Дзен или досег с демоните

будизъм, хиндуизъм и др.
Aether
Потребител
Мнения: 982
Регистриран на: съб юни 27, 2009 10:40 pm

Re: Дзен или досег с демоните

Мнениеот Aether » чет юли 02, 2009 7:14 pm

Потребителски аватар
Gunev
Потребител
Мнения: 922
Регистриран на: пон апр 07, 2008 10:58 pm

Re: Дзен или досег с демоните

Мнениеот Gunev » пет юли 03, 2009 4:35 am

Aether
Потребител
Мнения: 982
Регистриран на: съб юни 27, 2009 10:40 pm

Re: Дзен или досег с демоните

Мнениеот Aether » съб юли 04, 2009 12:00 am

Дхармакирти

Re: Дзен или досег с демоните

Мнениеот Дхармакирти » пон сеп 14, 2009 12:27 am

Дхармакирти

Re: Дзен или досег с демоните

Мнениеот Дхармакирти » пон сеп 14, 2009 12:41 am

Aether
Потребител
Мнения: 982
Регистриран на: съб юни 27, 2009 10:40 pm

Re: Дзен или досег с демоните

Мнениеот Aether » пон сеп 14, 2009 10:07 pm

.
Потребителски аватар
Dadi
Потребител
Мнения: 303
Регистриран на: нед юни 17, 2007 6:48 pm

Re: Дзен или досег с демоните

Мнениеот Dadi » чет окт 01, 2009 6:53 pm


В православното християнство, а може би и изобщо в християнството, най-близкият аналог до практиката и философията на дзен е Исусувата молитва. Ако се сравняват наставленията на някои класически дзен-майстори с тези на някои св. отци-исихасти, могат да се намерят поразителни прилики, както на практическо така и на "теоретично" ниво.

Като става дума за бесове например, и в практиката на дзен и в тази на Исусовата молитвата влизането на досег с демони под формата на видения и прочее се смята за нормална и очаквана фаза от развитието на практикуващия, която следва да бъде преодоляна с голямо търпение и предпазливост под вещото ръководство на учител. Съответните наставления се свеждат основно до това да не се обръща внимание на НИКАКВИ мисли, видения или други съдържания на възприятието -- дори медитиращият да получи прекрасно, светло видение на Исус или Буда, той/тя не трябва да се захласва по него, а да съсредоточи ума си в Името на Исус, или в дзен-коана над който медититра, или в неутралния обект на медитацията (обикновено дишането), или просто в съзерцанието на Божието Присъствие, Пустотата, Свещеното Мълчание -- Св. Исихия. (Всъщност именно това значи прочутият дзен-коан: "Ако видиш Буда, убий го!")

Разбира се, съществува фунадаментална разлика между дзен и християнството. Въпреки че дзен се разглежда от мнозина, включително и от много от съвременните дзен-майстори, като есенцията на всяка мистична практика, независимо от коя религия, все пак дзен е възникнал в традицията на будизма, който радикално отхвърля съществуването на индивидуална душа и дори постулира илюзията за "аз" като корен на всеки грях и всяко зло. Съответно будисткото схващане за Бог е много различно от християнското -- до такава степен, че изобщо не се говори за Бог, защото понятието Бог предполага съществуването на "аз", "Азът" на Бога (Йахве -- Аз съм Този, Който съм).

Това обаче не значи, че Будистите или по-специално последователите на дзен не вярват в Бог, или не вярват в Исус Христос, или вярват, но по някакъв еретичен начин. Истината е че между дзен-практикуващите има всякакви хора, някои са будисти, някои са християни, някои не са нито едното нито другото. А пък някои са и двете, което е почти невъобразимо, а може би и съвсем невъзможно на нивото на разума, но изглежда става възможно в Свещения Покой отвъд концептуалното мислене, където става сливането между Бащата и Сина и между Исус и Св. Исихия ().

