Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

будизъм, хиндуизъм и др.
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Кабрал » съб авг 27, 2016 10:49 am

Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Next » съб авг 27, 2016 9:32 pm

Философа има ли идея от строежа на 1 служба? От 9 час,... Всенощното бдение, 1-ви час, 3, 6... до св. Литургия. От Типикон, сиреч устав? От Постен и Цветен Триод?! От лигиката и символиката в службите, че и от красотата във всичко това, ако човек го опознае и не дърварства, а само му се наслаждава?!
Това за философа е мисия невъзможда, що там няма философска тиня, интернет, възможност за разтягане на локуми и съставяне на сенцазионни тези.

Как така, милиони православни за хиляди години са чествали 2-рата неделя на Великия пост: свт. Григорий Палама? Те ли са се объркали или някой, когото ботовете (роботи с изкуствен интелект, т.е. компютри) във Фейсбук го бият и по логика, и по адекватност на събеседването?

Да не говорим за "набожния произход" и почти цял живот сред духовно изчанчения запад... В най-старите си години човек се връща към най-старите си спомени. "Набожни хора" със светски живот. Разкъсващо противоречие. И сега цялото православие трябва да се преклони пред това противоречие?!

Ако претендираш за 2 драма богословие, кажи, защо св. Църква е посветила 2-ра седмица на Великия пост на свт. Григорий Палама?
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Кабрал » нед авг 28, 2016 4:38 pm

Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Next » нед авг 28, 2016 7:39 pm

prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот prokimen » нед авг 28, 2016 10:43 pm

В контекста на тази дискусия се сещам едва сега, че съпругата на Никола Антонов като че ли прави научни изследвания преди години върху политическия исихазъм. Имайки предвид, че Никола Антонов е един от най-най-грамотните богослови в България, смея да предполагам, че и научните изследвания на съпругата му ще да са стойностни, заслужаващи внимание. Нищо не съм чел от съпругата му, а и самата тема за исихазма е свръх моите посредствени познания.

Позволявам си да дам линк към една статия на Валерий Владимирович ЛЕПАХИН, озаглавена



Струва ми се, че той е писал достъпно. В съзнанието ми той е зилотстващ. Впечатление, оставил у мен от някогашните ми събеседвания отпреди 20 години, но виждам, че "истинските" зилоти го критикуват като модернист на сайта си "Антимодернизъм. ру".

Откровено казано, трудно ми е да разбера вълнението на Кабрал. Склонен съм да мисля, че исихазмът е затворена страница от историята на Православието. Днес не виждам никакво негово влияние и още по-малко пък практика в живота на Църквата.
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Кабрал » пон авг 29, 2016 10:00 am

БПЦ е приела спуснатият от Цариградската патриаршия Синаксар, което личи от посочения преводач. Нарича се икономия, избягваме ненужните спорове, това е приел Цариград, това ще говорим. От друга страна на страницата на патриаршията има няколко материала за исихазма и паламизма, но и те са преводни, а самите учения са далеч от БПЦ, за което пише и в "Рецепцията...", те стават популярни в България през последните двайсетина години и то сред университетските среди.
Проблемът е, Некст, че ти не четеш нищо, аз давам препратки към статии на различни автори, публикувани на различни места. Това, че не четеш Двери е лошо за защитаваната от теб позиция, защото точно те и няколко професори от ФФ на СУ са рупорът на Палама и исихазма в България. Същата работа е с руско-говорящите, феновете на учението са от най-лютите "модернисти" и като цяло исихазмът никога не е излизал от дворците и университетите, елитарно учение за интелектуалстващите в православието.

Завършекът на тази тема според мен е в храма "Рождество Христово" в Арбанаси, изографисан в средата на ХVІ в., където на т.нар. Фенерската патриаршия изобразява 12 гръцки философи и не само ги изобразява, а им слага ореоли.

Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Next » пон авг 29, 2016 2:00 pm

Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Кабрал » пон авг 29, 2016 6:32 pm

Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Кабрал » ср авг 31, 2016 6:05 pm

Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Кабрал » съб сеп 03, 2016 3:19 pm

Ето една книга на може би най-големият руски изследовател и апологет на исихазма Г. М. Прохоров "Исихазм и общественная мысль в Восточной Европе в XIV в." Трябва да се копира и постави в търсачката, като там ще излязат и други негови творби.
Книгата е научна, т.е. всяко твърдение е подкрепено с източник, обхваща историята на исихазма в средата на ХІV в., неговата политическа доктрина, интересни данни за историята на България и т.н.

Едно от най-забележителните изследвания върху Макариевия корпус, преписван на Макарий Египестки и фундамент на исихазма - , съдържащ и оригиналния труд "Духовни слова и послания".

Макар с обем от над 1000 страници, е добре да се прочетат поне първите 250 стр. Това е апотеоз на исихастването в най-лошият му вид. Първоначално се признава, че Макарий не е автор на Корпуса, а такъв почти сигурно е Симеон Месопотамски. Проблемът е, че Симеон е анатемосан на събор, а творбите му допълнително били критикувани като еретически от Йоан Дамаскин и други автори. Все факти които препращат исихазма към манихейството. И тук се започва с най-стария исихастки номер, да се изсулиш като змиорка. Дълги изложения как събора осъдил Симеон, ама не го осъдил точно за използваните от исихастите идеи, а за по-други, защото творчеството му като цяло била православно и то от най-православното такова. Йоан Дамаскин нещо се объркал, недоразбрал, недопревел правилно източниците и т.н. Да де, ама не е само Дамаскин, същите неща казвал още в VІ в. Тимофей Константинополски и много други, докато изобличителите на тези антиисахастки схващания са наши съвременници, подробно описани в Бъди верен в подстраница "модернисти".
Споменава се и Симеон "Нови" Богослов. Съвременниците му обаче му дали прякора "Нови" богослов, на подбив, нещо като "дървен" философ сега. Не го казвам аз, а исихастващите автори, които не скриват и факта, че същия само по чудо не бил осъден като еретик. Според мен не бил осъден защото никой не гледал сериозно на "новия" богослов до появата на исихастите. Казвам "появата" защото:

"Новый подъем мистицизма в XIV в. был связан с именем св. Григория Синаита, обнаружившего на Афоне только нескольких монахов,имевших понятие об умном делании. Начавшее распространяться по Афону «новое учение» встретило сначала недовольство и даже критику".

Всъщност монасите били трима и много назад с материала, както пише в "Исихазм и общественная мысль в Восточной Европе в XIV в.":

Даже на всем Афоне в это время Григорий Синаит, специально разыскивавший исихастов, смог обнаружить лишь трех монахов, которые упражнялись немного и в созерцании (. . . περί το θεωρητικόν έτΰ μικρόν ποιούμενους την άσχολίαν). — Житие Григория Синаита, по рукописи Московской Синодальной библиотеки издал И. Помяловский (СПб., 1894. Далее: Житие Григория Синаита), стр. 10.

Очевидно е, че учението на за умното делание е "ново учение", непознато в Атон, където имало само трима монаси, които се упражнявали в съзерцание, но без да си дават много зор. Дори след победата на исихастките събори:
"Недоверие к исихастской практике Иисусовой молитвы, впрочем, высказывалось и позднее в монашеской среде в XIV и XV вв." (см. Adnès 1974, 1140). Ср. Rigo, 1992a, 282 (с примеч. 166).

Ученията за енергии и обожения били напълно непознати и в Русия. През ХІV в. руската църква е подчинена на Цариградската патриаршия и нейните митрополити се назначават от Вселенския патриарх. Така през 1327/1328 г. за митрополит на Русия от Цариград бил ръкоположен гърка Теогност, на който били изпратени след 25 години и решенията на съборите:

"Прочел и видял множество от тези кощунства и решително преобладаващато там над всичко елинско многобожие, той веднага хвърли (томосите) на земята и, запушил си ушите от коварните слова, моментално скочи на крака. И, написал много ругатни заедно със справедливите опровержения и доказателства от Свещенното писание, изгонил дошлите от патриарха епископи, наричайки ги многобожници и крайно нагли унищожители и преследвачи на догматите, и едновременно ги подхвърли на подобаващи анатеми".

Това е писано от противникът на Палама, Никифор Григора и можем да го приемем с някой резерви, но няма как да приемем с резерви Посланието на Новгородския архиепископ Василий до Тверския Теодор, писано след Втория исихастки събор (в преразказ с цитати от Г.Прохоров):

"Возможен ли на Земле «мысленный рай»,т. е. озарение человека «божественным светом», соприкосновение с «божественной энергией»? Если возможен, то не значит ли это, что «чувственный», ветхозаветный рай погиб? Вопросы эти в Твери вызвали «распрю» «о оном честном раю» и побудили архиепископа новгородского Василия взяться за перо и провести «много дьний о взыскании исправления божественнаго закона». Рассудительный и трезвый новгородец счел, что мысленный рай станет возможным только «егда вся земля искушена огнем будет», после второго пришествия Христа, но не раньше: «Невозможьно бо, брате, ни святым видети мысленаго рая во плоти суще». То есть такой святости, о которой говорили исихасты, он представить себе не мог, но зато свято верил в заморский земной рай. . ."

Тук не коментирам кой е греши, а факта, че за един висш представител на клира, грамотен и прекарал живота си в четена на Писанията и светоотческата литература, идеите на Палама са чужди до невероятност и прочетени за първи път.

Очевидно е, че учението на Григорий Палама е оригинално, т.е. негово, като само някой идеи са черпени църковни писатели, едни осъдени за ереси, други "псевдо", т.е. неизвестни, третите много късни и без особен авторитет, осмивани като "нови". Дори всички "отци" да бяха признати, то учението пак нямаше да е "Христово", то не стига до апостолите и чрез тях до Иисус. В най-добрият случай Григорий Палама е автор на теологумен, който няма място в православната догматика и може да се ползва както се ползва учението на Преподобна Теодора, от тези, който им вярват, а дали е вярвал правилно ще се разбере при Второто пришествие. След като Църквата не може да налага учението на прп. Теодора, за което, ако не друго, има податки в Писанията, в още по-голяма степен не може да налага и несериозните, лишени от всякакви доказателства и противоречащи на Писанията идеи на Григорий Палама.
prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот prokimen » съб сеп 03, 2016 5:13 pm

Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Кабрал » пон сеп 05, 2016 12:32 pm

Трима участници в Халкидонския събор, т.е. обявени от Църквата за свети отци и чествани досега като такива, последствие са обявени за еретици от друг събор, като и досега веднъж годишно слушаме анатемите срещу тях. Канонизиран светец не означава безгрешен човек, а точно това ни се пробутва последните векове - ние следваме учението на свети Еди кой си. Следвате, ама сте в грешка, защото Църквата има едно учение, завършено на Седмия събор. Другото са частни мнения, доколкото не противоречат на Христовото.
Свещеното предание е устното и писмено учение на Иисус Христос, което Той е предал на апостолите, а те на Църквата. Устното Свещено предание са древните литургични текстове и катехизиси и приетите на Седемте събора решения. Казва се, че и отделни произведения на древните отци, са част от него. Това предание не включва т.нар. учение на отците, т.е. произведенията на християнските писатели, представляващи Църковна история или Църтовно (Монашеско предание). Те могат да са източник на правила за устройство на църквата, но не и на различна от установената догматика. Какво означава "Учение на отците","Учение на Атанасий Велики" или Максим Изповедник? Означава частните мнения по църковни въпроси на двамата, едни верни, други грешни. Верните са тези, които са еднозначни с учението на Църквата, т.е. това, което те са повторили, а частни мнения и грешни съждения са останалите. Защо това е така е казано в древността: Свещено предание е само това, което всички, навсякъде, в древни времена са изповядвали. Това означава, че нито едно съждение на който и да било отец, което не може да се проследи до древната църква не е Свещенно предание, ако ще всички византийски императори и патриарси да са си го записали на короните и сто събора да го обявят за такова. Както са го обявили така ще го отменят.
Писал съм винаги, че единствено догмата срещу иконоборците не може да се проследи до Писанията. Това е защото не ми се спори с тълкуванията на отците. Иначе, поне според мен, в Писанието е указано за използването на икони:
"О, неразумни галатяни! Кой ви омая, та вече се не покорявате на истината вие, пред очите на които Иисус Христос бе изобразен така, като да бе разпнат помежду ви"? Гал.3:1

Мисля, че и в гръцкия е така, но за Вулгата съм сигурен, че думата използвана за "изобразен" е в смисъл на изрисуван, а не на преразказан с думи, но отците-тълкуватели решили, че "изобразен" означава проповядван или преразказан с думи и ще им вярваме. Вярваме обаче и на очите си, а с тях виждаме древни икони от апостолски времена изрисувани както в Римските катакомби, така и в Херкулан, където са били засипани с вулканична пепел 10 години след като ап. Павел е минал от там. Това не го пише в доказателствата на Седмия събор, защото епископите не били археолози, но е неоспорим факт. Макар (условно) да приемем, че иконите не са от Писанията, то те безспорно са от апостолски времена и са Свещенно предание, т.е. нито едно съборно решение на Седемте събора не почива върху "отчески учения", а само върху предаденото от апостолите, което всъщност отците наричали светоотческо или отческо учение/наследство.
Затова не приемам, че хипотези изградени върху идеи взети от Ареопагиката на Псевдо-Дионисий, появила се 500 години след апостолите, и Макариевия корпус на Псевдо-Макарий, появил се след едно хилядолетие и по същество представляващ съчинения на осъдения еретик Симеон Месопотамски, могат да бъдат догматично православно учение.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Next » пон сеп 05, 2016 12:47 pm

Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Кабрал » вт сеп 06, 2016 4:18 pm

Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Исихазмът - рикащият лъв обикалящ около Църквата!

Мнениеот Next » вт сеп 06, 2016 9:08 pm

„Спори с човек, по-умен от теб: той ще те победи, но от това поражение ти ще извлечеш полза за себе си. Спори с човек равен по ум на теб: никой няма да победи, но в крайна сметка ще изпиташ удоволствие от борбата. Спори с човек с по-слаб ум: спори не от желание за победа, а защото можеш да му бъдеш полезен. Спори дори и с глупака! Няма да получиш нито слава, нито изгода… Но защо пък понякога да не се позабавляваш!“
Иван Сергеевич Тургенев

P.s.: Омръзна ми. Стига с тия "размисли и страсти".
P.s.2: Ако търсиш исихаст, има вероятност да го намериш сред монасите, облечени във велика схима.
P.s.3: Можеш да получиш отговор, ако отговориш точно, почтено и коректно на въпроса, зададен от prokimen...

Върни се в “източни религии”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост