната на Палама. След осъждането на Варлаам обаче Акиндин явно вижда, че нещата не се свеждат само до енергетика, ужасен е от учението на Палама и го обявява за масалианство:

Религиозно учение, появило се в Мала Азия през втората половина на IV в. Привържениците му не признават църковните обреди и се придържат към идеята, че нямало нужда от посредници между Бога и човека. Смятат, че душата на човека била обременена с грехове още от рождението му и за премахването им единствено средство била молитвата. Оттук идва и названието им - масалиани, т.е. молещи се. М. прониква и в българските земи след приемане на християнството в IX в. Енергична борба срещу тях подели дошлите в България ученици на Кирил и Методий и особено Климент Охридски. Някои от възгледите на М., като отхвърлянето на църковната организация и църковните обреди, залягат в основата и на богомилството.

Прав или не Григорий Акиндин винаги е бил и си остава православен, а след осъждането си (по техния спор два събора осъждат Палама като еретик, но за тях се мълчи) умира в изгнание, като най-голямата му богословска грешка е, че в гражданската война застана на страната на грешния претендент за престола, а Палама на правилния.
Исихастките събори, както и тези които осъждат Григорий Палама като еретик, са поместни събори на Константинополската патриаршия, които не разглеждат ерес, защото никой не можел да разбере идеите нито на Варлаам, нито на Палама, толкова били далече от разума, отнесени богословски и бездоказателствени, че това е бил един личностен спор, който вероятно разбирали само участниците в него. Това естествено изключва католиците, които нито са знаели за тези спорове, нито са ги интересували, нито дори са имали някаква идея за какво иде реч, а Едуард Гибън, един от класиците на историографията, нарича исихазма „религиозно безумие на гърците”". Nicol, D. Church and Society in the Last Centuries of Byzantium, Cambridge, 1979 p. 38..
Историята на Палама с енергиите е толкова непозната за католиците, че вчера се втрещих като попаднах на един въпрос-отговор в сайта на католическата църква в Бразилия, озаглавен . Може да го пуснете на преводач, но е написан на португалски, като цитатите са на испански и не знам какво ще излезе. Политолог и преподавател по социална антропология се обръща към биспото, като му обяснява, че в испански сайт е прочел някаква православна история за енергии, получаване на благодат от тях чрез установяване на контакт с молещия се и други елементи на паламизма. Цитира се "Padre Loannis Romanidis", нашето момче, гърчето.
Питащият изрично подчертава, че не познава подобна католическа доктрина, според която съществуват такива енергии. Та въпросът на човека е, че никога не е чувал такива неща и това не е ли гностицизъм?

Латинското падре, явно дълго се е блещило и се е чудило откъде му е дошла тази беля на главата, да обяснява небивалици, отговаря, че намира тази информация за изключително интересна, толкова, че отваря път към една област на гностицизма, за която досега падрето нямало никаква представа и това наистина е православен гностицизъм. Следват няколко реда попържни по наш адрес, след което падрето казва, че посетило православният сайт (православен за всеки случай е сложен в скоби, очевидно попа се съмнява, че такива глупости могат да са официална доктрина на Църквата) и определя написаното като чист гностицизъм с корени в Кабала.
Важно!!!
Падрето кани професора да изнесе лекция за гностицизма в православната църква, което било много важно на този етап, защото трябва да се пребори една икуменическа лъжа с която се жонглира, че католици и православни вярват в едно, а провославните не приемат само първенството на папата, че между тях има "само" една схизма и нищо друго.

Та може би има някаква полза от паламизма, приемем ли го като официална доктрина въпросът с икуменизма се решава, и кучетата няма да искат да се доближат до нас.

Затова ще помоля паламистите да спрат да лъжат, че Григорий Палама е оборил католическо учение, еретиците дори не са чували за него.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Next » ср авг 10, 2016 10:41 am

Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Кабрал » ср авг 10, 2016 1:13 pm

Абсолютните предпоставки за спасение са две:
1. Познаване на истинският Бог;
2. Кръщенето.
Иисус Христос идва за да ни спаси. За да да направи това обаче хората трябва да повярват в Него, да повярват, че Той не е пророк или човек, а въплътения Бог. Без това няма как да има вяра в Бога, а доверие в свръхестестветите сили на някой човек. Основната част от проповедите и разговорите Му са да изобличи вярванията на книжници и фарисеи като човешки предания, а тях самите като непознаващи истинския Бог - Пресветата Троица с трите си ипостаса: Отец, Син и Свети Дух, като в ново време Синът се е въплътил от Духа Светаго в Мария Дева и се е родил като Богочовека Иисус. Точно затова вярата в Иисус Христос, като въплътения Бог, е първата абсолютна предпоставка за спасение: "...всякой дух, който не изповядва, че в плът е дошъл Иисус Христос, не е от Бога; това е духът на антихриста" 2Ин.4:3, "Никой не е възлязъл на небето, освен слезлия от небето Син Човеческий, Който пребъдва на небето. И както Моисей издигна змията в пустинята, тъй трябва да се издигне Син Човеческий, та всякой, който вярва в Него, да не погине, но да има живот вечен. Защото Бог толкоз обикна света, че отдаде Своя Единороден Син, та всякой, който вярва в Него, да не погине, а да има живот вечен". Ин. 3:13-16
Разбойникът на кръста приема тази вяра и се спасява: "спомни си за мене, Господи, кога дойдеш в царството Си!".

Защо тогава ни е кръщението, не може ли и ние като разбойника да се спасяваме изповядвайки вярата си лице в лице със Спасителят(установявайки енергийни контакти)?

За съжаление не можем! Целият смисъл на единението ни с Бог в Църквата е в това, че не можем да се обръщаме лично към Бога за да получим благодат или за да ни прости греха, а можем да правим това само в тайнствата на Църквата!
За разлика от разбойника ние не седим лице в лице с Иисус! Богочовекът се е възнесъл и ни е изпратил Светия Дух, чрез който получаваме благодат(дори да я наречем нетварна енергия). Затова и Той лично не може да ни опрости първородния или други грехове. Опрощението става в тайнството Свето кръщение, с произнасянето на Божието име: "Во имя Отца и Сина и Светаго Духа". Още преди да има дори един кръстен християнин ние сме знаели достатъчно за Божията същност и не само от тук. Химн на вярата ни е написаното от Иоан, брат Божий, в Първото му съборно послание:

"Което е било отначало, което сме чули, което сме видели с очите си, което сме наблюдавали и което ръцете ни са попипали, за Словото на живота (и животът се яви, и ние видяхме, и свидетелствуваме, и ви възвестяваме вечния живот, който беше у Отца и се яви нам), което сме видели и чули, ви възвестяваме, за да имате и вие общение с нас; а нашето общение е с Отца и Неговия Син Иисуса Христа...
...Всякой, който вярва, че Иисус е Христос, от Бога е роден, и всякой, който люби Родилия, люби и Родения от Него. По това познаваме, че любим чедата Божии, като любим Бога и пазим Неговите заповеди. Защото любовта към Бога се състои в това: да пазим заповедите Му. И Неговите заповеди не са тежки. Защото всякой, който е роден от Бога, побеждава света; и тази е победата, която победи света - нашата вяра. Кой побеждава света, ако не онзи, който вярва, че Иисус е Син Божий? Този е Иисус Христос, Който дойде чрез вода и кръв (и чрез Духа) - не само чрез вода, а чрез вода и кръв; и Духът е, Който свидетелствува, понеже Духът е истина. Защото Трима са, Които свидетелствуват на небето: Отец, Слово и Светий Дух; и Тия Тримата са Едно. И три са, които свидетелствуват на земята: духът, водата и кръвта; и трите за едно свидетелствуват".

Познанието за Божията същност получаваме не от отнесени философски разсъждения, не дори от църковни дейци писали векове след Възкресението, а от Христовите думи, от тези на пророците и на апостолите. Познанието ни, макар и непълно, е достачно за спасение, защото ако не беше така трябваше да приемем, че Иисус не е пророкуваният Божи син, а оставеното от Него учение за спасението на света е непълно, неточно и нуждаещо се от разяснения и допълнения. Щяхме да изречем нечувано досега богохулство, че милиарди християни от десетки поколения ще горят в ада, заради един измамник, представил се Божи син.

Не! Ние знаем достатъчно за същността Божия! Не приемаме безсрамните философски силогизми на твърдящите обратното, без значение дали са апостои, ангели или църковни отци! Не просто не ги приемаме, а се придържаме към казаното от апостола:

Анатема да бъде за новите им безбожни учения!
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Next » ср авг 10, 2016 2:59 pm

Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Aurelia Felix » ср авг 10, 2016 9:18 pm

Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Next » ср авг 10, 2016 10:02 pm

"Никой не ще влезе в небесния чертог увенчан, ако не извърши първото, второто и третото отричане. Първото е отричане от всяко имущество, от хората и родителите; второто е отричане от своята собствена воля"

Увенчан, с венец на победата. Древна олимпиада - състезават се олимпийци и на победителя слагат лавров венец - увенчават го със знака на победата. Един светец може да получи няколко венеца: за девственост, за пълно нестяжение, за мъченичество, за изповедничество и за още нещо.
Лествицата е за тия, кои са тръгнали по пътя на съвършенството...

Не бъркайте увенчан със спасен!

Небесния чертог е също доволно различен. Някои са много близо до Бога (12-те апостоли, св. Богородица, св. Иоан Кръстител), а спасените по последна милост - далеч.
Никъде в църковната книжнина не съм срещал това Кабралско мъдруване: само исихасти и никой друг няма да се спаси.
Естествено обяснението ми не е изрядно, но пък завършилите богословие (особено практикуващи на запад) услужливо мълчат :)
Ако се разровя много, вероятно ще намеря и тълкувание на "казуса", но дали да го правя? Кому е интересно?!
По весело е да се умува и да се правят нечувани съждения...

В молитвеник може да срещнете, че поста и молитвата са 2-те крила. За да полети нагоре с тях към небесния чертог на човек му трябват и 2-те крила. С едно не може.
А, ако даден орел има 2 криле, но е вързан с верига (ако ще и златна) за единия крак, ще полети ли?
Имуществото може да бъде такава верига, хората също - да са ти по-мили и заради тях да оставиш вярата.
Подобен филм са ми го прожектирали - вервайте, хич не е забавен!!! Даже е филм на ужасите...

П.п. Направих справка с приятел богослов: Лествицата е написана за монаси, не за миряни << отговор.
П.п.2 Ако се сещате монасите дават няколко обета (обещания) пред Бога!
За това и получават извънредна благодат (т.е. в повече от миряните).
Ако не ги спазят (обетите) - трябва да сте доста зле, за да не се сетите какво следва.
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Кабрал » чет авг 11, 2016 9:22 am

Уф...
Пропуснахме, че вярата не може без дела, те пък трябва да са добри, т.е от Светия Дух и т.н. и т.н. Само дето някой не са чели внимателно ни Писания, ни Евангелия, ни посланията на Кабрал до Акте, Випаз и Малката брадва, където ясно е казано, че вярата не е абстрактна, а е вяра, че Кръщението ще ни спаси, която е родена от приетият от нас Иисус като въплътения Син Божи. Т.е. самата вяра съдържа делото - Свето кръщение. Ние приемаме въплътеното Слово, вярваме в кръщението и извършваме дело - кръщаваме си. Това са абсолютните предпоставки за спасение, защото и нищо да не правим до извършване на следващия грях ще се спасим. Следващият грях може и да е неизвършване на добро дело, да може да помогнеш и да не го направиш, може да греховна помисъл или действие които се нуждаят от разкаяние и изповед, но така или иначе ако умреш до тези злощастни събития ще се спасиш.
Разбойникът не мълчи на кръста, нито се блещи да види енергии като млад исихаст пред стареца си, а извършва дело - обявява пред множеството, че Иисус е Господ, на него единствен не му трябва да се кръсти, защото е опростен лично от Спасителя. Ако приемем еретичният "Най-нов енергиен завет" ще излезе, че няма никаква нужда от кръщение, опитните в мълчание и физически упражнения ще застават лично и в лице пред Иисус Христос и ще бъдат опрощавани. Това обаче не кореспондира с преходния "Нов завет", въвеждащ кръщението като задължително условие за спасение и прокламирал, че връзката с Иисус ще е чрез Светия Дух в Църквата, а не "лице в лице".
laikos
Потребител
Мнения: 199
Регистриран на: чет фев 05, 2015 8:42 pm

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот laikos » чет авг 11, 2016 11:34 am

В началото, когато Кабал отвори тази тема, се чудех да вярвам ли на очите си, че може православен християнин да има такава позиция.

С напредването на "дискусията" нещата започнаха да се разкриват в цялата си неприличност.

