Причинината и следствието...

теми за общности от сектантски тип
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Причинината и следствието...

Мнениеот Кабрал » съб сеп 03, 2016 6:04 pm

Преди няколко десетилетия някой си протоерей Александър Шмеман, казал следното:

Днес в богословието и благочестието тържествува монашеската линия. В Сърбия всичко възраждащо се е свързано с покойния о. Иустин Попович и неговите двама ученици о. Амфилохий и о. Атанасий. Навсякъде патристика! Безпокои ме отъждествяването на тази линия с Православието. Това вече не е pars pro toto (част вместо цялото), а нейно представяне за самото «toto» (цяло). В Америка имаме редукция на Православието към иконите, всякакви видове „древно” пение и все към тези „атонски” книги за духовен живот. Тържествува „византинизмът”, но без присъщия му космически обхват ... За мен е много знаменателно това, че навсякъде, където тази линия тържествува, като че отпада Евхаристията, причастието... Монашеската линия, колкото и странно да звучи „секуларизира” Църквата, защото се оказва, че трябва да се излезе на само от „света”, но и от нея ... Младите богослови в Сърбия редят дисертация след дисертация, и всички почти без изключение са за паламизма, за споровете през XIV век, за всякакви незначителни детайли на това движение. Като че ли в Православието няма нищо друго! Иосиф Вриений или от ранните – Евлогий Александрийски и вечният Максим. Не Църквата, не нейния живот и не предизвикателството на този живот към света, а само този духовен гносис ... Още една крачка и психологически, ако не догматически, сме в дуализма и манихейството”.

Та въпросът е бил ли е прав човекът или не?

Това за помощ - "Рецепцията на мисълта на св. Григорий Палама в гръцкото богословие от края на 20 в. до днес" от Светослав Риболов.
prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: Причинината и следствието...

Мнениеот prokimen » съб сеп 03, 2016 7:49 pm

Кабрал написа:...Та въпросът е бил ли е прав човекът или не?...


Въпросът - изкуствено плашило е поставен лукаво, а в лукавството няма здрава логика. Затова и плашилото може да предизвика смях, отколкото някакъв страх.

За да бъда правилно разбран, ще подчертая, че отец Шмеман е представител на т.н. "Парижка школа" или на православния богословски институт "Свети Сергий" в Париж, макар и да е бил ректор и умира в САЩ.

Тази школа се опитва да си припише подвига, да е дала някакъв тласък на православната богословска мисъл и наука през 20-и век.

Нямам представа за причините, щото Шмеман, Князев и компания да ненавиждат в буквалния смисъл на думата монашеството. Правени са опити да въвеждат женен епископат и с положителност зная, че е било спрягано името на отец Борис Бобрински, но никой не ги е подкрепил в модернистично обновленческата им налудничавост. Виждайки, че руската емиграция в Европа не обръща сериозно внимание на богословите православни протестанти като Шмеман, волномислещите заминават да създават някаква нищо и никаква семинарйка в САЩ.

Мисля, че една българка специализира в тази семинарийка с претенциозни преподаватели, но нито стана монахиня, нито пък защити богословския си капацитет, давайки някакъв тласък на богословската мисъл в мъртвото българско богословие.

Моето лично виждане е, че самовлюбените преподаватели са се побояли за местата си пред наплива на сръбски монаси, чеда на прехваления Юстин Попович, които не са допринесли с нищо за чистотата на Православието. След сърбите нахлуват румънците. Няма да е преувеличено ако се каже , че повече от половината от румънския епископат е специализирал в тази парижка школа с ниво на българската семинария на гара Черепиш.

Разбирам недоумението на игумения Серафима Ливен пред факта, че антиикуменистът с не много чиста православност Юстин Попович, е изпратил чедата си да се усъвършенстват богословски при яростните икуменисти. Плодовете ги виждаме днес, особено с критската авантюра.

Доколкото преподавателската колегия в института "Св. Сергий" се е мислела център на Вселената и се опитала да подкопае основите на Православието, енорийката при миниатюрната домашна църква в парижкото предградие Аниер, заема контра позиция.

Изображение

Председателят на църковното настоятелство на тази историческа енория с миниатюрна църквичка - параклис - архимандрит и по-късно Кампанският епеископ Методий започва да издава списанието "ВЕЧНОЕ", разпространявайки сред руската емиграция светоотечески текстове. Може да се каже, че анерската енория с храм на "Христа Спасителя" става първият руски бастион на православието в емиграция и най-вече в противовес на самовлюбените богослови - модернисти - монахоненавистници.

Конкретно, с какво чедата на отец Юстин са променили живота в Сръбската патриаршия?
Принципно, сегашен патриарх би трябвало да е Черногорският митрополит Амфилохий, който си отстъпи мястото на икумениста Ириней. Но ако Амфилохий бе станал патриарх дали Сръбската патриаршия би била по-православна? Едва ли. Той и събратята му икуменисти не подкрепиха своя събрат Артемий и гласуваха низвержението му!

Следователно, Православието не страда от ученото монашество и въпросът е просто нескрита ненавист към монашеството, нищо повече!

Не познавам ситуацията в Гърция, но освен Йеротей Влахос не виждам някакви монаси свръх активисти в църковния живот и гръцкото богословие. Напроти! Около събора се изявиха светски професори и женени свещеници богослови.

В Русия, ректорите на двете духовни академии, както и на Киевската - са епископи и митрополит, но аз не виждам някакво тяхно особено влияние на богословската мисъл или първенствуваща роля в църковния живот.

Най-неспокойното руско "богословско" шило беше жененият свещеник Сисоев и същинското земетресение в църковния живот предизвика целибатният модернист Кочетков. За момента в Русия си остава като най-голям богословски авторитет и светило проф. Осипов. Това са нашумелите имена.

Волоколамският митрополит Иларион Алфеев има публикации и власт, но той се бори за личния си авторитет и поне до днешен ден не е влиятелен в богословската мисъл. Не може да наложи поправения Символ на вярата и все още е в сянката на Осипов в областта на въпроса за адските мъки (двамата развиват теорията, че адските мъки не са вечни).

От тази година митрополит Иларион започва да набира и значима богословска сила с непредвидими последствия за руския църковен животи, Така или иначе, птичка пролет не прави, особено в консервативна Русия.

Другият голям богослов и истински капацитет - Владикавказкият митрополит Вениамин Пушкарь остава в дълбока сянка.

В България пък няма нито учено монашество, нито богословие. След смъртта на архимандрит Павел Стефанов, остава архимандрит Авксентий, който не се чува никакъв и не може да окаже никакво влияние върху богословската мисъл и църковен живот. Всякога българските богословски светила са били професори - миряни. Сред тримата расоносни авторитети има един покоен Макариополски епископ д-р Николай Кожухаров, но той е по-уважаван в Русия, отколкото в България, за когото малцина знаят. Другите расоносни богословски авторитети, според мен, са покойният протопрезвитер Цанков и отец Благой Чифлянов, който отдавна напусна България.

Има ли основание да се повдига толкова смешен въпрос с опит да се възкресява ненавистта към монашеството, което в България поне си е неграмотничко във всичките си степени?

Колкото до болнавостта на Вашия исихазъм, преди сръбските дисертация, струва ми се, че отец Йоан Мейендорв от същата парижка школа възкреси въпроса. Прочее, сърбите не са давали никакъв тласък и ли авторитетни трудове в областта на паламизма-исихазма.

Боя се, че тази тема става същинска Ваша обсебеност.

Препоръчвам Ви да освежите мислите си с научните трудовете на Андрей Николаевич Грабар или да популяризирате неговите български трудове.
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Причинината и следствието...

Мнениеот Кабрал » съб сеп 03, 2016 9:56 pm

Монашеството не беше акцента, но не исках да пускам цитата орязан:

"Младите богослови в Сърбия редят дисертация след дисертация, и всички почти без изключение са за паламизма, за споровете през XIV век, за всякакви незначителни детайли на това движение. Като че ли в Православието няма нищо друго"!

Макар паламистките спорове да са вътрешно православни, като политическа доктрина те са насочени и срещу латинската църква. В този смисъл ми е интересно как всички известни паламисти на ХХ-ти век са модернисти и икуменисти? Коя е причината от една страна да лягаш и ставаш с Палама и исихазъм на уста, а от друга да си готов на всякакви престъпления срещу православието за да се обединиш с папистите?
Прокимен е описал състоянието на сръбската църква, ето го и тук: Бъди и тук: верен.

Тук са всички писали дисертации за Григорий Палама! Ако това учение беше читаво такива плодове ли щеше да даде?

Същото положение е и с румънската църква, а какво е в руската дяволите знаят, но е лошо.

Аз не смятам, че липсата на богословие в БПЦ е лошо, точно обратното, богословието винаги е водило до ереси. Аз станах пишман, че се зачетох в т.нар. византийски отци! Преди всичко беше ясно и точно, обвързано дума по дума с Писанията и съборите, сега е един хаос от идеи е термини, които никой апостол дори не е помислял, нито са написани в Писанията или решенията на съборите. Дори от най-известните християнски учители и деятели няма един, който да не е грешил по отделни въпроси, вкл. Атанасий Велики и Василий Велики, за другите да не говорим. Как тогава ще градим "богословие" на техните произведения? Не смятам, че към този хаос трябва да има и български принос. Ние не отидохме в Крит защото нямаме собствено богословие, а следваме точно православното учение. Там се събраха все поместни църкви за да си доказват "богословието". Не ни трябват нито събори, нито богословия, трябва ни да издирим решенията на седемте събора и да ги напишем навсякъде, защото ги няма дори на страницата на Патриаршията. По лесно е да намериш 7 хиляди страници писания на отци, отколкото две страници решения на Вселенските събори, все едно са някаква зараза.
Знае ли някой и може ли да намери православното учение за прародителския грях? Не изследването на някой си, в което изброява какво са мислили "отците", всеки със собствено мнение, а точно и ясно подредено учението на Църквата?
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Причинината и следствието...

Мнениеот Next » съб сеп 03, 2016 10:07 pm

Богословието е покрива.
Кога не си налял основите на камък, кога нямаш стени, греди и пр., какъв покрив?!

Паааада!
prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: Причинината и следствието...

Мнениеот prokimen » съб сеп 03, 2016 11:18 pm

Кабрал написа:Монашеството не беше акцента, но не исках да пускам цитата орязан:...


Това не променя виждането ми, че тревогата Ви, която огласявате в две теми, е напълно неоснователна.

Нека опростим нещата. Паламизмът и исихазмът предполагат някаква духовна възвишеност. Възвишеността трябва да има за основа истинско блачестие и грамотност. Покажете ни къде виждате духовната възвишеност в българската църковна практика или в сръбската такава. При нас доминират корбаните, при сърбите малко по-облагочестените т.н. "слави".

Сръбската СЛАВА е е семеен или по-скоро родов празник или по-скоро избран светец за покровител. С това свършва масовото сръбско благочестие, както и българското с корбана.

Останалото е своеобразна халюцинация или нездрави привидения. Ако нямате друга работа, тръгнете по софийските църкви и провокирайте поповете какво разбират от паламизъм или исихазъм. Ако свободното Ви време е неограничено, тръгнете по селата със същата тема за интервю. След това ни огласете "научната" си констатация колко попа и селски старци ще са способни да Ви разберат за какво им говорите.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Причинината и следствието...

Мнениеот Next » нед сеп 04, 2016 11:39 am

prokimen написа:Ако свободното Ви време е неограничено, тръгнете по селата със същата тема за интервю. След това ни огласете "научната" си констатация колко попа и селски старци ще са способни да Ви разберат за какво им говорите.
Тоя път аз се разсмях :D

Майка ми принципно не ходи на църква. Ако не я заведеш изрично - не ходи. Обаче решила да посети селската църква (на Великден мисля). Взела и бивша колежка, а двете навремето биха били уволнени, ако ги хванат на там. Обаче бабите си спретнали седянка, много по-сладка от тая на пътя:
- А'м к'во ти правят кокошките?
- А'м к'во ти п'рай магарето?
- А'м патките?

Попчето (и навремето помня стария свещеник) направило няколко забележки, но като видяло, че мисията е невъзможна, продължило да си чете... По моя памет, децибелите на седянката превишават значително тия на четенето. Познайте майка ми колко ще отиде пак там.
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Причинината и следствието...

Мнениеот Кабрал » нед сеп 04, 2016 6:13 pm

Не смятам, че идеите за паламизъм и исихазъм предполагат каквато и да било духовна възвишеност. Какво им е възвишенотои какво благочестие има в тях? Ако имаше то щеше да е достатъчно популярно, а не за 650 години история да не знаем дали е имало и 6 истински исихасти от 650 практикуващи.
Няма смисъл да питам баби и попове дали му разбират нещо на паламизма, със същия успех мога да питам и участниците на събора в Крит и всички професори в богословски факултети, хабер си нямат. Паламизма се изчерпва с няколко страници постулати, нещо като червените книжки на хунвейбините, в които е написано какво е казал Палама и това се преповтаря, но не се разбира от никой. Липсва цялостната конструкция подкрепена с доказателства. В който и пункт да се задълбочиш, извън написаното, се стига противоречия. Рекламното лице на паламизма е исихазма, но при него е налице идеята, изпълнителите ги няма, а и самата идея не е читава догматично.
Ако тези учения бяха добри къде са им плодовете? Аз виждам само зараза, която много скоро води до икуменизъм и искрена и неподправена любов към скотоложците и мъжеложци в Рим.

За разлика от монашеското в Христовото учение липсва фигурата на наставника с пръчка. Ние изповядваме вярата, участваме според изискванията в тайнствата, повече или по-малко, ако сме истински християни вършим добри дела. Това се иска от нас.
Определено БПЦ има пропуски, можеше да се издаде достътпен катехизис, кръстниците преди кръщението да минават на поне няколко часа катехизация, евхаристията да се изчисти от всички средновековни тегоби върху причастяващите се, довели нещата до там, че има черкви където от години не се дава причастие, сакън някой да не е блажил 5 дни преди това или да е огледал похотливо някоя мома.
Отдавна трябваше да се направи Висша духовна академия, а развъдниците на ереси и зарази в СУ и ВТУ да се закрият. Трябваше да се подготвят свещеници, които да изнасят лекции в училищата и други неща, но няма как да станат когато любимото занимание на всеки е да критикува църквата.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Причинината и следствието...

Мнениеот Next » нед сеп 04, 2016 8:00 pm

Объркал си форума. Двери.бг е: ТУК!

Там точно има точно такива с твоето мислене. 1:1.
Даже се чудя дали не си автор на статията, коя о. Божидар Главев разби в сайта си...
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Причинината и следствието...

Мнениеот Кабрал » пон сеп 05, 2016 10:54 am

Двери и БФ на ФФ на СУ са пропагандаторите на паламизма в България. Т.нар. "модернисти" в сайта Бъди верен са апологетите на паламизма през 20 век. Авторите на дисертации за паламизма вниквали във всякакви "незначителни детайли на това движение" са тези, които доведоха СПЦ до положение да не иска да участва в Събора в Крит, защото там нямало да се отдаде нужното уважение на папата. Същото е и с румънската, те били най-православната църква, защото били баш исихастите, толкова баш, че го пригодили за нуждите на народа. Същевременно са по-паписти и от сърбите.
В този смисъл ми е интересно какво защитава Главеев? Коя точно църква? Тази до пети век, когато се каза, че не приемаме нищо ново или сегашната, на Псевдо-Дионисий, Симеон "Нови" Богослов, месалианите, исихастите или на на кой църквата и на кой учението? На Главеев и Гестапо не може да му измъкне две приказки за паламизма, но се наредил до ортаците си от Двери и философския да хвали неща за които никой от дружинката хабер си няма, но са сигурни, че е православно учение.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Причинината и следствието...

Мнениеот Next » пон сеп 05, 2016 12:29 pm

Усукваш го по Килифарски = Усукваш го по Кефаларски (Кефаларски манастир, старото на Килифарски манастир).

По времето на св. парт. Евтимий Търновски имало термин: "плетене на слова". Похвални слова.

На теб плетенето на слова не ти се отдава, но да си заплиташ мисълта и логиката в нея - уникално!
Ако ти виждаш разлика между себе си и ФФ на СУ, аз не я виждам.
Кабрал написа:Двери и БФ на ФФ на СУ са пропагандаторите на паламизма в България.
За "паламизъм" от тебе чувам. Нещо не им спори пропагандирането...
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Причинината и следствието...

Мнениеот Кабрал » пон сеп 05, 2016 12:39 pm

Аз казвам конкретни неща, които могат да се проверят. Това, че чуваш от мен за паламизъм не означава, че аз съм го измислил, а че трябва да четеш и друга литература освен Посланията на Главеев към календарници.
Като отидеш следваща седмица на сбирката попитай защо най-лютите паламисти или исихасти през 20 век, сръбската и румънска ПЦ, сега са най-отявлените паписти и защо всички "модернисти" лягат и стават с Григорий Палама на уста, съответно има ли това връзка с дървото и лошите плодове.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Причинината и следствието...

Мнениеот Next » пон сеп 05, 2016 12:42 pm

Не ходя на никакви сбирки.
Няма исихасти на ден днешен, кои да са известни публично.
Има неграмотни и такива, кои са изпаднали в самомнение.
Исихазма е начин на живот, а не дрънкане насам-натам.

Върни се в “секти и култове”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 2 госта