На практика дзен напоследък запълва в западното християнство липсата на традицията на Исусовата молитва. Също така има много хора, които в детството и юношеството си са били травмирани от натрапената им представа за един нелюбящ, но за сметка на това гневен и наказващ бог, и поради това намират в дзен удовлетворение на духовния си копнеж и път към Бога.

kassie
Потребител
Мнения: 685
Регистриран на: пет юли 18, 2008 8:14 pm

Re: Дзен или досег с демоните

Мнениеот kassie » чет окт 01, 2009 8:36 pm

Потребителски аватар
Dadi
Потребител
Мнения: 303
Регистриран на: нед юни 17, 2007 6:48 pm

Re: Дзен или досег с демоните

Мнениеот Dadi » пет окт 02, 2009 1:54 am

Потребителски аватар
Dadi
Потребител
Мнения: 303
Регистриран на: нед юни 17, 2007 6:48 pm

Re: Дзен или досег с демоните

Мнениеот Dadi » пет окт 02, 2009 3:05 pm

Molecule
Потребител
Мнения: 628
Регистриран на: ср ное 05, 2008 1:15 am

Re: Дзен или досег с демоните

Мнениеот Molecule » пет окт 02, 2009 3:32 pm

Добре, дади, нека подходим другояче. Би ли ни разказал какво е учението на Буда? За Бог, за човешката душа, за света?...
Предварително нека елиминирам един аргумент, а именно, че нямаме достатъчно информация, че не можем със сигурност да твърдим и т.н. Каквото и да си е хортувал Гаутама под сурдинка с приятелите, днес човек може да определи себе си като будист единствено на база на информацията, която днес имаме за учението.
И още един, второстепенен въпрос- Гаутама постоянно се е препирал с брамините. За какво?
Потребителски аватар
Dadi
Потребител
Мнения: 303
Регистриран на: нед юни 17, 2007 6:48 pm

Будизъм

Мнениеот Dadi » пет окт 02, 2009 9:24 pm

Aether
Потребител
Мнения: 982
Регистриран на: съб юни 27, 2009 10:40 pm

Re: Дзен или досег с демоните

Мнениеот Aether » съб окт 03, 2009 3:01 pm

Енциклопедичен речник на източната мъдрост:

Анатман, Санскр. (пали: анатта), не-Аз, нереалност; един от трите признака на всичко съществуващо (--»Трилак-шана). Доктрината за анатман е едно от централните учения на будизма и гласи, че не съществува Аз (Атман) в смисъл на непреходна, вечна, единна и независима субстанция в рамките на едно индивидуално съществувание. Така Азът в буд. смисъл не е нищо повече от емпирическата личност, съставена от петте битийни групи (-»Скандха), преходна и променлива, а затова и обвързана към страданието. В -»Хинаяна тази представа се ограничава само върху личността; в -»Ма-хаяна тя се отнася и до останалите -»дхарми, която имат обусловен произход (-»Пратитясамутпада). В Махаяна тази липса на собствена природа (->Свабхава) се обозначава като шуня (празна) (н>Шунята). Според обичайната индуистка представа душата, висшето Аз или Атманът се характеризира в същността си от качествата неп-реходност и свобода от страдание. В будизма личността, съставена според него от петте преходни скандхи, се разглежда не като вечно Аз, а само като конвенционалното Аз.
Самият Буда никога не показва еднозначно отношение по въпроса дали Азът съществува, или не, за да не даде тласък за нови представи, които са маловажни и пречат на духовната практика. Затова учението за не-Аза трябва да се схваща повече като „педагогическо" средство за спасението, а не като филосоАска доктрина. С развитието на буд. фи-лософски системи обаче все повече се отрича съществуването на Аза, Само школата на->ватсипутриите утвърждава представата за Аза. Останалите буд. направления обаче разглеждат този възглед като погрешен. В будизма методите за постигане на освобождението се концентрират върху отстраняването на вярата в Аза, която представлява съществено препятствие за осъществяването на нирвана. Придържането към представата за Аза, която е основната причина за всички страдания, трябва да бъде напълно превъзмогнато; защото ако човек не прозре безличността на битието и не го разбере като поток на възникване и гибел на телесни и духовни феномени, в който не съществува никакво постоянно Аз, той не ще успее да схване >Четирите благородни истини в тяхното действително значение и да достигне до същинско разбиране на спасението.
Санскр; медитация, вглъбение.
И.
Дхяна спада към трите последни степени от Йога на Патанджали, които се наричат -»дхарана, дхяна и -»самадхи. Дхяна е техниката за постигане на самадхи. При нея мисленето трябва да бъде доведено до мълчание, за да се освободи абсолютното съзнание от всяко „покритие". Патанджали нарича медитация непрекъснатия поток на мислите към обекта на концентрацията (-»Дхарана). По-висшите състояния на съзнанието са непостижими без дхяна.

Б, Дз.
(Пали: джхана, кит. чанна или чан, яп. дзенна или дзен); това е изобщо всяко предизвикано от съередоточение (самадхи) състояние на вглъбение на духа, което се постига чрез това, че концентрираното внимание остава неотклонно върху даден фи¬зически или духовен обект на медитацията и при това духът преминава през различни степени, в които потоците на страстите постепенно заглъхват. Като специален термин дхяна означава обусловените от премахването на Петте препятствия (-»Ниварана) Четири степени на вглъбение на финотелесната сфера (рупадхату, »Трилока), които водят до постигането на свръхестествени сили (абхиджня) и висше познание, тъй като подготвят пътя към разпознаването на предишни раждания, на възникването и загиването на съществата и изчезването на опетненията (->Асрава),
което означава спасение. Освен това практикуването на четирите дхяни води до прераждане в съответните дхянанебеса (-»Дева). Първата степен на вглъбение се ха¬рактеризира с освобождаване от страстите и вредните дадености (-»Акушала) и се постига с размишление (витарка) и обмисляне (вичара); на тази степен цари радост (прити) и I приятно самочувствие (сукха). -Втората степен се характеризира с довеждане размишленията и обмислянето до покой, както и с постигането на вътрешно успокоение и т. нар. „едновърхост" на духа, което означава концентриране върху един медитативен обект. Радостта и приятното самочувствие продължават. - На третата степен радостта изчезва, а се поражда равнодушие (-»Упекша); човек е буден, осъзнат и с добро самочувствие. — На четвъртата степен упражняващият се продължава да е равнодушен и буден. В кит. будизъм понятието дхяна се използва в значително по-широк смисъл: то обхваща всички медитативни упражнения като ->анапанасати, упражненията ->касина, съ-зерцанието на тялото и др. под. техники, целящи постигането на съсредоточение или „едновърхост" на духа. Следователно то включва и всички необходими за дхяна в първия смисъл на понятието, подготвителни упражнения. От -»дхяна-будизма, който бива пренесен в Китай от инд. учител Бодхидхарма (наред с други), там се развива Дзен.

Исихазъм е пътека на съвършенство в любовта към Бога в пълното спокойствие на дух и тяло
“Исихазъм” е гръцка дума, която преведена буквално значи мълчание (от “исихия” - “мълча”). Този превод не е най-добрият, по-точно е да се каже безмълвие.
Първият учител на българския исихазъм е Теодосий Търновски (около 1300 - 1363). Той приема монашески сан в манастира “Св. Николай” край Видин, после се премества в търновския манастир “Св. Богородица - Пътеводителка”. Когато научава за великия исихаст Григорий Синаит и за неговия новопостроен манастир в Парория, той се отправя за там. В лицето на Теодосий, Григорий Синаит има един от най-верните и най-образовани свои ученици. Той е един от първите му последователи и може би затова е тъй мощно исихасткото движение в България.

Св. Григорий Синаит за сърдечната молитва
Свободната от духовна прелест Иисусова молитва, низвеждаща огън на земята на сърцето ни, се съпровожда от топлина, опалваща страстите като тръни и образуваща в душата тишина и радост. Топлината не идва нито отляво, нито отдясно, нито от горе, но струи в сърцето подобно на воден извор от Животворящия Дух.
Когато в безмълвие очакваш да бъдеш с Бога, никога не приемай каквото и да било чувствено или духовно, което ти се представя образно нито извън, нито вътре в теб, та дори това да е образ на Христа или видим ангел, или обликът на светец, нито даже светлина, просветваща и мечтателно отпечатваща се в ума. Умът сам по себе си има природната способност да мечтае. Той с лекота строи образи на онова, чрез което невнимателният може да си навреди, като го приеме... Винаги оставай негодуващ срещу мечтанията, като съхраняваш ума си постоянно безцветен, безвиден и безформен.
Паметта за Бога или умната молитва е най-висока от всички видове духовна деятелност. Тя, както и любовта Божия, е глава на добродетелите.
http://www.pravoslavieto.com/life/08.08 ... Sinait.htm
минувач

Re: Дзен или досег с демоните

Мнениеот минувач » нед окт 11, 2009 7:09 pm

Съжалявам Aether,но не ми публикуваха отговора за медитацията ,който ти писах ,но в радела за Кастанеда,макар,че бях направил връзка между тях.Честно казано , малко чета за медитацията и предимно неща свързани с методиката на прилагането и.Питаш ме за целта на медитацията и ми и малко трудно да ти отговоря.Истината е,че и практиката ми с Изкуството на сънуването ,а сега и заниманията ми с йога са свързани единствено,защото за мен са едно лично откритие.В смисъл, убедих се ,че не са някаква измислица ,а напълно реални и постижими.Много е трудно , ако не и невъзможно да се обясни на някой/нямам теб предвид/ за съществуването на едно ново явление ,което за да се ВИДИ изисква и съответно НОВО сетиво.Когато за първи път успях да влезна в осъзнат сън изпитах именно това,че възприемам един нов свят с НОВО сетиво,или по-скоро такова което притежавам,но съм ЗАБРАВИЛ да използувам. Може би все пак всичко зависи от упорството и постоянството в преследването на набелязаната цел.Аз съм практик и малко се занимавам с четене на литература.Чета само най-необходимото.Когато медитирам успешно получавам ОТГОВОРИ.Отговори на въпроси , които занимават съзнанието ми,а и такива които дори не съм си задавал.Има и нещо друго.Усещането за контакт с НЕЩО,което е извън времето и пространството,нещо което е причина за съществуването на мирозданието и на нас самите.Не смея да го нарека Господ,защото не мога да обхвана и осъзная НЕПОЗНАВАЕМОТО.Но имам точно такова усещане тогава,когато мислите в главата ми затихнат и престанат да се гонят като разлудували се катерици.Тогава тялото ми изчезва и времето спира.Могат да минат няколко часа,а на мен ми се струва,че са минути.По-важното е,че всичко това ми се отразява положително.Чувствам се в супер физическа форма,и не усещам дефицит на сън,макар,че всяка вечер медитирам около три часа и ми остават за сън 4-5 часа.Преди не се наспивах и с 7 часа.Най-невероятното което ми се случи преди известно време е,че се появи МОЯТ учител по йога.Без да го търся ,просто изникна сред непознатите хора и ме намери.Не ства дума за платени учители или някакви курсове по йога.Учителят ми е почти на 90 години и стъпва леко като младеж.Има и нещо друго,може би.Аз се занимавам дълго време и с лечебно гладуване,почти 10 години.Например за последните 12 месеца не съм се хранил точно 88 дена.Придържам се към вегетарианска диета,ако изключим , че похапвам от време на време риба.С лечебно гладуване се занимавам,защото това е начинът да се изчистват отровите на организма и да се забави процесът на стареенето.Прилагам системата на Филонов за сухо лечебно гладуване.Мога да изпратя на интересуващите много информация за нея.БОГ да е с вас!
Aether
Потребител
Мнения: 982
Регистриран на: съб юни 27, 2009 10:40 pm

Re: Дзен или досег с демоните

Мнениеот Aether » пон окт 12, 2009 5:32 pm


Върни се в “източни религии”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 2 госта