Накрая си спомних, че този участник във форума се беше похвалил как е един от първите, които са изобличили "силуанизма". И нещата си дойдоха на мястото. Спомних си поученията на авва Доротей.

След изобличението и низвержението на "силуанизма" и "паламизма" (покрай тях вероятно и "киприянизма"), ще дойде ред и на "василизма и григориизма", а после на "петро-павлизма" и така до края, както е описано в духовния буквар.

Дерзайте, високоумци!
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Кабрал » чет авг 11, 2016 2:03 pm

Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Next » чет авг 11, 2016 2:17 pm

Кого цитираш бе дедо!?

Венцислав Каравълчев е роден в Бургас през 1967 г.

Завършва Духовната академия - сега Богословски факултет към Софийския университет "Св. Климент Охридски" през 1992. Специализира богословие в Швейцария - Женевски университет, в Италия - Грегорианския университет и в Гърция - Атински университет, богословски факултет и Ислям и мюсюлмано-християнски отношения в Англия - Бирмингамски университет, както и Мисионерския институт към CMS (Church Mission Society) - Бирмингамски университет.

От 2001 г. работи като мисионер към CMS Oxford...

В момента работи в Киев, Украйна, като преподавател в Киево-Могилянската академия и е изпълнителен директор на Института по богословски изследвания "Св. Андрей Първозвани", също Киев, Украйна.

Кое му е православнто на тая Киевска изследователска школа? Американските грантове!?

П.п.: Преди малко баща ми ми каза, че от възрастта вече си забравя мисълта. Твоята също "сече". Ама трагедията е, че се към локвите те тегли... Ако ти е кеф, седи в тях на припек, но не ни носи вода от там!
Заразна е!
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Кабрал » чет авг 11, 2016 3:44 pm

Някой беше казал: Честа на глупака е в мълчанието!
Каравълчев е защитник на Палама, който критикува антипаламизма.

Аз не пиша преди да проверя източниците. Твърди се, че Климент Александрийски(150-217г.) е първият от отците, дал основите на паламизма. От два дни чета и го препоръчвам на всеки, който иска да разбере каква е била вярата само 2-3 поколения след апостолите. Особено злоупотребяващите с "гностицизма", защото по това време гностиса е бил начин на изследване, а отрицателното си значение получава след 100-200 години.
Всяко твърдение и тълкуване е подкрепено с множество цитати от Писанията (споменават се и неканонични евангелия, но с уточнението, че авторът се придържа само към "приетите за установени четири"). Прави се критика на гръцката философия, като се подчертава, че ако в нея има нещо вярно то е прието (откраднато) от Писанията.
Ясен и разбираем език, който е удоволствие да четеш. Подробно е разгледано случилото се на Благовещение, тълкуването е като на всички, преображението е видяно вътрешно от апостолите, но акцентът е на гласа Божий, като Климент разглежда Преображение във връзка с Богоявление (Кръщение) Господне. Няма енергии, няма мистики, няма отци, вкарани в текста на Библията.
Говори се надълго за аскетизма, книга Втора, но по това време аскетизмът е бил съвсем друг и по сегашните критерии равен на задълженията на редовия християнин - съблюдаване на скромност във всичко, храна, дрехи, поведение. Крайният аскетизъм се критикува остро в книга трета, глава шеста, като се разглежда като една от крайностите в които изпадат еретиците. Точно така, отецът обявява исихастите за еретици.
Другата крайност са "комунистите", вероятно живеещите в комуни християни, които вместо исихастко въздържание я подкарали през просото, отдавайки се на животински "групов секс" (пък след 1900 г. ми се правеха на много морални).
Обяснена е "николаитската" ерес (не е наречена ерес) и тя не е в меките китки, както предполагат много. Николай явно бил много ревнив и затова бил нахокан от апостолите, вероятно с писмо стигнало до църквата. Тогава той извел жена си пред всички и казал, че всеки може да я има. Кой го знае, може булката да е била шавлива и дяконът да е показал, че вече няма да й пречи за да не бъде той за упрек, но явно не избрал правилната мярка, защото в общността му го ударили на "групов секс". Въпреки това Климент се изказва много съчувствено, като подчертава, децата на Николай не се отдали на греха, дъщерите му умрели девствени, а синовете му не се оженили.

Първата глава може да се пропусне, в нея се изброяват философските течения от древността.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Next » чет авг 11, 2016 4:47 pm


Върни се в “източни религии”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост